{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.661 visninger | Oprettet:

Tine L
Tine L
Tilmeldt:
9. okt 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Måske kommende mops ejer. {{forumTopicSubject}}

Hejsa .

jJeg er ny her på siden - men har brug for lidt hjælp.
Mig og min kæreste har i noget tid - gået med hunde tanker, da vi begge har været vant til hund hele livet.
Vi har fundet en mops igennem en gammel folkeskole veninde. hendes mors mops har fået valpe - de er nu 11 uger. Det er noget hjemme avl. Der er kun en lille sød han tilbage på de 11 uger. hun siger at han er chippet - vacineret og har fået valpebog. Det der bekymre mig lidt er prisen. hun vil have 2500. så vidt jeg ved er det mere end lavt for en mops ?? Jeg skal ud og kigge på den her i ugen. Jeg ved at de kan have problemer med gane, hud - HD, løse knæ osv. men er der noget jeg skal være særlig opmærksom på - eventuelt undersøge - inden jeg tager den bette med hjem ? er bange for følgesygdomme - hvis det er dårlig avl osv. HJÆLP !

på forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Måske kommende mops ejer.
  • #1   9. okt 2011 Hvis du har betænkligheder på forhånd, så hold dig væk.

    Jeg vil til hver en tid købe med tavle.


  • #2   9. okt 2011 Jeg kan kun anbefale at købe med DKK tavle, fra en opdrætter der tjekker for de arvelige sygdomme der nu ligger til Mopsen.
    Folk der laver "hyggekuld" tjekker som regel ikke for arvelige sygdomme.


  • #3   9. okt 2011 Enig med de andre...

    Kontakt Gitte H på min venneliste... hun ved alt om Mops.. og kan hjælpe dig med at finde en god avler.


  • #4   9. okt 2011 og helt klart DKK stamtavle... helt klart.. ingen tvivl der.

  • #5   9. okt 2011 Lyt til din allerede nu mavefornemmelse og lad være, 2500 kr er ekstremt billigt og måske du heldig at få mere end ren mops indendøre..

    som de andre skriver køb med DKK tavle, og igen DKK tavle der er også andre hundeforeninger hvor man kan få med deres tavle MEN de er ikke så strikse med deres restriktioner for hvilke hunde der må avles på...! og hvad de skal testes for, desuden hvis i skulle få smag for udstilling er DKK den eneste seriøse klub i DK og den eneste der er medlem af FCI.



  • #6   9. okt 2011 Desuden er det lidt som om at alle de kendte hvalpefabrikkerne er samlet i den samme klub.....

  • #7   9. okt 2011 ja hvis du ikke kan se forældres dkk stambøger ville jeg løbe langt væk - rigtig rigtig mange mopser uden stambøger er import og har fx store problemer med hårsækmider som su sjældent kan se på hvalpene men som du sørme kan få problemer med. desuden ville jeg kunne se forældrens HD, AD og patella status og forvente de de var testet fri. Men ja alt i alt ville jeg ikke gøre det - hvis du vil have n mops så køb hos en god dkk-opdrætter. har desværre selv haft erfaring med syg mops alt for tæt inde på livet. han endte med at koste 20000 i dyrlægeregninger og blive aflivet som 8 måneder efter det meste af hens liv i smerter :o(

  • #8   9. okt 2011 http://www.hundegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=77191 her er den lille mops jeg kendte i hens korte liv...

    og ja alt i alt ville jeg helt ærligt ikke vælge den race men det er nok smag og behag - de er extremt søde men uanset hvad andre siger så er det en hund som generelt har helbredsproblemer, vejrtrækningsproblemer osv.


