{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.402 visninger | Oprettet:

Skulle vi ikke gøre det umodernet at have hund? {{forumTopicSubject}}

Det kan være jeg tager fejl, men som jeg ser det er det blevet moderne at have hund i alle samfundslag. Brian og solarie-randi skal have sig en "discountløve", Gucci-trunterne skal have en taske-tilbehørs-hund, Hr. og Fru. Hansen fra Vallensbæk skal have en Golden retriver fordi sådan en ser så smuk ud bag det hvidmalede stakit, og så signalere det jo overskud at have hund og facaden er jo übervigtig for mange mennesker.

Men fælles for disse mennesker er at de ikke reelt er "hundemennesker", de har ikke sat sig ind i hvad det vil sige at have hund. De har ikke lige overvejet at hunde skal luftes, opdrages, trænes, aktiveres m.m En del vokser med opgaven, men en stor del gør bestemt ikke og så ender Fido som kasteboldt eller som en del af de ca. 15.000 raske hunde der hvert år aflives på grund af "adfærdsproblemer".
Endnu en ting disse mennesker har tilfælles er at der ikke skal gå meget mere end 5 minutter fra de har besluttet at de vil have hund, til de står med en nutet hvalp, og hvalpen må ikke være for dyr. Det på trods af at de smider mange tusind kroner efter fladskærms TV, computere og x-bokse.

Det er der jo så nogle smarte mennesker der ser en indtjeningsmulighed på, så de begiver jeg rask afsted til Polen for at hente et kuld billige hvalpe fra en hvalpefabrik. Eller de beslutter sig for at avle på deres Daisy, uanset om Daisy er egent til det eller ej.

Taberne i dette "modefænomen" er hundene, skulle vi ikke slå et slag for at gøre det umodernet at have hund?

Andre forumemner med "Skulle vi ikke"
Skulle vi ikke
ha en aftenrunde :-)
Skrevet af: Anne Grethe P - 12. nov 2008
Skulle vi ikke
ha en bedømmelserunde .-)
Skrevet af: Anne Grethe P - 30. jun 2008
Skulle vi ikke
ha en bedømmelsesrunde :-)
Skrevet af: Anne Grethe P - 29. jun 2008
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skulle vi ikke gøre det umodernet at have hund?
  • #1   1. jun 2011 Forstår ikke helt ideen i dit indlæg.:)?
    Og puhhaaaa sikke alle de fordomme på engang.:P

• #2   1. jun 2011 Og hvordan ville du så gøre det?

• #3   1. jun 2011 jaaa... hvordan ? *G*

• #4   1. jun 2011 Joh, det var en god ide. Har du også ideen til hvad vi gør, for og få hunden af mode?
    Kan kun være enig med dig.

• #5   1. jun 2011 Tror nu ikke man kan gøre det "umoderne" at have hund, men det vi kan gøre når man støder på folk som ikke har sat sig ordentligt ind i det, er at oplyse oplyse oplyse.... Det er den eneste vej frem for at sikre sig at folk ved hvad de går ind til og derefter kan de så se om de er villige til at tage det store skridt det er, at omlægge sine rutiner så de passer til hundens præmisser.

• #6   1. jun 2011 Jeg er helt klar over at jeg generalisere voldsomt, men jeg går ud fra at i stadig kan se meningen med det,

• #7   1. jun 2011 Jamen hvordan skulle det foregå?
    Problemet du nævner er jo ikke dukket op i går..
    Det har jo altid været sådan, tror nu ikke der er meget at gøre ved det..

• #8   1. jun 2011 Jeg ved heller ikke helt hvordan man kan gøre det umoderne, men det kan jo være at andre har nogle guldkorn.

Jeg tænker at det mest effektive er oplysning og så at ramme folk på pengepungen. Kort sagt skal de være dyrt og besværligt at anskaffe en hund.

• #9   1. jun 2011 men hvad så med os der er gode hundeejere men som ikke er rige og måske aldrig bliver det ?
    Skal vi straffes for ikke at have kassen ?

• #10   1. jun 2011 Jeg synes bare ikke at der var så mange hunde alle steder da jeg var barn (i 80'erne) og da min mor var barn var der heller ikke så mange hunde.

