1.289 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Der bliver ofte råbt på Dylle !!!! Der bliver ofte råbt på Dylle !!!!

Først vil jeg pointere at dette indlæg er udtryk for nogle overvejelser jeg har gjort mig de sidste par dage og ikke nogen kritik af andre bruger på HG !!!

Ofte læser jeg tråde der er oprettet af bruger som søger hjælp / råd vejledning omkring deres hundes ve og vel.
Handler det om noget konkret så som mindre skader - opkast - diarre - ny opstået halten osv osv
( jeg taler ikke om de alvorlige og livstruende situationer )

Og næsten hver gang bliver TS rådet til at søge Dylle uanset tidspunktet og hvor længe det har stået på.

Jeg vil også understrege , at selvfølgelig kan læseren jo ikke give samme vejledning som en Dylle , ej heller kan læseren påtage sig det endelige ansvar for hvad TS måtte rette sig efter.

Men nu til mine tanker / overvejelser......
Hvis man sammenligner skaderne / skavankerne / sygdommen med sig selv eller sine børn , ville man så ......

- Tage til vagtlægen lørdag nat pga rifter i fødderne efter strandtur
- man tage smertestillende medicin for ovennævnte rifter
- ringe til vagtlægen fordi barnet har haltet de sidste par timer , men ellers går rundt
- ville man give sit barn smertestillende for denne halten
- skal alle smerter altid dækkes af smertestillende medicin eller er det ok at det gør ondt
- gå til lægen med barnet eller sig selv fordi man havde kastet op det sidste døgn

osv osv osv

Jeg er selv en usikker hundeejer når det kommer til hvad jeg skal beslutte mig for at gøre i den givne situation , men hvis jeg sætter situationen op imod hvis det var mit barn eller mig selv

Hvordan ville jeg så agere ??
Og det syntes jeg så hjælper mig godt på vej i beslutningen om hvornår Dylle skal kontaktes.

Jeg syntes alt for ofte at TS bliver haglet ned fordi han/hun ikke endnu har kontaktet Dylle men istedet beder om råd og vejledning fra andre mere erfarne hundeejer.

Afspil videoAfspil video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af vandlås og rør under håndvask 750 kr.
  • Et par ørakeleret og nedfaldne tegl i Næstved som jeg ønsker udskiftet og repareret - har selv tegl til rådighed. 2.000 kr.
  • Gulvvarme styringsopsætning 2.000 kr.
  • Blikkenslager 600 kr.
  • Samle 1 bordtennisbord 600 kr.
  • Skifte fronter på køkken (ikea) 2.460 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Der bliver ofte råbt på Dylle !!!!
  • #2   25. jul 2011 Jeg synes det er et rigtig godt tema du tager op her - jeg har OFTE tænkt de samme tanker, når jeg har set folk blive svinet til herinde, over den ansvarsløshed de lægger for dagen - ;/

Mange af de ting folk skriver og spørger til råds om herinde, er nemlig ting det ville være fuldstændig vanvittigt at tage til dyrlæge med kl 24 lørdag aften... Og der burde hundegalleri jo være netop det sted man kunne søge råd og vejledning for en hurtig løsning...

Selv ordner jeg mange ting herhjemme... hvis det er en situation jeg har stået i før, elleren lign - så tænker jeg "hvad var det dyrlægen sagde sidst" og så arbejder jeg udfra det -
    Jeg føler godt selv at jeg kan tage stilling til om det her er en akut situation - eller noget vi kan gøre noget ved herhjemme...

MANGE ting kan renses på egen hånd -
    opkast diarre etc har også en behandlingsform dyrlægen ikke behøver ind over - hvis der ikke er tale om dehydrering etc...

Jeg stod engang med en hest der havde fået sig en dyb flænge lige over hoven - ( jeg syns selv den var ret voldsom ) så jeg ringede til min dyrlæge Og der fik jeg da også svaret - "Julie det tror jeg godt selv du kan klare, - gør sådan og sådan - og og ring igen mandag hvis du mener det skal syes - eller selvfølgelig før hvis tingene udvikler sig forkert"

Ind imellem kan man altså gøre meget selv, før man kontakter dyrlægen, og der ku dette medie, hundegalleri, jo netop være et godt sted at søge hjælp...

• #4   25. jul 2011 Jeg er helt enig. Mine Sylfider bliver vurderet og finder jeg det forsvarligt behandler jeg selv på bedste vis i 1. omgang...og de er da ikke døde endnu. Jeg synes man skal bruge sin sunde fornuft, ligesom i alle livets forhold og jeg synes ikke man er i tvivl når man bare skal se at komme afsted.

