{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.243 visninger | Oprettet:

Pludselig ændret adfærd - råd?? {{forumTopicSubject}}

Godaften kære HG

Jeg søger et råd ang. min "store" hund, Nelly, 13. mdr.

Fra hun var lille hvalp, har vi trænet meget i fri ved fod, med stor succes, og fra hun var meget ung, har hun kunne gå pænt uden snor, altid kommet prompte ved indkald, når vi skulle passere cykler, gående u. hund, og m. hund, og har alle dage gået forbi uden en lyd, og uden så meget som at interessere sig for de andre, medmindre hun selvfølgelig fik fri til leg med en anden hund.

Dette har desværre ændret sig drastisk, og pludseligt (ikke i forbindelse med vores nye hvalp), men et stykke tid før.

Hun er begyndt at fare frem mod folk, med antennen lige i vejret mens hun halser på fuld skrue. Halen logrer en smule, nærmest usikkert, og hun cirkulerer gerne rundt om folk mens hun gør.

Dette har selvfølgelig resulteret i, at hun ikke længere går uden snor, men selv med snor på "dyrker" hun denne adfærd.

På mig virker hun usikker/nervøs, og samtidig truende, dog uden at lave udfald på nogen måde. Hvis folk har bukket sig ned for at hilse, har hun kort snuset til hånden, og så hoppet baglæns tilbage mens hun gør.

Jeg er virkelig rådvild, og efterhånden godt irriteret over denne adfærd.

Jeg ved godt hun er i lømmelalderen, og der deraf ofte følger en selektiv hørelse, men jeg synes det er ekstremt.

Søger derfor råd til hvordan jeg kan hjælpe hende, og mig selv, ud af situationen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig ændret adfærd - råd??
  • #1   25. jun 2011 http://www.hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=466998

    Prøv læs denne. Jeg har selv oprettet den, min hund er dog ikke så gammel endnu.

    Kan være det passer på din også smiley


  • #2   25. jun 2011 Åh den har jeg da overset.

    Har det virket på din hund, at ignorere problemet?

    Jeg synes simpelthen det er så pinligt nogle gange, og føler mig meget rådvild.


  • #3   25. jun 2011 Han er stadig ikke ovre hans fase, og gør det stadig, men det er ikke så slemt, hvis jeg ignorere det, hvis jeg til gengæld laver en scene ud af det, så forstærker jeg ham i det. :O)


  • #4   25. jun 2011 Okay.

    Jeg har prøvet af aflede hende (MEGET svært) selv med skinketern er det så godt som umuligt.

    Prøvet at skælde hende ud, men det virker nærmest som om jeg opildner hende i det.

    Så har jeg prøvet at sige vores kontaktlyd - hjælper kortvarigt - men det må så være det der er vejen frem - og så lade hende hilse på de der vil, og gå over og snakke med de mærkelige/Farlige ting smiley


  • #5   25. jun 2011 Lyder som en god plan smiley

    Held og lykke ;o)


  • #6   25. jun 2011 Mange tak smiley

  • #7   26. jun 2011 Dkk tavlesnob

    Jeg tror du har helt ret i det med dominerende adfærd, for hun markerer (tørrer poter af i græsset) indimellem mens hun gør det.

    Jeg vil tage kontakt til en adfærdsbehandler - nogen der kan anbefales?


  • #8   26. jun 2011 Dominans ses hos hunde som coolness - ikke som aggression eller noget, der tenderer dette.

    Dominans er et svært begreb at have med at gøre, fordi det bruges alt alt for bredt og desværre ofte helt tosset.

    For mig at se er din hund drønende usikker på sine omgivelser. Det kan have en mængde forskellige årsager - hormoner kan snildt være en af dem. Eller andre fysiske forandringer.

    Jeg ville lade hunden undersøge en gang for eventuelle fysiske problemer, og så ellers kommer i gang fra scratch med at gøre hunden tryg ved sine omgivelser igen.

    Glem alt om dominanstanken. Hunden er usikker, hvilket er det stik modsatte.


  • #9   26. jun 2011 CH

    Hun er blevet undersøgt hos dyrlægen, og der var ingen fysiske problemer som kan forårsage den ændrede affærd.

    Hvordan gør jeg hende tryg igen så? Vil jo gøre alt for at hjælpe hende.


Kommentér på:
Pludselig ændret adfærd - råd??

Annonce