Gadekryds kan det virkelig passe ??? Gadekryds kan det virkelig passe ???
Hejsa HGere
Som mange nok ved er vi på udkig efter nyt familie medlem og har helt klart kun kigget stamtavle hvalpe..
MEN MEN så kom manden hjem i går og fortalte han havde mødt de mest charmerene hvalpe han nogle sinde havde set..
Han havde en arbejdskolega hvis hun havde fået hvalpe og da han havde holdt kaffepause hos ham havde han jo set disse..
Han var totalt solgt..
Så vi kørte ud og kiggede i går aftes.
Hold da helt op nogle utrolig dejlige drenge, jaja alle dyrbørn er søde, men de her var nu mega nuttet..
Så nu står jeg og vakler, kan det virkelig passe blandingshunde er så forfærtelige ??????
Er ALLE blandingshunde syge ????
Kan de ikke værer lige så gode som stamtavlehvalpe ???
Skal siges vi så mor , far og mormor og de fejlede bestemt intet..
Vi så sundhedsbøger på alle 3 og hvalpene bliver også med sundhedsbøger..
Moren var en 3/4 del lhasa apso
Faren var ½ yorkshire terrier oh ½ pekingeser
mormoren var ½ lhasa apso og ½ bichon havanais
De var alle 3 meget rolige og meget nysgerrie..
Jeg da totalt solgt men havde da ALDRIG drømt om vi evt. skulle havde et gadekryds..
Hva er dine erfaringer med Blandinger ????
Nu holder vi den lige i en pæn tone ikke SMILLL.
KH Bitten
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.798
Der er bestemt ikke mere sygdom i blandinger end i andre.
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 33 Svar: 1.372
jeg ville klart turde købe en af de hvalpe du snakker om
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.007
Min gamle blandingshund havde desværre en del kræftknuder i mælkekirtlerne, en enkelt dårlig tand blev det også til, men det er nu ikke noget jeg tilskriver, at hun var en blanding. Temperamentsmæssigt var hun også bare skøn - en rigtig sød og kærlig hund i balance. Hun blev knap 14 år.
Blandingshund eller ej - beslutningen er helt og holdent jeres. Jeg har fundet min en racehund der bare er perfekt til mig, men jeg vil stadig ikke sige, at jeg ikke en anden gang ville få mig en blandingshund igen.
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 22 Svar: 71
Ja det var lige det jeg gerne ville høre smill
At de alle kan blive syge..
Vi har selv 2 med papir nu og de sku begge syge i en alder af 6 og 8 år..
og kender et par som købte en for 3år siden som også er syg..
Ved jo det er dyr og de kan sørme alle blive syge
Så ville da lige høre hva I havde af erfarig.
KH Bitten
sep 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 580
Min onkel har en blandingshund på hele 14 år, som ikke har fejlet noget frem til hendes 13. år - der fik hun dog en kræftknude, som heldigvis er fjernet nu - og hun lever igen i bedste velgående.
Derudover kender jeg mange sunde og raske blandingshunde, så personligt ville jeg aldrig prioritere en tavlehund frem for en blandingshund. Blandingshunde kan være lige så dejlige og sunde
jan 2007
Følger: 41 Følgere: 39 Hunde: 5 Emner: 69 Svar: 998
jul 2008
Man kan have en holdning til hvilken slags hund man ønsker, men de er som blandinger hverken mere eller mindre syge end andre.
Jeg avler selv kun med tavle og har pt et kuld på 5, men til trods for det ville jeg sommetider ønsker jeg kunne putte nyt blod i det gamle slidte linier som sikkert også med tiden både er linieavlet og indavlet
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.780
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 104 Svar: 882
og en fantastisk hund hele vejen igennem.
jeg oplever ofte tavlehunde med det ene eller det andet.
bare sørg for forældrehundene er grundigt undersøgt for div sygdomme og at hvalpene også er undersøgt.
så kan jeg ikke se noget forkert i det. selv om jeg selv frem over kun vælger tavlehund. (pga racen er kendt for flere sygdomme)
dec 2005
Følger: 46 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 130 Svar: 845
lille uddrag af hunde.
pomeranian på tavle - dårlige tænder og øjne..
