{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.777 visninger | Oprettet:

Er så ked ( dårlig avl) {{forumTopicSubject}}

Som mange herinde ved og har fulgt med i, så kæmpede jeg en brav kamp med at holde min gamle hund King sygdoms fri/smertefri fra hans forskellige lidelser. Han endte med at blive aflivet knap 4 år gammel grundet kronisk sygdom..

Han var Kryptorchid
Han havde svær patella i begge knæ(opereret for dette)
Han havde en autoimmun sygdom der hedder IBD, hvor hundens eget væv danner sår i mave og tolvfinger tarm. Den er uhelbredelig og kræver prednison resten af livet for at holde dem smertefri.

Alle disse tre skavanker/lidelser er ARVELIGE og nu har jeg så fundet ud af at Kings kuldsøster på 5½ år er parret igår. Velvidende alle disse arvelige lidelser og min svære kamp med King.
Hun har åbenbart fået godkendelse af to forskellige dyrlæger til parringen da hun brugte en avlsgodkendt han uden dårlige gener..

Halloo hvem fanden er de dyrlæger.. Fuck.. jeg er SÅ ked af det.. nu er hans dårlige gener givet videre og den dårlige avl stopper aldrig :;(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er så ked ( dårlig avl)
  • #1   17. dec 2011 det er jeg rigtig ked af at høre...det samme er sket for os:O( til marts er det 2 år siden at vores lady bælev aflivet...og hendes far er også blevet aflivet pga af selv samme lidelser...dog finder jeg ud af til min store forskrækkeæse at man har valgt at fryse hans sæd ned:O( så her stopper det heller ikke det er dybt frustrende:O(
    så ja jeg fæler miget med dig


  • #2   17. dec 2011 stavefejl er gratis i dag

  • #4   17. dec 2011 ja dyrlæger og jo også bare sælgere åbenbart....ikke alle selvfølgelig jeg mener selv jeg har en rigtig ærlig dyrlæge det har også taget med 10 år at finde den rigtig....alt andet er uetisk svineri

  • #5   17. dec 2011 King of heaven
    Ja det er ærgeligt. Det er svært for dyrlæger at bedømme om hvorvidt en hund er egnet til avl hvis den ikke viser sig at være syg og de ikke kender til søskende som så har været alvorlige syge.


  • #6   17. dec 2011 Der skal mere end en dyrlæge til at bedømme om en hund bør avle. Men så længe folk hører hvad de vil høre.
    Det kommer jo også an på hvordan man spørger...
    Spørger man kan hun få hvalpe så kigger dyrlægen jo på hunden og kun vurderer om hunden kan reproducere og siger måske ja - og hvis dyrlægen så ikke fortæller yderligere så har dyrlægen jo godkendt hunden.

    Ked af det med din hund, men så længe folk køber af dårlig herkomst vil der også være sælgere der bare vil tjene penge. Sad but true...

    Det bedste du kan gøre er næste gang at undersøge alt inden du anskaffer dig en hund


  • #7   17. dec 2011 er desværre efterhånden kommet til en konklution at dyrlæger helst skal holdes ude af alle spørgsmål der har med planlægning af avl at gøre. ofte ved de ikke en skid om det. hverken genetik eller sygdomme. de er gode til at lappe - men det er vist også det..

  • #8   17. dec 2011 Så må min dyrlæge være mærkelig, for hun gjorde det helt klart, at Eskild aldrig burde indgå i avl. Han er død nu, arvelige sygdomme blandt andet, gjorde en ende på hans korte liv. Han var med DKK tavle og måtte godt bruges i avl inden for DKK, også med hans arvelige sygdomme

  • #9   17. dec 2011 Heidi : jamen jeg HAR lært lektien på den HÅRDE måde.. det jeg er ked af er at HUN vælger at avle og videreføre de dårlige gener som ligger i kuldet hendes hund er en del af

  • #12   17. dec 2011 Prøver lige HELT forsigtigt:
    Jeg kender ikke til din hunds sygdomshistorie, men er ked af, at den måtte aflives så tidligt.

    Patella er en lidelse, som er multigenetisk, d.v.s. at man ikke kan sige om to patella-fri forældre VIL give patella-frie hvalpe. Hvis tæven er 5½ år nu, er hun sikkert fri for patella. Jeg formoder at hannen også er det. På den måde har hun gjort hvad hun kunne for at undgå patella.

    At din hund var krypochid, behøver ikke at betyde at tæven har anlægget. Jeg synes at kryptochisme dukker "tilfældigt" op.

    Jeg kender ikke arvegangen for IBD, men hvis din hunds forældre og din hunds søster ikke har det, behøver tæven (din hunds søster) ikke give det videre til sin hvalpe.

    Kort sagt: Selvom de er søskende, er de ikke enægget - den ene kan være "syg" og den anden være "rask"

    MEN, jeg håber ikke at det er tævens første kuld ved 5½ år, for det er da ALT for sent.


  • #14   17. dec 2011 Gitte B:
    Det er jo nemlig det, når man først har fundet "sygdomsgenet hos den pågældende" race, er det "nemt" at undgå den. Nemlig ved parring med fri/fri eller fri/bærer. I fri/fri vil ingen hvalpe få sygdommen. I fri/bærer vi heller ingen hvalpe få sygdommen (men hvis nogle af dem bliver bærere, skal de parres med en fri)

    Ved parring med bærer/bærer vil vil 25 % blive syge, 25 % fri og 50 % bærere.

    I vores DNA/gen-tester vi også for to sygdomme, som har recessiv (vigende) arvegang


  • #15   17. dec 2011 Jo det er første kuld og derudover har tæven selv patella på det ene ben

Kommentér på:
Er så ked ( dårlig avl)

Annonce