Hvor finder man egentlig statestik for den slags?

• #11   1. jun 2011 Jeg bliver nok heller aldrig rig og ja, det er et problem at man kan komme til at ramme de forkerte.

Jeg ser bare et problem i at det er alt for nemt at anskaffe en hund.

• #12   1. jun 2011 Anne Julie: jeg synes personligt at det var ligeså let, hvis ikke lettere at anskaffe sig hund da jeg var barn, de blev givet væk for et godt ord.

• #13   1. jun 2011 jeg tror da ikke at den golden der ligger bag ved henget nødvendigvis har det forfærdeligt ?

Tænker bare at folk har hund på forskellige måder ?

• #14   1. jun 2011 Frejamusen: Nej, det har den da heller ikke nødvendigvis, for som jeg også skriver i startindlæget er der nogle der vokser med opgaven.

• #15   1. jun 2011 Frejamusen: Lige præsis!
    Jeg tænker lidt over om TS mener at det skal være forbudt at have hund hvis man ikke har en intention om at træne, stille til prøver eller udstilliger. Så er der rigtig mange der ikke må have en hund.
    Min bedstemor på 73 har lige mistet hendes søn og kort tid før fik hun sig en lille ny hund, selvfølgelig fra lidt overtagelse fra familen..:) Skulle hun ikke have lov til hund, det eneste tilbage der får hende op om morgen?

• #16   1. jun 2011 Nope, men det burde være forbudt at have hund uden at tilfredsstille dens helt basale behov.

• #17   1. jun 2011 Jeg stiller heller ikke op til prøver eller træner IPO, men jeg har så heller ikke valgt brugshunde med stort behov for dette.

• #18   1. jun 2011 Vi kan også bare designe en hund der ikke kræver noget og er opdraget fra fødslen..

• #19   1. jun 2011 men hvem skal så vurdere det ?

Er de basale behov ikke vand, mad, kærlighed og omsorg, dyrelæge tjek osv.
    Det tror jeg da både popdåsen og de rige på villavejen gør ?

Eller er besale behov AG træning, Lydighed, IPO prøver og jagttræning ?

Jeg ved godt hvad du mener, leger bare lidt djævlens advokat smiley
    Det er bare såååå svært at bedømme sådan noget jo.

• #20   1. jun 2011 Frejamusen: Heeh det var lige det jeg mente.;)

• #21   1. jun 2011 Fredsfyldt: Den er opfundet og den kan købes i Fætter BT smiley

• #22   1. jun 2011 Frejamusen: Det kan man f.eks gøre ved at læse om de forskellige racer. En mops har nok ikke meget behov for IPO-træning smiley

• #23   1. jun 2011 Det var ikke mit spørgsmål Anne Julie - jeg ved godt nogenlunde hvilke racer der har behov for hvad -

Mit spørgsmål er - Hvem skal bedømme om hunden får sine basale behov opfyldt ? hvem skal bestemme hvad de basale behov er ?

Og min mops laver nogle IPO ting til træning, så det kan de godt jo smiley

• #25   1. jun 2011 LOOOL Er min lille pusse nusse mops virkelig mere trænet på de punkter end din store farlige boxer er ? *GGG* I love it !

• #28   1. jun 2011 hhaahah genialt smiley

Tror virkelig Pølsen ville forelske sig totalt i ham - Store fjollede hanner - så er hun på !

Henriettes Wille er jo komplet forelsket i Pølsen, og hun siger ikke nej, Vi kunne få os nogle søøøøde småk rottmopser hvis vi gav dem lov smiley ( og hvis man ser bort fra at Zoe ville sprænge af de hvalpe )

Sry for OT Anne Julie smiley

• #29   1. jun 2011 Jeg kan godt se lidt af din pointe, Anne Julie F...
    ....Og nogle gange er det også fint at generalisere, for at understrege en pointe. Men vi skal også huske på at, der er faktisk mange flere hunde der har det godt, end der er hunde der har det skidt.

