{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.701 visninger | Oprettet:

Indmønstring af DSG... Hvordan? {{forumTopicSubject}}

Jeg er nu her efter vi har bestilt en DSG-hvalp, begyndt at snakke lidt med flere som har DS-Gårdhunde og fik så i en hurtig vending at vide at man kan kome til indmønstring med sin hund, og hvis den så er race-typisk nok, så kan den få stamtavle...

Nogen som ved hvordan det foregår og evt. hvordan man melder sin hund til det? Ikke fordi jeg skal bruge det, men fordi ingen af de som deltog i den pågældende samtale, vidste hvordan man fik sin hund meldt til det.
Så mon ikke en eller flere herinde kan svare på det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Indmønstring af DSG... Hvordan?
  • #2   26. jun 2011 Ulla: Nu var det her ikke ment som en for/imod-tavle diskution, det var bare fordi jeg og flere andre har hørt om denne indmønstring, men ingen af os vidste hvordan man kunne melde en hund til det.

Går ud fra at det er fordi der ikke er så mange DS-gårdhunde med tavle, at man så lader dem som er 'fine' nok få en tavle så der er lidt forskelligt at avle på... Men ved det ikke.

• #3   26. jun 2011 Prøv at kig på gårdhundeklubbens hjemmeside, tror det er et papir der skal udfyldes og indsendes og så blir man vel indkaldt.
    Men har hørt at det kun er sjældent det lykkes smiley

• #4   26. jun 2011 Mille: Har kigget på dansk-svensk gårdhunde klub's hjemmeside, er det den du mener? Og der står intet om det, dog er der en side med nogle formularer, men den virker ikke så der kan jeg ikke lige se om nogen af dem er til indmønstring... Men det er vel heller ikke bare at sende en formular, eller hvad? Skal den ikke evt. ses på (anbefales) eller noget inden?

• #5   26. jun 2011 Prøv at spørge her:

http://www.hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=14918

Hendes ældste tæve skal stille til indmønstring efter sommerfreien, mener jeg det er.

• #6   26. jun 2011 ved ikke om de stadig tager nye hunde ind... men ellers snak med Gitte her på HG, som har DSG... er sikker på at hun ved alt om det.

http://www.hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=12860

• #7   26. jun 2011 http://www.dansk-svensk-gaardhund.dk/Blanketter/Ansoegningsskema%20til%20fremstilling%20af%20Dansk%20Svensk%20Gaardhund.pdf

BILLEDE AF HUNDEN FORFRA OG FRA SIDEN (BEGGE SIDER, HUNDEN SKAL VÆRE STÅENDE PÅ ALLE BILLEDER)
    SKAL VEDLÆGGES DENNE ANSØGNING. ANSØGNINGEN VIL BLIVE BEHANDLET AF DANSK SVENSK GÅRDHUNDEKLUB
    I SAMARBEJDE MED DKK'S UDVALG FOR NATIONALE OG GLEMTE RACER.

• #8   26. jun 2011 Anne-Mette skal have jackie til indmønstring i efteråret...

Men det er noget man søger om, med vedhæftet billeder mener jeg. også er det en vurderingssag derfra.

• #9   26. jun 2011 Cocio: Den blanket er til fremstilling, ikke indmønstring. Er fremstilling ikke når en hund som HAR tavle skal avl-godkendes? Eller tager jeg fejl? (beklager min manglende viden, men det er jo derfor jeg spør')

• #10   26. jun 2011 Nej fremstilling er når man vil have tavle på hunden;o)

• #11   26. jun 2011 Også derfor du skal udfylde om du evt. ved noget om hundens forældre..

• #12   26. jun 2011 Ok, super. Tak for linket:o)

• #13   26. jun 2011 Man sender, som flere har sagt, fremstillingsblanketten med rigtig gode anatomiske billeder ind til DSGK's Avlsudvalg, som sammen med DKK's repræsentant studerer billederne nøje. Hvis hunden findes racetypisk ud fra billederne, får man lov til at stille til indmønstring, og kan få stamtavle. Men for at kunne avle mener jeg altså også at hunden derefter skal avlsgodkendes på lige fod med andre DSG'er, men det foregår vist på på et og samme arrangement. Men det er et nåleøje at komme igennem, der er vist kun kommet meget få igennem de seneste år.

• #14   26. jun 2011 Indmønstringer sker samme dag som et avlsgodkendelsesseminar, så man kan jo stille den til avlskåring samme dag. Men er man uerfaren, ville det nok være en god idé at vente, og i mellemtiden prøve at udstille den, for at se om den har de kvaliteter der skal til for at bidrage til avlen. Avlsmaterialet er lille, og en indmønstreret hund må kun parre med en hund der har fuld stamtavle. Alt andet vil være for risikabelt.

Det er korrekt, at det ikke er mange der bliver indmønstreret. Men har man en hund, man tror er god, så er det da bare med at forsøge. Forinden ansøgning og billeder sendes ind, så prøv at gennemgå hunden minutiøst i forhold til racestandarden. Ligger den meget langt fra standarden, så er det nok ikke det være at prøve at få den indmønstreret. Tag evt. også på udstillinger og kig på de hunde der har stamtavle. Så får man et bedre syn på ens egen hunde, ved at sammenligne den med andre gårdhunde.

Husk på, at hvis hunden får tilkendt stamtavle, så er der ingen aner bag. Har man ønske om at hunden kommer i avl, så skal hunden efterfølgende avlsgodkendes. Det sker på et avlsgodkendelsesseminar, som er 2-3 gange om året.

Kommentér på:
Indmønstring af DSG... Hvordan?

Annonce