3.531 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 151 Svar

Hvilken hyrdehund er okay med småbørn ? Hvilken hyrdehund er okay med småbørn ?

Hvilken hyrdehund er mest tolerant overfor børn og knap så over følsom for signaler som en del af de lette hyrdehunde kan være ?

Når jeg skriver over følsom mener jeg har tilbøjelighed til at overtolke signaler fra mennesker.. Feks smil og fremstrakt " goddag hånd" = angreb / trussel

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken hyrdehund er okay med småbørn ?
  • #1   10. jun 2011 Er man kommet væk fra de meget nervøse collier der kom frem efter Lassie filmene ?

• #3   10. jun 2011 Da mine 4 børn var små, havde vi en OLD English Sheepdog...... den elskede ALLE børn..... den var altid glad... legesyg.... nem at opdrage.... og kunne også bare rende rundt i haven selv .
    Vi havde også smådyr..... kaniner ...marsvin....fugle...guld-fasaner... mæfikker..... dem rendte hun ikke efter... men overså dem....
    Hun hed TIPPE.... ha ha ....... KIK HER...

(link fjernet)

(link fjernet)

• #4   10. jun 2011 Min collie er noget nervøs... men han ELSKER alle små børn smiley

Teenagere ser han ligesom voksne. Nogle går han ligetil, andre er han lidt tilbageholdende, andre igen er han decideret sky.

Han er ikke lydfølsom, det kan nogle collier være.

Hvis du vil have collie, så gå efter brugslinjerne og nogle der er mental- og sundhedstestet.

• #5   10. jun 2011 Sheltie og schæferhunde er dem, jeg har mest erfaring med. Sheltien er mild, kærlig og blid - altid. Jeg har dog ikke haft små børn sammen med sheltien, men med et par schæferhunde - og de var de mest børnevenlige hunde, man overhovedet kan tænke sig. Har også haft spædbarn sammen med schæferhund.

Men ellers vil jeg også sige collie. Der opdrættes rigtig gode individer, men selvfølgelig skal man se sig for.

• #6   10. jun 2011 En schæferhund er en super børnehund. Ekstraordinært god - en ting, de ikke får nok credit for :o)

• #7   10. jun 2011 Ja, schæferhunden er også en glimrende børnehund. Vi havde kig på schæferen, inden vi købte collie.

• #8   10. jun 2011 Jeg må sige en schæferhund. Jeg har en schæfer på 6 mdr nu, og min dreng er 8 mdr, og 2 er som pot og pande. Cody er så blid, mild og forsigtig med ham, det er en fornøjelse at se på, og varmer om hjertet :o)

• #9   10. jun 2011 Præcis CH - jeg har aldrig oplevet så god en "børnehund"

• #12   10. jun 2011 Bearded Collien elsker børn..................

og Border Collien synes jeg også er god til børn.........

men det handler jo om opdragelse og hvad vi tillader børn og hunde imellem.........alle skal respekterer hinanden........

• #13   10. jun 2011 Lige nøjagtig schæfer har jeg det ikke ret godt med.
    Muligvis ikke rationelt, men.. Nej schæfer bliver det ikke.

Jeg har selv overvejet sheltie.
    Det bliver noget andet end de store vi er vant til, men synes det er en dejlig race

• #14   10. jun 2011 Tina, du går glip af noget ;o)

Du får både den ekstraordinært gode familiehund OG en ekstraordinært god træningspartner i en schæfer ;o)

Og man kan ikke blive ved med at være forbeholdende overfor en race, når man har haft den fra hvalp.
    Netop fordi uroen omkring den nok er irrationel ;o)

En schæfer ville passe glimrende til dig - set i forhold til de ting du gjorde og ville med Dess :o)

• #15   10. jun 2011 jeg har haft en corgie på mit hvalpehold for nogle år siden..
    Den levede bare i sin helt egen verden.. En " tyren Ferdinand" hund.
    Det dur ikke til mig.

• #16   10. jun 2011 de to tervvuern jeg har haft har også været lidt med nervøse men overfor vores børn har det ikk været noget
    Især vores sidste hun var bare ikke normal men børnene reagerde hun aldrig på

• #17   10. jun 2011 Jeg har også gode erfaringer med collier og børn - mine collier elsker børn, men de er også vænnet til dem, og børnene ved hvordan de behandler en hund.

• #18   10. jun 2011 Skal du have en pleaser at træne med Tina?

• #19   10. jun 2011 har du overvejet belgiske hyrdehunde?
    mine svigerforældre har for et stykke tid siden måtte aflive deres den gamle malinois (staves?) og den er opvokset med deres børn..

de er super kærlige og elskelige.. helt fantastiske..
    Lige den de havde forelskede jeg mig lynhurtigt i, den kunne sådan vupti kravle op på skødet af dig fordi hun var så kælen..

men der findes 3 forskellige.. malinois, tervuren og groendal.. smiley mener det er sådan det er smiley

• #21   10. jun 2011 Min lillebror på syv og min sheltie på 1 år, er som pot og pande. Det er helt fantastisk at se hvordan min hund er anderledes over for ham, end over for alle andre. Den har en hvis tålmodighed over for ham smiley

• #22   10. jun 2011 Molly - og så lige laekenois ;o)

Meeeeen.... :o)

• #23   10. jun 2011 Molly - og så lige laekenois ;o)

Meeeeen.... :o)

• #24   10. jun 2011 Hehe, jeg synes Corgien er ultra charmerende smiley

Men nok ikke lige helt så pleasende som sheltien og collien *GG*. Den skal vist motiveres lidt mere, Men corgien er da bestemt meget trænbar og samarbejdende - slet ikke en "Tyren Ferdinand".

• #26   10. jun 2011 Maj-Britt - ja, der er du inde på noget.

Men der skal nok kigges linjer - ligesom der skal kigges linjer, hvis Tina igen skulle vælge en Belgier...

På den anden side - i hvilken race skulle der ikke det?

• #27   10. jun 2011 CH - oh sorry.. smiley har kun lige erfaret de 3 jeg nævnte smiley

• #28   10. jun 2011 Sarah : Ja er til pleasere, men ikke på BC niveau.. det har jeg ikke tid til.
    Vil gerne have en jeg kan træne konkurrence lydighed og agility med.

jeg har haft tervueren ( belgisk hyrdehund) .. de kan godt være nogle hysteriske kællinger, men lækker lækker hund at arbejde med.

