904 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Meget usikker hund ? Meget usikker hund ?

Ja, jeg har købt denne skønne lille Chihuahua på halvandet år.
Han er super dejlig og helt tryk i mit og min kærestes selskab smiley
(Det tog dog mig nogle dage at kunne løfte ham, give ham
snor på uden kan blev usikker, lave hurtige bevægelser osv.
Hvor det dermed tog min kæreste omkring 2 uger.)

Men han er stadig meget usikker på andre mennesker. Og
det er bogstavligtalt! Han direkte tager halen mellem benene
og gemmer sig hos mig. Min mor er den der mest kan komme
til ham, men hun kan kun røre ham oven på hovedet - én
hurtig eller forkert bevægelse, så flygter han.

Andre kan ikke komme til ham, dog er han nysgerrig og
kommer gerne hen og snuser til folk - men hvis de prøver
at røre ham, så bliver han utryg og kommer hen til mig.

Det er ligegyldigt hvor vi er. Om vi er hjemme, på besøg
hos nogle eller blot ude at gå tur gør ingen forskel.
Holder jeg ham, og lader nogle røre ham, trykker han sig
helt ind til mig og sender det dét usikre blik.

Jeg har prøvet mange forskellige ting, for at kunne få ham
i kontakt med andre mennesker og jeg kan dog også se
fremskridt - men desværre kun MEGET lidt.

Jeg har snakket med hans opdrætter, og forklarede hende
min situation, og hun mener desværre at den jeg købte
ham af, ikke har behandlet ham godt smiley
Jeg har selv haft det i tankerne... (Det er specielt med mænd han reagere meget voldsomt)

Han bider dog ALDRIG fra sig!

Jeg er rigtig ked af at han er så usikker og ikke føler sig
tryk når der er 'fremmed' mennesker til stede.
Er der noget specielt jeg kan gøre for at opbygge hans mod og angst?

Håber i kan hjælpe - og i er selvfølgelig velkommen til at
spørgere ind hvis der er noget i er usikre omkring smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Dishwasher e15 error 1.000 kr.
  • Montere et vitrineskab 500 kr.
  • Vandhane problemer 500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Kogeplade afmontering og montering 1.000 kr.
  • Hækklipning af ca. 38 m inkl. bortkørsel 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Meget usikker hund ?
  • #1   22. nov 2011 Årh, typisk med stavefejl - Håber i forstår det alligevel smiley

• #2   22. nov 2011 Du skal nok ikke tage ham op og holde ham, når han er utryg. Det forstærker det bare, og er lidt ligesom at sige, han er dygtig. I stedet skal du forstærke det, NÅR han accepterer det. Han skal lære at være en selvstændig hund, og ikke bare gemme sig hos mor hele tiden, for det er den nemme vej, og hjælper ikke på usikkerheden.

Dog er det her mit eneste råd.. Vaks er også en smule usikker, men ikke så ekstremt som du beskriver, og sletslet ikke med mennesker.

• #4   22. nov 2011 Sandra H :

Jeg holder ham heller ikke oppe længere, da han tydeligt giver
    udtryk for, at han bestemt ikke synes om det smiley

Men mine gæster kan slet ikke komme til ham, så snart i prøver hopper
    han væk. Og hvis de holder hånden nede og ikke kigger på ham, går
    han bare væk eller stiller sig langt nok væk til at de ikke ville kunne nå
    ham med udstrakt ham.

Har også prøvet at få mine gæster til at 'bestikke' ham med godbider,
    men desværre er han utrolig kræsen, så det er ikke et hit smiley

• #6   22. nov 2011 Gabrielle J

Har kun haft ham i ca. 2 måneder smiley
    Med hensyn til at jeg beder mine gæster lade ham helt være - søger han
    ikke kontakt, han ligger sig et sted, hvor han kan se hvis de rejser sig.
    Rejser de sig for at gå på toilet, styrter han op og søger væk fra dem.

• #7   22. nov 2011 Giv ham noget specielt, fx. ost eller pølse som godbid, hvis han er kræsen! ^^ Vaks er nemlig også utrolig kræsen, selvom han nu har fået noget foder, som han også vil spise som godbidder xD
    Men små stykker, så han ikke bliver mæt eller finder det kedeligt! ^^

• #10   22. nov 2011 Med hensyn til godbider får han dog et stykke pølse af og til.
    (Kun når jeg gider pille skinnet af - ja! han er underlig -.- )

Jeg har prøvet at få dem til at give ham lækkerier, men nej..
    Han kigger bare over på mig med hunde øjnene. Hvor jeg så tager min
    hånd ned til min veninden og holder hende omkring håndledet, så tør
    han LIGE tage fat i pølsen, men det foregår med HELT strakt hals og så
    derefter styrter han væk igen smiley

• #11   22. nov 2011 Hvad tænker du når du siger træning? smiley
    Jeg går ikke til hunde træning, men ja - jeg træner med ham.

