882 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Hvalpe-forsvarligt hvor ofte? Hvalpe-forsvarligt hvor ofte?

Nu er jeg jo igang med at tjekke hvalpe (selvom det nok først bliver om et års tid, vi skal have en lille ny, hvis det står til min mand)

Så var det jeg kom til at tænke på, hvor mange gange det egentlig er forsvarligt at folks tæver får hvalpe og med hvor store intervaller?
Hvornår er det tidligste, de må få hvalpe?
Hvad får det at få mange kuld hvalpe af omkostninger for moren?
Og har det nogen betydning for de hvalpe, der bliver født?

Håber, I forstår mine spørgsmål...

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalpe-forsvarligt hvor ofte?
  • #1   10. aug 2011 Tidligst når de er 2 år og ca. 4 kuld i alt som ihverfald springer en løbetid over, såen ca. ihvertfald, for hvis en tæve kun får 2 hvalpe i et kuld er hun måske klar til at få hvalpe igen efter næste løbttid.

• #2   10. aug 2011 første kuld omkring de 2 år og sidste kuld inden den fylder 8 år.... DKK siger max kuld - aldrig mere end 2 i træk, så skal der være en pause på en løbetid. Men en god opdrætter kigge på sin tæve af afgøre om det er ok at hun får flere kuld

• #3   10. aug 2011 man ved at dødligeheden blandt hvalpene stiger hvis tæven er gammel. Men ellers kommer det an på formen tæven er i, om hun mangter at producere det hvalpene har brug for

• #4   10. aug 2011 Er helt enig med sunshine... stil undrende spørgsmål til opdrætteren, hvis denne ikke er ok med det, eller ikke kan give fyldestgørende svar, så kig dig om efter et andet sted

• #5   10. aug 2011 Tak for svar...ved I, om mange kuld i træk har betydning for "kvaliteten" af hvalpene?

• #7   10. aug 2011 Meget smagløst, når det bliver til regulære hvalpefabrikker. Forstår slet ikke, at man kan byde sin tæve sådan noget. Tænk, hvis vi skulle gå og være gravide hele tiden:0( Og føde, ikke mindst-pyhhh.

• #8   10. aug 2011 Hvor ofte man forsvarligt kan trække et kuld kommer helt an på tæven.

Sweetie viste tydeligt at hun sagtens kunne klare to kuld i træk. For hende betyder det 10 mdr. Af andre grunde gjorde jeg det dog ikke.
    For No-Ma var det derimod hårdt at have hvalpe, så der ville jeg springe en løbetid over, også selv om der var 12 mdr imellem.

Uanset tæven vil jeg ALDRIG parre før første løbetid efter den er fyldt 18 mdr. No-Ma kom i løb nøjagtig 18 mdr gammel så hun ventede et år mere på næste løb.
    Min klub, KSS, siger tidligst FØDSEL ved 15 mdr men det synes jeg er dybt uansvarligt og udnyttelse af tæven. Også selv om der er tale om små hunde, som og ofte er tidligere udviklet end de store.

Jeg tror ikke nogle af mine tæver vil komme op på mere end 2-3 kuld. Det er ganske enkelt ikke så vigtigt for mig at lave en masse hvalpe, jeg vil hellere nyde det ekstra når de så er der.

Kommentér på:
Hvalpe-forsvarligt hvor ofte?

Annonce