5.703 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Sele eller halsbånd og snor til lille hvalp? Sele eller halsbånd og snor til lille hvalp?

Jeg er kommende hvalpeejer (med alt held er der en lille bamse klar til at flytte ind hos mig i midten af december), og allerede nu er jeg i fuld gang med at lære alt, hvad jeg overhovedet kan både om hunde i al almindelighed (pasning, pleje osv.) og selvfølgelig specifikt om netop den race, min kæreste og jeg har valgt os. smiley

Midt i alle de her bøger, jeg er ved at pløje mig igennem, har spørgsmålet rejst sig... hvad er bedst for en hvalp i forhold til, når man skal gå med den? Mange af bøgerne anbefaler et lille blødt læderhalsbånd og en snor til at starte med, fordi hvalpen jo vokser ret hurtigt... men umiddelbart synes jeg jo bare, en sele lyder som en mere behagelig løsning for hvalpen? Den skal jo lige have tid til at lære at gå pænt i en snor, og jeg tænker lidt, om det ikke er ubehageligt for den, hvis den så "bare" har et halsbånd på?

Håber, der er nogen, der har lyst til at dele ud af deres erfaringer - hvad er bedst til en lille hvalp, når der skal gås tur? Sele eller halsbånd?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sele eller halsbånd og snor til lille hvalp?
  • #1   26. aug 2011 Vi brugte sele på Buddy, da han var helt lille. Min mening er også, at det er rarest for hvalpen, når den farer rundt smiley

Men eftersom han er en stor stærk hund nu, så bruger vi bare halsbånd. Han trækker sådan i sele, men er meeeget nem i halsbånd, men skal nærmest ikke holde igen på noget tidspunkt smiley

• #2   26. aug 2011 og held og lykke med den lille hvalp! smiley

• #3   26. aug 2011 Jeg har altid gået med sele på noah og har aldrig haft snor i hans halsbånd - det er udelukkende til pynt (hvis det ikke kan ses på læderet og diamanterne)
    Fordelen ved det er at du skåner hundens hals
    Ulempen er at den kan få tendenser til at trække hvis den er ivrig, men det med at trække har jeg i hvertfald pillet af noah i løbet af 2 uger, så det var ik noget problem for mig (: - så har han iøvrigt fået en bred, muskuløs og lækker brystkasse (og generalt muskler over hele kroppen) fordi jeg går med sele og det gør at hunden bruger nogle andre muskler (: ...

Min hund er lige blevet et år og jeg har været på samme stadie som dig hvor man skal suge en masse viden til sig og man har en masse spørgsmål osv personligt har mit største problem været ernæring og "pottetræning" , du er mere end velkommen til at skrive hvis du har noget der trænger sig på (:

• #5   26. aug 2011 vi bruger sele (en god sele) de er langt mere skånsomme for hvalpen og hunden så det bruger vi og der har altid fungeret upåklageligt

• #6   26. aug 2011 den der er selvfølgelig vigtigt at selen ikke belaster hvalpens skuldre osv. Men er det en god sele som sidder rigtigt er de langt mere sånsomme end halsbånd

• #7   26. aug 2011 Jeg brugte sele, men den første jeg havde sad ikke ordentligt, og trykkede på skuldrene, så hun ikke brugte sine forben ordentligt.. Heldigvis blev det opdaget i tide og efter et par gange hos kiropraktor og en ny sele (Julius K-9) er der ingen problemer længere...

• #8   26. aug 2011 Jeg vil råde dig til at tage i en butik og prøve nogle forskellige seler og få noget vejledning, det kan være i kan finde en let sele der sidder rigtig godt der ik belaster noget hvis det er sele i vælger (:

• #10   26. aug 2011 Halsbånd og line... Bruger aldrig andet =)

• #11   26. aug 2011
    Maj-Britt *DKK snob, *
    det har jeg nu aldrig oplevet... desuden kan et halsbånd stadig belaste under gå pænt træningen og hvis hunden fx springer ud osv. - desuden synes jeg det er emget at forlange af en hvalpe at den under en hel tur og på alle turer hvor den er i snor skla kunne koncentrere sig om at gå pænt

men ja Louise jeg vil klart anbefale dig en god sele med korrekte trykpunkter :o)

man ja

• #12   26. aug 2011 Jeg trænede "gå pænt" med ren komando og sele og der fungere fint (: - Jeg kan styre min hund både med og uden snor såå det er virkelig ik et problem (:

• #13   26. aug 2011 Jeg er sådan set ligeglad med hvad folk bruger, bare de ikke kalder mig dyreplager fordi jeg bruger halsbånd =)

Et halsbånd er for mig let at træne med (hvad andre gør er jeg ligeglad med), det giver en god lineføring, og jeg føler jeg har bedre muligheder for kommunikation gennem linen.. Men hvad der virker for andre er jo fint for dem =)
    - Min hund trækker ikke, det er han trænet til ikke at gøre. Og det bør man træne hunden fra uanset om man bruger halsbånd, sele eller tankens kraft !

