{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.651 visninger | Oprettet:

Hunde og kattebakken. {{forumTopicSubject}}

Jeg har tit tænkt på hvorfor der er så mange hunde der syntes at det er lækkert at gå i kattebakken og tømme den for dagen gaver.
Hvorfor er det at de gør det.?
Er det for at fjerne lugten fra katten eller er det simpelthen fordi de syntes at det smager godt.?
Jeg vil da nok ikke som hund gå hen til kattebakken og kigge ned i den og tænke at den der kage den ser da god ud, lad mig lige spise den. smiley
Er der nogen af jer her inde der ved hvorfor de gør det? Og kan man forhindre/lære dem at de ikke skal gør det.?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hunde og kattebakken.
  • #1   26. okt 2011 Du kan sagtens lære dem ikke at gå i kattebakken :o)

• #2   26. okt 2011 Altså hvis vi er så "heldige" at Vega vælger at lægge en dej på gulvet uden vi opdager det, så smasker hun den også veltilfreds i sig, hvor ildelugtende og klam den så end er. De synes jo det er guf! Vega spiser dog KUN sit eget, mens min mors hund æder alt hvad der lugter af prut smiley

Måske gælder det samme for kartellet smiley

• #3   26. okt 2011 Kartellet, flot Pernille smiley mente selvfølgelig kattebakken!

• #4   26. okt 2011 Hmm, Buddy æder det også udendørs, hvis han kan komme til det, så jeg tror ikke, det har noget med at fjerne lugten at gøre. Jeg tror bare, de kan lide det - selvom det er ulækket smiley Det er ligesom med hestepærer - det er også et hit hos Buddy, hvis han kan slippe afsted med det. Føj, siger jeg bare!

... Men man burde SAGTENS kunne træne sin hund til ikke at spise det! smiley

• #5   27. okt 2011 Jeg ville da hellere have at min hund spiste hestemøg end en kattebæ :X

• #6   27. okt 2011 Men jo, vores hund har også en svaghed for kattebakker... Derfor står den ovenpå med et gitter for trappen så hunden ikke kan komme derop smiley

• #7   27. okt 2011 Åhh ja Fluffy var slem til det som hvalp men voksede sig heldigvis fra det med tiden og nu kæmper jeg så med Bazil der synes det er det mest fantastiske i verden så nu står bakkerne i min gang med et børnegitter for så han ikke kan komme i dem *LOL*

• #8   27. okt 2011 Alt efter hvad katten æder er det jo mere eller mindre fordøjet kattemad som hunden får bisserne i og Kia ELSKER at æde Djaxas kattemad om det har været igennem fordøjelsessystemet en gang eller ej.

Derudover æder hun ikke aff. fra nogen andre dyr overhovedet og er selv MEGET renlig.

Min Djaxas er uimodståelig synes hun vist ...

Og her er der også spærret for adgang til kattebakkerne :o)

• #9   27. okt 2011 Jeg har hørt at hvis hunde spiser deres ejen bæ kan de blive syge af det. Hvis ens hund gør det kan man fodre den med ananas så gør den det ikke mere.
    Tænkte så på om katte bæ også er farligt for hunde? Jeg kunne ikke forestille mig at det skulle være sundt at spise.
    Min den ene hund har gjort det to gange efter at vi har fået kat og hun har brækket det hele op.
    Jeg skal lige hilse at sige at en katte bæ lugter når den er ny lagt i kattebakken, men prøv at forestille jer når ens hund har spist den og så vælger at kaste den op igen. Det bliver så til flyden katte bæ der fylder hele huset med sin stank. Jeg har aldrig lugtet noget så slet i hele mit liv, det er det væreste at gøre rent.

Derfor tænkte jeg at det må man kunne gøre noget ved.
    Min anden hund er fuldstændig lige glad med bakken og har aldrig været interesseret i den.

• #10   27. okt 2011 Smølfine: Man skal ikke tro på alt man hører :o)

Hunde kan spise rigtig mange ting uden at tage skade :o)
    Dog har jeg set tegn på, at den gamle myte med hunden spiser sin egen og/eller andres aff. fordi den ikke ellers får hvad den har brug for i sin kost pga. fejlernæring, kan have et gran af sandhed i sig ...

