{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.464 visninger | Oprettet:

HD, kan det ses? {{forumTopicSubject}}

jeg er lidt i tvivl om symptomer på HD. har læst om det, men er nu ikke helt sikker alligevel.

er det noget man kan se på hunden? altså kan du med næsten sikkerhed sige det uden røntgen?

og er det almindeligt at det rammer små hunde?

og ja, sidst men ikke mindst. kan en hund med HD have et godt liv uden smerter?

håber i kan hjælpe med mine svar:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HD, kan det ses?
  • #1   23. maj 2011 Man kan se det på nogen hunde, andre viser ingen tegn.
    - Men man kan aldrig sige med sikkerhed at der er tale om HD uden røntgen, det kan være ryggen, muskulaturen, sener og hvad hunden ellers kan få skader på der spiller en et puds, så uden røntgen har du kun mistanken.

Kaoz har HD E og D.. Han løber stærkt på markerne, bader i havet, tosser med pinde og går lange ture - han aner intet om at han har HD, og det er jo bare skønt =)

Der er forskel på HD, hunden kan have dysplasi (forandring i knoglerne) eller løse hofter (knoglen og skålen sidder ikke korrekt, men ingen slidskader).
    - Begge former kan i mange tilfælde bedres/styrkes af en god muskulatur og motion med omtanke.

Det værste for HD-hunde er ro, de skal bevare muskulaturen og smidigheden i og omkring ledet, så motion med omtanke.

Ledne skal holdes varme (evt dækken om vinteren), og der findes diverse tilskud til at hjælpe ledvæsken til at være som den skal være =)

En hund kan aldrig helbredes for HD (med mindre du giver den et par nye hofter), men du kan alligevel gøre meget =)

• #2   23. maj 2011 Følger lige lidt med her smiley

• #3   23. maj 2011 Min hund blev helt skæv at se på og helt krum ryggede når vi havde gået en længere tur, det viste sig at han havde mild HD i venstre side, han er meget præget af det, laver også nogle mærkelig spjæt med bagbenene, troede først det var pl men det blev tjekket og der var intet. Og forresten min hund er en lille race.

• #4   23. maj 2011 mange tak:)
    det er fordi min milo nogen gange halter/trækker lidt på det ene ben. troede først det var patella. men han knæ er der intet med, men han bryder sig ikke om jeg røre hans hofte.
    han slikker og nulre min hånd når jeg trykker ham lidt der.

kan ikke rigtig finde ud af om det måske er ømme muskler.

har snakket med min dyrlæge som siger at det er sjældent det rammer små hunde.

tænker lidt om jeg skal prøve med en massør, kiopraktor først?

• - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 113
    #5   23. maj 2011 En hund med HD kan sagtens have et skønt langt liv, uden betydelige smerter. Det er helt individuelt hvor meget den enkelte hund påvirkes.

Og man kan gøre meget med foder, træning, tilskud, undgå overbelastning...

• - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

#6   23. maj 2011 Michelle

Jeg ville nok bare få det afklaret med et røntgenbillede... Så ved du hvad du skal forholde dig til. En kiropraktor kan nok kun arbejde sig frem til problemet i et eller andet omfang..

• #7   23. maj 2011 Du kan aldrig sige det med sikkerhed uden røntgen, da smerter i benene kan skyldes mange forskellige ting. HD rammer også små racer - de er dog ikke lige så plaget af det som de store hunde da de har mindre vægt at bære rundt på.

Det er ikke så mange der checker for det hos sheltierne, men de individer jeg kender som har HD kan man SLET ikke se på dem at de har det. Til sammenligning har vi selv aflivet en større hund som havde tydelige smerter i en ung alder pgra HD D - samme grad som den ene sheltie jeg kender, som blæser rundt som ingenting.

• - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

#8   23. maj 2011 Små hunde kan nu sagtens have dårlige hofter, det betyder bare ikke så meget for dem som for en hund på 50 kg.

• #9   23. maj 2011 ok. det må jeg heller få gjort så.

hvilke tilskud er gode at give til en hund med HD?
    de bliver til daglig fodret med BARF.

