{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.682 visninger | Oprettet:

Kvælerhalsbånd {{forumTopicSubject}}

I min dch klub fortalte trænerne om en ny undersøgelse der viste at de ryk hunden får af et halsbånd særligt kvælerhalsbånd gik ind og påvirkede nogle sensorer ved halsen, som hunden bruger når den skal bruge sin lugtesans. Således at lugtesansen kunne være nedsat i op til 3 dage.
De fortalte at hundefører med narkohunde brugte seler til deres hunde, fordi deres næser altid skulle være toptunede.

Synes det er lidt interessant. Og det kunne godt få mig til at bruge selen mere end jeg allerede gør, og kun bruge halsbånd når det var nødvendigt.

Bruger personligt aldrig kvæler, men har en hund (to hunde), der gerne vil fremad i verdenen og lave noget, så er det svært at undgå at de rykker i linen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kvælerhalsbånd
  • #1   19. mar 2012 Sele er udelukket på alm. gåture for mange slædehundejere, idet at den betyder træk. Og så er der ikke andre muligheder end halsbånd. Vi bruger de brede halsbånd, som dækker to nakkehvirvler, for så mindskes risikoen for skader.

  • Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 25
    #2   19. mar 2012 Jeg har ellers hørt om et halsbånd, der får hunden til at vende sig rundt når den trækker i snoren, så man undgår at bruge kvæler eller stødhalsbånd. Det skulle vist være meget effektivt. smiley
    Og det er vist også rigtigt det du siger med kvælerhalsbåndet. Det er bestemt ikke godt for hunden.


  • #3   19. mar 2012 Natasja, har desværre ikke lige et link på hånden, kunne selv godt tænke mig at læse artiklen, håber den kommer i dch bladet.

    Ved godt at ryk kan komme med almindelige halsbånd, uheldige seler ovs. Men der skal knap så meget ryk i et kvælerhalsbånd i forhold til et bredt halsbånd.


  • #4   19. mar 2012 Jeg kender, gennem mit arbejde, rigtig mange narkohunde... Ingen af dem går med seler!
    Enkelte går med kvæler men ellers er retrieverliner og fast halsbånd mest brugt :O))


  • #5   19. mar 2012 Jeg mener det er Bille Ruwald, der har nævnt lige præcis det i en artikel. Så vidt jeg husker dog ikke med henvisning til en undersøgelse.

    Jeg ville personligt tage det roligt. Og det tror jeg også narkohundeførere gør ;o)


  • #6   19. mar 2012 Vores hund har kvæler halsbånd på og det fungere rigtig godt.

  • #7   19. mar 2012 Bliver lige nød til at spørge efter den artikkel, den kunne da være lidt interessant at læse.

    Natasja, har altid formodet at et kvælerhalsbånd vil være mere ubehagelig ved ryk. Det virker logisk at det skulle hænge sådan sammen.


  • #8   19. mar 2012 Og jeg tror det er noget forvrøvlet sludder!
    At vi bruger seler ved schweiss arbejde f.eks er simpelthen fordi hunden gerne må trække føreren fremad, og det er den jo trænet til IKKE at gøre i halsbånd og line, uanset om det er en kæde, retriver eller almindeligt halsbånd.
    Og ingen hunde, jeg nogen sinde har oplevet, har ringere lugtesans iført en kæde end en sele.


  • #9   19. mar 2012 Den tror jeg ikke på. Masser af hunde, også sporhunde, har været trænet i kæde.


  • Sine S
    Sine S Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 25
    #11   19. mar 2012 Jeg ville da ellers tro at kvæler slet ikke var godt for hunden netop fordi det er så ubehageligt på egen hals?? Halsen er jo et følsomt sted...?? Men der kan vel være undtagelser?

  • #12   19. mar 2012 jeg bruger KUN kvæler,
    og vi har haft flere dm hunde, hvor de har fået gode point også på sporet,
    jeg vil skyde på at det bare er folk der keder sig som sidder og finder på sådan noget (-:


  • #13   19. mar 2012 Du kan finde artiklen her (link fjernet)


  • #15   19. mar 2012 Ja, det var lige præcis Bille Ruwald :o)

  • #16   19. mar 2012 Takker for artiklen.

    Kan godt undre mig over at jeg fik afvide at det var ryk med kvælerhalsbånd der nedsatte lugtesansen. Når det ikke er det der står i artiklen.
    Men hvis det mine trænere har fået afvide er en genfortælling, så bliver der jo gerne lagt lidt til og fra en historie.


  • #18   20. mar 2012 Tim B ..hvad anbefaler du ..? hvad bruger man til træning ..tænker evt også på de der i rundt læder med et stk kæde ..ville de være gode ..?



  • #19   20. mar 2012 Til træning er en kæde uanset, hvad folk tror, det blideste og sikreste. Det den tyske professor, samt Bille Ruwald beskriver, er de skader der kan opstå, hvis man rusker sin hund rundt i et hvilket som helst halsbånd, og såmænd også i en sele.
    Og bortset fra mulige piskesmældsskader, er der 1000 andre gode grunde til at lade være med det!!


  • #21   21. mar 2012 Ok tak ..det gør jeg så..

  • #22   21. mar 2012 Hej Tim B
    Hvis din hund skal gå spor efter FCI reglementet så skal den være iført et kædehalsbånd som ikke må være i kvæl. Hvis sporhunde bruger sele, så er det oftest en Böttcher sele hvor halsbånedet er en del af denne.
    Ved rundering er det en fordel at hunden har så lidt på som overhovedet muligt for at undgå at hænge fast i træer og buske. Bringselshunde er dog nød til at have et halsbånd på og i nordisk rundering bruger man ofte også et tjenestedækken så hunden er lettere at se og ikke forveksles med løsslupne hunde på egen hånd.


  • #24   22. mar 2012 hm... det jeg (går ud fra at dine trænere var på sporkursus i Varde ?)hørte var at man kunne risikere at ved at halsbåndet snævnede ind - så kunne det være at man ramte nogle nervebaner som havde med lugtesansen at gøre så den kunne miste lugtesamsen i op til 3-4 dage
    Det var jo ikke sikkert at det skete - men var man rigtig uheldig - så kunne det ske smiley


  • #25   22. mar 2012 Karin, det lyder meget lige det de fortalte.

Kommentér på:
Kvælerhalsbånd

Annonce