{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.354 visninger | Oprettet:

Hjælp til hunde valg ;) {{forumTopicSubject}}

Hej alle i "hunde mennesker"
Jeg er helt ny her (er dog også på "hestegalleri"
Jeg kunne godt bruge lidt gode råd mht hvilken hunde hvalp der kunne passe ind i vores familie. Har læst og læst og læst og også snakket med vores dyrlæge, men syntes faktisk jeg bliver mere og mere forvirret.

Vi er far, mor og to piger på 6 og 10 år. Vi har lige købt et større hus og har bestemt at nu er tiden og pladsen til et nyt familie medlem smiley
Vi har haft hund før, men det var før vi fik børn. Det var to store hunde og det var en stor mundfuld for os (tog en stor St Bernhartshund til os, der ikke havde haft det så godt før og det var mere end vi kunne klare. Derfor er det vigtigt for os, at vi finder den helt rigtige hund, som vil passe ind hos os.

Vi er selvstændige og arbejder max 8 timer om dagen hjemmefra, men har en del dage hvor en af os er tidligere hjemme, vores store pige begynder også at gå hjem direkte fra skole, så 8 timer er bestemt max tid den kommer til at være alene.

Vi laver en hundegård med et isoleret hundehus, som den kan være i når vejret er til det.

Vi vil ikke have en alt for stor hund og det skal være en der kan med børn, det må ikke være en jagt hund og ikke en alt for "hyper" race. Er faktisk mest interesseret i en blandet race, men er bare i tvivl om hvilken blanding der vil passe os. Min mand er til Labrador, men den vil være for stor, det skal være sådan at mine piger også kan gå en tur med den. Vi er heller ikke til de helt små skøde hunde, men sådan en mellem str.

Vi vil starte med hvalpe træning og vi har ikke lang til skov og vand. Der er tid til at gå tur 2-3 gange om dagen og ellers er der hundegården.

Har kigget meget på Beagle blandinger, men det har dyrlægen frarådet os, pga jagt instinket. Der er foreslået puddel, men sådan en vil min mand ikke have.

Er der nogle søde mennesker herinde det kan hjælpe os lidt med forslag ?
Sorry det blev så langt smiley
Mvh Anne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til hunde valg ;)
  • #1   10. okt 2011 Hvad med pelspleje?
    Hvad skal hunden bruges til?


  • #2   10. okt 2011 Hvor meget kan i aktivere hunden, hvad med pelspleje og motion?
    Hvad ønsker i jer i en hund? smiley


  • #3   10. okt 2011 jeg syntes i skal besøge en masse kenneler og snakke med en masse hundemennesker og møde en masse hunde..

  • #4   10. okt 2011 I kan eventuelt tage forbi udstilling i Herning første weekend i november for at se og møde de forskellige hunderacer

  • #5   10. okt 2011 jeg vil bestemt også fraråde jer en beagle....

    hvis i tænker på blandingshunde, skal i tænke på at man så aldrig helt ved hvilket temperament eller størrelse hunden får.

    hvad med at kikke forbi et internat og se på en voksenhund.....der kan man jo se både størrelse og temperament


  • #6   10. okt 2011 Hej igen, det gik godt nok stærkt smiley

    Hunden skal være en familie hund, vi skal bare ha en hygge hund, ikke en hund der kræver at blive løbet mange km med hver dag og ikke en med jagt instinkt. Den vil blive gået tur med hver dag og skal med til hvalpe træning, måske efterfølgende hunde træning for at få nogle gode ideer til sjove lege og selfølgelig for at få den godt opdraget.

    Er desværre ikke ret god til "kun" at kigge, har prøvet det før med vores kat, så det er vigtigt at det er en hund der vil passe ind, når først vi skal ud og kigge. Vi flytter først in i vores hus efter nytår, men syntes jeg vil begynde at sondere hunde miljøet nu, så jeg kan få en ide om hvad vi skal lede efter.
    Det skal ikke være en hund der kræver det helt store mht pelspleje, en gang børstning om dagen er nok det der vil blive til. Vi vil ikke have en hund der kræver frisør.
    Mvh Anne