Samojedhund på tavle - dårlige nyre og Hd
labrador/hønsehund -fejler intet
pomeranian på tavle- patella.
labrador på tavle- Hotspot.
m.m
..
jul 2008
Jeg synes også klart folk skal købe den hvalp de falder for istedetfor at ende op med en der har tavle, men som bare ikke lige var den rigtige.
Alt det med sygdom kan vi avler vist godt pakke sammen med, vores er ikke sikret bedre end andre hunde.
jul 2008
dec 2005
Det jo lidt sjovt for jeg er hestepige og jeg ville med glæde købe en hest uden fine papir, de sørme lige så gode som dem med papir.
Syntes det lidt sjovt, der er forskel smill.
skal da lige fortelles at alle 3 hunde er undersøgt for det der med knæende og de har ikke noget..
Ved godt alle hunde kan blive syge, men min den ene har kræft, tja og den anden har fået en hjerneblødning.
Men kan da slet ikke sige det er pga. forældrene, det kan vi jo nemt få med en blanding også..
Men det sku svært, for man kan ved købe katten i sækken ved begge dele, der jo INGEN garanti for noget..
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
dec 2005
Har snakket med dyrlægen om det og han mener han ville havde godt af lidt nyt blod og enerig smill
Vi vil dog lave så han kan gå for sig selv, hvis han ikke gider hvalpen..
Han ligger meget i vores soveværlse og der kan vi lave en låge han kan hoppe/gå over, så han kan gå for sig selv..
Vi vil også stadig gører sådan vi tager ham med selv uden hvalpen, så han får alene tid..
Så håber da helt sikkert vi kan havde ham lidt endnu, da han kan give hvalpen så meget..
KH Bitten
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.166
Dog skal det siges min barndomsblanding blev 13 år uden og være syg.
dec 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 651
mar 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 3 Emner: 240 Svar: 1.995
jul 2008
jeg snakkede slet ikke hanhund af samme race, jeg snakkede blandinger, jeg kan såmænd sagtens finde nyt blod til mine linier som i det kuld jeg har nu, så det var slet ikke det jeg her mente.'
Og nej man finder ikke sin hanhund her på HG, dem finder man indenfor det område man kan i forhold til hvor man har tavle, det kan være herfra og til USA, men det er i virkeligheden slet ikke det TS vil vide noget om.
jul 2008
Det kunhne være rart at man i alle linier en gang i mellem tillod ny race, så der kom lidt hul i alle de mange linier hvor der er indavl og linieavl og sygdom, håber nu at alle er med
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.855
Held og lykke med den lille ny
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Er ALLE blandingshunde syge ???? NEJ!!!
Kan de ikke værer lige så gode som stamtavlehvalpe ??? JO!!!
Det i skal spørge jer selv om i stedet for disse spørgsmål er - kan vi leve med det, hvis vores hvalp arver alt det trælse fra disse mange racer. Vil vi have en sikkerhed for hvad vi køber? Er i ligeglade med om i skal holde en pekingeser eller en havanese pels? Eller en kombi?
Husk arvelige sygdomme er lige så fremtrædne hos blandinger som hos racerene hunde. Og racerne i denne blanding er disponibel for nogle ting som PL, øjensygdomme, dårlige tænder m.m. Lige som racerene hvalpe ville være det. Forskellen er jeres opdrætter ikke har haft stamtavlen til at arbejde ud fra i avlsarbejdet!
I skal selvfølgelig købe lige den hvalp der passer ind i jeres hjem og som i falder for. Men husk nu hjernen også når i kigger hvalpe
Det lyder i øvrigt som nogle skønne små hvalpe!
jul 2008
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.763
Jeg har haft en " HD" hund, og den fik et kort sørgeligt liv, og vi var knuste.
Men hvis forældre og mormoren er undersøgt for Patella, så ville jeg ikke være et øjeblik i tvivl.
Og jeg ser heller ingen modsætninger i de racer som er blandet i hunden.
