SBT en truet race??? {{forumTopicSubject}}
I en tid med en helt umulig hundelov, hvor man reelt set næsten er frataget sin retssikkerhed – Og hvor der er set flere tilfælde af hunde som er aflivet, krævet af det danske retsvæsen, BEGRIBER jeg ikke, at jeg kan finde SBT kuld på nettet som er uden stamtavle??? Det er både her på Hundegalleri.dk samt Gul&Gratis.
Mange ved, at SBT er på OBS-listen, og jeg medgiver, at der blev givet valgløfter, og dagens store samtaleemne for listehunde-ejere har været, at Radikale mener hundeloven er gal og skal laves om, men det ænder ikke på, at der kan gå meget meget lang tid, før dette er en realitet, og i mellemtiden, render der åbenbart folk derude, uden skyggen af moral eller skam, og sælger hunde som var det franskbrød!
Det er dybt forkasteligt - i daglig tale en gang svineri - at der sidder nogle derude, som har samvittighed til at finde undskyldninger som kan "retfærdiggøre" at de avler på hunde der ikke er godkendt til det! Der er som oftest flere grunde end simpel dovenskab bag det, hvis en hund ikke er avlsgodkendt.
Jeg ved, at der findes flere ”tavleløse” SBT på Hundegalleri.dk, hvis ejere kan få en grim oplevelse med i bagagen, hvis det skulle gå galt. Kan man ikke dokumentere sin hunds ophav, er man tabt i systemet – også selvom hundens forældre har stamtavle – det er ingen garanti som kan bruges til noget!
Dette indlæg handler ikke om rigtigt og forkert i forhold til at begynde at pege fingre af diverse hunderacer. Det handler om, at få åbnet en fandens masse øjne i en rasende fart, for hvis udviklingen fortsætter i, at folk gerne sparer pengene på stamtavlen, så er risikoen reelt set, at racen er ligeså ødelagt indenfor få år, som det endte for Amstaffen.
Om man kan li’ racen eller ej, så kan ingen føle sig helt ok med, at tage del i at ødelægge det kæmpe stykke arbejde, som gøres hver eneste dag her i landet, for at sikre racens bevarelse – hvordan kan nogle være så moralsk blottede, at de kun ser pengene, og glemmer alt om at kæmpe sammen med de som ønsker alt det bedste, for deres hunde???
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
Jeg HÅBER at sælgerne gør køberne opmærksom på at det KAN ske.............. Ja, jeg er blåndine og uhyggeligt naiv ind imellem!!
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.402
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.045
Det gælder ALLE racer, forbudt, obs eller ej..
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.567
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.115
sep 2004
Følger: 170 Følgere: 170 Hunde: 1 Emner: 193 Svar: 1.303
..
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.811
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.363
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.811
jan 2005
Følger: 47 Følgere: 51 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 296
Og ja må jo indrømme der er jo ikke ligefrem mangel på skrækhistorier om hvad der sker med disse hunde når det går galt!!
Så ja dybt forkasteligt at folk stadig fortsætter med hovedet godt oppe under armen
apr 2005
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 12 Emner: 85 Svar: 4.011
Og Enig med Lars :o)
feb 2006
Følger: 53 Følgere: 51 Hunde: 2 Emner: 38 Svar: 1.140
Ja du ved jo at jeg er mere end enig med dig.
Det er så trist at folk bliver ved med at se gennem fingrene med hvilke konsekvenser at uetableret avl kan have for de forskellige racer.
En ting er at folk ikke vil betale fuld pris for f.eks. en Gucci taske, det kan man synes om hvad man vil.... Men at folk ikke vil betale fuld pris for en hund, det er mig en gåde. Især når man ved hvilke problemer at de kan løbe ind i senere hen i hundens liv.
SBT en truet race???