Mht schæferen.. Det er i 95 % af tilfældene dem der er problemer med på vores træningsplads..
    Gør, skaber sig, laver udfald, stikker af og kommer op og slås..
    Så må sige jeg ikke er så vild med dem.
    Det kan godt være vi bare er enormt uheldige

• #29   10. jun 2011 Altså vil ikke ligefrem sige border collien, de er super gode med børn, men er bestemt signalfølsomme. Men syntes de er gode til børn, det er en meget kærlig og omgængelig hund.

• #30   10. jun 2011 Tina, jeg tror ikke det siger så meget om racen :o)

Den slags problemer er kun noget vi oplever sjældent i vores klub - som jo altså med enkelte undtagelser kun er schæfere.

Det kan meget vel have noget med kultur at gøre.

• #33   10. jun 2011 CH Jeg håber du har ret, men ....

• #34   10. jun 2011 Antihero : Mange tak.. Det kigger jeg lige på.

Vores pige på 1½ kan også sagtens gå rundt med mad uden det bliver snuppet af vores store hund.. Og han tager også godbidder rigtig forsigtigt . Det er så dejligt når de er sådan

• #35   10. jun 2011 Ej en medløber
    *Selv ville jeg nok ikke vælge hverken collie, border, aussie, groendal, eller tavuren (Men dermed ikke sagt at der ikke er afbalancerede hunde af de racer der kan fungere med børn uden at stresse)*
    Også derfor jeg ikke suser ud og køber en tervueren igen :o)

• #36   10. jun 2011 Der hvor jeg køber hundemad, har de en collie og den er bare så super lækker. næste gang jeg skal have hund skal det være en som hende. Hun kommer fra http://www.kivas.dk/ har selv været inde og kigge he he

• #37   10. jun 2011 Altså, schæferen har det du søger... Men hvis ikke schæferen - så tror jeg alm. collie korthåret/langhåret er et godt bud.

Kender ikke lige så meget til de hvide schweiziske hyrdehunde.

Synes der er en del colliefolk, der på et tidspunkt har haft belgier. De har nogle lighedspunkter - synes bare, collien er lidt blidere og ikke hysterisk.

Hvor vi besøgte opdrætter var collierne meget interesserede i vores små børn. Langt hovedparten var meget forsigtige og passede helt naturligt godt på børnene og fulgtes med rundt med dem på gården.

Jeg var imponeret over, at de to små med en collieskare på 5 tæver sjoskede rundt i samme tempo. Hundene ventede helt tydeligt på dem og passede på ikke at stå i vejen for børnene ved trin eller lignende. Jeg fik helt Lassie-billeder på nethinden *GG*.

Men pas endelig på linjerne i collierne...

• #38   10. jun 2011 Schipperke bliver nok alligevel for lille....
    Synes det er en overvindelse at overveje sheltie :o)

• #40   10. jun 2011 Jeg tror jeg vil kigge nærmere på sheltie og collie.
    Måske beardet collie

• #42   10. jun 2011 Buddy stresser ikke pga. børnene. Men bymidten og alle de ting/mennesker og lignende gør ham indimellem stresset.

Han hugger ikke maden fra børnene, men er det nede i Buddy-højde og børnene går rundt med det. Ja, så er han hurtig til forsigtigt at hjælpe med at spise det/slikke på det.

• #44   10. jun 2011 he he Maj-Britt: jeg har sådan en ide om at corgier er lidt for meget klovn til mig :o)

jeg har aldrig set en hvid i aktion... Dur de til noget ?

• #46   10. jun 2011 Tina - gir dig ret.. dem som bor overfor os har en.. og den er bare SÅ skæg at kigge på.. xD det minder mig mest af alt om en hund der er fucked helt op under drægtigheden xD

• #49   10. jun 2011 Vil du gerne træne PH med den?
    ag?

• #50   10. jun 2011 Maj-Britt : kelpie ja.. Den havde jeg da helt glemt :o)

• #51   10. jun 2011 CH Ikke nødvendigvis PH..
    bare alm DcH / DKK lydighed og ag

• #55   10. jun 2011 Maj-Britt : En pyrenær... er det ikke en 60-70 kg bamse ?
    Eller tænker vi ikke på den samme ?

• #57   10. jun 2011 En pyrenæisk hyrdehund har ikke noget med de store hvide pyreneerhunde at gøre, bortset fra de kommer fra samme geografiske område.

Det er nogle temperamentsfulde små tingester og ofte meget reserverede, men charmerende

• #58   10. jun 2011 Nåreh.. dem
    de er vildt charmerende at se på, men jeg har aldrig set en irl

• #59   10. jun 2011 Der er også Briard, en dejlig hund. mener at de bliver brugt som politihunde i frankrig

• #60   10. jun 2011 http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=10

• #61   10. jun 2011 Jeg har en aussie og en sheltie, de er begge to ældre end min søn på 3 år, så de var i familien da barnet kom. Det tror jeg bestemt har meget at sige, men min sheltie har været meget dårlig til at tilpasse sig, ikke fordi han bider eller hyrder, men fordi han stresser op... han bliver frygtelig ked af det når min søn græder, skriger eller leger vildt.. (biler hen over gulvet, sæbebobler, vælter klodser eller på anden måde larmer)
    Aussien reagerer ikke på den slags, og han har også større "klappe tollerance", og det tror jeg bestemt er fordi sheltien er mere sart og har en lavere smertetærksel end de mere robuste hunde.

Mit barn er vokset op med hundene, og ved hvordan man skal være sammen med dem, han giver dem dagligt godbidder og klapper og nusser med den store, men den lille holder sig altid på behørig afstand, men reagerer altså ret meget på "larm i gaden"

Det er naturligvis fordi hundene var "gamle" før vi fik barnet, og nogle linier stresser jo mere end andre.. men min erfaring er altså at aussien er langt bedre til små børn end en lille sheltie er.. Sheltien er fra en kennel med små børn, og aussien er fra en kennel helt uden børn, så det er ikke det der har gjort udfaldet.

• #62   10. jun 2011 Tjae jeg synes nu også BC er god til børn!
    (link fjernet)

Men ellers pyrenæisk også en super dejlig hund og schapendoe for pokker da smiley

• #63   10. jun 2011 Tina -

Hvis du vil vide lidt nærmere om forskellen mellem collien og belgierne, så prøv at skrive til denne bruger:

http://www.hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=71084

Hvis jeg ikke husker helt skævt, har hun haft både belgiere og korthårede collier.