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 6 Emner: 158 Svar: 1.463
min hund blev 13 år og var heller ikk syg. han fik epilepsi i sine sidste år, men havde kun 2-3 anfald.
min shiba havde papierer og begge forældre testet for alt hva de ska være testet for men han fik allergi som 3 årig og som 4 årig var det så slemt så jeg fik ham aflivet.
timon er uden papirer men begge forældre testet og rene pomeraner og der har ikk været noget med ham (andet end et brækket ben, men det har jo ikk noget med det her at gøre). han er selv testet for hd og pl med a og 0 i resultat.
har selv gået og sagt jeg sku ha en hund med dkk stamtavle og har søgt alle steder efter en hund der sagde mig noget og fandt en fantastisk dejlig shiba på nettet..... med dhl stamtavle! men han havde stjålet mit hjerte og jeg er ufattelig glad for ham. nu ka jeg så ikk sige andet end han ikk har fejlet noget hos tidligere ejer og heller ikk her men hentede ham os først i fredags og han er et halvt år så ka ikk teste hd og pl endnu.
så ka jo ikk sidde og sige for og imod, men det jeg nok vil sige er at om det er det ene eller det andet så sørg for om forældrene er testet. for hvis man så kommer til at stå i den situation at hunden blir syg så har du gjort forarbejdet og ka ikk slå dig selv i hovedet med det.
jul 2008
Charlotte, jeg vil gerne se den linie hvor ingen chi har f.eks patella 1 i sine linier, men igen i en anden tråd, ikke her.
Jeg har svaret Bitten så jeg vil lade andre komme til med deres erfaringer, dog synes jeg TS skal vælge den hund de mener vil passe dem bedst.
jul 2008
no energi for you, gider dig simpelhen ikke.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Kaoz er verdens bedste hund.. Han er loyal, venlig, legesyg og intelligent - men han har svær HD og epilepsi; epilepsien er arvelig og HDen er fra hans blanding (lab med bredt bækken og boxer med smalt); han passer bare ikke sammen..
jul 2008
Mine kriterier var; ingen indavl, ingen linie avl, ingen patella eller HD, ingen familie relationer overhovedet og rene linier, jeg formoder det nok ikke er nok for dig, men hos os virker det, sidste men ikke mindst, forældrenes sind.
jul 2004
Følger: 20 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 94 Svar: 1.811
jul 2008
Jeg menber ikke linieavl bør være nødvendigt, længere er den ikke, som du selv skrev kan man tage til Grønland og hente sin hanhund!!
Se Pias indlæg oppe over dit!!
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 141 Svar: 656
Selv har jeg dårlig erfaring med manglende tavle...det er dog på katte, men det er jo lidt det samme.....den første mittetat var tilsynladende født med hjerneskade, nummer to havde nyrer der ikke virkede og nummer tre var voldsomt angrebet af noget i munden, spiserør og videre ned, noget der godt kunne komme fra noget arveligt....alle indavlet for at komme frem til den dejlige REX-pels....sikke en pris.
Sådan er det ikke med de små hvalpe, det er jeg klar over og de er sikkert skønne og hvis i er indstillet på at i jo ikke ved hvordan og hvorledes med sygdomme, så er det da bare at go for it.....man kan vel tjekke hunden når den bliver ældre, så man evt. kan forberede sig lidt, hvis det skulle vise sig at den er ramt af noget.
Ja jeg taler som jeg har forstand til *S* og har jo ikke selv hund, men selvom jeg ofte smelter over div. blandingshvalpe, så holder jeg fast i at finde mig/os en tavlehund (FB), så jeg prøver at gøre mit forarbejde så godt som muligt *S*
Husk billeder, hvis i vælger en af de små hvalpevapser....
jul 2008
hvis du læste mine kriterier før ville du vide jeg alet ikke ville bruge den slags syge dyr.
Det kan umuligt give penge at avle på syge dyr, som opdrætter giver man da garanti på sine hvalpe(yhvis man er seriøs).
Nej jeg ville muligvis ikke vide hvad der ville komme, men hvis man holder det inden for samme grene som f.eks belgiske hyrdehunde som skrevet oven over, så går det nok ikke helt galt.
Min race stammer fra lahsa/pekingeser langt tilbage, så måske var det en af dem man skulle putte i.
jeg er direkte imod alv på familie og syge dyr, tydligere kan det vist ikke siges
jul 2008
Vil du være sød at fortælle mig hvilken hund jeg har aflivet???