  • #9   9. okt 2011 Slå evt også hendes navn op på google, tit kan man finde andre forum hvor folk måske har sagt negative ting om personen i forhold til avl, eller hun måske har fået en bøde for noget med hunde opdrægt. Altså jeg er ligeglad med om det er med tavle eller ej. & jeg har verdens dejliste lille DSG/POM og hun har aldrig fejlet noget som kunne komme gennem dårlig avl. Men igen risikoen er der self. Og jeg har da også overvejet at den næste skal have det, men det er mere fordi jeg gerne vil udstille. Men jeg ved også at jeg skal undersøge opdrægter og forældre så godt jeg nu kan inden jeg køber. Men sådan er vi alle forskellige, men ja 2500 lyder meget billigt for en ren mobs. Men du kan jo evt høre om forældrene har fejlet noget og deres forældre og så evt få lov at se deres sundhedsbog. (lav en kontrakt med opdrægter at hvis den fejler noget alvligt så betaler hun for dyrelæge besøg/ du får pengene tilbage hvis den skal aflives) Men at købe en syg hund er bestemt heller ikke sjovt, har dog ikke prøvet det, men stod jeg pludselig og skulle aflive lady pga. Hun var syg fordi nogen havde avlet forkert, jeg ved slet ikke hvordan jeg skulle leve videre smiley ' så hav den med i din bag tanke. Jeg havde ikke en skid forstand på hunde da vi valgte Lady, så jeg var måske bare heldig. Men efter at have læst og spurgt og været herinde så er jeg godt rustet nu smiley
    Held og lykke.


  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #10   9. okt 2011 Jeg har kommet dybere i sagen - fik lige en ordenlig stak billeder og en go forklaring på mine spørgsmål. Der er DKK på faren. da jeg kiggede nærmere på et billede kunne jeg se at den bette han havde en lidt længere snude. moren er halv fransk bulldog. hun er tjekket og har ingen sygedomme haft. og den lidt længere snude gør at vejrtrækningen ikke har været et problem. faren er som sagt 100 the real thing. Så derfor prisen. nu er jeg ved at gøre op med mig selv om halv fransk er ok - men har godt nok forelsket mig lidt! smiley så jeg tror jeg tager ud og kigger på ham. men hvis der er nogle gode råd - vil jeg meget gerne have dem ! ikke fordi jeg er ny på hundefronten - men har haft store hunde i mange år. kender mopsen rimelig godt... men derfor skader det ikke at høre lidt fra jer der har haft de små noget længere smiley Er det helt skidt at overveje ham? - nu hvor fakta er kommet på bordet. hun har ikke skjult det - men der stod bare mobs fordi det er det den består mest af. men der var ingen ting da jeg stilte spørgsmålstegn til pris - udseende osv ?!hun var helt ærlig og lige til .... tak igen smiley

  • #11   9. okt 2011 Nej, en længere næse giver ikke nødvendigvis bedre vejrtrækning.

    FB´en har rigtig mange arvelige sygdomme og de forsvinder ikke fordi man blander med mops, en race som også har en hel masse at slås med. Sygdomme som ofte springer en eller flere generationer over.


  • #12   9. okt 2011 Vejtrækningen kommer mere an på hvor store næseborene er og hvor lang/blød ganen er. Vores feriebarn som er en OEB er betydelig mere flad i ansigtet end Asta som er samme race, men Tony snorker betydelig mindre en Asta (dog har Asta ingen problemer med at trække vejret)

  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #13   9. okt 2011 nej nej ved godt at det ikke udelukker at vejrtrækningen kan blive besværet - denne her havde bare ikke haft det så meget som faren. Jeg ved at de har mange arvelige sygedomme - men ja jeg har også haft hest i mange år og det er jo heller ikke uden problemer - ligesom hunde. Så jeg kan jo kun gå ud fra de papirer der er på faren, altså DKK og det jeg ved og kan læse mig til, fra dyrelægen af, på moderen . ville bare høre om folk synes at det er verdens dårligste ide' at overveje ham .?

  • #14   9. okt 2011 Tja, det er yderst sjældent toppen af poppen der bruges til tavleløst/ blandingsavl.

  • #15   9. okt 2011 Tine

    Gode eller dårlige luftveje, hunden skal røngtenfotograferes for at du kan se det :o) og jeg tror begge racer er disponible for spondylose og hårsækmider.
    Jeg kunne godt tænke mig at eje begge racer engang, men jeg turde ikke købe en så usikker blanding.

