{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.212 visninger | Oprettet:

Racer med mange sygdomme {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvorfor man vil have en race, der ligger helt ude på den yderste del af sundhedsskalaen?

Alle racer har racerelaterede skavanker og sygdomme, men sætter man en skala op for dette, er der jo dem, som har meget få men ligeledes dem, som har rigtigt mange både i tal ( forskellige sygdomme, skavanker, deformiteter) og hyppigheden deraf.

Hvorfor vælger folk hunde, som ligger i den "forkerte" ende af denne skala?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Racer med mange sygdomme
  • #1   11. jul 2011 Jeg har valgt schæfer fordi den ikke KUN er sine skavanker. Den er også så meget andet.

Til gengæld bilder jeg mig ind, at jeg har valgt en type schæfer og efter linjer, der ikke er totalt usunde.

• #2   11. jul 2011 Nu ved jeg ikke hvad race du hentyder til.

Men mange har vel forelsket sig i en bestemt race, og køber så en hund efter det. Og nogle muligvis ikke med tavler og "alt det fine"
    Og så er der måske skavanker, osv. med.

Jeg har nu også købt hund efter mine ønsker, og ikke set ret meget efter om der er skavanker hos hundens race.

• #3   11. jul 2011 Vi har schæferen da den er den hund som passer bedst til os, den er trofast, familiehund, arbejdsglad, smuk og en super hund at omgås. Vi ved at det er en hund som er plaget af HD men det er noget man tager med, der er jo altid noget som spiller imod.

• #4   11. jul 2011 Lise... Hvorfor har du schæfer når du ser sådan på det ?
    Du skulle da have haft en whippet.

nårehhh nej.... der er jo også noget med racespecifikke egenskaber og instinkter at tage hensyn til i forhold til de ønsker og mål man har med det at have en hund...

• #5   11. jul 2011 Nu ved jeg ikke rigtigt hvad " usunde racer " er .
    Man hører jo altid kun om de " syge " hunde..... men man aner jo faktisk ikke hvor mange hunde ( af de samme racer ) der faktisk ikke fejler noget , og aldrig kommer til det .
    Der laves jo ikke nogen statistik over hvor mange hunde der er raske og sunde hele livet. ....:o)
    Der er jo masser af mennesker , der køber deres hunde hos " en køkkenopdrætter ".... eller " hos naboen " der lige har fået hvalpe..... de hunde der er sunde , hører man jo ikke noget om....... man hører kun om dem , der lander hos dyrlægen pga sygdom

Mine hunde f.eks..... på 5 og 4 år..... har kun været hos dyrlægen 1 gang siden de var hvalpe.... og det var for at blive vaccineret. ..... :o)

• #6   11. jul 2011 Da jeg købte bullmastiff som min første hund var det især pga. den ville være nogenlunde nem at lære at affinde sig med at være alene når jeg var på arbejde samt det at den ikke "siger" så meget. Hvilket var meget relevant da jeg bor i lejlighed, hvor der er 6 andre lejligheder at tage hensyn til. Derudover var jeg også ret vild med udseendet. Jeg kunne godt læse mig til at der var HD og hudproblemer. Jeg fandt så en opdrætter der havde pæne HD-resultater og som fortalte at min kommende hunds mor intet havde haft med huden. Min hund fik så korsbåndsskader og havde nogle enkelte gange noget med huden.

At jeg valgte en aussie efterfølgende var netop pga. jeg ville have en sundere race, men også fordi jeg ville have en race der var mere motiveret for at træne. Men det var da svært at skifte, da jeg var mega glad for bullmastiffen. Nu er jeg så lige så vild med aussien som jeg var med bullmastiffen.

Så måske vælger man en "mindre" sund race pga. temperament og fordi man har svært ved at se sig selv komme til at holde af en anden race.

• #8   11. jul 2011 Jeg har iøvrigt også haft en Mops.... ( som man siger også hører ind under de usunde racer )....... den blev 13½ År.... og var også kun hos dyrlægen hvert 4. år , for at blive vaccineret..... den fejlede heller aldrig noget.
    Den eneste gang den var hos dyrlægen ( ud over vacc. , var en 2. Juledag, da den fik en grannål i øjet..... :o)

• #9   11. jul 2011 Nu hører man ofte , at en af de sundeste racer skulle være DSG og Whippet.......... Jeg ville ALDRIG vælge en af dem, fordi de er " sundere " , da det slet ikke er en hund for mig.... :o)

• #10   11. jul 2011 Når jeg skal have ny hund, så kommer jeg til at vælge en efter egenskaber, størrelse, udssenet og sundhed, oftes er de bare svære at få fat i. Hunde med tildens til sygdom er ofte populære og almindelig racer og det er tit og ofte på grund af den meget avl der gør at det får skavanker.