Men denne kan man først begynde at skille fra hvalpens naturlige "rydde op efter sig selv så ingen rovdyr får færten af vores bo" fasen ...

Kia spiste sin egen aff. som lille. Holdt op da den der fase stoppede og hun lærte at det var noget man ikke gjorde.

Hun begyndte igen da hun begyndte at blive fejlernæret og ikke optog sin kost godt nok så denne måtte igennem systemet flere gange for at blive fordøjet. Det viste sig hun havde foderallergi.
    Hun stoppede fra den ene dag til den anden med den uønskede adfærd da hun fik kosttilskud og dermed alt hvad hun havde brug for i sin kost ...

Det er en myte men en myte som for min hund jo virker ... overbevisende :o)

Men at der skulle ske noget ved at hunden æder sin egen aff. ? Næppe :o)
    Men jeg ville se det som et muligt symptom på at der kunne være noget galt med hundens optagelse af kosten hvis det drejede sig om en voksen hund.

Min kat er indekat og paracitfri så der er ikke nogen større fare for at der skulle ske noget som helst overhovedet ved at Kia æder kattens aff. eller opkast .. udover at det er megaklamt.

Katte som i deres foder får mange smagsforstærkere (Whiskas og lign. foder) vil efterlade nogle for mange hunde uimodståelige godbidder i deres kattebakker da de ikke optager foderet ordentligt og det kommer mere eller mindre ufordøjet ud i den anden ende og stadig har masser af lugt og smag ... Mums .. for hunde.

En hund der spiser andre hunde og kattes aff. derimod kan være farligt idet disse jo kan have diverse paracitter og sygdomme som kan smitte ... Denne adfærd er 100% uønsket for min hund og det er hun heldigvis enig i :o)

Det er rigtigt man kan bruge ananastricket ved sin egen hund eller man kan købe specielle tbl./kapsler som virker på samme måde = aff. virker frastødende på hunden hvis man vil stoppe den dårlige vane med at æde deres egen aff.

Hunde er mere eller mindre altædende og kan æde de klammeste ting/jo klammere jo bedre skulle man tro/ uden at dette behøver være skadeligt.

Det klammeste Kia har ædt med velbehag er rå kylling hun har haft gravet ned en hel sommer og derpå gravet op. Det STANK og Kia STANK BVADR !! :o)

Men hunden er et "altædende" rovdyr og dette inkluderer ådsler :o)
    Så ingen alarm.

Hvis du vil af med den uønskede adfærd er det jo at fjerne motivationen = kattelorten smager skøønt (du kan bruge "det 3. krydderi" eller lign. i kattens mad så hunden finder at dennes aff. er klamt) eller du kan fjerne muligheden helt for at hunden kan komme til kattens aff.

• #11   27. okt 2011 Fra netdyredoktor ang. hvordan du kan gribe træningen an :o)

Den går mest på hunde der æder deres egen aff. men kan sagtens også bruges på hunde der generelt bare er glade for klamme godbidder i kattebakken :o)

Naturlig adfærd og "dårlig vane"
    Det ligger faktisk i hundens natur at have interesse for fordærvede fødeemner. Tænk bare på de lækre kødben og tyggepinde, som mange hunde (til ejerens store irritation) omhyggeligt begraver i haven, og som hunden først efter mange dage eller uger i jorden graver op og fortærer med stor vellyst.

En væltet skraldespand kan også byde på delikatesser, ligesom uglegylp eller en frisk hestepære spises i hast. Lækkert!

I nogle sammenhænge er det endog hensigtsmæssigt for hunde at spise afføring. Mens tæven har små digende hvalpe, stimulerer hun dem til at have afføring, ved at slikke dem på maven og omkring endetarmsåbningen, og spiser i den forbindelse hvalpenes afføring. Muligvis fordi "hulen" skal holdes ren og fordi andre rovdyr (i naturen) ikke skal får unødig fært af hvalpenes tilstedeværelse. Når hvalpene, i tre ugers alderen, begynder at bevæge sig uden for hulen, hvor de også begynder at besørge, ophører denne adfærd imidlertid.

Mangler hunden noget?
    Vi har spurgt flere dyrlæger som samstemmende siger, at det er en skrøne, at hunde spiser afføring fordi de mangler specifikke næringsstoffer i maden. Hvis hunden får et godt fuldfoder tilpasset hundens alder og energiforbrug, så skulle den være dækket ind. Der kan være fysiske årsager til adfærden, som f.eks. en dårligt fungerende bugspytkirtel, men det er sjældent tilfældet.

