Heraki ved 2 hvalpe ???? Heraki ved 2 hvalpe ????
Godmorgen HGere..
Så er beslutningen taget og skal ringe og få en tid til Bendjii kan få fred.. puha ikke nemt.. Men helt sikkert det bedste..
Nåå men manden og jeg snakker jo så en del om vi skal havde en eller to hvalpe..
Vi har jo stadig gamle Boomer på 8.. Men ved jo ikke hvor længe han er her endnu, håber jo på noget længre tid, men det kan kun tiden vise..
Nåå men hvis vi vælger 2, ved det kræver et mega arbejde, men dette er vi villige til..
Så er det vi kom til at snakke om hva så med hiakiet i mellem disse 2 ???, vi har kun prøvet hvor der er 2år imellem og der er det jo klart den ælste som har haft føger hiakiet..
Kan dette blive et problem ???
Hvordan kunne vi evt. hjælpe det på afveje ???
Vi har hvist også fundet den race vi kunne tænke os, nemlig en Bichon Havanais, utrolig dejlig hund. Ligener meget Bernere i sind og det jo lige noget for os.. SMILL
Håber I kan komme med gode råd...
KH Bitten
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
For det første kan I risikere at de finder mere glæde i hinanden og derfor ikke knytter så stærke bånd til jer.
For det andet kan I risikere at de to hunde (som evt. bliver kønsmodne) på samme tid, kan risikere at blive rivaler. Det gælder hvis man vælger to tæver eller to hanner.
Jeg har dog ikke selv nogen personlig erfaring med det. Men det er hvad jeg har hørt og læst mig til.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
Hvis jeg har forstået jer ret snakker vi to hvalpe af hver sin race. Dermed bliver det lidt lettere med herakiet. Hvis i så ydeligere vælge en han og en tæve letter det også.
Vælg ikke hvalpe fra samme kuld hvis i vil have to af samme race.
Har selv haft en malle og korthåret hvalp på samme tid. Det fungerede fint. Det var så en af hvert sit køn.
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 71
Vi vil ikke købe 2 fra samme kuld, smill vil gerne havde 2 lidt forskellige..
Ja vi snakker lidt om 2 forskellige racer, er dog ikke helt enige endnu, men ved den ene bliver en Bichon Havanais, smill
Vi vil prøve at skille dem lidt af, gå til hundetræning hverfor sig og tage dem med hver sit sted hen, altså manden sin og jeg min, så de lære at værer sig selv og værer selvstændige endivider smill lyder sku da meget godt GRINN..
Men puha det en stor beslutning..
For vi vel jo helt det går godt. smill
KH Bitten
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
Så det er sådan hierarkiet er..
De med alder er ikke en garanti for noget som helst..
dec 2005
Hmm tror da faktisk i har ret, ang. alder hmm for nu vi tænker os om, så har Bendjii overtaget heakiet over Boomer for længe siden....
Syntes jo bare at alle de kloge siger at alderen er den som gør udslaget smill..
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.109
mine svigerforældre har også en DSG tæve på lidt over et år.. og hun bliver jordet hver gang vi er deroppe..
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 4 Emner: 146 Svar: 1.589
Dog er der situationer hvor den ældste bestemmer i ( feks når jeg bliver sur og den lille ikke høre efter) og resten af tiden styre den yngre showet
men som maj-britt skriver tror jeg også i skal være mere opmærksomme på racerene i vælger, der er ingen facietliste over hvad der er bedst at gøre men der er enkelte retningsliner i kan følge, feks på kønnene og racer der "leger" ens og så selvfølgelig at gøre præcis som i skriver lære dem alene hjemme og træning hver for sig.
HUnde kan også have brug for en pause fra hinanden husk også det med jeres gamle hund
dec 2005
ODDS - www.Bullos.dk: Helt sikkert skal vi også sørger for vores Boomer får alene tid når der kommer en eller to hvalpe, for det showw gider han nok ikke smill..
Vi vil også få en kravlegår så de kan værer for sig selv, og Boomer kan lægge og slappe af uden de hele tiden skal drille ham hehe ellers bliver det jo ikke til for ham. og det vil værer syndt..