• #11   11. jul 2011 Nu tror jeg ikke, at jeg har ejet en race, "der ligger helt ude på den yderste del af sundhedsskalaen"...

Da jeg skulle købe min første egen hund, blev det en cavalier smiley

Jeg kendte ikke racen og havde faktisk oprindelig kig på gravhund og cairn terrier.

Jeg skulle bruge en lille hund, der var rimeligt aktiv og som ville være en god og omgængelig familiehund. Den skulle kunne sige vov ved døren. Jeg ville gerne lære den nogle tricks, men havde ikke de store ambitioner om at træne meget.

Det blev cavalieren, fordi den var så mild og blid - en rigtigt nusseøre *GG*. Jeg syntes, den var godt bygget. Den kunne løbe stærkt og vende i en fart - den bevæger sig som de større spaniels, ikke med sådan en lille hund trippende gangart. Den er altid glad og meget venlig overfor alle smiley

Jeg var temmelig solgt, men fik det sidste skub, hvor jeg så en cavalier apportere en fasan *GG*.

Cavalieren har sundhedsproblemer og man skal vælge forsigtigt smiley Men jeg kan ikke lide umiddelbart komme i tanke om en blidere hund til en førstegangsejer (som alternativ)... Du kan nærmest forkæle dem ud over alle grænser uden de tager særlig skade af det *GG*.

• #12   11. jul 2011 Der er racer jeg har valgt fra pga. sundhed.
    Og det vil jeg også gøre næste gang jeg skal vælge race.

• #13   11. jul 2011 Jeg har valgt den race jeg har pga. sindet, at den ikke gør meget, er legesyg, nem at opdrage - selvom det ikke er en pleaser :o), nem at have med ude at gå når man bor i et område med mange andre hunde og vores aktivitetsniveau passer fint sammen (vi går ca. 1-2 timer om dagen).

Og så er det selvfølgelig også en af de smukkeste hunde overhovedet!

• #15   11. jul 2011 Hvad med dig selv, Lise?

• #16   11. jul 2011 Jeg er en af dem, der har skiftet race udelukkende pga sundhed. Mine schæfere røg begge med ryggen som henh 3½ og 5 år, og det er ganske enkelt for tidligt.

Jeg valgte mallen fordi den kan "det samme" som en schæferhund (IPO er det program jeg har kastet mig over) og fordi dens sundhedsstatistik er bedre end schæferhundens.

Mit raceskift var <i>ikke</i> et udtryk for at jeg var utilfreds med schæferhundens egenskaber eller væsen - kun at jeg var ked af at de ikke var ret holdbare - derfor skiftede jeg.

At jeg har fundet en race nu, der er 1000% federe <b>for mig</b> er bare en sidegevinst - men valget faldt oprindeligt på den udelukkende grundet bedre sundhed.

Når jeg en dag bliver gammel og grå og "bare skal ha en hund" er jeg da også fuldstændig overbevist om, at jeg vil tage sundheden med i puljen som et af de første punkter på min ønskeseddel.

Jeg vil ikke købe en race der er plaget af sygdom. Både fordi det gør så djævelsk ondt at skulle sige farvel, men bestemt også fordi det er synd for hunden at skulle leve med sine dårligdomme - og sidst, men ikke mindst - så ønsker jeg ikke at støtte op om opdræt på usunde racer.

• #17   11. jul 2011 CH

Hvad mener du med dit spørgsmål?

• #19   11. jul 2011 Maiken

Jeg vil give dig fuldstændig ret i at udseende ikke er uden betydning! Hvis jeg kunne få en hund der var akkurat ligesom en bulldog, men lignede en puddel, så ville jeg vælge en anden race.

• #20   12. jul 2011 Jeg fandt en anden tråd, der er skrevet her for nylig. Den omhandler avl og engelsk bulldog.

Dette er en race, som jeg ville afholde mig fra at købe pga. sundheden.