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.032
Desværre har jeg kun haft "dårlige" erfaringer med blandinger.
Vi har haft en blanding af en foxterrier og ? da jeg var lille - den blev VIRKELIG så arrig, at vi måtte aflive den til sidst, da den jagtede alt. Og så har mine forældre en blanding af en japansk spids og en dansk spids, det er virkelig den dejligste hund. Han har dog uregelmæssig hjerterytme som han skal tjekkes for ofte samt have piller.
Så har jeg fået min egen tavlehund, og hun har fået dobbelt tandsæt ved hjørnetænderne, så hun skal ind og have mælketænderne fjernet mandag.
Er forældrene til hundene tjekket for sygdomme osv?
jul 2008
jeg har haft 3 kuld, et tervueren kuld med tavle
Et blandingskuld som bestemt ikke var planlagt og så det kuld keg har nu med shi tzu med tavle, så ja hvilken hun har JEG aflivet af disse
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
jul 2008
Har du stadig hvalpetræning?
jul 2004
http://www.theamstaff.com/hunderapport.pdf
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
jul 2008
Lyder spændende med den nye uddannelse, held og lykke:o)
Ts.
sorry for outtopic.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Hvis de er blandet af racer som normalt ikke lider af 1000 sygdomme (fransk bulldog, mops, chihuahua fx) så ville jeg ikke være så bekymret.
Man kan være heldig og man kan være uheldig - men er hunden så sød og unik at man bare må eje den, er det en risiko man må løbe.
Jeg fortryder ikke at jeg fik Lilly for 7 år siden - hun er den mest vidunderlige og unikke hund - det kan ingen racehund slå
dec 2005
Puha en debat jeg fik startet her........
De sundhedsbøger de har er hvor der står de forskellige datoer og undersøgelser i, deres PL verdier osv.. alt er stemplet at dyrlæge hvergang..
Ved moren har haft noget med det ene øje og som er blevet ordnet..
Men mon ikke nu når Henri kender dem og har kendt dem i nogle år, at de snakker sandt ????
De har faktisk fået et kuld hvalpe sidste år og der har jeg snakket med den ene smill, og hendes dreng var fin og havde et godt tempramang.
Han skulle selfølgelig socaliceres både fo fremmeder mennesker og andre dyr, som alle andre af de racer. men det havde ikke værer det store problem..
De født inde i huste og opvokset der også de går i HELE huset og I haven. Så rigtig fint ud, de sage faktisk også til da de skulle ud smill, dog ingen garanti på de er renlige ved jeg godt smill
De skulle til dyrlægen i dag og vaccineres samt lige havde sundheds tjæk, så det venter vi lige på at høre om..
Mange tak for de mange forskellige svar, lidt ekstra tænkning..
Det skal siges de ikke de første hvalpe vi har kigget på i denne uge puha nej, men de andre havde bare IKKE det samme som de her, så ja må jo føgle min mavefornemmelse, vi er blevet enige om at besøge dem igen i morgen, efter aftale med opdratter, også må vi se hvordan det går..
TAKKER ALLE..
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 1.032
dec 2005
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 166
Min fars gamle Basset, med en super flot stamtavle sov stille ind i sin kurv i foråret. Han havde ikke en sygedag i sit 14 år lange liv!
Hans "nye" Basset på 7 år også med tavle, har heller aldrig skrantet det mindste!
Min søster havde et lab/border kryds. Han blev 13 gode år, også uden en sygedag. Han måtte dog aflives da både hans syn og hørelse var ved at forsvinde helt!
Hendes anden hund. En hvid schæfer med tavle, måtte aflives pga. svær spondylose og HD i en alder af 6 år!
Mine venner har et Ambull/Amstaff kryds som lider voldsomt af allergi og hudproblemer.
De har også en Chiuaua med en fin fin tavle som lider af massive hudproblemer og en håbløs tandstilling og derudover har en virkelig dårlig psyke!
Min mor har en formel 1 lab. på 10 år med en super tavle. Udelukkende jagtlinier! Han er 10 år og har aldrig skrantet det mindste og han har fysik som en 2 årig!
Nogle af mine bekendte har et Rott/Shcæfer kryds på 8 år. Sund og rask, med fysik som en unghund!