• #64   10. jun 2011 Min hund bliver lidt urolig/ked af det, når ungerne græder hjerteskærende. Han vil så gerne have, at de er glade. Han trasker rundt om dem og slikker i hovedet (og DET hjælper absolut ikke!!!) - men det har han ikke helt forståelse for.

Støj fra legetøj, træklodser der vælter, bjæffende tøvdyr og andet rører ham ikke.

• #65   10. jun 2011 Tak for dit indput Mette.
    det er klart værd at tage med.

det er nemlig lige det med at finde en tolerant hund, der kan tåle "hårdhændet" klap og de lyde der nu engang er når der er små børn.
    Vores pige er opvokset med hunde ( hun er 1½ år )og hun har et naturligt afslappet forhold til hunde.. Hun er ikke bange for dem og heller ikke vildt interesseret.. de er der bare som noget helt naturligt.
    vi lærer hende at man skal ae hunden, men nogle gange glemmer hun det og så må det helst ikke være en hund der reagere ved at snappe ud.
    Vi lader aldrig barn og hund være alene sammen, men nogle gange går det bare lynhurtigt..
    der er så en fordel med vores ret store hund.. han kan godt tåle at blive klappet

• #66   10. jun 2011 Tak sarah.. hende spørger jeg lige..

• #67   10. jun 2011 Det lyder som en beskrivelse af min søn.. (-: Fuldstændig uimponeret af de 4 benede "brødre"... Men som sagt har sheltien heller ikke oplevet andet ubehag den de naturlige lyde og lege sådan en lille størrelse kan finde på...

Synes generelt ikke små hunde og små børn hører så godt sammen... med undtagelse af corgien, der jo er ret robust bygget (-;

• #69   10. jun 2011 Ville bare lige genere dig med denne her hvide hyrdehund http://www.hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=62779

• #70   10. jun 2011 Det begynder at ligne en sammensværgelse ;-))

• #71   10. jun 2011 Hehe kender faktisk ikke racen så meget, men billedet er da en god reklame :o))

• #72   10. jun 2011 Nu har jeg altså ikke lige læst hele tråden.

Men har lige lavet et hurtig album med sheltien, Laddie, og børn http://www.hundegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=62817
    Laddie lærte hurtigt at børn faktisk er ganske sjove og der sker jo altid spændende ting, når man er sammen med dem smiley
    Laddie er min eks's hund, men vi boede sammen i 2 år.

Og ellers er jeg selv vokset op med schæfere

• #73   10. jun 2011 Vil os sige schæfer :O)
    Bente og CH beskriver dem rigtig godt. Alletiders børnehund.
    Har selv schæfer og mindre søskende og de er hinandens bedste venner og har været det fra dag 1.
    Min søster var 3 og min bror 5 da jeg fik min schæfer.

Det er en alt i en hund eller hvordan man skal sige det.
    Perfekt børnehund, dejlig aktiv race, god vagthund osv osv.

Nu har mine forældre selv fået schæferhund, deres første nogensinde da de er faldet pladask for "min" race smiley Så nu har vi 2 skønne schæfere i familien smiley
    Kan man være mere heldig ? smiley

• #74   10. jun 2011 Ej en medløber - at påstå at collien ikke er god med børn er simpelthen noget bavl....!
    Vores første collie har gået tur med alle gadens børn da hun var unghund, selv de små børn kunne gå med hende i snor, for collien er enormt opmærksom på, hvad der sker omkring dem og de lurer hurtigt, at de skal passe på de små børn.
    Nu har vi tre collier og de er alle meget kærlige overfor børn og meget tolerante og forsigtige.
    Når man har så lille et barn som Tina og Alex har, så synes jeg man skal passe på med ikke at købe for lille en hund, så er det bedre med en mellemstørrelse der har lidt at stå imod med, synes jeg - og collien er den oplagte familiehund.

• #75   10. jun 2011 Vores gamle Schæfer dreng var fantastisk med vores datter*suuuk*

• #76   10. jun 2011 Druser(vores Schæfers) ynglingsplads, da vores datter var lille : (link fjernet)

• #77   10. jun 2011 Så har jeg fundet den collie jeg snakkede om: http:/ www.hundegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=55745&ipc=179580

• #78   10. jun 2011 Ej en medløber : Tak, sad også lige og blev heeelt og aldeles nostalgisk, da jeg fandt det frem *rødmer*

Hunden er væk og lillepusset(datteren) er dag 18 år og så småt på vej ud i verden(tiden går for hurtigt ind imellem)

• #80   10. jun 2011 Fik jeg sagt schæfer?

• #81   10. jun 2011 Tina: Er du opmærksom på finsk hyrdehund?

• #82   10. jun 2011 Og fik JEG sagt ..... Old English Sheepdog....... Se min her ....

(link fjernet)

(link fjernet)

:O))))))))

• #83   10. jun 2011 Min egen race Ovcharka.

• #84   10. jun 2011 Ved ikke hvor mange forskellige Ovcharka'er der findes, men er der overhovedet nogle af dem, der ikke er på forbudslisten ??

• #85   10. jun 2011 Kan kun stemme i med schæfer
    Vi har altid haft schæfer i mit barndomshjem (min mor havde schæfer kennel inden hun skiftede over til terrier)
    Og jeg har hele min barndom haft en stor schæfer i sengen hver nat

• #86   10. jun 2011 Haha CH smiley

• #87   10. jun 2011 Der er jo ingen garantier for noget. Hyrdehunde er jo avlet til at være signalfølsomme og reagere hurtigt.

Jeg har collier der bare eeeelsker børn. Kan sidde længe og bare finde sig i at blive raget på ( har små nevøer ), og så har jeg nogen der bare går - for det gider de ikke. Så har jeg en enkelt, der kun venter på de løber, så hun kan vælte dem :-)) Det er hende med flest drifter for at arbejde med brugsrelaterede ting. Hun har flere kuldsøskende, som træner hos DCH - og hvor det går rigtig godt.
    Men er børnene stille er hun salig - óg hun er 13 mdr.
    Tilbagemeldinger fra hvalpekøbere er, at alle har oplevet at hvalpene jagtede fødder og bed i strømper hos børnene. Det GØR collier som hvalpe - med mindre er de skindøde elller totalt uden drift.
    Tror ikke du gider have en udstillingsmodel, som jeg kender dig, Tina......Men kan ikke tro andet end de andre hyrdehunderacer også som hvalpe/store hvalpe vil synes det er topfedt at løbe efter børns bolde, små biler - og børnene selv. Det er jo avlet til at reagere på bevægelse. Men derfor kan de jo godt være glade for børn - og være ekstremt tolerante i andre situationer. Det ser jeg da her.