Jeg er bare blevet mødt med fordomsfulde blikke, og indimellem kommentarer, fordi jeg kom gående med min store kluntede basset - "for sådan en hund køber folk jo kun pga. de lange ører, og de hængende øjne, og det er sgu da synd for den stakkels hund." NEJ - jeg købte den hverken pga. øjne eller ører, men jeg købte den fordi det er den lækreste familiehund! OG den træder ikke i sine ører, og den får faktisk ikke skidt og snavs i øjnene! Jeg vil gøre alt for mine hunde, og de er en del af min familie - jeg går jævnligt lange ture ved stranden og i skoven, deres pels er blank og de trives, men be'r jeg Vito om at "dække", så kan han ikke! Og jeg køber ikke det dyreste foder eller tilbehør i dyre domme! Det gør mig måske til en dårlig hundeejer i nogens øjne, og en god hundeejer i andres! Jeg har ikke kassen, men jeg er sgu en god menneskemor til mine to hundebasser! ...Så pas nu på med at generalisere.

Hvad definerer en god hundeejer? Selvom folk går med deres hund i en taske, betyder det jo ikke at hundene sidder i tasken når de kommer hjem. Og drukmåsen på bænken foran Netto, har sjovt nok den mest lydige og søde hund i hele byen, selvom den sover under en indkøbsvogn hver nat....
    Jeg synes ikke man skal gøre det dyrt, eller mere besværligt. Selvom man er en fattig lus, kan man sagtens være en glimrende hundeejer.

Oplysning er vejen frem, men lad vær' med at pådutte folk dine meninger og holdninger - og dem som sælger hvalpe, må sgu gerne være lidt mere kritiske - sælg ikke til hvem som helst. Det er ok at sige: Ellers tak! Uanset om din hund har en tavle eller ej, så er det sgu ikke bare ren og skær forretning!

• #30   1. jun 2011 Jeg er faktisk meget enig med dig, Anne Julie:o) Måske du generalisere, men gode reflektioner du gør dig:o)

• #31   1. jun 2011 Diva;: Tak skal du have.

Jeg skriver om verden som den tit ser ud for mig, og de mennesker jeg møde. Og jeg tror ikke at der er nogen her der ikke kunne tænke sig at antallet af ringe hundeejere blev sat ned....
    Men jo, der findes heldigvis flere gode hundeejere end dårlige.

• #32   1. jun 2011 Troede du ville have en debat Anne Julie ?
    men du svare ikke på mine spørgsmål :S

• #33   1. jun 2011 Hvilket et? Der må være et jeg har overset-

• #34   1. jun 2011 Mit spørgsmål er - Hvem skal bedømme om hunden får sine basale behov opfyldt ? hvem skal bestemme hvad de basale behov er ?

• #35   1. jun 2011 Jeg synes altid det er dejligt med en god debat. Og rart med et emne der lige kan få folk op ad stolen.

Er bare ikke enig med dig i at det skal gøres besværligt og dyrere at få en hund. Fattige mennesker har også et hjerte! ....som kan rumme en sød lille vovse... smiley

Jeg tror på oplysning! Og at vi skal opmuntre folk til at være mere kritiske; både købere og ejere! Lyt til jeres intuition!! Køb ikke hvad som helst, og sælg ikke til hvem som helst!

• #36   1. jun 2011 Joahnne - Lige præcis !
    Og jeg er enig i at oplysning er vejen frem - både mht til avl, sundhed, hvalpe, udstilling, formål osv..

• #37   1. jun 2011 Altså vi er vel enige om at alle hunde har et behov for aktivering... ? Hvor meget de skal have er jo meget forskelligt alt efter race. Så mht. at vurdere hvad den enkelte hund har behov for at er et sprøgsmål om at sætte sig ind i racen, læse bøger om hunde genralt (adfærd og den slags).

Mht. det med at gøre det dyrt og besværligt at anskaffe hund, så har jeg det sådan noget dobbelt med det. For på den ene side mener jeg at alle der har evnene/overskudet til at holde hund bør have mulighed for det. Men på den anden side så er der altså udgifter forbundet med at have hund, og anskaffelsen er ofte kun en dråbe i havet i forhold til disse udgifter.