Hvis man godt kan lide det udseende og temperament, hvad kommer så tættest på (hvor sundheden er bedre)?? Er det olde english bulldogge? Men den er så ikke FCI anerkendt...

Ellers vil jeg tro, vi kommer over i de mere aktive staffordshire bullterrier eller bullterrier evt. som miniature.

• #21   12. jul 2011 Sarah

Der er ikke nogen restriktioner på bulldogger i avl, og derfor heller ikke nogen brugbare data på hvor godt/slemt det står til. OEB er jo "lavet af" EB og så vidt jeg har hørt er der de samme problematikker.

Personligt kunne jeg godt tænke mig at eje både en staff og en bull terrier engang, men jeg kan ikke forestille mig ikke at have EB :o) og hvis du spørger de fleste bulldog-ejere vil de også sige at det er så egen en hund at den ikke kan sammenlignes.

Jeg vil da også lige sige at jeg har haft tre EB'er hvoraf en døde af leverkræft (ellers uden sygdomme), en døde af en infektion (ellers uden sygdomme) og Whiskey har haft ondt i ørerne, øjenbetændelse, livmoderbetændelse, lidt allergi på sine gamle dage og lidt gigt i ryggen som hun ikke er generet af. Og så Holger, som er min første buller med luftvejsproblemer og allergi. Jeg siger absolut ikke at alt er fryd og gammen med bulldoggerne, hvis det stod til mig var der MASSER af restriktioner inden avl, men langt fra alle bulldogger fejler noget.

• #22   12. jul 2011 Stine -

Kan EB så godt reproducere sig selv uden hjælp? og gøre sig selv ren bagi?

Jeg synes bare, der er så mange mærkelige rygter om netop denne race smiley Jeg synes ikke, det er hensigtsmæssigt eller etisk korrekt at ændre så meget på hundenes fysik, at de nærmest bliver krøblinge smiley

Det kan måske virke hårdt, men jeg mener det ikke ondt - jeg er bare meget bekymret over avlsmålene og manglen på restriktioner inden avl... Det gælder så mere nogle racer end andre... EB er sikkert en dejlig hund at være ejer af smiley Jeg synes også, at FB og mops med flere virker til at have en del problemer... Så det er jo ikke kun EB'en jeg tænker på i denne forbindelse...

• #23   12. jul 2011 Sarah

Nej, mine hunde kan ikke slikke sig selv bagi, og det er ikke noget problem, hverken for dem eller mig. Mine hunde laver vel de samme ting som andre hunde gør, går ture, leger, hopper op i sofaen, drøner rundt i skoven osv. der er ikke meget krøbling over dem.

Om reproduktion, de fleste opdrættere vælger at inseminere og desværre også kejsersnit, som jeg skrev i den anden tråd: Birgitte Schjøth sagde sidste år på bulldogklubbens seminar at hun mente at langt flere bulldogger kunne føde/reproducere sig selv end dem der rent faktisk gør det.

• #24   12. jul 2011 Altså, så vidt jeg ved, er den race der er plaget af mest sygdom og kortest liv, grand danios.
    Nu ved jeg self ikke helt, hvad du tænker mest på, men grand danios har vist kun en gennemsnitlig levetid på 7 år.

• #25   12. jul 2011 Sandra

Det er vist de gule/tigrede der har en gennemsnitsalder på 6-8, den er vist noget højere for harlequin/blå.

• #26   12. jul 2011 Pernille

Desværre er det jo sådan at uden restriktioner er det med "sunde linjer bagud" mere et skøn end fakta.

• #27   12. jul 2011 Generelt bliver de store hunderacer ikke så gamle som de små... Og GD er jo en af de største hunderacer.

Jamen, jeg tænker vel at sundhed både er middellevetid og antal problemer/sygdomme, som hunden døjer med i sin levetid (går ud over livskvaliteten). Selvfølgelig kun racerelaterede/nedarvede sygdomme tænker jeg her...

At hunden brækker benet, river en klo af eller andet er jo et hændeligt uheld, der ikke som sådan har noget med racen at gøre...

Og selvfølgelig hjælper det at gøre sit forarbejde inden for alle racer smiley

• #28   12. jul 2011 Min cavalier havde problemer med en tårekanal og fik skyllet 2 gange ved dyrlægen. Det viste sig senere, at hvis den rigtige medicin havde været givet fra starten, havde det ikke været nødvendigt at skylle.

