5.337 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Schæferhund hofte? Schæferhund hofte?

Hej, jeg har en lille schæfer hvalp på 9 måneder og har nu fået af vide af flere personer at hun går sjovt med bagbenene, selv om jeg ikke kan se det, og det gør nu mig bekømret om hun har de velkendte hofte problmer som schæfere kan have, men hvad er symptonerne for det og hvad skal jeg holde øje med?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af to stk. Ballofix-ventiler 500 kr.
  • Maling oprydning 600 kr.
  • Klippe ligusterhæk og bortkøring af affaldet 1.999 kr.
  • Tømrer søges til rådgivning og delvis hjælp ved renovering 205 kr.
  • Skift af 3/4 tommer brugsvandsrør 1.764 kr.
  • Lugning af bede 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Schæferhund hofte?
  • #1   29. okt 2011 Jeg kan se på billederne af hende, at hun har 'chaplin' fødder. Det har vores også, og han er også 9 måneder. Hans bagben har også været meget 'gummi' eller 'shaky' siden han var 3 måneder. Vi har fået det nævnt fra mange vi har mødt på vores gåture, så vi er snart vant til det.
    Grunden til det kan jo selvfølgelig være HD, eller det kan være noget så simpelt som at din hund er langsom om at vokse, og udvikle musklerne i bagpartiet.
    Vi håber det er det sidstnævnte, både for dig og os, men regner med det er det da han slet ikke har problemer med at rejse sig op og andre bevægelser som bruger bagpartiet.

Vi fik at vide at svømning er godt for udvikling af hundens muskler, og knoglerne belastes ikke af svømning og vil derfor ikke gøre en evt. HD værre. Så vi tager i hundesvømmehallen 3-4 gange om måneden, men han er godt nok længe om at få vokset de bagben mere 'stive'.

• #2   29. okt 2011 Du kan kun være sikker på en måde, få lavet en HD test ved dyrlægen, så er du sikker, og har din hund problemer kan den få hjælp, så er du også sikker på at den ikke går og lider unødigt.
    Så afsted til Dr. Dyr.

• #3   29. okt 2011 Hun har ikke givet udtryk for smerter og hun har ingen problemer med at rejse sig, løbe og lege... Men skal siges at hun har haft en periode hvor hun ikke ville spise da hendes ene hjørnetand gik inden om de andre tænder og op i ganen, så den måtte fjernes... Så om det kan være et rasultat af underudvikling?

• #4   29. okt 2011 Det er et udtryk for en hund, der er overvinklet bagtil.

Det giver dårlig stabilitet i bagparten og det får haserne til at pege ind mod hinanden.

Det betyder ikke nødvendigvis at hunden fejler noget, men omvendt så er det en belastning for kroppen at være vinklet i det omfang.

Kun røntgenbilleder kan afsløre skader.

• #5   29. okt 2011 Jo, Suzy - men ikke hvis de har symptomer. HAR de HD kan det ses der - problemet med for tidlig fotografering er falsk positiv, ikke falsk negativ :o)

• #6   29. okt 2011 Forvirret? smiley

• #7   29. okt 2011 Hvis det er slemt i hofterne kan de sagtens se det før 12 måneder. Jeg har fået aflivet 2 unghunde på 7 og 8 måneder pga dårlige hofter. Det er ikke for at male fanden på væggen, men vores havde heller ikke de store symptomer, andet end at de var lidt "løse" i rumpen. Jeg tænkte også at det bare var hvalpe ben, men nej!!
    Vores sidste, Aya, havde slet ingen hofteskål i højre side, til trods for det var hun alligevel en glad og livlig hund. Det er ingen garanti at det ikke kan ses at hunden har ondt, for hvis de er født sådan så lærer de jo bare at leve med smerter, for de har aldrig prøvet andet!

Jeg håber din hund er fin i hofterne, for det er uendelig hårdt at sige farvel til en god og trofast hund.

• #9   29. okt 2011 Hund svinger godt nok noget med bagdelen når hun går, men der er vel ikke andet for end at jeg må ha taget et røngentbillede smiley håber ikke jeg mister min hund, hun betyder alt for meget smiley

• #10   29. okt 2011 Hvad er hendes forældres HD status?

• #12   30. okt 2011 Jeg vil råde dig til at ofre penge på det billede, så er du ihvertfald sikker, enten den ene eller anden vej.

• #14   30. okt 2011 Mon ikke din hund retter sig op.... der er mange Schæfere der går somom at de har skidt i bukserne når de er mindre, og det udjævner sig efterhånden som de vokser.....

• #15   30. okt 2011 Hvad der har slået mig mange gange er, at folk meget ofte tænker HD, når der er en schæfer, der bevæger sig unormalt.

I det her tilfælde tror jeg ikke det er andet end det, jeg har skrevet tidligere.

Men skulle det være noget sygt, så ville jeg mene Cauda Equina var mere oplagt.
    Ikke fordi hunden sagtens kan have HD - det er bare ikke symptomerne på det, man ser her, IMO.

Ulla, hvilke hjerneproblemer oplever du?
    Det er ikke noget jeg har set overhovedet.

Det jeg ser hos schæferen er allergi, cauda equina, spondylose, pancreasinsufficiens, HD og AD. Kun HD og AD bliver reguleret, resten skal man selv være skarp på, når man handler hund.

• #17   30. okt 2011 Hold da op.. Det var da noget af en samling.

Jeg har aldrig selv oplevet hverken meningitis eller hjerneblødninger. En kortslutning - jo, det hænder, men ikke noget der er kendetegner racen, som jeg kender den...

Det er lidt vildt.

• #20   31. okt 2011 Vil du ikke skrive hvad du vælger at gøre, og evt. resultatet af røntgen?
    Håber på det bedste for dig.
    Jeg skal selv afsted til røntgen på torsdag, og ha tjekket hofter på min, så ved hvad du skal igennem.

• #21   1. nov 2011 hunden er overvinklet bagtil dermed ikke sagt at den ikke har HD men det er vinklingen som gør at hunden går mærkeligt

mange højavl ser sådan ud desværre
    også nogle brugslinjer

Kommentér på:
Schæferhund hofte?

Annonce