{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skyde hund
  • #1   2. jun 2011 Ja de må godt skyde dem, hvis der er advaret inden

• #2   2. jun 2011 Mener man skal have jagttegn.

• #3   2. jun 2011 ja man skal naturligvis have et jagttegn ellers må du jo ikke have gevær...

men synes det er vildt at en lille bitte notits i den lokale kan være nok, må indrømme jeg ikke havde opdaget den notits og hvad hvis ens hund er løbet væk?

• #4   2. jun 2011 Den er god nok. Så længe der er advaret på forhånd er det helt lovligt..

• #5   2. jun 2011
    Kapitel IV
    Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.
    § 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt
    optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.
    § 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte
    har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er
    ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den,
    der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling
    af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales
    optagelsespenge eller ufredsbøder.
    Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må
    dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er
    besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske
    gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre
    husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
    Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10
    fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er
    anvendelige

• #6   2. jun 2011 Hov det er så fra mark og vejfredsloven

• #7   2. jun 2011 hmm tak for info, så behøver vi ikke længere at diskutere den sag.

• #8   2. jun 2011 Ja det må man, såfremt man self har jagttegn samt lovgivningen på området kan overholdes (afstand til bebyggelse og hvad der nu ellers hører med).

Du siger "hvad nu hvis hunden stikker af" -sandsynligvis er her jo ikke tale om et enkelt tilfælde hvor en hund har strejfet på en anden mands jord.
    Førend man går så vidt som til at ville skyde hunde der kommer ind på ens grund, har der nok været gentagne episoder.

Og det er jo meget simpelt -hvis folk holder deres hunde hjemme fremover, så sker der ikke noget. Den slags tjener jo mest af alt til skræk og advarsel. Så må folk jo passe bedre på i fremtiden

• #9   2. jun 2011 jeg så kun opslaget fordi det var på opslagstavlen i klubhuset....og så kom vi til at diskutere det lovlige deri...men den er altså god nok

• #10   2. jun 2011 Michelle - sådan som den notits var formuleret, så var det ikke kun i gentagelses tilfælde

lige denne sag berøre ikke mig personligt, men sæt nu man er et sted hvor man ikke kender reglerne...og selvfølgelig skal man passe på sine hunde, men helt ærligt ...hunde kan smutte og løbe væk

Bianca har en gang sprunget ud af et vindue i en hytte vi havde lejet, nu er hun ikke en hund der løber væk, så hun gik bare rundt og snusede udenfor hytten og vi sad på teressen, så hun kom ikke så langt

• #11   2. jun 2011 Jeg mener ikke de må lave sådan en generel en.

De må, hvis en konkret hund (eller et af de andre dyr) gentagende gange har færdes på en matrikel, skyde DEN, hvis den kommer igen.

Jeg mener bestemt ikke de må skyde alle, der kommer på matriklen alene fordi de har meddelt det.

• #12   2. jun 2011 Susanne - jeg ser faktisk ikke mange løse hunde, så synes ikke det er så stort et problem....tilgengæld kunne jeg godt være foruden de løsgående katte - men der er vi sikkert ikke enige

dog ville jeg ikke skyde dem

• #13   2. jun 2011 Connie: Jeg har lige fundet det her link, til noget der minder om den episode du snakker om.:) Det er en sag fra 2006 der omhandler den kennel vi har hund fra, ved ikke om den kan hjælpe.:D

(link fjernet)

• #14   2. jun 2011 helt enig Susanne

mine hunde gør af indtrængende katte og jeg ved jo godt hvem der bliver uvenner med naboerne, ikke dem med katten, hvis jeg skal give et bud og jeg er også ked af at skulle skælde hundene ud for noget de egentlig er i deres gode ret til.

som sagt er der stort set ingen løse hunde heromkring....og heller ikke der hvor vi boede før.

jeg kan forstå på dem i klubben at det er et område med grusgrav og skov og selvfølgelig skal man ikke have løse hunde i en skov, der forstyrre vildtet, jeg er slet ikke uenig i at man skal have snor på hunden, men ligefrem skyde dem er måske lige i overkanten af hvad jeg kan acceptere

• #15   2. jun 2011 Jeg tror altså CH har fat i noget, hvis opslaget var generelt?

jeg tror ikke man bare må sige "Alle løse hunde på min matrikel skydes". Jeg har altid tolket det som at advarslen skal være konkret?
    Altså a la "Rødlig hund af labradorstørrelse, tæve, færdes på min grund, og vil blive skudt hvis den ses på matriklen igen", hvor advarslen er konkret og handler om en specifik hund..

