{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.548 visninger | Oprettet:

Øv osse en dum dag.... {{forumTopicSubject}}

Ja, altså tildels en dum dag for os, men i sandhed pga "nyheden" fra nogle dejlige og gode venner.

De købte for 1 1/2 år siden den dejligste Schæferhvalp hos en DKK opdrætter. Ih guder, hvor er han dejlig og en skønner hund.
Desværre har de gennem noget tid haft problemer med hans hofter... Og gæt engang hvad der er blevet opdaget???
Han har HD D i begge hofter!!!!
Opdrætteren er som sådan ikke skyld i at hunden har en så grum fejl, men vedkommende har dog valgt at avle videre på hans forældre - til trods for at der tidligere har været andre hvalpe, der er blevet aflivet pga lign problemer med hofterne...

Kæft, hvor bliver jeg bare harm på sådan en opdrætter. Det er åbenbart en ren pengemaskine for vedkommende. H*n tænker ikke på de stakkels mennesker, der må aflive deres elskede hunde pga opdrætterens videre avl på hunde, der producerer dårlige hunde...
ØV osse!!!!!
Jeg er bare så ked af det på mine venners vegne. Hunden, de har, er bare så dejlig, en stor hvalp, der indtil nu har været udstillet et par gange og er blevet flot præmieret...
Og så er han ikke til andet end at aflive, for det er sgu da osse synd at holde liv i en hund, der har ondt hele tiden.
De har heldigvis købskontrakt og reklamationsretten på deres side, så deres penge får de igen - mod at opdrætteren så får hunden hjem...

Jeg tænker bare mit: Gad vide om den så skal indgå i avlsprogrammet.

Skulle bare af med lidt ærgelse og frustration!!!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv osse en dum dag....
  • #1   24. maj 2011 Hvis det er i DKK de avler kommer den jo ikke til det hvis den har HD D....

  • #2   24. maj 2011 Tjah, jeg tvivler lidt på den opdrætters moral og etik, når nu h*n vælger at avle videre på hunde, der laver syge hvalpe. Det er jo ikke første gang, at sådan noget sker....

  • #3   24. maj 2011 Heino: Men hunden kan ikke avlsgodkendes med D-hofter og avler de på hunden kan der ikke komme tavle på hvalpene plus opdrætter bliver straffet af DKK for at lave bevidst skodavl ...

    Men synes det er trist for hund og ejere ... Det gør mig ondt.


  • #4   24. maj 2011 Heino har sendt dig en privat besked -

    Men bortset fra det så er det jo så kedligt at få en hund med dårlige hofter, desværre betyder det ikke at al avl fra den kennel er råddent, begge forældre og 3 gen kan sagtens have fine hofter, men den er så slået igennem på din vens hund.
    Hvis de bevist har avlet på hunde med dårlige hofter og dårligt index er det noget øv- men man må max avle på en C-hofte.

    Schæferen er en af de racer der forsat lider af HD- og det ser ud til det stadig er svært at få bugt med det


  • #5   24. maj 2011 Jeg har set på hunden stamtavle.
    I alle led er der kun 1 hund, der har A i HD, alle andre har B...

    Og nej, jeg siger heller ikke at kennel er skodavlere, men undrer mig som sagt bare over at der er lavet mere end 2 kuld på forældrene og der er flere af disse hvalpe, der er blevet aflivet pga sygdom osv...
    Men ja, det kan være tilfældigt, I know...

    Men er bare ked af det på vores venners vegne...


  • #6   24. maj 2011 Heino
    ja hvis det er anden gang med denne kombi og flere hunde der er aflivet så lkan jeg godt forstå din fustration, så skal man nok overveje sine avlshunde


  • #7   24. maj 2011 Men som sagt, så er jeg bare utroligt ked af det på mine venners vegne - og på mine egne vegne, for han har været med til at rykke på mine fordomme mod Schæfere. Ovenikøbet den første Schæfer, jeg ikke har været bange for...

  • #8   24. maj 2011 Det synes jeg nemlig osse er en god ting med tavle, for uden tavle havde de nok været ret fortabt i systemet. Uden mulighed for at klage til andre instanser...

  • #9   24. maj 2011 ja, jeg er sgu ret ked af det på deres vegne.

  • #10   24. maj 2011 Nu kommer det jo også lidt an på omstændighederne, man kan jo ikke med det samme se, om en hund laver HD. dvs hvis f.eks en hund har lavet en eller 2 hunde med HD, behøver den ikke nødvendigvis at lave HD fremover det kommer an på fremtidige parringer, men hvis den så ved de næste parringer laver HD, ja så er der selvfølgelig inger grund til at avle på den/dem. Men det tager altså tid at finde ud af, at en hund laver HD. Så fordi man nu f.eks kan se på hundeweb, at den laver HD, er det ikke ens betydende med at man har vidst det på det tidspunkt hvor man lavede parringerne...bare objektiv indblik.

