Kan hunden være mørkeræd? Kan hunden være mørkeræd?
Har netop været ude og gå den sidste aftentur med Nelly.
I dagstimerne kan hun sagtens løbe "langt" fra os og hygge sig - dog holder hun altid øje med hvor vi er.
Om aftenen tvært i mod holder hun sig meget tæt på os.
Idag da hun sad og besørgede var der en dame på en vej oppe ad en bakke. (man kan se vejen fra den sti vi er på, men kan ikke komme derop fra vores sti).
Da Nelly blev opmærksom på damen, stoppede hun sit igangværende straks og kom "flyvende" over til os mens hun gøede helt vildt - og da damen så smækkede bildøren blev hun endnu mere forskrækket og løb hjem. Vi bor i et "lukket" lejlighedskompleks, og stod meget tæt på vores lejlighed.
Spørgsmålet er så, om hun kan være decideret mørkeræd ligesom mennesker kan - eller er det fordi hun er mere opmærksom når det er mørkt, og hun muligvis ikke har kunne se hvad der har frembringt de mærkelige lyde?
jun 2009
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 59 Svar: 172
jeg havde en gang en kat der blev utryk når det var mørkt... han blev kun 8 mdr, så jeg fik aldrig hans syn tjekket ved en dyrlæge, men han så ikke ret godt.
han ville gerne være ved mig, når dt blev mørkt, og gik vi i seng og slukkede lyset inden han var inde i soveværelset begyndt han at mijave helt vildt, og jeg måtte hente ham...
tror ikke som sådanen hund kan være mørke ræd, men hvis du sender nogen signaler, måske ubevist kan det måske gøre det...
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
jan 2011
Følger: 14 Følgere: 14 Emner: 95 Svar: 1.145
Men min kæreste er stort set altid med, og så er jeg ikke bange overhovedet, så tror ikke at jeg kan have sendt signaler til hende.
Er der nogen øvelser jeg kan lave med hende, for evt. at gøre hende tryggere?
Ikke fordi det er et problem for mig, for aftenturerne er som regel korte - men for hendes skyld.
jan 2011
Vi har faktisk altid gået med hende efter det er blevet mørkt.
Vi går med hende omkring kl. 8, og igen ved 11 tiden. Kl 8 går vi en tur på omkring 15 - 20 min, men her til aften er det kun lige ned på græsset og tisse.
Så hun har faktisk altid været vant til mørke fra hun var hvalp.
jan 2011
Ja det kan godt være. Måske hunde kan være natteblinde ligesom mennesker kan?
Nelly gør i hvertfald det samme med at gø af mennesker, og puste sig op hvis vi passerer andre.
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.068
Og der er ellers ikke meget vagthund eller lyd i nogle af dem.
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 998
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.568
- tror dog også sagtens at følelserne kan være reflektion fra mennesket der lufter i nogle tilfælde.
jan 2011
Tror du har helt ret - og måske jeg alligevel udsender nogle ubevidste signaler til hende, for jeg er ikke glad for mørke.
Måske min kæreste skal begynde at lufte hende alene om aftenen, så kan det være hun kan mærke hans ro, i stedet for min uro.
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.568
Kan hunden være mørkeræd?