• #14   27. aug 2011 Jeg bruger kun halsbånd både på voksne og hvalpe. Synes det er nemmest og mest behageligt. Har endnu til gode at der er nogen der kan henvise til nogle beviser på at en sele er bedst og mest skånsom. Tror det er et modefænomen med seler.

• #15   27. aug 2011 Tina H

anders hallgreen har nu ellers lavet en større undersøgelse som viser dette... hedder rygproblemer hos hunde

• #16   27. aug 2011 CMP. Den glæder jeg mig til at læse hvis jeg ellers kan finde den. Har du den? Eller ved du om den ligger tilgængelig på nettet?
    Altid rart at lære nyt du er den første der henviser til en undersøgelse.

• #17   28. aug 2011 det er en bog og den kan bestilles hjem over nettet - så hvis du googler den er jeg ret sikker på du vil finde den eller så spørger du bare igen :o)

• #18   28. aug 2011 "Rigtig mange rygsmerter opstår, hvis hunden bruger halsbånd og bliver udsat for ryk eller træk i linen.
    Anders Hallgren har været med til at lave en undersøgelse om hunde, og rygproblemer. Undersøgelsen viste bl.a. at, af alle de hunde der har rygproblemer, har 90% været udsat for ryk eller træk i linen. Dette kan forhindres ved brug af en sele. "

Det var det jeg fandt omkring anders hallgrens undersøgelse (:

Jeg stemmer nu stadig på at sele er det bedste for en hund (:

• #19   28. aug 2011 " og bliver udsat for ryk eller træk i linen " ...

Det er heller ikke sundt med en sele, og der skader hunden også ryg, skuldre og nakke.

En sele er skånsom hvis hunden har smerter i hals eller nakke, selen kan forhindre hunden at blive kvalt hvis den trækker afsindigt - men selen skader OGSÅ hvis hunden ikke lærer at gå uden at trække..

Frem for at bruge midler der skåner hunden NÅR den trækker, så lærer jeg den bare at gå uden at trække..

Alle hunde kan lære det, jeg lærte en utrænet hund på 30 kg dette på 20 min vha godbidder, konsekvens og en hel del pauser.
    - Hunden havde halsbånd på, jeg kan bare godt finde ud af at træne frem for at rykke tilbage og lade hunden få mulighed til at springe frem..

Træn hunden og det er lige gyldigt hvad hunden har på, træn ikke hunden og lad den opbygge varrige men gennem tiden..

• #20   28. aug 2011
    * Nina - Siger mange TAK *

kommer meget an på hvad det er for en sele for der er gode seler som er beregnet til hunde som trækker og er lavet til netop ikke at belaste dem - hvis ikke det var tilfældre ville de fleste slæde og en del sporhunde godt nok have ret kraftigt hold i rykken...

når jeg læser hallgreens undersøgelse synes jeg klart dt fremgår at halsbånd er laaangt værere end de fleste ordenlige seler. Så jeg mener bestemt ikke du kan sætte lighedstegn mellem at seler og halsbånd er lige skadelige

• #21   28. aug 2011 men ja vi er helt enige om at det er en god ide at lære hunden ikke at trække

• #22   28. aug 2011 Jeg giver dig helt ret... Hunden skal trænes, men man kommer ud for situationer hvor et træk er nødvendigt... jeg trækker sjældent i min hund, men eftersom han er overivrig når han er sammen med børn og gerne vil hoppe op er det nødvendigt for mig at holde igen, der er det så ham der trækker og ikk mig der rykker i snoren... Derudover har jeg oplevet at han ville løbe efter en kat og vupti var han på vej ud på vejen (han er trænet til at blive indenfor fortorvskanten til han har siddet på plads og der er sagt værsgo). Der har jeg da vældig rykket i snoren for at have en levende hund ...

Jeg mener sele er det bedste.. det er mest behageligt for hunden (: ..

Kommentér på:
Sele eller halsbånd og snor til lille hvalp?

Annonce