• #10   23. maj 2011 Michelle - Jeg ville få taget røntgen inden en eventuel behandling - det er jo altid rart at vide netop hvad man behandler for..

Og mine alarmklokker ville kime løs hvis min hund gav sig ved berøring af hofterne, og sikkerheden ville jeg kun få via røntgen.

Om små hunde ofte har HD er svært at sige da ganske få af de mindre racer testes som avlsrestriktion, men at de ikke bliver tjekket betyder ikke nødvendigvis at der ikke er problemer - det betyder bare at racen i hvert fald ikke lader sig mærke med evt HD.

Jeg ville tjekke min hund i hvert fald, men vid at det ikke nødvendigvis betyder aflivning HVIS det er hofterne der skaber smerterne..

• #11   23. maj 2011 Milo er en smule overvægtig, pga kasteretion, så han er nu i intens slankekur for at se om det kan hjælpe på problemet.

• #12   23. maj 2011 Michelle: jeg fik noget kosttilskud hos dyrlægen der var godt til led og også fungerede let smertedæmpende, kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder.

• #13   23. maj 2011 Glukosamin er godt for hunde med ledproblemer. Du kan få det i forskellige produkter. Vi brugte vitalanimin til heste - det er billigere, for man køber en større bøtte, og hunden skal have meget mindre af det ad gangen.

og så kan man hjælpe meget ved at gå til waterwalk - det bygger muskler op, som aflaster leddet. smiley

• - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

#14   23. maj 2011 Hvis du skulle gøre noget med foder ville jeg anbefale J/D fra Hills. Det er fantastisk til ledproblemer.

Men nu barfer du, så pas på den front ;o) Kan man sammensætte råt så det er mere fordelagtigt for en hund med problemer som din ?

• - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

#15   23. maj 2011 Mht til tilskud... Flexvital eller Canosan skulle vist være godt til led :o) Det indeholder bla glucosamin.

Og nu nævner du han er overvægtig... Så ned i vægt naturligvis ;o) Og sørg for at få trænet hans muskler.

• #16   23. maj 2011 Jeg ville også få taget røntgen da din hund jo har smerter. Min hund er en lille hund ca. 6 kg og han er altså meget belastet af det.

• #17   23. maj 2011 Men jeg krydser fingre for at han bare er spændt, eller har fået slået sig lidt. Pøj pøj med røntgen smiley

• #18   23. maj 2011 Der er masser af foderprodukter, tilskud og olier der er tiltænkt hundens led, det er bare at starte fra en ende og se hvilket du synes giver det ønskede resultat =)

Glukosamin, MSM, hybenpulver, VitalAnimin, mobillityboost olie er de jeg kender til på stående fod, men der er utallige at vælge imellem.

En del "almindelige" tørkostprodukter tilsætter som standart glukosamin og MSM i foderet..

Giver du råt, så skal der (tænker jeg) bare en ordentlig omgang skalddyr til - det er fra dem at glukosaminen udvindes nemlig =)

• #19   23. maj 2011 tak for jeres råd. må heller få fat på dyrlægen. har egentlig ikke rigtig turde tænkte tanken, da jeg var ret nervøs for aflivning. han er jo kun 2,5 år. så han skulle jo gerne have mange gode år endnu.

jeg ved faktisk ikke om der er noget man kan gøre med hensyn til barf, med en hund med led problemer, så må heller spørge de kloge til råds:)

det skal lige siges, at det startede med at han hoppede ud af bilen for 2-3 uger siden, landede forkert, og haltede lidt bagefter. og siden der, har jeg oplevet at han trækker lidt på benet.
    så håber det evt kan være nogle ømme muskler eller ligende.

• - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

#20   23. maj 2011 Ej en medløber

Svømning er langtfra altid optimalt til en hund med HD. Det kan hurtigt overbelaste hofterne.

• #21   23. maj 2011 mange tak. nu spørger jeg nok dumt, men hvlken skaldyr ville i give råt?

• - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

#22   23. maj 2011 Michelle

Som sagt kan du gøre meget hvis det er hans hofter der driller. Og han har størrelsen med sig :o)

Jeg har slet ikke udfra noget af det du fortæller tænkt på aflivning ;o)

• #23   23. maj 2011 canis lupus. mange tak. er jeg glad for at høre. jeg får fat på dyrlægen i morgen, så må jeg se hvad de siger til ham.

