{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.394 visninger | Oprettet:

Kvælerhalsbånd - ? {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke over, hvornår det egentligt begyndte at blive upopulært med kvælerhalsbånd? Jeg mindes, at da jeg var yngre, var det stort set alle hunde, der havde sådanne på. Er det mig der husker forkert, eller skal vi ikke længere tilbage end mindre end 10 år?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kvælerhalsbånd - ?
  • #1   6. okt 2011 Min har da tit et på, men det er kun til pynt og til at bære hundetegn.

    Vi går kun tur med sele på smiley

    Jeg ved ikke hvornår de blev upopulære, men jeg husker også lige som dig, at alle hunde havde disse på da jeg var barn. Ser dog stadig hunde med dem på.


  • #2   6. okt 2011 Jeg bruger retrieverline (fordi jeg fik en med fra opdrætter), men kunne ligesåvel have gået med kvælerhalsbånd.

    Buddy kan komme fri af alle seler og halsbånd uden kvæl, hvis det stikker ham. Så jeg har det bedst med at vide, at vi er sikre:-)

    Han gik i panik engang i vinters og var ved at komme fri fra selen. Der var biler, så jeg panikkede og holdt ham fast med et hårdt greb i nakkeskindet, indtil han var rolig igen... Det var ubehageligt at gøre, men frygtede at alternativet ville være værre smiley

    Kvælerhalsbånd eller retriverline kan en hund ikke uden videre slide sig fri af.

    Og så går han da for øvrigt ellers rimeligt pænt i snor:-)


  • #3   6. okt 2011 Her i USA har 50% af hundene kvælerhalsbånd, 40% har en grime på og kun 10% går i alm halsbånd.
    Håber det ændrer sig.


  • #4   6. okt 2011 Ashley

    Hvad er der galt med et kvælerhalsbånd, hvis hunden har lært ikke at trække i snoren?


  • #5   6. okt 2011 det hedder ikke kvælerhalsbånd, men kædehalsbånd!!
    Og er rigtigt godt hvis man kan bruge det rigtigt.


  • #6   6. okt 2011 Ja, har nu heller ikke noget problem med det. Men jo, engang brugte alle det næsten, og hvis man gør nu, kan man hurtigt bliver kaldt for dårlig hundeejer :o)

  • #8   6. okt 2011 Karin > Nej, kan kun give dig ret.. :o)

  • #9   6. okt 2011 Sarah Trebbien R

    Siger ikke der er noget galt med det, bare at det KAN være farligt for hunden, og at det kan gøre rigtig ondt hvis brugt forkert. Mange af dem bliver nemlig ikke brugt rigtigt.


  • #10   6. okt 2011 **Alfisten Natasja* *

    Jeg ved ikke meget om den præcise effekt af den rigtige brug, da det aldrig har været nødvendigt for mig at sætte mig ind i de positive aspekter af det.
    Men at trække i hunden når den snuser så halsbåndet lukker om hundens hals, er IKKE en rigtig måde.


  • #11   6. okt 2011 **Alfisten Natasja* *

    Jesus christ!
    80% af dem der går med kæde her flår i hunden så kæden gør hunden ondt!
    Ja, jeg har set folk bruge det, sjovt nok.

    Jeg gider ikke bruge min tid på dig. Der er en grund til jeg har dig på filter, fordi du har en tendens til at angribe mig, når det jeg siger rent faktisk er rigtigt. Jeez, nogle mennesker altså..


  • #12   6. okt 2011 Selvfølgelig skal halsbåndet bruges korrekt. Og nej ikke til at trække i, på en alm. gåtur hvor hunden skal have lov til at snuse.
    Men feks. mange jægere bruger det til træning af deres hunde, da hunden ikke må snuse når der trænes lydighed.
    Hvis en hund feks. vil trække, så kan det også være et godt redskab.. Men på den korrekte måde. Små hurtige ryk sammen med et nej.. :o)


  • #13   7. okt 2011 Jeg bruger kæde med fuldkvæl og træner ligeledes andres hunde med disse når jeg hjælper - men jeg bruger lyden af kæden som kommunikation og korrektion, ikke til at flå hunden tilbage når den trækker..

    Ja, kæden bliver i mine øjne rigtig ofte brugt forkert.. Kæden er forkort til kommunikation, den kan kvæle/stramme om hundens hals og ikke så meget andet..