• #89   11. jun 2011 Ej en medløber - at en hyrdehund hyrder børn er ikke tegn på, at den ikke er god sammen med børn. De fleste unghunde blandt collier hyrder alt der løber, men det kan altså trænes væk.
    Iøvrugt så har jeg gjort den erfaring med mine, at er det et lille barn, så ved collien godt, at den skal væreforsigtigt, men er det et større barn der synes det er sjovt at blive fanget, så ser den hyrderiet som en leg.

Og nej der er ikke forkel på instinkterne hos collien indenfor de tre farver, der er bare flest der er zobelfarvet.

• #91   11. jun 2011 uanset, hvilken race du vælger, så skal du kigge på sindet af forældrene ikke deres udseende.
    Find gerne en opdrætter der selv har børn og, hvor hunden og børnene går sammen.
    Jeg har selv en brugsudgave af en tervueren og har den ide at en brugsudgave er stærkere mentalt end en udstilling (Ikke for at fornærme udstillings tervuerenen:-)).

Dette var bare mine tanker ang. valg af hund.

Mvh Jimmi

• #92   11. jun 2011 Jeg er med på at hyrdehunde ofte hyrder hvad som helst og det er ikke det jeg tænker på som et problem, for jeg ved hvad der sker og hvorfor hunden gør som den gør.. Og jeg ved hvordan jeg kan træne hunden til ikke at hyrde børn.. eller ihvertfald dæmpe det lidt.

Schæfer bliver det ikke.
    Jeg oplever schæfere som hunden vist på billedet i linket.. Bare man går forbi med måske 5 meters afstand.
    (link fjernet)

Det er meget muligt det ikke er fair overfor racen, men det er svært at ændre opfattelse, når man gang på gang møder den opførsel fra flere forskellige individer.

Først skal racen findes.. Så skal opdrætteren findes og så skal vi vente på den rette kombination til vores ønsker...
    Det bliver ikke i morgen vi går ud og køber en hvalp :o)

• #93   11. jun 2011 HOLD da op, Tina...

Jeg tror på, at I har nogle hundeførere, der trænger til at lære lidt om at have schæferhund ude hos jer. Det der er bestemt ikke på nogen måde kendetegnende for racen, tværtimod....

• #94   11. jun 2011 Tja.. Umiddelbart er det ikke uerfarne hundeførere ( ikke alle sammen ihvertfald )
    Og jeg bliver også ved med at sige til mig selv at det kan bare ikke passe.. Men..
    Det skal så siges at det somregl er hvis man har en hund med - men alligevel...

Ja håber det forklarer min modvilje

• #95   11. jun 2011 Det kunne være, der var andre klubber end brugshundeklubberne, der ville kunne drage nytte af at skulle til færdselsprøve inden de kan gå til brugsprøverne....

For med den adfærd kommer man ingen vegne...

Der er skam schæferhunde, som ikke synes alt i omverdenen er fantastisk, men det er død og pine nødvendigt at lære hunden at forholde sig i ro, også når der kommer en anden hund eller andre mennesker gående tæt forbi den.

Der er noget skævt i din klub, Tina :o(

• #96   11. jun 2011 Vi er ca 100 medlemmer og der er 5-8 schæfere ( uden jeg har helt tal på det )
    Hvordan kan det kun gå skævt for schæferne ?

Ej der er da også andre individer der reagerer uhensigtsmæssigt, men der har vi somregl en forklaring.. Som feks dårlige opdrættere eller andre traumatiske oplevelser

• #97   11. jun 2011 Jeg må erklære mig enig med CH, det er heller ikke min oplevelse af racen..

• #98   11. jun 2011 Det med en færdelsprøve i andre klubber inden man kan stille til prøve var faktisk ikke en dårlig ide..

Jeg er blevet skældt ud engang i en DcH B konkurrence fordi jeg havde taget min hund ud af bilen i nærheden af der hvor sporene skulle gåes.. dvs 200-300 meter derfra..
    Årsagen var at hundeførerens hund tændte helt af når den så andre hunde og så kunne den ikke koncentrere sig om at gå spor.. Så nu var det min skyld han ikke fik sporet..
    Det var en schæfer han havde..
    Og den gik på bagbenene og hylede og gøede og skabte sig hele vejen forbi os 3-4 stykker der holdt og ventede på det blev vores tur.

Hvad fanden sker der lige for det ??

• #99   11. jun 2011 Tror jeg vil gentage mig selv fra tidligere tråde..

Jeg vil gerne møde en schæfer der er normal i hovedet

• #100   11. jun 2011 Jeg må så nok også indrømme at jeg efterhånden ikke giver en schæfer en kvart chance før jeg dømmer den.
    Den skal ikke træde ret meget ved siden af før jeg tænker " Typisk schæfer"

• #101   11. jun 2011 Ej en medløber : Jamen DcH er jo for alle.... Det kræver ikke så meget at få en konkurrencehund i DcH.
    Jeg har aldrig trænet andre steder, så har intet at sammenligne med

Men jeg tror også at de VIRKELIG ambitiøse træner et andet program

• #102   11. jun 2011 Ej : he he... Jamen det er jo det der er problemet.. For jeg synes faktisk at der er helt normale og erfarne ikke tussegamle hundeførere med tossede schæfere.. Det er også det der "skræmmer" mig

• #103   11. jun 2011 Mine 2 er normale oveni hovedet :O)

Men er da trist du har den opfattelse af schæfere smiley

• #104   11. jun 2011 Ej en medløber -

Det er nemlig også meget vigtigt at hund og ejer matcher godt sammen mentalt.

Jeg synes, at Buddy er ret nærtagende/følsom over for kritik/rettelser. Her mener med stemmens intonation alene. Men han er så en noget usikker hund med flere hjem bag sig. Så jeg skal helst lige tælle til 10 og overveje, hvordan jeg bedst retter ham.

Til en anden gang ved jeg så ikke om det er mig og collie, der er et ikke optimalt match eller om det bare er Buddy, der er sådan.

• #108   12. jun 2011 Det var en noget firkantet udmelding, Palle smiley

Jeg har 6 collier - og 2 børn. Der har aldrig været noget.........