• #24   23. maj 2011 Canis - Svømning er den mest skånsomme form for motion; du vil aldrig kunne belaste led i vandet jo.. Men musklerne er en anden sag..

Michelle - kreps, rejer, muslinger - i blændren med det og *vupti*

Men mængde og glukosaminindhold kender jeg intet til. Det var mere hvis du ville give tilskud i samme ånd som at råfodre =)

• - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

#25   23. maj 2011 Svømning kan give vrid i leddene, som kan medføre overbelastning. Waterwalter er klart at foretrække, især fordi du her kan kontrollere hundens bevægelser.

Udfra min erfaring vil jeg ikke umiddelbart anbefale svømning til hunde med HD.

• #26   23. maj 2011 Glucosamin udvindes fra krabbe/hummerskal.. Skal skal man helst undgå i hundens mad, da det ikke ligefrem er letoptageligt (men måske kan man blende det?), og kan danne propper i tarmene. Jeg ved ikke om de indholder glucosamin, men du kan give rejer (uden skal) så længe de er helt friske (evt fra frys) eller kogte.

• - Ulv -
    - Ulv - Tilmeldt:
    maj 2011

#27   23. maj 2011 Ej en medløber

Jeg har nu fint styr på begreberne ;o)

• #28   23. maj 2011 Jeg barfer og har gjort det i 4 år. Du skal ikke begynde og give skaldyr. meget mere effektivt med godt produkt. Jeg giver serequin, som ikke kan købes i Dk - jeg har hund med spondylose. Fik det anbefalet af en med hund med E hofter - han var opgivet, men blev som frisk igen med serequin.

Men hvis det kom efter hop ud af bilen - mon ikke det så er en forstuvet tå ??? Det har et par af mine haft nogle gange - kan snildt tage 5-6 uger. Ofte kan der opstå steril betændelse i leddet - og så skal de have rimadyl f.eks.
    se at komme til dyrlægen og få tjekket det hele.

• #29   23. maj 2011 ok. jeg ringer også til dyrlægen i morgen, og får en tid.

håber det bare kan være en tå eller andet. jeg har i hvertfald ikke bemærket noget på ham før det hop.

• #30   26. maj 2011 Du må endeligt holde os opdateret. smiley

• #31   26. maj 2011 det skal jeg nok. jeg er henvist til en anden dyrlæge, som jeg skal ringe til i dag.
    men de sidste to dage har der intet været med hans ben, og når han både hopper i sofaen, løber på trapper, og leger med pigerne, mente han at det højst sansyneligt ikke var HD, i hvertfald ville han ikke mene at han har smerter, ellers ville han ikke hoppe og løbe sådan rundt.

• #32   26. maj 2011 Det lyder lovende. smiley

• #33   26. maj 2011 Med hensyn til svømning, så må jeg erklære mig enig med Canis Lupus - jeg selv ville langt foretrække en waterwalker fordi det er langt mere kontrolleret og målrettet end svømning.

• #34   26. maj 2011 Hej Kennel Cabello

Jeg vil selvfølgelig anbefale at få taget et røntgenbillede så man kan blive afklaret, men skulle der ikke være HD (hvilket vi selvfølgelig krydser fingre for!), så kan en kiropraktor anbefales rigtig meget!
    Min Cleo var oppe og få lavet en patella-test, hvor dyrlægen syntes at hun havde patella luxation, hvilket jeg ikke kunne forstå da hun ikke viser nogle tegn overhovedet. Fik så en dyrlæge inde på Hospital for Mindre Husdyr på Landbohøjskolen til at lave en 2. opinion, og hun kunne overhovedet ikke se at der skulle være nogen patella luxation, til gengæld har hun en lidt svag muskulatur i bagbenene pga. hun har brugt kroppen forkert, så hun kom til kiropraktor, og det har hjulpet rigtig meget, man kan se at hun bruger kroppen bedre nu...

Jeg håber du får vished, og det ikke er noget smiley

Kommentér på:
HD, kan det ses?

Annonce