  • #7   10. okt 2011 Hvad med en cavalier king charles spaniel?
    Det er en børnevenlig hund, som gerne vil træne og er nem at træne. Den skal have motion, men ikke 10 km om dagen. Der er lidt pelspleje, men det er begrænset til lidt klipning og børstning, som man sagtens kan ordne selv. Den er ikke så stor men heller ikke helt lille og elsker at blive nusset om


  • #10   10. okt 2011 Har også overvejet en internat hund, men vi har bestemt at det skal være en hunde hvalp og fra et sted hvor vi kan se både mor og far. Vi har jo som skrevet haft lidt dårlige erfaringer med at få en stor hund der havde haft det lidt svært, vi havde hunde psykolog til den, men den endte med at overfalde en gravid nabo kone, vi kunne bare ikke styre ham. Så vi vil have en hvalp vi selv kan præge. smiley
    Tak for hurtig respons, Mvh Anne


  • #11   10. okt 2011 Som tidligere beagle-ejer vil jeg også fraråde det. Dels er det en jagthund, og de fleste vil aldrig kunne gå løs. Og dels er den en pack-hound, så den vil formentlig have rigtigt svært ved at lære, at opholde sig alene i en hundegård.

    Det er lidt modsætningsfyldt, det I søger. De nemme hygge-hunde, som også generelt er gode til børn, der er primært selskabsracerne. Men de vil på den anden side formentlig ikke være særligt glade for at være i hundegård. Der skal I kigge på de lidt mere robuste og selvstændige racer, men så er det heller ikke bare en familie/hyggehund, men én der skal bruges lidt mere, for at trives.


  • #13   10. okt 2011 Hvilket temperament har i i familien og hvilket temperament føler i, i kan overkomme hos hunden?
    Hvis i er til en stædig, sjov lille hund er der masser af terrierracer som kunne passe godt ind i jeres beskrivelse. Nogle af dem er mere aktive og kræver mere aktivering end andre. Nogle er meget jagthund endnu. Nogle minder i dag mest om en selskabshund.. Så de fylder hele spæktret. www.dansk-terrier-klub.dk
    Der er også flere skønne mellem størrelse spidshunde - f.eks. norsk buhund. De kan dog være noget gøende. www.spidshundeklubben.dk
    Vil i en mere føreorienteret og mere selskablighund er der sådan noget som sheltie, collie, shiperke m.f.


  • #15   10. okt 2011 Hov, jeg læser det med hundegården, som et sted, den kan være alene, når vejret tillader det, og ellers skal den være i huset sammen med familien. Korrekt?

  • #16   10. okt 2011 så vil jeg råde jer til ikke at købe en blandingshund, da i aldrig ved hvordan den bliver hverken i udseende eller temperament.

    den der hundegård, hvordan vil i bruge den?



  • #17   10. okt 2011 Synes faktisk at cavalier ville være et rimeligt godt bud - men jeg har bare aldrig hørt om en cavalier, der har trivedes i en hundegård. Det er nærmere en hund, der putter sig godt ned i sofaen, når den skal være alene.

  • #18   10. okt 2011 Jeg tror en Boomer eller Shih tzu kunne være perfekt til jer, se evt. denne side -
    www.aquadog.dk
    det er nogle af vores bekendte der avler dem og det er super skønne hunde som elsker børn, ikke kræver megen motion og ikke gøer.
    Du kunne også vælge en Malteser, de er også rigtig gode familiehunde, er dog ret aktive og kan være lidt gøende af og til.
    En fransk bulldog kunne også passe godt til jer tror jeg


  • #19   10. okt 2011 Jeg vi også sige cavalier king charles og coton de tulear ellerevt mops.

    De racer er små, håndtérbare, og de kan tages med ud til hesten uden at gå bananas over hyrde eller jagtinstinkt.