Deres anden hund, et Lab/Rott. kryds måtte aflives som 1 årig pga. svær HD!
Vores nabo har for nylig aflivet deres 5 årige Schæfer. Han var med tavle og ud af gode højavlslinier. Desværre havde han både HD, AD, spondylose og et elendigt imunforsvar!
Min kæreste har haft et Flatcoatet/Border kryds som blev aflivet i en alder af 9 mdr. pga. en virkelig dårlig psyke!
Jeg selv har et fantastisk Lab/Border kryds, med dokumenteret sundhed i særklasse og et afkom af ham! Osv. osv. osv. osv. osv.
Konkluder selv på ovenstående!!!
Min kæreste har været vetarinærsygeplejerske hos 2 forskellige dyrlæger og på et dyrehospital, med 4 dyrlæger ansat. Ingen af dem har nogensinde kunde give et entydigt svar på om det ene skulle være sundere end det andet. Deres "lommestatestik" siger ca. 50-50!
Desværre findes der ingen dicideret statestik eller udersøgelse omkring emnet! Det er endnu ikke bevist at blandinger skulle være så meget ringere end tavlehunde, eller omvendt! Hvorfor mon ikke;-)???
Uanset om det var det ene eller andet jeg skulle anskaffe fra hvalp, ville jeg som minimum kræve forældredyrenes sundhed dokumenteret. Dvs. de skal være testet fri for mulige nedarvede sygdomme!
Krumme har helt ret i at man med et godt forarbejde, kan mindske risikoen for arvelige sygdomme betydeligt. Det er her tavlen kan være en rigtig god vejledning, men ingen garanti! Det er jo levende væsner!
I øvrigt er jeg også meget enig med Pia K. Det er altså ikke "farligt" at "ryste posen" lidt en gang i mellem! Bare fornuften er til stede, i forhold til hvad man blander og avlsdyrende er egnet til formålet!
Så ville jeg ikke have nogen betænkninger ved at købe en blanding igen!
Gå efter din mavefornemmelse:-)!"
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Er ALLE blandingshunde syge ???? Nej - men en sundhedsbog er ikke det samme som specifikke sundhedstjek (for disse hvalpe ville PL være relevant for forældrene)
Kan de ikke værer lige så gode som stamtavlehvalpe ???
Gode til hvad?
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 166
Fordi der er marked for det! Nogen ønsker sig rent faktisk en blandingshund, og ikke alle har den samme besættelse af en stamtavle som du...
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Jeg vil dog altid holde mig til at adoptere.
maj 2004
(Føler lidt jeg går imod strømmen, når alle sidder og snakker om at undgå syge hunde og skravl og man skal have gode stærke hunde... Jeg forsøger at overtale kæresten til at vi adoptere en trebenet hund der kun tåler skånekost :b Men altså... Han fortjener om nogen et godt liv!)
mar 2006
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.686
De er så skide søde, at man nemt ender med at tage et uovervejet valg.
Det har jeg selv prøvet.
Jeg knuselsker Lulu, men jeg havde nok ikke valgt hende, hvis ikke det var fordi, vi tog over og så hende i levende live - for hvalpe er jo dejlige....
- der er dukket alt for mange fejl op siden hen
Jeg ville ikke turde. Jeg har oplevet både syge blandinger, syge tavleløse og syge med tavle - men jeg synes alligevel overvægten har været uden tavle.
Det samme gælder sind.
Men nu har jeg også et billede på, hvordan jeg gerne vil have min hund skal være både sinds og udseendesmæssigt - og det ville jeg ikke kunne få, hvis jeg købte en blanding
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
jun 2009
Han er SUND og RASK og GLAD. Og det er vel det vigtigste, ikke sandt?
jun 2009
- Okay, hvad skal jeg sige? Ej, men min hund, han er sikkert syg, for jeg har ikke fået ham tjekket endnu? Eller, han er nok ikke helt rask, for det har jeg ikke tjekket? o.o
Altså.. seriously?
jun 2009
Okay, så jeg må kun sige, at min hund er sund og rask, hvis jeg får tjekket ham for arvelige sygdomme, som ikke påvirker ham på nogen måde, HVIS de er der?