• #16   2. jun 2011 Pernille - det kan jeg faktisk godt huske den sag

• #17   2. jun 2011 det var en helt generelt sag...alle løsgående hunde vil blive skudt uden forudgående advarsel...

hvis det er mere specifikt rettet til en enkelt hund, så ville jeg have større forståelse

• #18   2. jun 2011 Connie: Ja, der var utrolig meget snak om den den gang. Kender Per Frost og han har fortalt om hvordan retsagen foregik, kan dog ikke huske hvad det ente ud i.:/

• #19   2. jun 2011 Så længe der er advaret om det, må de personen skyde dyrene (hunde og katte) (forudtaget at personen har jagttegn) kan huske at jeg så noget om det i go aften danmark (eller aftenshowet) dog bare med katte, og så længe at der bare var sat en notits op om det i dagbladet, var "jæger" i god tro.

Tilgengæld ville jeg være mere tilbøjelig til at tro at folk ville skyde katte!! Dem har vi selv rigtig mange problemer med i vores område, også at de skider på børnenes legepladser og alt muligt!

• #20   2. jun 2011 Enhver kan komme ud for en hund stikker gennem et hul i hækken el lignende. Så jeg tror ikke der er nogen der skal være "den hellige grav er velforvaret"!

• #21   2. jun 2011 Man skal advare specifikt, det er ikke lovligt at skyde efter en generel advarsel. Notitsen i avisen skal indeholde et signalement af det dyr man vil skyde.

• #22   2. jun 2011 Vi bor på landet og vores hund går som regel kun til skellet, dog er der andres hunde der synes de skal luske forbi, gerne tæver i løbetid smiley vi harbegge jagttegn kunne dog aldrig finde på at skyde en hund, kat ja men hund no way.....

• #23   2. jun 2011 Pernille håber satme den mand blev straffet for at skyde Fando ! Føj !

• #24   2. jun 2011 Jeg mener at det skal offentliggøres i statstidende, det er ikek nok bare i en lille lokal avis, den er det jo ikek alle der får.
    Det fik vi ihvertilfælde at vide i den hundeklub, hvor jeg går.

....og statstidende... hmmm ved ikek hvem der læser det, men det er der åbenbart nogen der gør.

http://www.statstidende.dk/

• #25   2. jun 2011 Jeg er nu ret sikker på at det er nok at sætte en notits i lokalavisen.

• #27   2. jun 2011 det er alle løse hunde ifølge det notits i lokalavisen....en skam jeg ikke kan linke til det

• #28   2. jun 2011 Connie -det jeg mente var nu at de sikkert har haft episoder med løse hunde flere gange. Ikke at det nødvendigvis var de samme løse hunde hver gang.

Jeg kan nu godt forstå de bliver træt af det hvis f.eks. de har jagt på området, har dyr gående der e.l.

• #30   2. jun 2011 Nu som medløber ´Dkk: Ja håber jeg sandelig også, men kan lige spørge Per næste gang jeg snakker med ham, så kan jeg lige sende dig en PB.;)

• #31   3. jun 2011 Det må du meget gerne Pernille hvis du husker det, blev helt dårlig over artiklen, stakkels hund og stakkels ejere smiley
    Vil gerne høre om den skydegale i . . . . fik en velfortjent straf!

• #32   3. jun 2011 Men historien om Fando er jo ikke rigtigt det samme som det TS lægger ud med her.
    Fando blev, så vidt jeg forstår, skudt uden forudgående varsling (man SKAL enten give besked til hundeejer eller varsle i avisen), og så skyder man jo ikke hunde-størrelse dyr med et lufgevær.