  • #20   10. okt 2011 .. men er nok ikke så gode til hundegård

  • #21   10. okt 2011 Mange tak for råd alle, vil prøve at læse lidt om Sheepdog og Cavalier, tak for det smiley
    Mvh Anne


  • #22   10. okt 2011 Hmmm fornemmer at folk herinde ser hundegård som noget dårligt....
    Hvis den kun bruges når hunden alligevel er alene hjemme er jeg stor fortaler for det, det fleste hunde er jo glade for at være ude - bare det har mulighed for at komme ind i dårligt vejr og jeg læser det som om der vil være et hundehus - det kan jo også gøres hyggeligt....
    Vores hund er jævnligt i hundegård - dog ikke dagligt da min kæreste arbejder en del hjemmefra, men hun virker nu glad for det og trisser selv derud når vi skal nogen steder. Vores hund er en fransk bulldog - og jeg kunne forstille mig at flere ville mene den heller ikke egner sig - da der vist ikke findes ret mange hunderacer der er mere puttesyge =)


  • #23   10. okt 2011 En Papillon helt klart, er super nem og træne elsker sin familie og er meget nem og have med, og kræver ik ret meget pels pleje, plus det også er en sund race, vælg med DKK bog og du kan få en hund der er tjekket for PRA og PL for omkring 7000 også kan i gå til al slags træning med den, agility, lydihed, rally udstilling osv..... Nem og dejlig hund som i ikke vil fortryde valget af.... Og jeg vil gerne være behjælplig med og finde en skøn hvalp hvis det er.... smiley

  • #24   10. okt 2011 Ellers kan jeg varmt anbefale Dansk Svensk gårdhund smiley

  • #25   10. okt 2011 En anden lidt overset race er en "Lagotto Romagnolo".
    En rigtig god familehund.


  • #26   10. okt 2011 Py ha sikke meget info, mange mange tak skal i ha smiley
    Ja hvad er vi for en familie ? Jamen vi er da nok sådan en gennemsnit fanilie, der bare mangler en rigtig hygge hund. Det aller aller vigtigste, er at den kan lide børn. Vores piger har en "låne" hund, som de selv går tur med, det er en puddel som vi "låner" af vores nabo. Den er super sød og mine piger er meget ansvarsbevidst og er god til at "læse" dyr. De er meget forsigtige, men ikke pylrede, er sikker på de vil være gode hundeejere, sammen med os selfølgelig smiley
    Hundegården er ikke fordi vi ikke vil ha hunden inde, for det skal den være, den skal jo indgå i familien, men er rådet til af nogle venner, at anskaffe en hundegård. Det var da lidt planen, at den skulle være i den når vi kører på arbejde, hvis vejret er til det selfølgelig. Vores venner har en Spaniel type, som bare elsker sin hundegård, den går selv ind og ud. Men det er en jagthund og det duer ikke til os. Vores dyrlæge sagde at Beaglen ikke ville være god til os og han frarådede også Cokkerspaniel, Chæfer og Labarador blandinger og Collie.
    Jeg syntes det er svært, der er så mange meninger. Mine forældre har haft en Collie blanding som knuselskede vores børn og de den. Det er vel også et stykke hen af vejen noget med opdragelsen at gøre, men selfølgelig har de forskellige racer et forskelligt sind. Terrier har jeg også kigget en del på, men der sagde dyrlægen at de kunne være svære at opdrage på og at de var meget dominerende.
    Det skal helst ikke være en der hele tiden prøver at overtage styringen, hvis i forstår hvad jeg mener. Altså den skal gerne fungere uden at skulle prøve at være "overhund" smiley


  • #27   10. okt 2011 Så kan jeg ihvertfald anbefale Dansk Svensk Gårdhund..

    Det er en super god børnehund og er utrolig tålmodighed.. Den er legesyg og elsker familiehygge.. den er utrolig alsidig.. smiley


  • #28   10. okt 2011 Vores dyrlæge anbefalede faktisk "kun" Labrador og Puddelen, men Labradoren syntes jeg er for stor og min mand kan ikke lide Puddel hunde, så blev lidt nedtrykt da vi kørte hjem fra dyrlægen, er helt bange for der ikke findes en hund der passer til os ;(

    Har også kigget på Fransk Bulldog og Mops blandinger, men dem frarådede han også pga deres helbred.

    Jeg vil gå lidt i læse hi når jeg kommer hjem fra arbejde smiley
    Tak for gode råd og spørgsmål, Mvh Anne


  • #29   10. okt 2011 Hov glemte lige at jeg også fik at vide, at vi skulle vælge en tæve, da de var mindst dominerende, er det rigtigt ?
    Vi har haft han hunde før, har ikke haft en tæve før. Mvh Anne


  • #31   10. okt 2011 Man kan ikke dække det op i kønsforskelle syntes jeg..