Vi kan altså konstatere at der i de fleste tilfælde er tale om naturlig adfærd, som vi mennesker finder meget utiltalende. Da adfærden også kan indebære en øget risiko for bl.a. parasitære sygdomme, anbefales det at vi forsøger at begrænse adfærden.

Er hunden sulten eller keder den sig?
    Adfærden ses nogle gange hos understimulerede hunde, der går i hundegård hvor afføringen er tilgængelig. Man gætter på, at adfærden i den situation hænger sammen med kedsomhed.

Nogle hunde har stor ædelyst og disse hunde kan med fordel fordres med et fiberrigt foder, da det giver en større grad af mæthedsfornemmelse. Tal med dyrlægen om hvilket foder, der passer til netop din hund.

Det er en god idé at give hunden flere, mindre portioner foder hver dag. Det kan få hunden til at føle sig mere mæt. Og hvis en del af foderet bruges til træning eller anden aktivering får den også noget at tænke på i løbet af dagen. Hundens daglige aktivitetsniveau - eller mangel herpå - samt mængden og brugen af foder, skal derfor også tages med i problemløsningsplanen.

Få styr på den uønskede adfærd
    Jo yngre hunden er, jo nemmere er det at ændre hundens adfærdsmønstre, og det gælder også denne adfærd. Her følger nogle råd som virker, hvis du er konsekvent og følger dem omhyggeligt.

Opdel hundens madration og giv hunden mad flere gange om dagen. Sørg for at du fodrer din hund den rigtige mængde i forhold til alder og aktivitet. Det vil bevirke at den er mindre sulten og måske mister interessen for at se sig om efter andet spiseligt.

Lad hunden arbejde for føden. Husk på at kedsomhed også kan være årsagen til den uønskede adfærd. Lad hunden søge efter en del af dens tørfoder på græsplænen eller indenfor. Eller du kan komme maden i en bustercube eller aktiveringsbold. Brug også en del af foderet til den daglige træning. Det vil gøre hunden mæt og mentalt træt. Mange hunde har stor glæde af at "arbejde for føden" på denne måde.

Det uønskede adfærdsmønster skal brydes. Første skridt på vejen, er at forhindre hunden i at æde afføring i en periode. Dvs. at du skal sørge for at fjerne hundens afføring straks den har besørget - hver gang den besørger.

Hold øje med hunden, når du lufter den. Hvis du ikke kan afbryde hunden med en "nej!", når den viser interesse for afføring, så hold den i line når du lufter den. Du skal kunne gribe hurtigt ind, og hunden må ikke få succes med at spise afføring. I nogle tilfælde kan det være nødvendigt i en periode at anvende en mundkurv.

En aluminiums dåse med lidt småsten i bunden, kan bruges til at afbryde adfærden på afstand. Dåsen skal kastes på en måde så den forskrækker og afbryder hunden før den har tænderne i afføringen. Målet er altså, at hunden forbinder synet og lugten af afføringen, med forskrækkelsen. (Bemærk, at hvis hunden har ædt afføringen, så hjælper det ikke at skælde ud). Metoden må naturligvis ikke misbruges. Straks hunden afbryder sit forehavende skal det roses og belønnes.

Tal eventuelt også med din dyrlæge om tilsætte lidt jern eller monosodium glutaminat til hundens foder. Det kan få afføringen (fra dette foder) til at virke mindre attraktiv, set med hundens øjne.
    Bemærk, at dette alene ændrer ikke hundens adfærd. Det er i langt højere grad et spørgsmål om at samle op efter hunden, være opmærksom på hundens adfærd, aflede/irettesætte og rose på de rigtige tidspunkter og sørge for at hunden ikke keder sig.

God træning!

• #12   27. okt 2011 ... synes stadig det er ulækkert med hestepærer også, haha! x)

• #13   27. okt 2011 Hvad er "det 3. krydderi"??
    Jeg vil gøre alt for at de ikke går i kattebakken.