• #13   22. nov 2011 Ih, kom lige til at tænke på noget CM gjorde forleden. Og ja, ved godt han ikke er vellidt, men den idé var faktisk god xD
    - Tag snor på ham, og så skal du og en veninde sætte jer ned på gulvet, mens hun lægger en godbid foran sig. Snoren er der kun, så han ikke kan vælge den nemme vej og flygte. Der skal ikke være nogen tvang, han skal bare ikke kunne flygte, for så får han ikke vildt meget ud af den træning..
    Og så skal i bare vente på, at han henter godbidden. Og her er det jo nok en idé, at bruge noget ekstra lækkert, fx. pølse som du selv siger! smiley

• #14   22. nov 2011 Maj H :

Desværre virker det ikke på ham. (Dét med mange besøg)
    Min søster har været her utrolig mange gange, og hun har ikke engang
    fået lov at røre ham endnu.

• #15   22. nov 2011 Sandra H :

Det har jeg prøvet - bare uden snor.. Han lagde sig over og sov smiley

Men jeg vil da lige prøve med snor på, så han "ikke har noget valg" smiley

• #16   22. nov 2011 Nemlig, det er der forskellen ligger - Han skal ikke kunne vælge at flygte ^^

• #17   22. nov 2011 Jeg ville bestemt ikke sætte snor på ham i den forbindelse!
    Undskyld mig, men det er tvang. Hunden siger han ikke kan klare det - hvorfor i alverden dog tvinge ham??

• #18   22. nov 2011 Well, han kan jo godt. Men han er en hund, der flygter. Og det er bare ikke optimalt, når hun så får taget et skridt med ham, og så flygter han igen. Han skal ikke tvinges derhen, men han skal ikke kunne rende rundt og gemme sig. Det synes jeg i hvert fald ikke vil hjælpe den særlig meget.

• #20   22. nov 2011 sandra - absolut ikke enig.
    Han skal selv have lov at vælge. Sætter du er snor på hunden, tvinger du ham til at tage kontakt selvom han tydeligvis ikke kan kapere det.

• #22   22. nov 2011 Han kan jo vælge at lægge sig ned et andet sted. Han skal jo ikke nødvendigvis søge kontakt, det er jo et valg, han selv må tage. Godbidden kunne jo friste.
    Pointen er bare, at han ikke skal gemme sig, og derved forstærke sin usikkerhed. Han skal lære, at han ikke dør af, ikke at gemme sig, og så kan mor og veninde jo sidde og konversere, og søger han kontakt, jamen så gør han det af fri vilje.

• #24   22. nov 2011 Nej, man skal ikke overskride dem. Det siger jeg jo heller ikke. Men han kan jo vælge at lægge sig hos mor i stedet, mens hun konverserer med veninden. Hun skal bare ikke pylre om ham så.

• #25   22. nov 2011 Han er som du selv siger usikker. Eller snarere, hundeangst.

Han stoler ikke på nogen da ALLE inkl. dig gang på gang på gang overskrider hans grænser og da han er så lille så bliver han ikke taget alvorligt.

Hunden bruger afstandssøgende signaler ved simpelthen af gå væk fra "faren". Hvis I bliver ved med at ignorere dette bliver han nødt til at gribe til de andre afstandssøgende signaler, knurren, markering og til sidst bid og det ønsker I IKKE og det vil ikke være hundens skyld men jeres.

Start med at få hunden til at stole 100% på dig og din kæreste. Vent med alle andre til hunden har en tryg base den VED vil være der for den hvis det bliver nødvendigt.

Så tillidsøvelser, masser af ros, problemløsende opgaver etc. for også at styrke vovsens selvtillid.

En usikker/angst hund er meget meget ofte lig med en tilsyneladende agressiv hund = den er bange og bider ... Jeres er stadig ved de tidlige afstandssøgende signaler men bid er det sidste ...

Først når hunden stoler 100% på jer så begynder I at få din søster ind i billedet.

Hun ignorerer vovsen fuldstændigt men sætter sig evt. på gulvet og så snakker og hygger i som I sikkert plejer.