    Det er nemt at forlelske sig når man kigger på hundehvalpe, men er det en mops/bulldog-blanding du har ønsket dig eller er det noget andet?


  • #16   10. okt 2011 Hvis ikke forældrene er tjekket for patella lux eller røgten for hofter ville jeg ikke turde købe den, da det er sygdomme begge racer lider af.

  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #17   10. okt 2011 jamen jeg er glad for de små brede racer. en mindre hund der stsdig kan tåle lidt... og er selvfølgelig rigtig facineret af de to racer især. jeg har kigget på mange. men lige meget hvor rene de er så vil der altid være noget. min ene veninde har en super mops og det lå ikke i dens kort at den lige pkudselug fejlede en del efter nogle år . både den og forældte og bedste forældre havde en go sindhedsbog stamtavle osv. men der er bare ikke så mange garantier. men ved selvfølgelug godt at det slet ikke gør det bedre når moren som i mit tilfælde er en udokumenteret blanding der dog ingen problemer har haft selv.... folk har mange erfaringer og det er dejligt at høre. men det er meget skeptisk. næsten som om at der kun er et sted i dk. resten burde kaseres. så man bliver lidt fotvirret. jeg er ikke bange for at forsøge mig og så håbe på at det er en go hund. er rigtig glad for de ting i har skrevet som jeg burde få tjekket den for. det er står hjælp da jeg ik selv har eget denne race .

  • #18   10. okt 2011 Mopsen kan sagtens holde til en masse også uden at være blandet med alt muligt andet.

    Hvis du vil gøre digselv, din hund og din pengepung en tjeneste, så køb med DKK tavle - så er du om ikke andet sikret på nogle betydningsgfulde områder .

    Vær lidt kold når du vælger hund, Tænkt med hoved og ikke hjertet - Kemien skal selvfølgelig være der men at købe noget man ikke er 100 % sikker på hvad er er noget af et sats... IMO


  • #19   10. okt 2011 Lader til, at du har bestemt dig.... og jeg fatter ikke du spørger herinde... alle de ting, som folk kommer med af råd fejer du af bordet. Du vil gerne tage chancen.. ja men værsgod... og så lad være med at oprette et indlæg, når du jo allerede har taget en beslutning.

    Jeg synes det er en risikabel blanding... men prøv du at høre avler ad, om begge forældre er tjekket for Patella, HD, og så skal man så være sikker på, at de ikke har døjet med hårsækkemider, og det kan man ikke teste for, og hunden kan sagtens havde døjet med det, uden at man kan se det.


  • #20   10. okt 2011 Tine

    Der må være nogle moppe-ejere herinde der kan råde dig mht. til hvad en mops som minimum burde være tjekket for inden avl. Selvom der aldrig er garantier ville jeg, for hundens skyld, gøre hvad jeg kunne for at sikre mig at jeg får en sund hvalp og ikke mindst støtter et opdræt der vil mere end bare at producere hvalpe.
    En "god sundhedsbog" betyder det at hundene er tjekket for noget? Eller at de har et årligt sundhedstjek uden anmærkninger, for det er altså ikke nok - det kan selv min Holger med hans elendige luftveje og allergi gå igennem uden anmærkninger.


  • #21   10. okt 2011 og jeg ville godt nok være bange for "at forsøge mig, og håbe på en god hund"

    Man skal ikke håbe.. man skal gøre sit arbejde ordentligt inden køb.


  • #22   10. okt 2011 Elmo fejlede alt.. havde avlsforbud osv.. han var ren elendighed, og han blev aflivet som 2 1/2 års... 60000 kr. i dyrlægeregninger plus det løse.... og man kunne intet se på ham.. han var så fin... så lad nu ikke udseende narre dig, og jeg er enig med Stine D.

    Find en ren mops.. med DKK tavle.. det er mit endelige råd.. og kontakt Gitte H på min venneliste.. hun ved ALT om mops.