• #14   27. okt 2011 Køb en kattebakke med "hus" på - det gjorde vi, så var det slut med det pjat smiley

• #15   27. okt 2011 Problemet er at vi har to små hunde som er mindre ind katten. smiley
    Så hvis den kan komme ind kan de også.
    Vi har også prøvet at sætten den med åbningen ind med vægen men de kan selvfølgelig dreje den. smiley

• #16   27. okt 2011 Det tredie krydderi hedder også mononatriumglutaminat eller E621. Andre stoffer der lige dette er:

E 621 Mononatriumglutaminat
    E 622 Monokaliumglutaminat
    E 623 Calciumdiglutaminat -
    E 624 Monoammoniumglutaminat -
    E 625 Magnesiumdiglutaminat -

Beskrivelse

L-Glutaminsyre er en aminosyre, der forekommer i næsten alle grøntsager, hvede og soja. Den indgår i planternes protein (æggehvidestof). Blev oprindelig udvundet af tang. Fremstilles nu ud fra hvede, soja eller særlige bakterier.
    Saltene hedder glutaminater og fremstilles ud fra syren. Mononatriumglutaminat er det mest anvendte (også kaldet det 3. krydderi eller MSG fra det engelske navn mono sodium glutamate).

Funktion

Alle stofferne er i sig selv uden særlig smag, men forstærker smagen af kød. Det 3. krydderi har traditionelt været anvendt i Østen, hvorfra vi har taget traditionen op. Indgår i de fleste færdigt fremstillede kød- og fiskeretter og i diverse kryddersaucer.
    Glutaminsyre anvendes også i natriumfattige salterstatninger, hvor de maskerer kaliumchlorids (E 508) bitre smag.

Må bruges i

Glutaminaterne må bruges i alle levnedsmidler, der må indeholde tilsætningsstoffer, op til 10 g/kg. Dette er en væsentlig udvidelse i forhold til tidligere tilladte anvendelser, både hvad angår antallet af levnedsmidler og mængden.

Det skal ikke overdoseres !! Men bruges til at give aff. en virkelig grim smag = fjerner motivationen for at æde aff.

Kan købes hvor man køber alle andre krydderier

• #17   27. okt 2011 Du skal bare fodre din kat med et foder uden smags- og duftstoffer i, f.eks. Acana eller Orijen.....

• #18   28. okt 2011 Gitte ¤ Hunde spiser KØD ikke korn ¤ . : Det det sikkert at det vil hjælpe.?

• #19   28. okt 2011 Det er jeg sikker på, at det ville....

Det var den forklaring jeg fik, da jeg spurgte en Veterinær Ernærings Terapeut.

• #20   28. okt 2011 Okay, menge tak alle sammen for svarene. smiley

• #21   31. okt 2012 Vi har også en lille hund der går i kattebakken, og det er SÅ klamt, men vi har simpelthen lukket kattebakken inden undertrappen med et børnegitter, og fået en kattebakke med låg og lem i, som har virket, da det kræver lidt arbejde for hunden at komme til den.
    Men det har gjort han ikke har været i den i 24 timer smiley

• #22   31. okt 2012 Vi har døjet med samme problem, at hunden spiser kattens afføring. Og vi har en kattebakke der er lukket. Men alligevel kom hunden ind og tog det.

Her fandt jeg ud af at problemet hang sammen med fodring af hunden. Simpelthen at hun ikke fik nok nærringsstoffer (og så kan det godt være en masse undersøgelser siger det ikke passer, men så må de være forkerte), efter foderskift, over til et foder hun både gad at spise, men også med en meget bedre sammensætning, er problemet der ikke længere. Kattebakken står samme sted, hunden kan sagtens komme til den hvis hun vil, og vi har på ingen måde trænet det med hende at hun skal lade den være.

Samtidig har jeg også fået af vide at hunde rigtig gerne vil have kattens afføring, da der er mere protein i deres foder, og dermed også mere i deres afføring.
    Dette giver også meget mening for mig, da jeg tydeligt kan se forskel på hvad min hun gider at spise og ikke spise.

Dog kan der også være andre grunde, som at det er blevet til en dårlig vane f.eks.
    Jeg har selv fået det råd før, at afskærme kattebakken så hunden ikke kan komme til den, så det er umiddelbart det råd jeg vil give til en start, og så ellers træne at lade det være.

Kommentér på:
Hunde og kattebakken.

Annonce