• #111   12. jun 2011 <i>Schæfer kan trænes andre steder en i schæferklubben, hvilket jeg til en hver tid vil gøre. Så oplever du heller ikke galskaben.</i>

Du er simpelthen utrolig, Palle - "galskaben" :)))))))))))))))))))

Din fantasi fejler ihvertlfald ikke noget smiley

• #112   12. jun 2011 Palle, nu spinner du.....

• #113   12. jun 2011 Palle - hvorfra har du dine erfaringer med collie?
    Jeg har til dags dato aldrig mødt en collie der ikek kunne med børn, og jeg har mødt mange collier!

Hvis collien i værste fald ikke bryder sig så meget om børn, så går den. Jeg har tre collier og tre børn, og her er et rend af børn i huset - og aldrig nogensinde har der været problemer.
    Som jeg har skrevet længere oppe, så kan selv små børn gå med de fleste colleir i snor, for collien fornemmer hurtig en situation og retter ind efter den - collien er om nogen hund en familiehund, så hvor du har det fra, at den ikke er børneegnet, det aner ejg ikke - du er helt galt afmacheret ift collien!!!!

• #114   12. jun 2011 Ej en medløber - når Palle skriver, at "At vælge en hund, der i forvejen ikke er børneegnet er der dog ikke meget ved"...ja så må jeg protestere, og jeg bliver nødt til at høre, hvor han har sine erfaringer med collier fra....for collien er en decideret familiehund, jeg har aldrig nogensinde oplevet andet, og jeg har oplevet mange collien.

Jeg har også en collie der er lidt reserveret, hun elsker børn og følger dem overalt, hun gider bare ikek have dem alt for tæt på for længe, så går hun lidt væk, men at racen som helhed ikek skulle være egnet til børn, er da en sandhed med modifikationer, og det er det jeg reagerer på.

• #115   12. jun 2011 Puha det er ikke nemt at vælge.
    Godt det ikke er noget der haster.
    Selv om schæferen sikkert er en dejlig race, så er jeg vist for fordomsfuld ift den race og jeg vil bare gå og vente på at den kegler ud.. hvilket sikkert kan få den til at gøre det ( en ond cirkel )

palle : jeg har aldrig været i en schæferklub......

Itv fører collien nok
    Så skal vi bare finde nogle gode kenneler vi kan besøge, så vi kan danne os et indtryk af hvordan de er...
    En ting er at læse om dem.. Noget helt andet er hvordan de er irl.

• #116   12. jun 2011 Tina: Uhh du skal da tage med på træf og møde Alfistens Alfa og min Kia.
    Så møder du 2 hunde der er velfungerende i hovedet :o)

Tror altså ofte det som Alfisten siger har mest at gøre med mennesket i den anden ende af snoren ...

Men kan godt forstå at når man har forbehold for en race så er det sådan det er og der ER andre dejlige racer derude. Og hvis ikke schæferen så vil jeg også sige collie :o)

• #117   12. jun 2011 Poul Erik, jeg tror du misforstår mig - jeg siger netop at collien er en udpræget familiehund, og langt de fleste er glade for børn!

• #120   13. jun 2011 Godt Poul Erik, det er jeg glad for, så er vi enige ;-)))

• #121   13. jun 2011 Mine collier er heller ikke vokset op med børn, men har det det fint med børn.For 14 dage siden havde jeg besøg af min niece og henden datter på 1,5 år. Pigen, Stine , leger i sandkassen med ting fra mit køkken. kia hugger en grydeske, Stine staure hen mod Kia for og få fat i grydeskeen. Kia liigger sin ned på forbenene med rumpen i vejret. Og rukker sig lidt baglæns. går derefter hen og gir Stine grydeskeen i hånden. Stine smider grydeskeen en meter penge og kia henter den. For igen og aflevere den til Stine. Stine kluklo og havde det skønt med og lege med kia.
    Taiko er mere ligeglad med børn og passer sig selv. men har ingen problemer med og få en knuser af børn. Går sin vej når han ikke gider dem mere.
    Det er første gang efter vi fik kia, vi har haft børnebesøg, så jeg syntes nu de klarede det flot. Begge har dog været sammen med børn på campingpladser.
    Vores venner har en langhåret collie. Han elsker når der kommer børn, og konens søsterdatters børn har gået deres første skridt ved støtte fra hunden.
    Ingen af disse hunde er vokset op blandt børn. Men man skal altid se sig for ved hundekøb, og lærer hundene og omgås både store og små.

• #122   13. jun 2011 Palle, collien kan være reserveret over for fremmede, men er det ikke nødvendigvis.
    At være reserveret betyder ikke at den er bange eller angst, det betyder at den lige ser situationen an - noget der er vigtigt for en hyrdehund der skal beskytte en flok med får. Den skal ikke være frembrusende, den skal stoppe op, vurdere om der er fare og så reagerer derud fra, så den fører fårene sikkert fremad.

Selvom den kan være reserveret (men ikke nødvendigvis er det), så elsker den jo stadig sin familie og er meget hengiven og mild - især overfor børn.

Og jeg tager det ikek personligt, at du beskylder racen for det du gør, men jeg tillader mig at rette på dine antagelser, fordi jeg ved de ikke er rigtige. Dermed ikek være sagt, at der ikek er collier med dårligt sind, men det er ikke normen - collien er generelt en rigtig god familiehund der elsker familiens børn og er god til at omgåes dem.

• #124   13. jun 2011 Tina: Jeg pipper lige forsigtigt igen...;0)

Har du lagt mærke til den finske hyrdehund?

• #126   13. jun 2011 Palle: Det er nemlig rigtigt...;0)

• #127   13. jun 2011 Her hvor jeg bor.... er der 2 langhårede Schæfere...( lækre hunde ...rolige og glade for andre hunde og børn ).....
    Så er der også en korthåret Schæfer....med totalt fis i bøtten...den gør og skaber sig , når den ser andre hunde... og knurrer af alle.

Med hensyn til Collien..... har jeg også kendt et par stykker....nogle virkede lidt nervøse... og hilste ikke på alle og enhver.....

Derimod har jeg kendt flere Old English Sheepdog.... ( har selv haft en ) ... og de var allesammen rigtig lalleglade... elskede børn og andre hunde ..... Jeg har ALDRIG mødt en Sheepdog , der var reserveret .

Men mon ikke det gælder for alle hunderacer..... nogle kan lide børn.... andre ikke... ??......