• #38   1. jun 2011 Men hvad med sådan en som mig - jeg er lud fattig for at sige det på godt dansk smiley

Jeg er på KH, har 3120 om måneden, godt nok bor jeg hjemme - Men betaler selv ALT ( og jeg mener hver en krone og øre ) til hunden -
    Alle de små ekstra penge jeg har , bliver lagt til side - til hvis der sker noget - Som da jeg lige fik en dyrelæge regning på 2800 - Så var det intet problem.

men selvom jeg lægger itl side ville jeg ikke kunne klare en dyrelæge regning på f.eks. 15000 ... De penge har jeg bare ikke !

Jo selvfølgelig ville jeg kunne låne men det erj o ikke pointen smiley

Burde jeg undlade at have hund ? smiley

• #39   1. jun 2011 Self skal vi have nogle strammere regler om det at få hund! Ikke at du, Freja, ikke kan have hund, det mener jeg ikke og det ved jeg at Anne Julie heller ikke mener! Men generelt kunne det være rart at få nogle strammere regler! F.eks et hundekørekort eller hundeskatten?:o) Det skal ikke være en hver mands "ret" at have hund. F.eks, min ene nabo er en gammel alkoholiker, men utrolig flink. Han veksler imellem at have 2-4 hunde. Pt går en af de små og halter fordi den er blevet påkørt i en af hans ruser! Og det er der jo ingen der gør noget ved? Så jeg er ret enig med Anne Julie:o)

• #40   1. jun 2011 nej nej Diva - Det troede jeg bestemt heller ikke i mente smiley bare rolig.

Ville bare bruge migselv som eksempel fordi jeg ville blive ramt hvis de steg voldsomt smiley
    og forhåbentlig bevise at selvom man måske er en af typerne - Så kan man godt være en god og ansvarsbevist hundeejr - håååber jeg smiley

Jeg er jo en af typerne der bliver talt om - Ung, på KH, uden uddannelse, bor hjemme og har en taskehund - Der bliver jo ikke taget højde for hvorfor mine forhold er som de er smiley

• #41   1. jun 2011 Anne Julie F:

Hold da helt op en masse fordomme:
    ...Brian og solarie-randi skal have sig en "discountløve"
    Gucci-trunterne skal have en taske-tilbehørs-hund
    Hr. og Fru. Hansen fra Vallensbæk skal have en Golden retriver...

Hvilken kategori tilhører du?

Og hvordan ved du at 'fælles for disse mennesker er at de ikke reelt er "hundemennesker", de har ikke sat sig ind i hvad det vil sige at have hund'.

• #42   1. jun 2011 jeg må være i katagorien "Gucci trunterne med den lille modehund" - Selvom min hund bliver trænet hos en brugshundetræner, Aldrig har set indersiden af en taske og at jeg bruger mit liv på natur, dyr,hunde, miljø og specielt fugle smiley

• #43   1. jun 2011 Grynet: Jeg tilhøre vist ingen af de kategorier.

• #45   1. jun 2011 Anne Julie F:

Det samme tror jeg en del af dem du meget fordomsfuldt har kategoriseret, vil sige!

• #46   1. jun 2011 Grynet: Kan du ikke se at det skal læses med et gran salt og det er arketyper der er beskrevet? Vi ved jo alle præcist hvad en "Brian" er. De er netop beskrevet på den måde for at gøre det helt klart hvad det er jeg mener. Ud over det så er det dælme svært at lave et, nærmest hvilket som helst, debat indlæg uden at generalisere. Det ses ikke kun i mine, men også størstedelen af indlægene her på HG.

• #47   1. jun 2011 Men hvis du nu selv skulle sige hvilken katagori du mest hørte til - hvilken en skulle det så være ?

• #48   1. jun 2011 Anne Julie F:

Nej, jeg havde ikke spottet at de skulle tages med et gran salt!
    Det beklager jeg - har ikke altid lige let ved at forstå ironi når det er på skrift.

Jeg synes nu ikke det er så svært ikke at generaliserer og 'båse' andre. Måske fordi jeg er meget opmærksom på det: blev selv i en del år sat i bås. Møg ubehageligt - specielt hvis det er uberettiget.