Jeg synes også mange er meget hurtige på aftrækkeren, men samtidig synes jeg også det er svært at råde andre når man ikke kan se hunden. Jeg plejer at skrive hvad JEG ville gøre, hvad man KAN gøre og så slutter jeg som regel af med at skrive, at hvis der er usikkerhed eller det udvikler sig så kan dyrlægen/vagten kontaktes, der kan man nemlig også få råd og en vurdering på om man skal afsted.

• #5   25. jul 2011 Selvfølgelig er vi enige om , at en gang for meget er bedre end en gang for lidt ...

Men nu taler jeg om , de mindre skader , nyopståen halten , smertestillende osv

Skader / sygdom som Dylle alligevel vælger at se tiden an på ......

Det virker bare som , at skyde gråspurve med kanoner , at søge hjælp lørdag nat fordi hunden har haltet de sidste 3 timer ......
    Og ofte er begrundelsen , at så kan den få smertestillende , ja selvfølgelig skal hunden ikke lide unødigt , men ville man selv tage smertestillende for enhver smerte man måtte få ??
    Jeg gør ihvertilfald ikke og jeg har da ofte ondt et eller andet sted

• #6   25. jul 2011 Pia, jeg giver dig helt ret - i sådanne situationer hvor folk skriver at hunden har været dårlig i dagevis - der burde hunden jo have været til dyrlæge forlængst

Men de andre du nævner - småtingene - rifterne, en let halten efter en lang gåtur, - manglende appetit og træghed en enkelt aften etc - Der er dyrlægen ofte at skyde gråspurve med kanoner...

• #8   25. jul 2011 Det er nemlig p" ssehammerende svært .....

Men lige et spørgsmål til som jeg rigtig gerne vil høre jeres mening om......

må en hund have ondt.......?? f.eks. efter en løbetur og så halter den

eller skal den altid have smertestillende for at blive smertefri ???

• #10   25. jul 2011 Det virkelig "fantastiske" er da når TS kontakter dyrlægen og får at vide at det sagtens kan vente til i morgen, og så er helvede løs! For hvor er TS uansvarlig at h*n lytter til sin dyrlæge som åbenlyst har trukket sit uddannelsesbevis i en automat.

Det kan ikke være sjovt at være "grøn" hundeejer og spørge til råds her, for "der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar" bliver nogen gange til "hvis du ikke ved det så skulle du kraftstejle-mig ikke have købt hund din uansvarlige nar!" Jeg siger ikke at det verbale overfald ALTID er ubegrundet, men nogen gange går der godt nok skolegård i HG.

• #12   25. jul 2011 House of...

Nej, det må du nok sige :o)

Og som Maj-Britt ville jeg aldrig give smertestillende med mindre det var i samråd med dyrlæge.

• #13   25. jul 2011 Må nok sige, at hvis jeg er lidt i tvivl, så går jeg ind på www.netdyredoktor.dk og ser om der er hjælp at hente, i forhold til de symptomer jeg ser.

• #14   25. jul 2011 Småskrammer ordner vi selv.. på både barn og hund.

der er jo også stor forskel på hvor pylret hunden er..
    nogle hyler bare de ser en klosaks og andre skal have næsten kronisk ørebetændelse og sprængt trommehinde før de piver..

Jeg synes man som hundeejer må følge sin mavefornemmelse, men også at det er helt fint at spørge herinde hvis man er i tvivl....

Dog må jeg sige at jeg har været dybt rystet når en bruger spørger hvad de skal gøre... Hunden er faldet ned af en trappe og vil ikke støtte på benet.. det sidder også mærkeligt. Der er link til et foto af hunden med et ben der enten er gået ud af led eller brækket...

• #15   25. jul 2011 <b>Min holdning er at hvis man er i tvivl om sin hunds ve og vel og har observeret sin hund og fortsat er i tvivl så kontakt altid én fagkyndig person her én dyrlæge og følg deres rådgivning og vejledning for på HG har brugerne erfaring med ens egen hund(e) og er ikke kompent nok til at rådgive hundeejere med syge dyr (lige pludselig opstået sygdomme).</b>

• #16   25. jul 2011 Ole, ja der kan man hente meget hjælp, synes jeg.