Og..... er der slet ingen på HG.... der har kikket på MIN Old English Sheepdog.....:O(........ SÅ KIK HER...... :O)........ PLEASE.... ha ha

(link fjernet)

(link fjernet)

• #128   13. jun 2011 NITTIB -

Den er dejlig smiley

Jeg har kun kendt 1, min faster og onkel havde en old english sheepdog. Den hed Ajax og havde et fantastisk sind smiley

Uh, men den pelspleje der... De burde nok også have klippet deres smiley

• #129   13. jun 2011 Sarah Trebbien R

Ved du hvad...... det er slet ikke så slemt at holde pelsen.... det tager faktisk 2-5 minutter hver morgen...... så er du i bund hele tiden.... og den ser altid lækker ud.....
    Men hvis man kun børster / reder den een gang om måneden... er det nok en fordel at klippe den..... :O)

• #130   13. jun 2011 Det der med larm på parkeringspladsen - det er hamrende forskelligt fra plads til plads, og hvilken kultur man har omkring det de forskellige steder....

Det handler efter min bedste overbevisning om sjusk fra ejernes side. Ikke om at racen er psykopathunde eller at schæferklubber er nogle værre nogle...

Og bare lige for en god ordens skyld - pelslængde har ikke noget med hundens egenskaber at gøre.

• #131   13. jun 2011 Finsk hyrdehund.. Hmmm...
    Jeg tænker på den mere som en spidshund i stil med islænderen...
    Det skal jeg vist lige tænke lidt mere over..

Old english sheepdog ... Den ser skøn ud, men hold op en pelspleje der må være..
    Tror ikke lige det bliver den

Poul : Jeg er vild med din anskuelse vedr. den reserverede hund.. Det havde jeg egentlig ikke tænkt på.
    Men det skal være " ægte reserveret" .. Bestemt ikke sky
    Vore datter er ikke bange for hunde, men hendes legekammerater er måske, og det skal man jo også tænke på

Må indrømme jeg bliver mere og mere tændt på collie..

Finsk hyrde rumsterer stadig lidt, men jeg har aldrig mødt en..

• #132   13. jun 2011 Poul -

Det er også sådan, jeg oplevede collien smiley

Desværre kan Buddy være direkte sky i mødet med venlige fremmede, voksne mennesker, så man skal passe på med, hvor man køber sin collie.

Buddy ligner både sin mor og sin far. Han er forsigtig overfor børn (hvilket ligner moren), hugger mad (ligner moren), lalleglad udenfor (ligner faren), fræk (ligner vist mest faren på det), evne til at plante sin pote ovenpå dine fødder, så det gør ondt (faren).
    Myrna Maise (mor) var venlig, stille og afdæmpet - Uku (far) var et glad dampbarn, der nærmest kom tromlende og ikke altid lige nåede at se, hvor han satte sin poter.

Uku (faren) og halvsøster Alina havde ikke hørt om at passe på overfor små børn. De kom spurtende og kunne finde på at hoppe op og være lidt overvældende. Men som med alle andre racer - kig på forældrene og tal med opdrætter omkring hundenes væsen.

• #133   13. jun 2011 Har du egentlig overvejet en kelpie?

• #134   13. jun 2011 CH : Ja... men manden vil ikke have sådan en grim hund.. den ser ond ud.

( Det er hans udsagn... jeg synes den er skøn )

• #135   13. jun 2011 Han er tosset ;o)

• #136   13. jun 2011 CH : Enig....

• #137   13. jun 2011 Den beskrivelse af collie som "Brug hjernen" og Poul Erik kommer med passer nøjagtig på mine erfaringer med collien. Kommer der folk den ikke kender eller små børn nærmer den sig roligt og hilser roligt - kommer vi andre hjem eller nogen den kender godt, så kan man godt få en meget voldsom modtagelse.
    Men collien er ikke den hund der vil fare hen og soge god dag og vælte et lille barn, den vilel med det samme forstå at den skal være rolig.

Vi har lige fået et lille barnebarn og når han kommer og vi lægger ham på et tæppe i stuen, så går alle hundene stille hen til ham og snuder og hilser. Den hund vi har der er reserveret og ikek opsøger kontakt hos folk hun ikek kender, hun lægger sig op af babyen og passer på ham, hun er den fødste nanny. De andre synes han er lidt for lille, så de snuser bare interesseret og så går de deres vej. Komemr der derimod større børn, så siger alle hundene roligt goddag og tilbyder sig måske til leg ved at hente en bold - men ingen bliver væltet eller slået omkuld af en logrende hale eller bliver overslikket i hovedet, collien passer på børnene - især de små.

• #138   13. jun 2011 Man kan ikke skære alle hunde over en kam.

Lassie filmene ødelagt meget for collie-racen.

Jeg er selv startet ud med en nervøs collie - min første - som bed mine børn.

DERFOR anvender jeg kun mentalbeskrevne forældredyr - og helt skal deres tidl. hvalpe, søskende, forældre m.m. også være mentalbeskrevne. Efter min mening findes der stadig for mange nervøse collies. Reserverethed kan gradbøjes :-((((

Men - men - vælg en opdrætter, der mentalbeskriver - helst en der arbejder med hundene. Lydighed - DCH m.m. - de er meget opmærksomme ift temperament. Så går man ikke helt galt i byen.

Jeg vil have arbejdsvillige hunde med drift - det gør så at hvalpe jagter sokker m.m. - men når først de er færdige i hovedet, er der intet nervøst der.

Eksporterede en hvalp fra sidste kuld til Norge - hun bor hos mennesker i 50-årsalderen. De har opdræt - og konen løber agility på højt niveau. hvalpen er hvalpe-mentalttestet - og kører højt i drift. Hun har lige sendt billeder fra dag i klubben ( hun er instruktør ) for børn - hvor hvalpen ( nu 13 mdr. ) render rundt i røven på ungerne, og bare er salig i den situation.

Uanset om man vil have schæfer, collie, tervueren - what ever - skal man se sig for. Sådan er det!

• #139   13. jun 2011 Jeg har så en collie, der ikke passer på de små - hun hopper op, vælter dem osv - men i leg. Men jeg vil så også have hunde, der gider arbejde, når de er blevet 3 år. Så må man starte ud med lidt ekstra.

• #140   13. jun 2011 Tina: Nu ved jeg det jo ikke, men er du sikker på, at du ikke forveksler en finsk hyrde med en finsk lapphund?...;0)

• #141   13. jun 2011 Hvis du vil se collier holder Dansk Collie Klub Himmelbjergskue lørdag d. 2. juli se mere her (link fjernet)

• #142   13. jun 2011 Trine : Tjooo... Det kan da egentlig godt være...