    Jeg træner med kæder hvor der er 10 cm "frikæde" når hunden har det løst omkring halsen, så har vi lige de 10 cm kliklyde til at få rettet ind og grebet fat om lineføringen =)

    Kaoz ELSKER sin kæde, den betyder nemlig vi skal træne, og træning betyder kontakt, nærvær og herlige kiksere - og chancen for a vise nøjagtig HVOR lydig han er, og DET er han pavestolt af *GG*

    Jeg sværger til kæden, det er den jeg bedst kan træne med - men ja, har du ikke tænkt dig at træne, men bare flå hunden rundt og råbe, så skal du nok i Toys´Rús og købe udstyr.. altså en hund med batterier ; )


  • #14   7. okt 2011 tja jeg brugte kvæler på min ene, men skiftede til sele fordi han var ved at kværke sig selv, jeg havde ikke problemer med at holde ham, selvom han var en stor vovse.

    men han trak stadig med sele, så jeg valgte at lade ham trække i selen og irettesætte blidt med kvæler, det skal lige siges det var min første hund, men metoden var rigtig effektiv uden at hive i hunden eller være hård, bare engang imellem lige fortælle ham han ikke sgu trække. Han lukkede fuldstændig af og trak bare på gåture, men at lave et lille ryk virkede utroligt godt. jeg var 12 år dengang.


  • #15   7. okt 2011 **Alfisten Natasja* *

    Jeg mistænker dig lidt for kun at læse hvad du vil, for det du skriver er overhovedet ikke noget af det jeg har skrevet. s: Det er ikke en generalliesering når det er en opførsel du har udvist MANGE gange, og jeg til sidst fik nok af dig. Det er spild af min tid at forklare den samme ting igen og igen, fordi du simpelthen ikke forstår hvad det er jeg skriver.
    Jeg siger 80% af folk jeg har set herovre gør det på dén måde, og det er IKKE rigtigt og derfor mener jeg at de bør finde noget andet, som ikke kan skade hunden på samme måde! DE personer bruger det som straf for at snuse, og det er ikke i orden! Det er det jeg har skrevet hele tiden, jeez!


  • #16   7. okt 2011 Natasja - du ved da ikke om 80% af de personer hun ser bruge kæde river hunden rundt?

    Hun bor i USA, så jeg tvivler på du lige kender området ; )

    Jeg kan også sige at 99% af flexi-sekten her har mindre styr på deres hunds færden end hvad er forsvarligt.. Og jeg hader flexiliner inderligt.. Det er blot min egen mening og observationer, det kan ingen komme og sige er forkert eller fordomsfuldt; det er min oplevelse og holdning jo =)


  • #17   7. okt 2011 **Alfisten Natasja* *

    Hvornår har jeg afvist brugen af kæde? Jeg har afvist den forkerte brug af kæden og sagt at man skal sætte sig ind i det, inden man bruger den, så man ved hvordan man skal gøre.


  • #18   7. okt 2011 **Alfisten Natasja* *

    "Her i USA" - HER hvor jeg er i USA.

    Jeg er skam heller ikke fordømmende, jeg mener bare man skal lære hvordan man bruger de forskellige remedier, hvis man bruger dem på sin hund. Det er da logik for burhøns.


  • #19   7. okt 2011 Jeg læste nu bare hvad hun skrev omkring USA, jeg kender skam ikke den unge dame, kun hvad jeg lige har læst her =)

    Det er ok du ikke vil fordømme brugen af de forskellige liner, seler og halsbånd, men du kan da ikke modstille dig andres erfaringer...?

    Det er ok hvis du mener noget andet, men vi skal vel alle være her - også selvom brugen af kæde, flexi eller halti ikke lige stemmer overens men hvad du selv ser i dit nærområde..

    Jeg ser faktisk ikke rigtig nogle lydige hunde i mit nærområde, men derfor ved jeg da godt at de findes.

    Men nok om det, kunne bare ikke forstå du kunne modstille dig Ashleys erfaringer når du jo faktisk ikke ved hvad det er hun ser..

    Jeg ved godt hvordan kæden bør bruges, men jeg ser OGSÅ hunde blive flået rundt - men du har ret i at det ikke har meget med kæden at gøre, hunde bliver også revet omkring i seler, haltier og faste halsbånd - intet af det er sundt for hunden; ejheller kæden..


  • #20   7. okt 2011 .. Og det ER faktisk logisk at de der flår hunden rundt i kæden ikke bruger det rigtigt, også selvom man ikke ved nøjagtigt hvordan de ellers BURDE bruges..

    Jeg aner intet om at reperere en bil, men kan den ikke starte ved jeg da at det ikke er blevet gjort rigtigt..