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 90 Svar: 1.358
de er konstant på nakken af hinanden - har da fået det til at fungerer helt fint, men det har godt nok også været hårdt og har virkelig arbejdet for det
bare det at gære dem renlige har f.eks. været en kamp - for når en hvalp vågner skal den ud med det samme, men hvem skal man tage først? kommer de ud samtidig går det oftesw mere op i leg og så får de ikk lavet noget alligevel
de er meget afhængige af hinanden og derfor meget meget vigtigt at lave noget med dem enkeltvis
to forskelligeracer er måske nemmere, men jeg ville ikke satse på det, så det er godt nok noget der skal nøje overvejes
selvfølgelig hjælper det at i er to om det men alligevel
det skal dog dertil siges at jeg også har haft to (igen hver sit køn) men 1 mdr imellem i alder, og der var ingen problemer overhovdet - så man kan selvfølgelig være heldig
jan 2007
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 90 Svar: 1.358
ja præcis, så ved du lidt om hvordan min verden er herhjemme
men selvfølgelig er der mest glæde så sent som i nat har alle 4 hunde ligger med mig i sengen og sovet i fred og ro, men lige nu hopper de røde rundt og vælter puderne ned fra sofaen (dette sker nok 100 gange i løbet af en dag)
men eeeeelsker jo de røde bambier
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Andre racer ville jeg aldrig gøre det med! Så der er jeg meget enig med Maj-britt.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.930
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.261
Efter ½ år kan man jo sagtens tage en ny ind i hjemmet (hvis, som Maj-Britt skriver de kan harmonere med racerne mv.)
Dette havde jeg helt klart valgt, da du jo aldrig ved hvad slags hvalp du får hjem personlighedsmærssigt
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.518
Dog er det en f* meget ekstra arbejde
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.195
Og med de få mdr. imellem (8½ og 10½ md) har de alligevel fuld glæde af hinanden.
Vi er selvfølgelig ikke nået til de store magtkampe endnu. Pt. er det den ældste (tæven), der styrer, men hun er også den mindste, så det bliver spændende at se, om hun kan bevare magten, når de bliver lidt ældre. Men vi har med vilje valgt en af hvert køn for at formindske risikoen for magtkampe, det har vi erfaring for hjælper fra vores tidligere hundeduoer.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 8.015
Jeg har pt. en gravhund på 11 måneder og en whippet på 14 måneder, begge tæver og der er ingen problemer mellem dem og jeg er 99% sikker på, at det bliver der heller aldrig.
Det er gravhunden der suverænt styrer i forholdet mellem de 2.
Jeg havde aldrig valgt at anskaffe en næsten jævnaldrende hvalp sammen med min ældste whippetæve.
Hendes fars linier er kendt for at være skarpere end gennemsnittet af whippets og det har også vist sig at holde stik.
Hun er sin far op og ned af dage og bøjer absolut ikke af for noget som helst. Det er meget få voksne tæver hun accepterer.
Jeg har også haft 2 gravhunde tæver af driftige jagtlinier, hvor der var 4 år imellem og de kunne ikke tåle synet af hinanden.
Så der er ingen sikkerhed bare fordi, der er 2 år imellem, det afhænger i lige så høj grad af race og individ/linierne bag.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.872
Havde for mange år tilbage 2 tæver med 3 års mellemrum, der var aldrig et problem...
Så tror både det kan komme an på racen, men faktisk også på den enkelte hund, den prægning den evt kommer med, og de gener der ligger i den.
Nova er super præget til familie hund, men der er ting hun har lært i sit 19 måneders lange kennelliv, som bestemt ikke er helt hvad man måske ønker til en familie hund, og til at være som hund nr. 2... Hun er dygtig, men hun er fx ikke særlig kærlig, tror bare hun har lært at det var der ikke tid til, så så undværer man....
Tror det kan være voldsomt svært at tilgode se 2 hvalpes behov på samme tid så man får det optimale ud af begge....
Heraki ved 2 hvalpe ????