1.962 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Fejlfarver, genetik, mm Fejlfarver, genetik, mm

En af mine hundeførere ringede til mig igår og spurgte om hjælp til en skoleopgave.

Han skal skrive en opgave der handler om hvilke fejl der kan gøre at man vælger at aflive en hvalp.
Han fortæller at hans dyrlæge har taget 2 hunde til sig som skulle aflives. den ene pga forkert farve og den anden pga stort underbid.

Kan nogle hjælpe mig med hvilke racer man afliver fejlfarvede hvalpe og hvorfor.
jeg ved kun at hvide boxere er uønskede pga risiko for døvhed.
Er der noget med gravhunde også ?

kom gerne med alle de oplysninger I har vedr. farvegenetik og HVORFOR en bestemt farve er særdeles uønsket ( eller sjælden efter nogens mening -- Som et salgstrick )

Gerne noget om merle også

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• VVS installatør 1.800 kr.
  • Lampe rep 650 kr.
  • Klipning af hæk 1.700 kr.
  • Eletriker 1.500 kr.
  • Udskiftning af dele på cykel 600 kr.
  • Rengøring 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fejlfarver, genetik, mm
  • #1   11. maj 2011 Det er også en fejlfarve hos Leonbergeren, hvis den ikke har sort maske. De hvalpe vil normalt også blive aflivet. Mig bekendt er der ikke nogle genetiske sygdomme knyttet til de "lyse", men farven er alligevel uønsket.

• #2   11. maj 2011 Det blev vist lidt rodet.
    Håber det giver mening alligevel

• #3   11. maj 2011 Merle chihuahua. Du kan google det for at finde ydeligere info.

• #5   11. maj 2011 Blå fransk bulldog pga øget risiko for hud og pelsproblemer. Tror dog ikke at man afliver dem. Men det kan bruges som salgstrick

• #6   11. maj 2011 Mener også nogle opdrættere af dobermann vælger at aflive de hvalpe der fødes med fejlfarve også pga øget risiko for hud og pelsproblemer.

• #7   11. maj 2011 Hvid collie eller collie med hvid faktor.

Hvis der er merle i de hvide eller andre collier med dobbelt merle gen er der risiko for at nedarve en masse defekter. Har læst et sted at det skulle være op til 25% ud af et kuld.

Defekterne kan være blind, døv og andre alvorlige defekter.

De øvrige hvalpe i kuldet fejler jo så ikke noget.

Så er der zobel merlen (en "blomstret" collie), der ikke er defekter forbundet med, men som slet og ret er en "forkert" farve i FCI regi.

I USA er der hvide collier, der ikke har dobbelt merle genet og dermed ikke bærer defekter. Smuk hund smiley

Uh, merle er kompliceret. Men dette er, hvad jeg har kunnet hitte rede i smiley

• #8   11. maj 2011 De sunde, hvide collier er vist for øvrigt ikke helt hvide.

De har ofte nogle pletter eller simpelthen med zobel hoved.

• #9   11. maj 2011 Jeg var ude til et stævne i går, og der deltog en hund, som grangiveligt lignede en blue-merle collie? Yderst smuk iøvrigt, men den kan heller ikke være godkendt i Danmark, vel?

• #10   11. maj 2011 Sarah Så de er det man kalder overtegnede ?
    Mener jeg har set en video med en hvid collie med zobel hoved.. den var.. hmm.. blind eller døv.. eller begge dele

• #11   11. maj 2011 Collier må gerne være merle..
    man må bare ikke parre merle med merle.. ( eller skjult merle )