Jeg siger bare, at der ikke har været noget med min hund? Vi har råd til at få ham tjekket lige nu, da min mor er på SU. Sådan er det bare, og hvis jeg vil kalde min hund rask, fordi jeg mener, han er rask, så kalder jeg min hund rask. End of story.
jun 2009
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.124
Ved blandingshunde har du ikke en kinamandschance for at tjekke hvordan det står til med sundheden i familien og så er det, som regl, bare ikke toppen af poppen der bliver brugt til blandingsavl.
jun 2009
Nej, jeg ved ikke om han har PL. Han skal ikke indgå i avl, så har ikke hast på at få ham undersøgt. Kan godt se, at jeg burde have fået ham undersøgt, da han var yngre, men lige nu, hvor jeg er blevet klogere på sådan noget ting, har vi bare ikke pengene.
Jo, hvis han skulle indgå i avl, så ville jeg tjekke ham for ALLE sygdomme, der indgår i de racer, som han er blandet med. Men det skal han ikke, så har ikke haft hast med det.
Og en hund så lille, ville nok ikke få så mange hvalpe o.o
HB; Min hund kommer fra et upskuld, hvor faren stak af og fik fat i moren i en have. Sådan skete det altså. Så det var ikke avl som sådan, det var ren tilfældighed. Hør, jeg siger ikke, at min hund ikke kan have arvelige sygdomme? Men det er ikke noget der påvirker ham, og jeg har altid fået at vide af både dyrlæge og hundekendere, at han er sund og aktiv etc. Jeg skal nok få ham tjekket for PL eller lignende, hvis jeg får penge til det? Men de penge har jeg bare ikke lige nu.
jun 2009
- Jeg har dog mistet en kat, da jeg var 10.
maj 2007
jun 2009
Min næste hund skal være med stamtavle fra gode og fornuftige avlere. Jeg har lært, okay?
Og med kronisk syg mener jeg, at han ikke er sløv etc. kronisk, ligesom han var, da han var syg med det der, jeg skrev.
jun 2009
jun 2009
jun 2009
Hør, det er jo netop dét, du siger. Hun spørger ind til, hvordan vores blandingshunde er etc, jeg svarede.
maj 2007
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 1.394
der er skam regler ved heste med tavle !!!
http://varmblod.dk/DK/HINGSTE/Forbesigtigelse/Regler%20for%20fremstilling.aspx
tjek disse regler fra DV, der er meget meget skrappe krav om røngten ..
så det var altså noget ævl at påstå !
jun 2009
Præcis, jeg vil også selv gøre alt for at undgå arvelige sygdomme i fremtiden. Min mor gav mig jo den der ''Ej, men blandingshunde er jo sundere'', hvilket jeg jo troede på dengang. Nu ved jeg så, at det er bevist forkert.
jun 2009
jul 2008
Mine hvalpe er sunde og raske, de har det alle super fint, ingen af dem, selv ups kuldet fejler noget, så jeg må heller finde en han med masser af fejl til næste gang,..
God debat, kan se man også går efter folks alder, horribelt og synd for HG disse mennesker stadig befinder sig på siden.
Forstår godt HG kritiseres på Facebook, for mangen til galpen skal man lede længe efter.
Ha en god debat, jeg er komplet ligeglad med andres holdning, jeg ved de ting jeg foretager, det er ting jeg kan stå inde for.
Stakkels TS nu får hun dælme afvide hun vælger en syg hvalp, hvem er lige de syge her mon?
maj 2004
jul 2004
okt 2008
RIgtig mange af de små racer skal "kun" undersøges for løse knæskaller og ikke mere.
Denne undersøgelse er først blevet obligatorisk d.1. januar i år, så man har
endnu ikke mulighed for at tjekke flere generationer for sygdommen.
Det kommer dog!
Med de "store" racer og mange andre forholder det sig anderledes, og de skal tjekkes for mange sygdomme.
Så jeg ville ikke være bange for at købe den omtalte hvalp.
okt 2008
Det er fordi du er en superansvarlig opdrætter.
