Hjælp!!! folk der har hunde på gård! (lidt langt) Hjælp!!! folk der har hunde på gård! (lidt langt)
Jeg er simpelthen så ked af det/frustreret.
Jeg har fået mig en dejlig kæreste, som bor på en gård på landet. vi går selvfølgelig med tanken om at flytte sammen. han elsker allerede balder og det kører bare. Vi har forsøgt et par gange at tage ham med derud, da han skal lære hvor den usynlige snor er. altså hvor han må være. Hvergang han er gået uden for grænsen. kalder vi på ham og han kommer og vi roser med godbider. meeen Så blev han kastreret i mandags og han er 11 måneder. Hán har været med der ude 2 gange siden. Først gang: Han løb bare afsted ud på markerne. og langt ned af markerne. vi kaldte og løb den anden vej. gik ned og satte og som et æg. gemte os m.m men han var pisse ligeglad for at sige det mildt. hm tænkte vi og fik ham ind og aftalte at prøve dagen efter igen. men Balder gør det samme. vi prøver igen alt hvad vi har lært til træning. men denne gang løber han ikke bare langt væk. Han løber ned på den motortrakfikvej som ligger ca. 600 m. fra min kæreste. min kæreste tager snoren og løber ellers alt hvad han kan. heldigvis var der en sød dame der havde holdt ind til siden og holdte ham. Da balder så min kæreste løb han pænt over til ham og fik snor på og min kæreste takker selvfølgelig for damens venlighed. Jeg bliver sindsyg ked af det. en ting er at det er træning med døden til følge vi kan resikere. men det kan altså også koste menneske liv næst efter. hvad gør vi dog?? hjææææællllp!!! Er han i lømmel alderen?? er det min største fejltagelse at få ham kastreret?? Jeg fik af vide at en hund der skal på en gård. burde kastreres, da han ellers ville rende væk efter tæver.
maj 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 4 Emner: 274 Svar: 3.371
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.728
Det med at en gårdhund skal være kastereret er en lidt sjov udtalelse. Hvis man hegnet sin grund ind er der jo ikke nogen grund til indgrebet.
Men any how... Går I til træning med ham? Hvordan har I ellers trænet indkald før hen? Jeg vil enten få sat hegn op ellers skal han have snor på når I er ude. Han skal ikke have en succes oplevelse med at løbe væk.
Jeg har ikke selv nogen erfaring med gårdhunde på den måde, men når jeg er på besøg hos min mor og far sætter vi også hegn op for at være på den sikre side. Selv om Ifur er 3 år gammel så vil han gerne snuse sig vej ned over markerne.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 272 Svar: 1.865
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.019
Hegn op. Du kan aldrig være sikker på din hund bliver på grunden når den er uden opsyn. Og som du selv skriver er det jo ikke kun hundens liv i leger med under træning.
jan 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 180
Jeg har vores hund med på arbejde hver fredag, her er der ikke hegnet ind.
Når jeg har været ude med hende har jeg sagt "nej" hver gang hun er gået ud over hvor hun må, og selvfølgelig rost når hun stoppede, det tager ikke lang tid sådan.
Det kræver selvfølgelig at hunden forstår "nej"
Tænkte jeg liiiige ville lave samme stunt, da hun kom i den alder hvor hun mente at løbende børn i haven var nyt legetøj og derfor gerne måtte væltes
Min papfar ofrede 4 timer af hans liv på at lære hans hund hvor han må være hjemme ved dem, hvor der ikke er hegnet ind - 10 uger gammel sad den i skabet - indlært vha. "nej" + ros
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 671
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 189 Svar: 545
jul 2009
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.329
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 350
Vores anden nabo har også deres til at rende løs og den stikker også af hele tiden, flere gange har jeg set den krydsevejen, hvor man står og holder vejret .
Nogle andre som bor længere ende af vejen har også deres til at rende frit men det er ikke andet end ½ år siden hvor en af dem rendte op på motorvejen og blev kørt ned.
Så har man sin hund kær sætter man hegn op for de stikker altså af. Flere gange om ugen er der løse hunde her ude, også derfor alt er hegnet ind her for jeg gider ikke fremmede hunde i min have, det har vi også prøvet masser af gange.
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.075
Først om fremmest SKAL I sætte et hegn op, og for det andet skriver du, han blev kastereret imandags! Jamen, den kasteration har jo slet ingen virkning endnu, der kan gå op til 2-3 måneder inden I kan se, OM den virker!!! Så ingen vej uden om. : Hegn op!!!
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 350
jul 2009
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 51 Svar: 231
Jeg ville tage en lang ligne på så han kunne være "løs", og i det øjeblik han gik over grænsen sige bestemt nej, og et ryk i linen. Kald ham på plads, og giv alm kort snor på, og gå så hvor ham ikke må gå.