Laila. Skal muligvis have en stand til myndeskuet den dag... Desværre..
    Hvis ikke er der måske mulighed for e stand ved collieskuet :o))

Jeg er med på at man skal se sig om og vælge opdrætter og kuld med omtanke.

Hvis vi vælger en collie er det så okay at jeg kontakter jer colliefolk igen med henblik på kennel anbefalinger ?

• #143   13. jun 2011 Du kan læse om begge finske på lapinlumon.dk...;0)

• #144   13. jun 2011 Tina, vi er nogle collieopdrættere her i tråden, og vi kender hinanden, men jeg er sikker på, at vi hver især kan hjælpe dig med info om race og det vi lægger vægt på i vores opdræt.
    Vi fokuserer ikke helt på det samme, så derfor er det godt at tale med flere ;-))

• #145   13. jun 2011 BOXER hvad blev der af boxeren?????????

glad for børn, stærk sindsmæssigt, god træningspartner...

• #146   13. jun 2011 Patricia: Og hyrdehund?....;0)

• #147   13. jun 2011 trine... hi hi nej vi gider ikke hyrde... hi hi tina skal have en boxer....

• #148   13. jun 2011 jeg har slet ikke læst tråden igennem :o)

men schæferen synes jeg jo er en fantastisk race!
    Dem vi har haft elskede småbørn/spædbørn og generelt børn :o) Og alle andre individer og dyr.

Men det kommer jo an på hvor man køber, og hvordan man træner dem iforhold til at respekter at børnene er der.

• #150   13. jun 2011 Min viden er ret begrænset, så jeg kan vist godt smide kortene på bordet *GG*.

Hvis jeg skulle have en ny korthåret collie, ville jeg kigge efter 2 steder, hvor jeg godt kan lide hundene baseret på videoer og beskrivelser:

Kennel Gemdales (Sverige)
    Kennel Nirreterrit (Tjekkiet)

Der skulle også være nogle gode steder i Tyskland, der har Marianne fra. Men det er især hunde fra de to ovenstående, som har vakt min interesse smiley

Det er korthårede collier af brugslinjer.

• #152   14. jun 2011 Patricia : ja det er rigtigt vi har haft boxer oppe at vende og det er heller ikke helt umuligt...
    jeg er bare mere til hyrdehunde.. :o)

Kennelmor : Jeg går efter hunde der er sunde i krop og sind og som gider lave noget..
    Om den er pæn nok til exelent kommer i anden række, men den skal helst være rimelig racetypisk.

• #153   14. jun 2011 Lige et lille indspark mere omkring den finske...;0)

Det er en af verdens sundeste racer....!

• #154   14. jun 2011 Ja, hvis vi kan blive enige om at reserverethed og skyhed IKKE er det samme, så er vi da kommet et stykke vej.

Og hvis vi så også kan blive enige om, at reserverethed ikke er det samme som, at hunden er potentiel mere farlig for børn, så synes jeg vi er ved at være på plads ;-)))

En collie skal være venlig af natur uden antydning af nervøsitet eller aggressivitet, men det er ikke nødvendigvis en hund der render alle i møde og begejstret hopper op af alle og vil snakke med alle.

Jeg har et bilelde her at min lille hvalp der for første gang mødte en baby, der lige netop havde lært at sidde selv. Hun var usikker når hun sad og tildede let.
    Alba nærmer sig barnet stille og roligt og snuser, ikke noget med at hoppe op eller slikke i hovedet af begejrsting og ikek noget med at stjæle babylegetøjet. Alba går roligt derhen og observerer barnet og legetøjet og lægger sig ½ meter derfra og kigger. Ikke på noget tidspunkt bliver barnet forskrækket, vælter eller føler sig "overfaldet" af hvalpen, der er ro og harmoni og både hvalp og barn har det godt:

(link fjernet)

Og her er et billede, hvor vi får besøg af vores babybarnebarn, som ligger på et tæppe i stuen. Hvad gør Frida da hun ser babyen, hun lægger sig hen ved siden af ham og passer på ham - ingen voldsomhed og ingen slikken eller moslen - stille og rolig kontakt:

(link fjernet)

Her er et par bilelder med større børn, vores Fie skulle med min søn i skole en dag, fordi der var kæledyrsdag, og begge hyggede sig med alle de andre børn og en masse andre dyr. Og det skal lige nøvnes at vi kun har hund herhjemme, så marsvin, hamstrere og andre dyr kender vores hunde ikke:

(link fjernet)
    (link fjernet)

• #155   14. jun 2011 ... og ha ha må da lige nævne, at jeg ikke ville turde at lade Fie være alene med det marsvin der, det var vist for stor en risiko at løbe, men hun skejede ikek ud, hun kiggede og iagtog.

Og jeg ved godt at bilelder kan snyde, for man kan ikke se situationen i sin helhed, men jeg har kun gode erfaringer med collier og børn, også i de situationer, hvor der er mere aktiv leg med større børn, der formår collien også at vurdere situationen, så det ikek går galt.

Og igen - dette er ikek udtryk for, at ALLE collier er sådan, jeg kan bare ikek acceptere, at racen som helhed skæres over en kam og beskrives som uegnet til børn, for det er simpelthen ikke rigtigt.

• #156   14. jun 2011 kennelmor : Sikke nogle kønne unger :o)

Jeg er glad for din beskrivelse for min grund til forbehold for collie er at man længe har hørt at Lassie filmene ødelagde racen så de blev nervøse og angste.
    Super lækkert at høre man har avlet sig til en mentalt sund hund igen.

Jeg ved at der naturligvis er forskel mellem individerne og at man skal se sig godt for..

Trine : Kender du sådan en finsk fætter jeg kan få lov at opleve :o)
    Jeg har absolut ingen ide om hvordan de er og tror ikke helt på bøger der siger at alle racer er fantastiske familiehunde, så vil gerne møde racen så jeg selv kan danne mig et indtryk

• #158   14. jun 2011 jeg tror en RR er for.. Selvstændig .. til mig.
    Jeg vil gerne de der meget førerorienterede hunde.

Men i øvrigt en super smuk hund.. Vi har en på ag holdet og han er bare SÅ lækker at se på..

• #159   14. jun 2011 Tina: Jeg får en hvalpp om 3 uger...;0)

Sarah som har Lapinlumon, tager helt sikkert mod besøg....;0) Der findes jo ikke så mange af dem, så hun er mit bedste bud.

