5.337 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
Schæferhund hofte? Schæferhund hofte?
Hej, jeg har en lille schæfer hvalp på 9 måneder og har nu fået af vide af flere personer at hun går sjovt med bagbenene, selv om jeg ikke kan se det, og det gør nu mig bekømret om hun har de velkendte hofte problmer som schæfere kan have, men hvad er symptonerne for det og hvad skal jeg holde øje med?
0 synes godt om
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 270
Grunden til det kan jo selvfølgelig være HD, eller det kan være noget så simpelt som at din hund er langsom om at vokse, og udvikle musklerne i bagpartiet.
Vi håber det er det sidstnævnte, både for dig og os, men regner med det er det da han slet ikke har problemer med at rejse sig op og andre bevægelser som bruger bagpartiet.
Vi fik at vide at svømning er godt for udvikling af hundens muskler, og knoglerne belastes ikke af svømning og vil derfor ikke gøre en evt. HD værre. Så vi tager i hundesvømmehallen 3-4 gange om måneden, men han er godt nok længe om at få vokset de bagben mere 'stive'.
sep 2009
Følger: 2 Følgere: 3 Hunde: 4 Svar: 201
Så afsted til Dr. Dyr.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 8
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det giver dårlig stabilitet i bagparten og det får haserne til at pege ind mod hinanden.
Det betyder ikke nødvendigvis at hunden fejler noget, men omvendt så er det en belastning for kroppen at være vinklet i det omfang.
Kun røntgenbilleder kan afsløre skader.
aug 2006
jun 2008
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 30
Vores sidste, Aya, havde slet ingen hofteskål i højre side, til trods for det var hun alligevel en glad og livlig hund. Det er ingen garanti at det ikke kan ses at hunden har ondt, for hvis de er født sådan så lærer de jo bare at leve med smerter, for de har aldrig prøvet andet!
Jeg håber din hund er fin i hofterne, for det er uendelig hårdt at sige farvel til en god og trofast hund.
jun 2008
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 1.341
feb 2009
maj 2004
Følger: 23 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 47 Svar: 672
aug 2006
I det her tilfælde tror jeg ikke det er andet end det, jeg har skrevet tidligere.
Men skulle det være noget sygt, så ville jeg mene Cauda Equina var mere oplagt.
Ikke fordi hunden sagtens kan have HD - det er bare ikke symptomerne på det, man ser her, IMO.
Ulla, hvilke hjerneproblemer oplever du?
Det er ikke noget jeg har set overhovedet.
Det jeg ser hos schæferen er allergi, cauda equina, spondylose, pancreasinsufficiens, HD og AD. Kun HD og AD bliver reguleret, resten skal man selv være skarp på, når man handler hund.
aug 2006
Jeg har aldrig selv oplevet hverken meningitis eller hjerneblødninger. En kortslutning - jo, det hænder, men ikke noget der er kendetegner racen, som jeg kender den...
Det er lidt vildt.
feb 2009
Håber på det bedste for dig.
Jeg skal selv afsted til røntgen på torsdag, og ha tjekket hofter på min, så ved hvad du skal igennem.
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
mange højavl ser sådan ud desværre
også nogle brugslinjer
Schæferhund hofte?