Han er ung og der hvor han ikke må gå er enormt spændende for ham.
Forhåblig finder han ud af at han skal gå uden for grunden så skal det være i snor sammen med jer.
Det har ikke noget med kast. at gøre at han sikker af, det er simpelhen fordi han er teenhund og prøver grænser.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 96 Svar: 10.966
Ta' en STOR vandkande ... fyld den med vand.... hæld en lille flaske stærke pebermyntedråber i vandet....og " vand " hele grænsen ( der hvor hunden må gå til ) med vandet.... ( man skal sikkert fylde flere vandkander og have flere flasker pebermyntedråber .... hvis det er en stor grund )...... ....... pebermyntedråber er meget stærke , og holder lugten længe.
Så tager du snor på hunden.... og trasker hele grunden igennem " 100 " gange hver dag....ha ha ..... hver dag et stykke tid.
Hver gang hunden når til grænsen med pebermyntedråberne...... giver du et lille ryk i snoren... og siger NEJ...eller STOP.... og går videre rundt.
Til sidst forbinder hunden lugten af pebermyntedråberne med STOP.
Efterhånden giver du længere og længere snor.... ( så du stadig har lidt kontrol med hunden...... og til sidst ....( efter laaaaaang tid.... og mange runder ).....tager du snoren af hunden.
Hvorfor det lige er pebermyntedråber.... er ... at lugten holder meget længe.......og til sidst sidder grænsen FAST i hundens hoved....
Jeg har selv prøvet med 2 forskellige hunde ... der også smuttede .... og det virkede på dem..... :O)....... mine hunde var 2 ukastrede hanhunde .
jun 2010
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 5 Svar: 14
Vi bor på en 4 længet gård, 3 af vores 9 hunde bliver på matriklen, derfor har vi løbegårde....
11 mdr. så skal der også prøves grænser af, specielt når det også er et nyt sted.
Kender flere hunde der bor på gårde, og selv om de er neutraliseret, så kan de godt rende over til naboerne alligevel;o)))
held og lykke med ham.
jul 2007
Njaaa... den ene var en blanding af en Irsk Setter og tjaaaa ???
Den anden var en Old English Sheepdog...... ( hyrde )...:O)
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 60 Hunde: 2 Emner: 1.030 Svar: 3.768
jul 2007
Nu skrev jeg jo ikke man skulle rykke i snoren , så hunden lavede en baglæns saltomortale.... vel ???
Et lille ryk i snoren er vel ikke det helt store ubehag ubehag for hunden , så den ligefrem får traumer ....
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.728
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 503
jul 2007
Ryk ...eller ...Nyk.... tjooo... det kunne man vel nok..... det er da at hænge sig i petitesser...... men man går da ud fra , at folk her på HG..... forstår hvad man mener , når man skriver et " lille ryk "....
Havde jeg ment at hunden skulle lave en baglæns saltomortale.... så havde jeg skrevet..... " Et kraftigt RYK " i snoren .... " så kan hunden fandme lære det ..... ....
Men ok..... bare et lille bitte ..bitte ...bitte " nyk "..... he he .... det bruger vi fremover..... :O)
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 503
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.289
Så hegn ind og så vent med at lømmelalderen er overstået til at stole på at nogen som helst indlæring sidder fast :o)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.931
Men man kan jo sagtens hegne en del ind, hvor han så kan lukkes ud.
Når han så er udenfor indhegningen, så sæt en lang snor i ham, så han ikke hatr mulighed for at smutte -det gør træningen MEGET lettere, hvis man kan sikre at han IKKE kan ignorere det når man beder ham stoppe/vende om.
Mine forældre bor på gård, og jeg har dagligt mine hunde med derud. Endnu har vi ikke haft en hund der ikke fik lært hvor grænserne går.
Det er faktisk gået ret nemt, tildels ved at give hunden tid til at "føle sig hjemme" og lære hvor den hører til, og dels ved at de i begyndelsen ALDRIG var uden opsyn (og for den gamle terriers vedkommende, i lang line), før de havde lært hvor grænserne gik.
Men med en motortrafikvej så tæt på, ville jeg altså overveje om hunden nu osse virkeligt skal færdes der på den måde.
Istedet kunne man jo ganske enkelt gå til træning med den og øve at den bliver tæt på jer (og kommer når der kaldes), og så kun have den med ud, når der faktisk er tid til at have et øje på den.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.931
Vil dog sige at det er væsentligt at hunden er vel aktiveret og motioneret, så den ikke går rundt med ustyrlig trang til at opleve noget;o)
-det hjælper i hvert fald gevaldigt på Reikis eventyrlyst at han oplever noget SAMMEN med mig, så han ikke har behov for selv at finde på ting og sager.
Hjælp!!! folk der har hunde på gård! (lidt langt)