    Ja, det er skisme trist med sådan en hund. Men opdrætter tager jo ansvar lyder det til, eftersom denne vil lade handlen gå tilbage.


  • #11   24. maj 2011 Min storebrors kæreste købte også en rottweilerhvalp, som havde kræft - kun otte uger gammel. Hun var knust, for det blev opdaget allerede tre dage efter, for den havde det bare virkelig skidt smiley
    Bliver så trist, når hunde har det dårligt.. smiley

    Er ked af det på dine venners vejne, og skammer mig over visse mennesker smiley


  • #13   25. maj 2011 Jeg har selv haft en Schæfer med en D hofte.
    Han blev 5 år og han blev ikke aflivet pga. hans hofter, så en D hofte er ikke nødvendigvis en dødsdom.


  • #14   25. maj 2011 Dejligt at høre med alle de input, der kommer...
    Nu har jeg ikke snakket med dem siden i aftes, men som jeg har forstået det, så vælger de at lade handel gå tilbage pga hundens hofter, da det var deres mening, at han skulle gå til en del træning, så vidt jeg har forstået det.
    Men igen, deres valg!!!
    Jeg synes at have forstået at de synes det vil være synd at hunden skal leve med de smerter, den har. Desuden er trapper ikke så godt for hunden og de bor på første sal. ( lang historie)

    Men som før skrevet, så er det, jeg har sværest ved at forstå, at man tidligere ( ved ikke hvor mange kuld, men ihvertfald 2 kuld) har haft hvalpe på samme forældre, der har haft samme skavanker.
    Ja, HD er (muligvis) ikke arveligt, men når man 1 gang i avl har haft et " dårligt kuld", så synes jeg personligt at man burde overveje at stoppe avl på forældredyrene.
    For ja, de laver nogle dejlige og smukke hvalpe og det er ikke sikkert, at de bliver syge, men HVORFOR tage chancen???
    Undskyld mit sprog, men det er sgu da at pådutte en køber en dyb sorg og det er moralsk og etisk forkert. I mine øjne er dette indbegrebet af en hvalpefabrik...

    Det er så bare mine mening og jeg håber I kan følge mig. Jeg er forarget på mine venners vegne ( og tidligere køberes vegne).

    Og naturligvis kommer jeg med update, når der sker noget nyt...


  • #15   25. maj 2011 Jeg synes så ikke, at opdrætter viser specielt ansvar...

    Vedkommende vil lade handelen gå tilbage - men kræver jo hunden retur!!!

    Den er jo blevet en del af familien for længst og de har måske også børn, der knuselsker den. Hvad er det for et signal at sende, at hunden så skal sendes væk? Hvorfor kan den ikke blive ved sin elskede familie til den får det så skidt at den skal aflives?

    Jeg synes slet ikke sådan en garanti er noget værd smiley


  • #16   25. maj 2011 Heino -

    Jeg har mødt en med en border collie, der havde D hofter. Hun havde importeret en lækker hund af arbejdslinjer fra Holland eller Belgien. Alle de andre hunde i kuldet havde A hofter og det havde forældrene også. Hendes tidligere hunde havde ikke haft HD.

    Hunden havde ingen symptomer og hun passede på dens vægt og motion. Hun brugte den til at hyrde og man kunne ikke se at den hund fejlede noget overhovedet! Den stormede rundt og legede med Buddy og en anden border collie.

    Hun kunne/ville så ikke træne f.eks. agility med den. Men hunden havde et rigtigt godt liv med D hofter. Hvis det en dag ikke var tilfældet, måtte hun jo så gå den tunge vej.

    Jeg forstår ikke at man skal sende sådan en hund retur! Det kan da være at der kommer regninger og behandlinger senere og derfor bør det nok udløse en eller anden form for kompensation. Men det behøver ikke at besvære hunden i rigtig mange år.


  • #17   25. maj 2011 I tilfældet med min schæfer, havde jeg valget mellem at lade handlen gå tilbage eller at beholde hunden og få refunderet halvdelen af købsprisen.

  • #18   25. maj 2011 Som sagt, så ved jeg ikke helt endnu hvad de vælger at gøre. Ved dog at manden er mest minded på at benytte sig at reklamationsretten på 24 mdr. Men der er jo osse en købskontrakt, så hvad er mest gældende???
    Købeloven eller købskontrakt??