Så loven er jo næppe overholdt, hvorfor en straf bestemt burde være på sin plads.

I TS's tilfælde er der højest sandsynligt tale om en grundejer der er blevet træt af at have alverdens hunde rendende på sin grund. Det kan jeg sådan set godt forstå, hvis ikke der er tale om en enkeltstående tilfælde.

Og vil ejerne ikke holde deres hunde hjemme fordi det er det ansvarlige og rigtige at gøre, ja så kan det jo være truslen om at hunden vil blive skudt, kan få dem til det.
    SKulle de stadig ikke fatte pointen, kan det self koste hunde livet... det er trist, men det er jo ikke grundejeren der skal bebrejdes, men derimod hundeejerne.

• #33   3. jun 2011 Michelle, Nej det er ikke helt det samme. Fik bare helt ondt i hjertet over historien om Fando, forbandet svineri smiley

• #34   3. jun 2011 Men nej jeg er os ret sikker på der SKAL stå hvilken hund der menes, og ikke bare alle hunde.

• #35   3. jun 2011 Der skal stå hvilke hund der er tale om. Ikke bare "hunde"

• #37   3. jun 2011 Daisie -jeg kan nu tildels forstå det. Jeg kunne næppe selv trykke på aftrækkeren, men har fuld forståelse for dem der kan.

Mine forældres gamle naboer havde 2 schæfere der rendte op i deres gårdsplads og sked næsten dagligt.
    De var ikke særligt venlige -når man kørte op af grusvejen (som de deler med naboen) blev man jagtet hele vejen af de her to hunde, og var man på cykel var det altså med at komme afsted. Personligt har jeg i hvert fald ikke haft lyst til at afvente og se om de ville gøre alvor af deres trusler.

Jeg har selv fulgt den ene hjem en dag -vendte om da jeg (i bil) nåede til mine forældre, og den fulgte jo så min bil. Gav en ordentlig balle til naboen, men det gjorde nu ingen forskel, de kom stadig.

Pt har de, noget længere væk, en nabo med en eller to hunde som strejfer og som angriber jægernes hunde -disse er der så varslet om vil blive skudt hvis de ses på jægernes område igen.

Man ser jo osse af og til at vildtet skambides osv.

Så jo, herfra fuld forståelse for at man vælger den løsning, når/hvis ejerne ikke vil gøre noget for at holde deres hunde hjemme

• #38   3. jun 2011 jeg kan også godt forstå man er træt af gentagende strøjfende hunde, men ligefrem skyde alle hunde der kommer på ens grund og at kunne nøjes med at skrive en notits i lokalsprøjten på 2x2cm.......det synes jeg er vildt.

hvis vi var belejret af løsgående hunde og det var de samme der kom igen og igen, så ville jeg også blive meget vred og jeg forstår også godt jægeren.

selvfølgelig skal der være en måde at slippe for sådan nogle trælse hunde.
    men metoden den kan jeg ikke acceptere

• #40   3. jun 2011 Daisie -nææh det tror jeg da ikke du er. jeg ville da osse være rigtig ked af det på de hunde der er udstyret med tåbelige ejeres vejne.

Men det er jo svært at komme med et alternativ. Hvis problemet f.eks. er at nogen af de strejfende hunde er agressive e.l. er det jo ikke noget der bare kan ignoreres, og hvis henvendelser til ejerne ikke hjælper, hvad gør man så lige?

Det er jo trods alt en human måde at aflive på (hvis jægeren da gør sit job ordentligt self).

Connie -jeg har for nyligt være ude i en DCH hvor der på opslagstavlen var et lignende opslag. Her var det osse "løse hunde på adressen xxx vil blive skudt"-altså alle løse hunde.

Når nu adressen lå meget tæt på træningspladsen, kunne man måske forestille sig at folk brugte mandens jord til at lufte hunde på.
    -som ejer af jorden havde jeg så nok nøjedes med at henvende mig til klubben og bede dem tage det op med medlemmerne
    Men kan nu stadig godt forstå man bliver træt af det

Kommentér på:
skyde hund

Annonce