Min veninde har en boxer som er fra et mor/søn kuld og en bekendt har en Russisk Toy som er fra et bror/søster kuld.
maj 2007
Problemet med hestavlen i DK, som jeg ser det, (og muligvis også andre steder) er at folk tror at hvis bare man bruger en tophingst på ens bovlamme, skævbenede, spatramte hysteriske hoppe, så bliver afkommet også topfint.
maj 2007
maj 2007
maj 2007
maj 2007
maj 2007
Men jo, god følelse i maven og så finder jeg min hest.
dec 2007
De har mange hest som slet ikke har de samme navne på tavlen!
-selvfølgelig har de hest som de som Fx Romantic, som er efter Shufro, men tvivler på at nogen heste avler, ikke tjekker tavlen inden de smider 10.000-20.000 i sæden .
DV har meget strenge krav både med hoppekåringer, følkåringer, forbesigtigelse osv osv.. Der er inden skrammel hingste som er avlskåret.
Og der vil altid være folk der tror at fordi de smider deres 14 år gamle hoppe, som er stivbenet som en sørøver, i fol med en tysk top hingst , at de får et dressur talent .
Altså for at bevarer et sund og atletisk hest, skal man som lille fingerregl , have en fuldblod i ca hvert 4 led.
De fleste heste har næsten på et eller andet tidspunkt Ladykiller XX i tavlen, da den hest har været så stor!
Og bare fordi en hingst er kåret og brændmærket med Holstener , betyder det ikke at den bliver DV kåret !
Men indavl er der ikke DV!!!!!!!
dec 2007
Jeg syntes at hest avl er helt vild spændende !
og netop DV gør det muligt at kunne lave rigtig spændende heste, fordi der er flere racer indover
Ibikus.. Ibi-light far ikke ?
maj 2007
Men altså toppen inden for kategorien "hysteriske krikker" blev taget af Trakehner/ araberblanding, en hoppe der var smuk som få, men kugleskør.....
maj 2007
Til gengæld synes jeg det er lidt svære at gennemskue hvad der sker når man blander de forskellige hesteracer, altså lige med undtagelse af OX og XX. Sådan mht. temperamentet.
Hvorfor skal man f.eks passe på med at blande Frederiksborgere?
maj 2007
Min næste hest var en lækker lille Hannoveraner som kunne springe som en gummibold, hvis jeg havde haft interesser for konkurrenter kunne vi sikkert have nået langt. *s*
mar 2006
Min hest er kun 138 men går raskt frem under rytter på 75kg. Hun går ude 24/7 året rundt, og der er ikke fis med nogetsomhelst.
(link fjernet)
maj 2007
Er der ikke også Thrakenere i DV? (jeg undrede mig bare over det med de lukkede stambøger..*s*)
maj 2007
Har de gule lukkede stambøger?
maj 2007
maj 2007
maj 2007
mar 2006
Dette er korrekt, men skyldes at der i Island ikke eksisterer de mitter der forårsager eksemen. Hestene har derfor ikke mulighed for at opbygge og vidergive tolerance, som de har herhjemme.
Lidt ligesom vi i skandinavien kan drikke mælk i mængder der ville gøre mennesker fra andre verdensdele alvorligt syge (jeg er selv laktoseintolerant fordi jeg ikke er ren skandinaver). Det er en tolerance som vi har opbygget over meget lang tid fordi vi havde et behov for at indtage mælkeprodukter for at overleve heroppe.
Man ville ikke behøve blande andre racer ind for at afhjælpe problemet - man ville kunne klare det med raske fastlandsislændere, men de har jo det der importforbud deroppe, og ingen mulighed for at teste hestene for fejlen.
At nogle avler videre på "forkert" type ses også, men det har mig bekendt ikke stor betydning for sundheden - kun udseendet, gangarter og temperament. At hesten er større gør den ikke mindre egnet til at gå på fold året rundt, men jeg giver dig ret i at det bevæger sig typemæssigt lidt væk fra originalen.
Størrelse er dog ikke nok til at fjerne gangarter - ellers havde man ikke paso peruano, pasofino, tennesse walking horse o.l.. Der må være tale om at man har avlet uden at skele til rideegenskaber - hvilket man må siges at gøre når man krydser en gangartshest med en 3-gænger. Vil man have en ordenlig tølt må man avle efter det og parre to heste der kan.
mar 2006
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 988
Gadekryds kan det virkelig passe ???