• #49   1. jun 2011 Ømmmm tja.... Jeg er nok en Gucci-trunte tilsat en lidt småkynisk "treehugging hippie" fra Vallensbæk....

• #50   1. jun 2011 Grynet: Jeg synes faktisk det er værst at blive sat i bås hvis det er berettiget og folk har ramt hovdet på sømmet. *g* (og nej, det var ikke småspydigt vip med en vognstang)

• #51   1. jun 2011 *Charlotte DKK:

Ikke ALLE har hund ;o)
    I følge Danmarks Statestik er det ca. 20 % af alle danske familier der holder hund.

• #52   1. jun 2011 Anne Julie F.

Sjovt, jeg har det lige omvendt: er ligeglad med at blive båset hvis det er korrekt (sådan er det jo bare, og er man utilfreds og kan man ændre det, så er det jo bare om at komme i gang. Kan det derimod ikke ændres, så skal man jo alligevel lære at leve med det før eller siden, og så fremskynder det at være kommet i bås nok bare processen :o)

• #53   1. jun 2011 jeg har det rimeligt svært med din bemærkning, fordi det lyder som om alle skal elske hele pakken med udstilling træning og så videre... det syntes jeg ikke er rigtigt jeg ville aldrig sætte mine ben sådan et sted ...Tulle har det helt fint uden og det har vi bestemt også.....

• #54   1. jun 2011 Charlotte:

Ihhh, der blev jeg lige taget i at være naiv og godtroende igen: forestillede mig ikke at der var nogen der havde en hund der ikke er registreret.
    Men det kan jeg da sagtens se - nu du siger det.

• #55   1. jun 2011 hahahah Genialt smiley :D

• #56   1. jun 2011 Charlotte:

Næhhhhh........
    Men altså: hvis ikke det er fordi hunden er ulovlig, hvorfor registrerer man den så ikke?
    Og hvad gør man som ejer af en ikke registreret hund så ved skader osv. (altså der hvor den lovpligtige forsikring går ind og hjælper)?

• #58   1. jun 2011 Og man løber hurtigt !!!!!!!!!!!!!!!! smiley

• #59   1. jun 2011 Hold da op! Ja, så blev jeg da lidt klogere igen i dag ;o)

• #60   1. jun 2011 jeg er jo så en af dem med taske hundene gucci trunterne ...vil lige sige mine hunde de mangler ikke noget tværtimod ...de kommer til dyrlæge sulter heller for at de får hvad de skal have

ja jeg var nok en af dem der ville blive kasseret hvis ..man skulle vudere hvem der skulle have hund :-(...
    jeg er psykisk syg og har nogen det så skidt jeg kun går med hunden giver dem med og vand ,,,leger lidt med dem ellers ligger i min seng ..
    mine hunde kommer ikke til træning da jeg er bange for nye mennesker ,,,bange for at hele tiden få af vide jeg gør tingene forkert ..så nej jeg ville ikke være i din kategori af en af dem der skulle have hund smiley

• #63   1. jun 2011 Kørekort til hunde. Så nemt. De mest useriøse gider ikke bruge tiden på sådan et.

• #64   1. jun 2011 TrustNo1 - Men det er der slet ikke mandskab nok til, hvem skulle stå for det, hvordan skulle det køre ?
    Det er en fin tanke - men den er utopisk - i hvert fald de næste 10-20 år - men det er bare mit gæt

• #65   1. jun 2011 charlotte nu mener jeg bare så noget som et kørekort til hunde tror jeg ikke jeg ville kunne ,,på grund af min angst for nye mennesker ,,tit kan jeg heller ikke gå på kommunen hvis jeg skal snakke med en ..

nu har jeg de sidste to måneder været et helvede igennem fordi jeg skulle til en pyskriater jeg ikke kender .-(..det er svært at beskrive hvad det er der sker men er sikker på du godt forstår det ...

jeg har jo også valgt mine hunde ud fra hvad jeg kan tilbyde dem ,,og ud fra hvad jeg kan klare

• #66   1. jun 2011 charlotte enig med dig ..:-)

Kommentér på:
Skulle vi ikke gøre det umodernet at have hund?

Annonce