• #160   14. jun 2011 Jeg sidder her og kommer i tanker om den hund, der bedst passer på din beskrivelse..

Jeg anbefaler den sjældent, men lige til dig, tror jeg den er perfekt...

Schæfer!!!

*GGGGG*

(Arrj, nu skal jeg nok stoppe ;o) )

• #161   14. jun 2011 CH -

Du sprayer en schæfer hvid og præsenterer den som en hvid schweizisk hyrdehund. Når Tina så er faldet for den, afslører du plottet. *GG*

Men du får 10 points herfra for vedholdenhed i tråden *GG* smiley

• #162   14. jun 2011 Ch : ... Glem det :o)
    Mod frygt og fordomme kæmper man en ulige kamp...
    Schæfer kommer ikke til at ske.

Tak Trine.. Og jeg havde godt luret at der var noget under vejs :o)
    Det bliver spændende.

• #163   14. jun 2011 Sarah : he he... Egentlig meget god humor.

Jeg vil gerne have en hund med nogle mere naturlige vinkler i bagbenene end schæfere er kendt for

• #164   14. jun 2011 Sarah, det lyder som en fremragende ide ;o)

Sorry Tina *GGG*

Det er sjældent, at det er så oplagt med en schæfer som det er lige i det her tilfælde, så det må ud af systemet :oD

• #165   14. jun 2011 Tina, du skal jo også have efter brugslinjer, så er det problem væk ;o)

• #166   14. jun 2011 Du skal have point for vedholdenhed.. det må jeg sige :o)

jeg bliver jo totalt til grin i klubben hvis jeg tropper op med en bjæfer..
    Nu har jeg i flere år mobbet bjæferejere med deres " psykopat køtere" så det går altså ikke... :o)

• #167   14. jun 2011 *GG*

• #168   14. jun 2011 Hvad med en mini schæfer?? Den må jo så ikke ligne en schæfer alt for meget åbenbart *GG*.

Corgien er en schæfer på korte ben *GG*

Jeg så i HGs marked, at der er en tjekkisk race, der hedder Chodsky Pes. Den ligner meget en langhåret schæfer bare mindre, sådan omkring 20-25 kg. Den skulle åbenbart kunne bruges til IPO, agility, hyrdning, lydighed etc. ligesom schæferen.

Men hvis du vil konkurrere, er det nok et problem med stamtavlen. Den er nok tjekkisk og ikke godkendt i FCI ligesom Prazsky Krysarik'en.

Kender ikke racen andet end jeg var nysgerrig og kiggede på deres hjemmeside, skal det lige siges *GG*.

• #169   14. jun 2011 Sarah, den ser da rigtig spændende ud!!!

• #171   14. jun 2011 Men - nu var det jo ikke på grund af udseendet, at schæferen var oplagt, men egenskaberne ;o)

Og man kan mildest talt godt sige, at der edderdylme er langt egenskabsmæssigt mellem schæfer og Corgi ;o)

Den der tjekkiske - den ser til gengæld rigtig spændende ud. Den skal jeg lære at kende lidt, tror jeg.
    Jeg kan se, at en af de to, der er registreret herinde faktisk er til salg pt. på grund af kryptorchisme.

• #172   14. jun 2011 Den anden er også til salg / udstationering .. For nervøs..

Det var meningen jeg skulle have en FCI hund... Men ja den ser interessant ud

• #174   14. jun 2011 På hjemmesiden står der, de har 4 Chodsky Pes i alt.

Hannen er kryptorchid og de kan dermed ikke bruge ham i avl.

Og den ene hunhund er en forsigtig hund og de søger et udstationeringshjem.

Beskrivelsen på wiki lyder også godt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bohemian_Shepherd

• #175   14. jun 2011 Der er jo også briard, der skulel være en rigtig god opdrætter i Århus, hun har importeret hendes avlshunde fra frankrig. Jeg kender ikke personligt racen, men jeg har været på opdrætterkursus med hende og hun taler bare så godt for sin race ,-)

• #176   14. jun 2011 Jeg har hørt en del dårligt om den hollandskes sind.. de skulle være ret ustabile..
    ( En udstiller der har snakket med en dommer der er blevet bidt 3 gange på 15 år.. alle 3 gange var det hollandsk hyrdehund )

• #177   14. jun 2011 Briarden er en dejlig hund - men jeg tror ikke lige den rammer de træningsmæssige ting.

Den hollandske hyrde ville jeg ikke vælge til familiehund i et hjem med små børn.
    De har lidt for meget nerve, IMO.

• #178   14. jun 2011 Prøv at tjek denne: http://www.kpchp.org/indexen.php

Det svære bliver sgu nok at se den IRL - altså i et omfang, så man får et generelt indtryk af racen og ikke så meget et par individer.

• #179   14. jun 2011 Hm, der er også Beauceron, men kender ikke til, hvordan den er omkring små børn.

Men du skal nok en tur til udlandet for at finde en.

• #180   14. jun 2011 Ja, jeg synes også Chodsky'en lyder meget godt.

Men en ting er på papiret, noget andet er hverdagen med hunden.

Men dette lyder da nærmest perfekt:-)

BEHAVIOUR AND NATURE
    A lively dog with fast, although not rash reactions. Slightly docile, attentive, easy to control, amenable. It is modest, undemanding and tenacious. It is remarkably affectionate with small children and makes a lovely member of the family. It is fearless, has strong nerves and is exceptionally vigilant. It has a superb sense of smell.

• #182   14. jun 2011 Karin, nej, man skal ikke skære alle over en kam, og det er underordnet om et er for gode eller dårlige egenskaber, så kan man ikke bedømme en hel race på et enkelt individ.

• #183   14. jun 2011 CH synes godt nok du er vedholdende for "vores" race smiley

• #185   15. jun 2011 Den ser meget interessant ud den der chodsky pes ....

Der står at den er i F.C.I. gruppe 1..

Er det så den rigtige eller den falske FCI ?

• #187   15. jun 2011 Okay..
    Hmm.. Jeg er nu ikke blevet klogere.. Snart tvært imod :o)

Jeg ved ikke rigtig.. Måske skal vi bare have en kat..

Ej det var gas ;-))

• #188   15. jun 2011 Den er måske værd at undersøge nærmere. De skriver, at de jo er i gang med processen at få den godkendt i FCI - og derfor kan det jo netop være, de er bevidste om hvilken FCI-gruppe, den vil ende i.

Kommentér på:
Hvilken hyrdehund er okay med småbørn ?

Annonce