I har så ikke fodret vovsen inden hun kommer den dag og sørger for hun har de bedste guffere i verden (der er jo MEGET at vælge imellem .. har i fx. prøvet flødeskum eller makrel på tube eller lign.?) og lader vovsen selv tage kontakt. INGEN hurtige bevægelser INGEN tvang, trækker vovsen sig er I gået for hurtigt frem.
    5 sekunders god kontakt er bedre end 1 minuts tvungen kontakt. Ros ønsket adfærd og IGNORER uønsket adfærd.

Fremover skal AL kontakt til mennesker udelukkende udløse gode oplevelser. Og så tror jeg det hele kommer af sig selv.

Din hund stoler ikke på dig så hver gang du løfter den op er den hundeangst.
    Et knus er det mest grænseoverskridende man kan gøre ved en hund der ikke stoler på en da det er den ultimative tillidserklæring.

Så forestil dig hvad det gør ved en lille hund at blive løftet op = miste al kontrol?

Behandl. hunden som om det var en stor hund og ikke en lille dukke. Den har 4 ben, lad den bruge dem medmindre det er helt umuligt ...

• #26   22. nov 2011 CH; Ja, er enig med dig i, at han nok skal være tryg ved dem først.

• #27   22. nov 2011 Sandra: Er IKKE enig i at man skal bruge magt og tvang og overskridelse af en hunds mest tydelige og mest essentielle signaler for at få sin vilje igennem ... Jeg mener man ender med en hund der ender med at være mistroisk, angst for konsekvenserne ved at tænke selvstændig og dermed bliver apatisk ikke trænet ...

• #28   22. nov 2011 Sanne; Det der er godt nok en overdrivelse. Det jeg snakker om, skal foregå stille og roligt, og der skal ikke trækkes i snoren. Den skal være løs hele tiden. Geez, det er jo ikke sådan, at jeg opfordrer til at hun skal hive ham hen til hendes veninde/søster, holde ham fast, og så få ham aet.

• #29   22. nov 2011 Og jeg mente Sanne, og ikke CH, lol. fail.

• #30   22. nov 2011 Sanne - super indlæg - lige efter mit hoved!

• #31   22. nov 2011 Sandra:

Afstandssøgende signal = hunden fjerner sig fra faren.
    Respekteres dette så behøver hunden næste gang ikke at gå helt så langt væk for at fortælle at den er bange og afstanden mellem den og faren vil blive mindre og mindre og i takt med at den stoler på ejeren og at denne ikke vil overskride dens grænser hele tiden vil afstandeb blive endnu mindre da den vil opsøge ejeren som sikker base.

Snor på = hunden kan ikke fjerne sig fra faren = overskridelse af grænser = tvang = mistillid
    Næste gang løber hunden dobbelt så langt væk fordi mennesker er ikke til at stole på.
    "Jeg har fortalt dem på den eneste måde jeg kan (ved at fjerne mig fra faren) at jeg ikke er tryg ved det her = de tvinger mig til at blive =
    Jeg må dobbelt så langt væk for at det forstår det .."

Jo mere en grænse overskrides jo tydeligere vil hunden forsøge at "sige" hvor dens grænse går = med snor på opnår du det modsatte af hensigten.

Du giver hunden en grim oplevelse hvor både ejer og den "fremmede" overskrider dens grænser.

Behøver jeg sige at CM sucks !?!

• #32   22. nov 2011 Well, jeg ved godt, at CM er meget hadet herinde.
    - Men jeg mener ikke, at det er tvang, når den kan gå to meter væk, hvis den vil. Så er den jo væk fra faren.

• #33   22. nov 2011 Sanne - hvor pokker er den "kan li" knap smiley
    Godt du kan skære tingene ud i pap! smiley

• #34   22. nov 2011 Sandra - for mit vedkommende handler det ikke om CM. Det er ganske enkelt tvang og desuden lærer man hunden at forbinde snoren med noget negativt.
    Håber TS lytter til Sannes gode råd - hun ved hvad hun taler om. Overskrid ikke hundens grænser og giv den tid!

• #35   22. nov 2011 Gah, gider ikke at blive ved. Det må i selv om, jeg orker ikke at blive ved med at forklare, hvorfor det ikke er tvang.

• #36   22. nov 2011 Og self skal den have tid, har aldrig sagt andet.

• #37   22. nov 2011 Tusind tak for jeres råd! Dem vil jeg tage til eftertanke og sætte i værk med det samme smiley

• #38   23. nov 2011 Dejligt Nat :o) Jeg respekterer såå meget din hundekyndighed så er glad for at høre at du er enig :o)

Kommentér på:
Meget usikker hund ?

Annonce