    Jeg tror faktisk at du HAR set dig uenig med ashley, læs nu hvad pigen skriver i stedet =)


  • #21   7. okt 2011 **Alfisten Natasja* *

    Hvordan er det fordømmende når jeg udtaler mig om at 80% af de mennesker jeg har set med dem her, bruger dem forkert i og med at de flår i hunden og volder hunden smerte?
    Jeg har ikke behov for at vide hvordan den bruges, men det betyder jo ikke at jeg ikke kan vide, hvordan den IKKE skal bruges - noget jeg VED.

    Jeg skrev jo netop HVOR jeg var, "her hvor jeg er i USA" at det er Hermosa Beach, L.A. er jo ligegyldigt, da du højst sandsynligt ikke ved hvor det er alligevel.

    Ikke hvis man rent faktisk giver det jeg skriver en chance. Så giver det ganske god mening. Med det siger jeg at man ikke skal bruge det forkert - så længe folk ved hvordan man bruger det, er det jo ligegyldigt om jeg gør. Jeg siger bare at jeg ved hvordan man IKKE skal bruge det, og at man dermed ikke skal gøre det. Jeg har intet imod kæder, så længe de bliver brugt rigtigt. Det er den samme mening jeg har om flexliner, haltier, alm halsbånd osv.


  • #22   7. okt 2011 Nina

    Præcis, det var derfor jeg endte med at sætte hende på filter, fordi der kom den slags beskeder hver gang jeg oprettede et emne. Det har intet at gøre med, at jeg ikke kan argumentere for min sag, men at jeg ikke gider bruge min tid på at forklare den samme ting igen og igen for en person der intet betyder for mig, som jeg ikke kender og aldrig kommer til at kende. smiley
    Men det nytter jo så ikke noget, når det er en andens forum.


  • #23   7. okt 2011 **Alfisten Natasja* *

    Det er jo lige netop derfor jeg skriver at det er den procentdel jeg <b>ser</b>, der gør det forkert. Jeg har ikke sagt at det generelt er sådan med alle mennesker? Det har jeg på intet tidspunkt påstået? Lad være med at lægge ord i munden på mig, og prøv i stedet at læse hvad jeg skriver. På den måde kan vi rent faktisk få en debat, hvor vi begge får noget ud af det, i stedet for det her pjat.
    Jeg har tre personer på filter - dig, en der angreb mig personligt over PB med grimme ord og kaldenavne, og en jeg ikke kan huske hvem er. Så jo, det er du.


  • #24   7. okt 2011 Og det er jo ikke fordi du siger mig imod - jeg har intet imod en god debat, og jeg har intet imod at lære noget nyt. Men at du ikke engang læser hvad jeg skriver og i stedet lægger ord i munden på mig, og jeg bliver nødt til at gentage mig selv tredive gange, er spild af min tid. Fair nok hvis du synes det er sjovt, men så gør det med en anden, for jeg gider ærlig talt ikke bruge min tid på det.

  • #25   7. okt 2011 jeg har prøvet flere forskellige ting ang laika . har en dyr kenjan sele med håndtag den virker bare ikke på laika har grimme den virker de første ca 10 min så slut , læder halsbåndet ingen virkning . den bedste virkning på laika er kvæler halsbåndet . der giver hun ret hurtig op og begynder at gå pænt . og vi får en rigtig god og hyggelig tur smiley


  • #26   7. okt 2011 **Alfisten Natasja* *

    Det har jeg skam ikke behov for; jeg kommenterede bare at jeg synes det er irriterende at du har set dig sur på mig, så jeg ikke kan skrive noget rigtigt, åbenbart.

    Jeg har forklaret hvorfor du er på - fordi du gang på gang gør præcis det du er igang med nu; at lægge ord i munde på mig.

    Du er selv en "ung pig". Du er 24?


  • #27   7. okt 2011 Jeg trækker mig ud af den her samtale nu :o) Det er simpelthen for lavt.

  • #28   7. okt 2011 Mia - jeg vil gerne fortælle om min træning og brugen af kæden, tænker jeg faktisk vil oprette en ny debat med netop det - fordi kæden nemlig bliver set som noget grusomt, hvor det i virkeligheden - for mig - er et uundværligt hjælpemiddel i træningen af lineføring =)

    Mrn tiden er knap lige nu, om 20 min skal jeg ud og træne hund (med kæde *GG*), og når jeg opretter en debat vil jeg gerne være til stede under debatten =)


  • #29   7. okt 2011 Mine har kæde på. De er dog aldrig i kvæl.

    Desuden så blev jeg fortalt i weekenden at læderhalsbånd og stofhalsbånd laver den samme skade på hundens hals. Der er ingen forskel.

    Og jeg er sikker på at den person der hiver og flår i en kæde også gør det hvis der er tale om et halsbånd af stof.