  • #23   10. okt 2011 Og jeg kan føje Holgers 45.000,- + de 4000,- om året i medicin til hvis det hjælper. Sundhed! Sundhed! Sundhed! Og at jeg nævner hvor dyrt det kan være er kun en lille del af det hvis det går galt, både Louise og mig har fået vores hjerter knust med syge hunde - og det er uden at snakke om hvor synd det er for HUNDEN at den skal fødes syg fordi folk ikke gør deres hjemmearbejde.

  • #24   10. okt 2011 og derved slår man også fast... at en DKK stamtavle er ingen garanti, hvis den ikke bruges ordentligt... så stamtavle er ikke lig med sundhed, men den skal bruges til at tjekke alt.

  • #25   10. okt 2011 Enig med Louise!

  • Tine L
    Tine L Tilmeldt:
    okt 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #26   10. okt 2011 Jeg har ikke bestemt mig - men har nok bare haft mange positive oplevelser med mine hunde, og er derfor nok ikke så god til at se så sort på det - og louise - jeg spurgte ikke i mit indlæg hvor jeg skulle købe - bare om der var ting jeg skulle kigge på og være opmærksom på - jeg lytter - fejer ikke af - jeg fremlagde bare en possitiv vinkel og ja tage måske mee let på det end du gør . men har stadig fået viden jeg ikke havde før. så bare fordi jeg gerne vil prøve betyder ikke at jeg er utaknemmelig over for den hjælp og de tanker til mine overvejelser jeg har fået er jeg herinde. det har været kæme hjælp og er meget bedre rustet og det var det jeg søgte - og lige meget hvem man vejleder så er det jo altid op til en selv til sidst. du behøver sku ikke lyde sådan der! Jeg er ikke dum og har ikke tænkt mig at købe en hund bare for at den skal lide. Jeg ligger meget mere til den side der hedder nej til hunden - men derfor kan jeg jo se den alligevel... og så afgøre hvad jeg har tid råd og kapacitet til

  • #27   10. okt 2011 Tine L. Held og lykke med at finde en rigtig fin hund.... lad os endelig høre en update på dit besøg hos damen med den blanding....
    Husk på at folk, der giver dig gode råd i forbindelse med at finde en mad stambog, gør det af den bedste mening og nogle af dem har gennemlevet helvede med sygdomme og aflivning til følge.....

    Lyt nu til de folk.....


  • #28   10. okt 2011 Tine

    Jeg har heldigvis også kun været uheldig én gang, men det er også mere end jeg vil ønske for min værste fjende - og de største tabere er ikke engang os ejere, det er hundene.
    Det er vores ansvar som købere at sørge for at hvalpe får så gode muligheder for et langt sygdomsfrit liv som muligt! Og den eneste måde at gøre det på er at være kritisk.
    Jeg (og ikke mindst Holger) har lært det på den hårde måde, håber ikke det samme sker for dig.


  • #29   10. okt 2011 Hvis du vælger at købe den du har kigget på, så husk at få sygeforsikring, så er du hvert fald en del bedre med, hvis du står med en syg hund om 1år. Men bare fordi faren er en DDK behøver man jo ikke at avle med en der også er, jeg kan saktens se det samte i det, så vi kan få alt det dårlige avl ud af verden. Men det er jo ikke alle mennesker som tænker over det med stamtavle. Men minde råd til dig er:

    1: Tjek ejer på google.
    2: Tjek grundigt hvad moren og faren er tjekket for.
    3: Forhør dig også om hvad ^ deres forældre har fejlet.
    4: Sygeforsikring.
    5: Lav en kontrakt inden du køber hunden.


  • #30   10. okt 2011 Jeg synes altså det er pardoksalt at når folk (såen helt generelt) køber elektronik, hårde hvidevare. biler osv. Så bliver der undersøgt som gjaldt det livet.
    Men når der skal købes hund, et levende væsen som bliver en del af familen, så er det helt ok at lukke øjnene og håbe på det bedste. Eller som TS skriver: "jeg er ikke bange for at forsøge mig og så håbe på at det er en go hund."