• #12   11. maj 2011 Fra racestandart på collie ( DKK)
    Farve: Tre anerkendte farver: Zobel/hvid, Tricolour og Blue Merle .
    Zobel : Enhver nuance fra lys gylden til varm mahogni eller schatterende zobel. Lys strågul eller cremefarve er højst uønsket.
    Tricolour : Overvejende sort med varmt tanfarvede aftegninger på ben og hoved. Et rustfarvet skær i dækpelsen er højst uønsket.
    Blue Merle : Overvejende klar sølvblå med stænk og marmorering af sort. Varmt tan-farvede aftegninger foretrækkes, men mangel på dem anses ikke som fejl. Store, sorte aftegninger, skiferfarve eller et rustfarvet skær i dækpels såvel som i underuld er højst uønsket.
    Hvide aftegninger : Alle ovennævnte farvevarianter bør have de typiske, hvide Collie-aftegninger i større eller mindre grad. Følgende aftegninger foretrækkes:
    Hvid krave (hel eller partiel), hvidt på bryst, ben, poter og halespids. En hvid blis må forekomme på næseparti eller skalle eller begge steder.

• #13   11. maj 2011 Orv, jeg var sikker på, at det ikke var en godkendt farve. Men nu jeg tænker efter, så havde vi da godt nok en bluemerle på Amager for mange år siden. Jeg har bare overhovedet ikke set én i alle de mellemliggende år smiley

• #14   11. maj 2011 Ja, det er skidt med en overtegnet collie smiley

Det er så vidt jeg ved det dobbelte merle gen, der giver problemet.

Der er sunde og hvide collier og de har typisk et hoved som på en almindelig collie.

Men det kan de overtegnede jo så nok også have...

Hm, jeg er nok svar skyldig mht. hvordan man kan være sikker på at en hvid collie ikke bærer dobbelt merle genet.

• #15   11. maj 2011 det er hos alle racer at hvid kan give øget risiko for døvhed..det er fordi den hvide farve er bundet til det samme gen som giver døvhed.

de hunde der skal være hvide, er i virkeligheden ikke hvide men meget afblegede røde...som fx min egen race.

jeg ville ikke selv aflive p.gr. en skønhedsfejl, men lave avlsforbud og evt neutralisering af hunden.

• #16   11. maj 2011 Jep Connie.
    God detalje at få med.

• #17   11. maj 2011 Der bliver listet en masse fejlfarver her, men man afliver ikke hverken collier eller sheltier fordi de er hvide. Dobbelt merle kunne man kun finde på at aflive hvis der var blind/døvhed, og kun derfor. Helt almindeligt overtegnede hvalpe får stamtavle og sælges på lige fod med de andre.

Man kan snildt undgå at lave dobbeltmerle ved at kun anvende 1 merle forældredyr, så laver man M/M er det fordi man ved ingenting om racen eller ligefrem ønsker M/M hvalpe. Før i tiden var sunde M/M hunde "værdifulde" da de kunne give 100% merle afkom, men nu om dage går man heldigvis mindre op i at det skal være specielt og mere op i at hundene kan se og høre.

Merle chi hvalpe laver man slet ikke i FCI regi, så dem afliver man selvsagt ikke pgra standard - folk der laver merle chi gør det som regel også bevidst fordi det er en speciel farve. Det ville ikke give mening at de blev aflivet.

• #18   11. maj 2011 Tina & Alex

Den hund du har set havde ikke zobel hoved. I så fald var syns/hørelsesproblemerne IKKE pga farven. colorheaded whites har fuldstændigt samme genetiske kår som deres fuldfarvede racefæller.

Jeg tror at du har set "Snowy" - en dobbelt merle på youtube som er døv, stum og har meget nedsat syn. Der skyldes problemerne at en BYB har lavet merle/merle kombien... Men som sagt.. Enten ved man ingenting om racen, eller også går man bevidst efter det.

• #19   11. maj 2011 Præcis den jeg har set søster ...

Kedelig avl må man sige

• #20   11. maj 2011 jeg har en fejlfarvet griffon petite brabancon... han har store pelsproblemer, eller rettere sagt næsten ingen hår tilbage... han har tabt næsten alt håret, men ellers fejler han ik noget...

Kommentér på:
Fejlfarver, genetik, mm

Annonce