  • #30   7. okt 2011 Alle mine bjæffer har kæde på...En hvalp har halsbånd på til den er 3 mdr. Så får den kæde på...Ellers bliver deres krave slidt helt forkert

  • #31   7. okt 2011 Nina: Jeg synes du skal oprette sådan et indlæg =) Jeg synes du har en meget spændende holdning til kæden.

    Jeg har aldrig brugt mig om kæde, men da jeg fik Laika, manglede hun også alt pelsen på den ene side af halsen, fordi hun havde gået med kæde og bare blevet trukket i (ikke af dem jeg købte hende af, men af dem de havde hende fra - Hun havde kun været i en måned, det sted jeg fik hende fra).
    Så det har nok været endnu en grund til jeg ikke bryder mig om den.

    Men jeg kan jo læse herinde er der er ret gode træningsmuligheder i sådan en, især gennem lyden af den... Jeg tror så aldrig jeg ville turde bruge en, jeg ville være for bange for at komme til at gøre noget forkert med den :b


  • #32   7. okt 2011 Bruger kæde/kvæler og Kias hundetegn sidder i dette. Hun skubber hver dag til kæden når hun gerne vil gøre opmærksom på at hun vil på tur :o)

    Hun venter ikke på at jeg giver hende det på men hopper selv ind i den mens jeg holder den. Ser skægt ud for hun ligger ørerne ned og stritter med snuden mens hun sigter efter hullet :o)

    Jeg bruger helkvæl.
    Men funktionen bruges jo ikke medmindre der sker et eller andet ekstraordinært.
    Hun skal sidde på plads inden vi krydser veje etc. så der trækkes jo ikke og hun må gå frem på kommandoen frem og hoppe ind og ud af bilen på kommando ...

    I byen bruges kvælerfunktionen hvis hun gør udfald mod biler etc. (vi træner og hun gør det efterhånden sjældent. Men jeg SKAL kunne holde hende hvis der sker noget i tæt bebyggede områder).

    I naturen har hun stadig kvæler på.
    Men ikke snor, så kvælerfunktionen bruges ikke her.
    Kan her godt lide at kvæleren kan tåle at blive våd (hun bader meget), fuld af mudder (hun er halvt gravvov tror hun) etc. uden at tage skade eller blive ulækker :o) + det ikke sidder tæt til hendes hals så pels og hud bliver skadet

    Sele bruger jeg kun i bilen for at hun ved opbremsning ikke bliver kvalt.

    Ofte når jeg ser kvæleren brugt forkert (sjældent !!) så er det fordi den er vendt forkert og dermed er det tydeligt at ejeren ikke har forstået rigtig brug.
    Men det 1. de lærer til træning hvis de går herude er at vende det rigtigt :o)


  • #34   7. okt 2011 -mia-

    hvor blev jeg glad da jeg så hvad du skrev.
    du har kæmpe succes med kæden, fordi du lige præcis bruger den på den måde den skal bruges, nemlig ved brug af lyden!
    og hvis alle brugte den på denne måde, ville ingen hunde blive skade a dem.
    problemet med kæden er a den kræver den bliver brugt rigtigt og sammen med træning!!!! og den træning og vejledning er der mange som ikke for og derfor går det galt.
    den er ikke lavet til a kvæle hunden med. overhovede!!!!!

    men kæden er desværre blevet misforstået a mange. smiley

    og mange hundes problemer med a trække kommer for de det grundlæggende træning ikke er på plads endnu, og mange bruger straffe midler til at få hunde til a opføre sig ordenligt, i stedet for positiv træning.





  • #35   7. okt 2011 -miriam-

    forstår dig så godt, du har været meget uheldig, men dårlig træning, kan ske med alle former for halsbånd, det handler om måden man gør det på.

    som mia skriver, skal kæden have en rimelig strøelse så man kan nå at reagere, og så løfter man snoren roligt lidt op, så kæden strammes, på det ekstra stykke kæde man har og her kommer lyden så, vel og mærke inden snoren, "kvæler" hunden.
    og det gælder jo om at have god og positiv kontakt hele tiden, og rose hunden idet den venter og kigger op når den høre lyden. kæden skal jo løsnes igen lige ed det samme ikke holdes stram.
    men hele grund ideen med al træning, uanset halsbånd, er at have kontakt til hunden og få gjort klart for hunden hele tiden, hvad man gerne vil have den gør og give ros ros ros og atter ros. smiley



  • #36   8. okt 2011 Miriam > I den jagtforening hvor vi, der brugte de også kvæl, men på den rigtigt måde! Ingen småhvalpe måtte have dem på, hvalpen skulle være et ½ år.. Meget uheldigt sted du har trænet og oplevet det..

Kommentér på:
Kvælerhalsbånd - ?

Annonce