    TS: Ville du købe en PC eller en mobiltelefon på samme måde?


  • #31   10. okt 2011 Jeg fatter ikke denne sætning...

    "og så afgøre hvad jeg har tid råd og kapacitet til" hvad har det med køb af rette hund at gøre... tid er en ting.. råd kan nogle have, det er jo bare penge... kapacitet johhh... men har du tænkt over hvordan det er at eje en syg hund... jeg havde syg hund i næsten 2 1/2 år... det har gjort at jeg næsten ikke tør købe hund igen... og selvom det er over 6 mdr. siden at Elmo blev aflivet, så græder jeg stadig hver dag... en ting er, at jeg ingen penge har tilbage.. jeg ville have givet min højre arm for en rask hund...

    Men at gamble på den måde ved køb at hund.. jeg fatter det ikke.. og der er inge steder, hvor jeg siger at du TS er dum... men at tage den risiko...

    Held og lykke med det...



  • #32   10. okt 2011 Helt enig i at det lyder som om du har bestemt dig og spild af vores tid.
    At du "har forelsket dig" er bare ikke godt nok ! Alle hvalpe er søde, tænk dig nu om.
    For guds skyld.


  • #33   10. okt 2011 Hvem hylen er Ts...??? Det er ikke nemt at læse hvad personen har skrevet når der ingen Ts er i tråden...?????

  • #34   10. okt 2011 Trådstarter.

  • #35   10. okt 2011 Louise mener du at alle dem som køber hund uden tavle, er "dybt hjerne døde"?? ' Fordi man aner jo faktisk ikke hvordan deres sygdomme er osv.

  • #36   10. okt 2011 Kristine.. nej men nogle racer ville jeg altså holde mig fra, hvis de er uden tavle.. jeg synes blandingshunde er lige så søde som alle andre hunde...

    Ofte.. og ja det er altså oftes sådan at blandingshunde ikke er undersøgt for noget før avl... ved godt nogle søger for at undersøge, men det er altså langt fra sådan det foregår de fleste gange... og lige de to racer her... de døjer begge med så mange racerelaterede sygdomme, så det ville jeg bare holde mig langt fra.

    Som jeg også skriver, og som du kan se på min profil, så var Elmo med DKK tavle... men jeg havde på ingen måde gjort mit arbejde ordentligt.. og jeg købte det forkerte sted... jeg er blevet klogere.. og ja prøver egentlig bare at forhindre at andre får samme lærestreg som mig.

    Jeg synes bare at folk har den holdning "at det sker aldrig for mig, og syge hunde rammer kun naboen" og sådan er det bare ikke... og "i er bare nogle DKK-snobber" hvilket heller ikke er tilfældet.


  • #37   10. okt 2011 Nu som medløber DKK snob. .>>> Takker det hedder hun så ikke mere... Træls når man ændre navn midt i det hele...

  • #38   10. okt 2011 Anika.. TS er forkortelse for Trådstarter..

  • #39   10. okt 2011 Heheh Anika kan nu ikke lade være med at smile lidt af dig nu smiley

  • #40   10. okt 2011 Tine L er trådstarter, altså TS.
    Det bare noget man kalder den som starter tråden smiley

    Sorry men smiler altså også lidt smiley


  • #41   10. okt 2011 Du skriver "denne her havde bare ikke haft det så meget som faren."

    Men jeg har aldrig hørt om en hvalp på 11 uger med vejrtræknings besvær. Det kommer senere når den bliver større. Og har faderen problemer, så er det 50/50 chance for at hvalpen får det

    Desuden kan man jo blive ret mistænksom ved at faderen har DKK stamtavle men ikke er blevet parret med en DKK mops. Måske kan den ikke godkendes til avl. Måske pga sygdom.... En ting er sikkert. Efter dette kuld vil den aldrig lave hvalpe med tavle.

    For mig der blinker der altså en rød lampe!!!


  • #42   16. okt 2011 Var bare nysgerrig efter hvad det blev til.
    Købte du hvalpen??


Kommentér på:
Måske kommende mops ejer.

Annonce