    Jeg f.eks. har haft forskellige oplevelser med tæver.. tæven i mit barndomshjem var en sær snegl og meget dominerende men utrolig kærlig..
    Men de to tæver jeg har nu er utrolig søde og venlige og rare og ikke den mindste smule dominerende..
    en hanhund kan godt være dominerende, men så kan man jo vælge at kastrere ham, det hjælper i nogle tilfælde..
    en tæve kan man også sterilisere, hvilket også kan hjælpe..

    Men jeg syntes bestemt i skal besøge nogle kenneler og møde forældre dyrene til det kuld som i kan købe hvalpe fra.. så kan i også få en fornemmelse af om i skal vælge han eller tæve


  • #32   10. okt 2011 hvis man køber en fransk bulldog fra en DKK kennel og har set forældre dyrene samt køber et sted hvor der gives 2 års garanti mod arvelige, dødelige sygdomme, kan man få en super nem og lækker hund der aldig er syg. Min mors naboer har 3 DKK franske bulldogs, og de er det sødeste og sjoveste man kan forestille sig, og har ingen problemer med allergi eller andet, tror din dyrlæge kun husker de dårlige tilfælde.

  • #33   10. okt 2011 Jamen så tror jeg ikke jeg vil nøjes med at kigge tæver, syntes ikke vi egentlig har døjet med domonans fra de blandings han hunde vi havde før.
    Jeg er altså bare vild med "rundkørsler"
    Håber måske også på at få en Labrador udeende agtig hund, men bare mindre smiley Min mand går meget op i udseende på hunden, men temperamentet er nu det mest vigtige syntes jeg, men vi skal jo desværre helst være enige smiley Har fundet en kennel på Sjælland med blandings hunde, har også snakket med ejeren og forelsket mig i et par mulige forældre til en kommende hundehvalp, men de er blandinger af lige præcis nogle af racer som min dyrlæge frarådede os, lidt Gravhund/Cokker og noget Spidshund osv.
    Men i skal have mange tak for tip, har da et par nye racer jeg helt sikkert skal ind og tjekke smiley Mvh Anne


  • #34   10. okt 2011 Hvis du kan lide en rundkørsel som min Qimmit, så prøv evt. at kigge på Nuuk-hundene.

    De lever egentlig fint op til jeres krav, og de stammer fra retrievere og hyrdehunde, så de er ret nemme at have med at gøre. Og de to vi har haft, har været helt fantastiske til børn. De er dog nok for store til, at dine børn vil kunne gå alene med dem smiley


  • #36   10. okt 2011 Jeg ville være meget varsom med at vælge gravhunde blanding til en børnefamilie, det er trods alt en af de racer der bider allermest, og så absolut en jagthund!

  • #37   10. okt 2011 Har du fået kigget på "lagotto`en"? (trøffelhund)
    For der er nemlig lidt Puddelhund over den, men det kan være, at den er lidt mere "spiselig" for din mand.
    Findes i et utal af farver.
    En kanon familiehund.


  • Jonas P
    Jonas P Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 1 Svar: 3
    #38   10. okt 2011 Hvad med en staffordshire bull terrier, det er en skøn familiehund, utrolig nem at opdrage og ligner lidt den Labrador din mand så gerne vil have. Den er 110 % kærlige og sød overfor alle børn, og de vil godt selv kunne lære at gå med den.

    Der ventes hvalpe her en af dagene: www.love4dogs.dk



  • #39   10. okt 2011 Ja så har jeg fået kigget lidt på hunde racer igen igen smiley
    Sikke mange gode bud på skønne hunde, tusind tak til jer alle.
    Nu nu skal jeg lige have min mand til at kigge lidt med også. Tror nu at både Sheep dog, Spids hund, Boomer, Nuuk hund (den der lille Qimmit er da bare skøn) og Staffordshire bull terrier kunne være noget, skal bestemt ind og læse mere om dem.
    Dansk Svensk gårdhund, Lagotto Romagnolo og Cavalier er jeg sikker på min mand ikke er med på, men nu har vi ihvertfald noget mere at gå ud fra smiley
    Tusind tak folkens smiley Mvh Anne


Kommentér på:
Hjælp til hunde valg ;)

Annonce