4.664 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Kan hunden være mørkeræd? Kan hunden være mørkeræd?

Har netop været ude og gå den sidste aftentur med Nelly.

I dagstimerne kan hun sagtens løbe "langt" fra os og hygge sig - dog holder hun altid øje med hvor vi er.

Om aftenen tvært i mod holder hun sig meget tæt på os.

Idag da hun sad og besørgede var der en dame på en vej oppe ad en bakke. (man kan se vejen fra den sti vi er på, men kan ikke komme derop fra vores sti).

Da Nelly blev opmærksom på damen, stoppede hun sit igangværende straks og kom "flyvende" over til os mens hun gøede helt vildt - og da damen så smækkede bildøren blev hun endnu mere forskrækket og løb hjem. Vi bor i et "lukket" lejlighedskompleks, og stod meget tæt på vores lejlighed.

Spørgsmålet er så, om hun kan være decideret mørkeræd ligesom mennesker kan - eller er det fordi hun er mere opmærksom når det er mørkt, og hun muligvis ikke har kunne se hvad der har frembringt de mærkelige lyde?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan hunden være mørkeræd?
  • #1   23. maj 2011 hmm... godt spørgsmål
    jeg havde en gang en kat der blev utryk når det var mørkt... han blev kun 8 mdr, så jeg fik aldrig hans syn tjekket ved en dyrlæge, men han så ikke ret godt.
    han ville gerne være ved mig, når dt blev mørkt, og gik vi i seng og slukkede lyset inden han var inde i soveværelset begyndt han at mijave helt vildt, og jeg måtte hente ham...

tror ikke som sådanen hund kan være mørke ræd, men hvis du sender nogen signaler, måske ubevist kan det måske gøre det...

• #2   23. maj 2011 Ja jeg mener bestemt godt en hund kan være mørkerad, Fluffy var det i en meget lang periode, når vi var ude om aften kravlede hun nærmest langs vægene og var bange for alt, det har jeg heldigvis fået trænet væk, men det tog lang tid.

• #3   23. maj 2011 Altså hvis jeg er ude alene med hende om aftenen, hvilket kun er sket 2 - 3 gange, så er jeg personligt meget utryg. Lider selv voldsomt at mørkeræd (ynkeligt - ja)

Men min kæreste er stort set altid med, og så er jeg ikke bange overhovedet, så tror ikke at jeg kan have sendt signaler til hende.

Er der nogen øvelser jeg kan lave med hende, for evt. at gøre hende tryggere?

Ikke fordi det er et problem for mig, for aftenturerne er som regel korte - men for hendes skyld.

• #5   23. maj 2011 Kira

Vi har faktisk altid gået med hende efter det er blevet mørkt.

Vi går med hende omkring kl. 8, og igen ved 11 tiden. Kl 8 går vi en tur på omkring 15 - 20 min, men her til aften er det kun lige ned på græsset og tisse.

Så hun har faktisk altid været vant til mørke fra hun var hvalp.

• #7   24. maj 2011 Kira

Ja det kan godt være. Måske hunde kan være natteblinde ligesom mennesker kan?

Nelly gør i hvertfald det samme med at gø af mennesker, og puste sig op hvis vi passerer andre.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Svar: 1.068
    #8   24. maj 2011 Det kan nok ikke kvalificeres som mørkeræd, men vores hunde er noget mere obs og vagtsomme på aftenturer, især hvad angår mennesker der står stille og bare er en mørk silhuet på afstand.

Og der er ellers ikke meget vagthund eller lyd i nogle af dem.

• #9   24. maj 2011 MIn gamle cocker er mørkeræd.......

• #10   24. maj 2011 har haft en gul lab. tæve der var mørkeræd. Hun var den mest sprælske engeribundt når vi gik ture i dagslys... om aftenen gik hun som klæbet fast til mit ben og gøede af den mindste lyd i mørket.

- tror dog også sagtens at følelserne kan være reflektion fra mennesket der lufter i nogle tilfælde.

• #11   24. maj 2011 Sabina

Tror du har helt ret - og måske jeg alligevel udsender nogle ubevidste signaler til hende, for jeg er ikke glad for mørke.

Måske min kæreste skal begynde at lufte hende alene om aftenen, så kan det være hun kan mærke hans ro, i stedet for min uro.

• #12   24. maj 2011 Camilla : kunne i hvert fald være en mulighed at prøve det i en periode for at se om det ville hjælpe.

Kommentér på:
Kan hunden være mørkeræd?

Annonce