• #17   25. jul 2011 Reiki...jeg synes bare der er mange måder at sige tingene på...men det er jo den evige diskussion;))

• #18   25. jul 2011 Rie, den debat vil være skruen uden ende ligeså mange næser ligeså mange holdninger

• #19   25. jul 2011 Jeg går heller aldrig til læge, men hundene skal nok komme afsted når der er behov for det (Anne-Marie, du ved da at alle mænd er hypokondere ;o)).

• #20   25. jul 2011 Stakkels dig! :o)

• #21   25. jul 2011 Min mand skal ligge med åbent benbrud før han søger læge.... det kan altså også være en belastning, for jeg slipper jo ikke for at høre hvor ooondt han har eller hvor dåårlig han er... men læge ?? glem det

• #22   25. jul 2011 Jeg er helt enig i dit indlag, mange anbefaler uanset indlæggets indhold at man skal kontakte dyrlægen, og det kan kun gå for langsomt.

Man skal selvfølgelig bruge sin sunde fornuft, og vurdere om det er noget der kan gå over af sig selv elelr om det er noget der kan vente til dagen efter. Det skal gerne være sådan, at akutberedskabet har tid til at behandle de dyr der virkelig har brug for det.

Man må konstatere at det samme gælder for mennesker, skadestuer og vagtlægen misbruges i den grad, mange ting kunne folk se lidt an eller gå til egen læge med dagen efter.

Nogen gange vil jeg da også sige, at folk herinde nogen gange burde kunne regne ud, at det er dyrlæge NU, så sidder jeg og tænker på, hvad pokker sidder du ved pcén for, når du burde være på vej til dyrlægen.

• #24   25. jul 2011 Vi har set tråde om hunde med blod i afføringen
    hunde der konstant har kastet op i flere dage
    hunde der er gået 5 dage over i drægtigheden
    hunde hvor veerne er aftaget
    hunde der har ændret karater totalt - hvor forlk IKKE har opsøgt dyrlæge for LÆNGE siden.

Omvendt har vi set tråde om hunde der er blevet "flået" ( som Maj-Britts)
    hunde der har ædt 1 stykke chokolade
    hunde der har fået en bums på hagen
    hunde der er faldet ufrivilligt i vandet osv osv

Og så er det at jeg ikke kan fatte at folk ikke kan se forskel i hvornår hvad kræver behandling?

• #25   25. jul 2011 Nej, det må man sige, en bulldog piber ikke medmindre den virkelig ER gal! Whiskey er 8 og jeg har aldrig hørt hende sige "av!" ikke engang da hun havde livmoderbetændelse. Hvis hun har ondt kan du måske høre det på hendes vejrtrækning.

• #26   25. jul 2011 Har ofte også tænkt det samme - men deltager sjældent i de tråde og opretter dem bestemt aldrig. Ville aldrig søge råd herinde hvis en af mine hunde er lidt sløje - ville søge nettet tyndt og se tiden an og vurdere hunden ud fra hvordan den har det.

Har den det stadig halv skidt efter et par dage, så tager vi til dyrlægen og lader ham vurdere. Det har jeg gjort én gang. Lilly havde ondt - dyrlægen fandt intet - men kunne godt se hun havde ondt, så hun fik smertestillende og så gik det fint over af sig selv efter en uges tid.

Andre gange hvor hun eller Silas har været sløje, er det gået væk i løbet af 1-2 dage og så er de på toppen igen, bare ved at hvile.

Jeg kan også have en skidt dag med ondt i maven og sådan uden jeg behøver skynde mig til lægen med det. Så hvorfor kan hunden ikke?

Og er enig med Stine. Når dyrlægen eller faktisk flere dyrlæger har sagt - vent og se - og HG stadig flegner, så er der altså noget seriøst galt herinde.

• #27   25. jul 2011 For mig personligt handler det om mavefornemmelse. Jeg hverken ringer til dyrlægen eller suser derop, fordi hunden har et par opkastninger. Jeg går også selv meget sjældent til læge.

Og jeg har også ofte tænkt mit, når der bliver råbt DYRLÆGE, fordi hunden har haft et par tynde afføringen - jamen, hallo!
    Og har også bemærket den dér med, at dyrlægen er kontaktet, og denne har givet besked om se tiden an til næste dag, og folk så går helt i selvsving.

Dog har der også været tråde, hvor jeg har råbt DYRLÆGE, fordi det åbenlyst er nødvendigt, at hunden kommer afsted.

Og jeg har aldrig givet smertestillende til nogle af mine hunde uden det har været på dyrlægens ordination. Jeg har endda slet ikke smertestillende i huset.

Kommentér på:
Der bliver ofte råbt på Dylle !!!!

Annonce