Så fik han konstateret mislyd på den ene hjerteklap ved 8 år, den lukkede ikke helt tæt til mere. Det blev langsomt mere og skiftede meget fra dag til dag og vi valgte at give ham fred ved 9,5 år, da han var meget aktiv og han ikke skulle være tjent med ikke at kunne blæse uhæmmet afsted som han var vant til...

• #29   12. jul 2011 Pernille

Ja, jeg håber virkelig vores gudeskønne hunde går en lysere fremtid i møde :o)

• #30   12. jul 2011 Sarah

9,5 er da heller ikke helt dårligt, selvom jeg ikke ved hvad gennemsnitsalderen er for en Cavalier.

• #31   12. jul 2011 Dogbreedinfo siger 9-14 år.

Bullers søster fra et andet kuld blev 14 eller 15 år.

http://www.dogbreedinfo.com/cavalierkingcharlesspaniel.htm

I følge samme side er middellevetiden på min nuværende race 14-16 år. Hvis det er sandt, er det en del for en hund af middelstørrelse.

http://www.dogbreedinfo.com/collie.htm

Jeg ved ikke, hvor dogbreedinfo har tallene fra...

For EB er det 8 år.

• #32   12. jul 2011 Lise, jeg spørger til dit svar på dit spørgsmål, såmænd.

• #33   12. jul 2011 Stine D -

Du skriver : <i>Jeg vil give dig fuldstændig ret i at udseende ikke er uden betydning! Hvis jeg kunne få en hund der var akkurat ligesom en bulldog, men lignede en puddel, så ville jeg vælge en anden race.</i>

Hvorfor ?

• #34   12. jul 2011 Sarah

I mine (ikke nye) bulldog-bøger er det 8-10 år for EB, men jeg snakkede med en dyrlæge jeg fik anbefalet af flere opdrættere og han sagde at hans gæt var at nu er det nærmere 10-12 år.

• #35   12. jul 2011 Malle-fan

Jeg syntes (undskyld til alle puddel-ejere) at en puddel er frygtelig grim.

• #36   12. jul 2011 Stine D -

Ah, det var mig, der læste forkert .. jeg opfattede det som at du <i>hellere</i> ville ha at den så ud som en puddel fordi - og det var dét mit spørgsmål gik på - at pudlen er så meget sundere end en EB i opbygning og statur ... og jeg var så bare nysgerrig efter om du så det på samme måde.

Goddaw mand .. osv ..

Men tak for svar smiley

Jeg er helt enig i. at der er racer jeg også ville undgå <b>udelukkende</b> pga udseendet ... og når jeg kigger ud i haven og ser mine to smukke maller og kærestens corso griber jeg også mig selv i at tænke "stakkels grimme hund" smiley

Men man kan nu lære at holde af dem smiley

• #37   12. jul 2011 Malle-fan

Omvendt vil jeg da også sige at der er et par racer jeg syntes er smukkere end mine bullere (Mastino feks.), men vi ville overhovedet ikke passe sammen.

Lol! Stakkels Deva (hun er da flot)!
    Jeg syntes helt sikkert også dine maller er smukke, bare på en helt anden måde en mine bullere :o)

• #38   12. jul 2011 CH

Du mener altså, at schæferhunden ( brugstypen) ligger helt yderst i den dårlige ende af en sundhedsskala?

• #39   12. jul 2011 CH

Eller er det malinoisen, som ligger i den dårlige ende?

• #40   12. jul 2011 <i>Jeg syntes helt sikkert også dine maller er smukke, bare på en helt anden måde en mine bullere :o)</i>

Stine hvad kan jeg sige ? Du har en bred smag ;))))

Og Deva er IKKE flot !!

smiley

• #41   12. jul 2011 Er der nogle statestikker over de "usunde racer" for i min verden er der ikke nogle racer der er mere usunde end andre. Jeg tror på at hvis man gør forarbejdet godt nok og man køber tavle hunde kan man komme alle de problemer til livs.
    Vil gerne vide hvem de usunde racer er.;)

• #42   13. jul 2011 Malle-fan

Det er lidt som at sammenligne en koldblodshest og en araber, de er begge smukke, men meeeget forskellige :o)

Jo, Deva ER flot!!

Kommentér på:
Racer med mange sygdomme

Annonce