  • #19   25. maj 2011 Sarah: du kan heller ikke købe et fjernsyn og lade handlen gå tilbage ved at du beholder fjernsynet og får alle dine penge retur. Skal handlen gå tilbage, SKAL man afleverer varen, uanset om det er en hund et fjernsyn eller et køleskab. Sådan er købeloven, så det er HELT efter reglerne, Man kan som Alifisten skriver vælge at få en del af købsprisen tilbage og beholde hunden.
    Og man skal huske på, at uanset hvad, så er der underskrevet en kontrakt, så den skal jo følges....

    Heino: altså sælger kan jo ikke stille køber dårligere end købeloven. Og hvis køber vil beholde hunden og have en del af købsprisen tilbage, så vil jeg mene at det er fuldt ud berettiget. Og vil opdrætter ikke være med til det, kan de evt klage til DKK i en decideret klagesag. Men de skal bare huske på, at de må på ingen måde aflive hunden uden sælgers accept, så risikerer de at 50% af købsprisen forsvinder på den konto....

    Jeg har haft en hund, der på papiret havde D på hofterne og 3 på albuerne, så efter det burde den slet ikke kunne gå, men hun havde slet ikke set HD billederne:-)


  • #20   25. maj 2011 Oki Lykke, dejligt at høre med din hund. Ja, jeg ved sgu ikke hvad der kommer til ske.
    Jeg blev bare ked af det på mine venners vegne, da de er vildt glade for den hund. Og det er tydeligt, at han har smerter, når han ikke får smertestillende. Det er svært for ham at komme op og ned af trapperne til deres lejlighed osv... Men han er jo heller ikke så gammel endnu, så det kan vel kun blive værre.
    Synes osse de snakkede om en " guldkur", men igen, jeg ved ikke hvad der kommer til at ske...
    Det må vi se til den tid.
    Ved kun at ejer sender anbefalet brev til opdrætter og beder om at lade handel gå tilbage pga fejlene ved hunden.
    Og så må vi se hvad der sker videre...


  • #21   25. maj 2011 Heino: ja, hvis den har ondt, så skal den da også have fred...

    Det er en god ide at sende brevet anbefalet vedlagt HD resultatet, så de er sikre på at de har modtaget det, hvis opdrætter nægter at lade handlen gå tilbage...hvis de skal lave en "guldkur" så skal de kræve en del af købsprisen tilbage så har de lidt til regningen...og det har de i hvert fald krav på, når hunden har så dårlig status....


  • #22   25. maj 2011 Lykke -

    Synes bare der er væsentlig forskel på et fjernsyn og en hund smiley

    Hvor mange har egentlig hjerte til at sende hunden retur? Den har det ikke godt og så sender man den væk fra dens trygge base for at få nogle penge retur?

    Jeg tror godt, at jeg forstår, hvad du mener. Man kan ikke få i pose og sæk. Men jeg synes nu altså stadig, at det er dødsynd at rive en syg hund op med rode, fordi den viser sig at have en arvelig sygdom.

    Mit fjernsyn eller computer har ikke følelser forbundet med at blive sendt rundt.


  • #23   26. maj 2011 Sarah: ja, selvfølgelig er der forskel på et fjernsyn og en hund. men når vi kommer til købeloven, så er det ikke nogen forskel, det er begge varer, og bliver behandlet derefter, hvis man kan sige det sådan. Jeg forstår sagtens det du siger. Og vil sige at i langt de fleste tilfælde vil man hvis hunden er så dårlig at den alligevel skal aflives, ikke levere den tilbage, men få en aftale med opdrætter om at den "bare" bliver aflivet, og køber får deres penge retur, så hunden ikke skal flyttes rundt med. Og det kan selvfølgelig også være taktisk spil fra opdrætters side, at skrive at de skal have hunden retur, for det er der ikke mange, der har lyst til....:-)

    Men som sagt er der i købelovens forstand ingen forskel på en hund eller et fjernsyn, så hvis det kommer til erstatning, vil hunden blive betragtet som en alm vare...


  • #26   26. maj 2011 en af klausulerne, jeg eller har hørt omtalt herinde, er netop at opdrætter vil have lov at købe hvalpen tilbage i tilfælde af videresalg....
    Men ikke denne opdrætter.... Hun er sgu da ligeglad...


  • #28   27. maj 2011 uanset hvad, mener jeg at man har ret til at aflive hunden og få sine penge retur,l hvis man kan få en dyrlægeattest på at den var så dårlig, at det var mest humant at aflive den. Og man skal bare huske at informere opdrætter FØR man afliver...

Kommentér på:
Øv osse en dum dag....

Annonce