{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.654 visninger | Oprettet:

Tynd mave hos hvalp? {{forumTopicSubject}}

Ja nu var jeg jo så så heldig at få en hundehvaps i julegave smiley han er nu 12 uger gammel og de seneste par dage har han haft rigtigt tynd mave. synes nu det er så slemt at jeg lige ville bede om et godt råd fra alle jer kloge hoveder :D!

Han får det foder vi fik med til ham, altså hvalpepakke, der også var det foder de fodrede med og han fejler ikke andet end det tilsyneladende. han blev vaccineret sidst d. 20/12 smiley

Det er "på stadiet før vand" hvis i forstår hvad jeg mener. han er også meget svær at gøre renlig synes jeg. vi kan være ude at gå i halvanden time uden han laver noget og lige så snart vi kommer ind af døren, sætter han sig og pisser smiley rimeligt provokerende da jeg er ude med ham konstant. Jeg er især obs på at han skal ud efter leg, efter mad og efter han har sovet, hvilket virkede FINT med Meg, men tilsyneladende ikke på ham her?

HJÆÆÆÆLP tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tynd mave hos hvalp?
  • #1   2. jan 2012 Jeg synes at huske at min lab havde "nervøs mave" i et godt stykke tid efter han flyttede ind også - kan så desværre ikke huske om vi gjorde noget for at stoppe det, eller om det gik i selv uden vi gjorde noget.
    Det med at besørge i hjemmet, tror jeg (er jo hverken dyreterapeut eller noget), kan være noget med, at der føler han sig tryg. Hvad pokker man så lige gør for at stoppe det, ja det ved jeg ikke. Min første hund kunne også finde på engang imellem, at være ude og lave både stort og småt, og når vi så kom ind igen, skulle det da lige fejres med en kage på stuegulvet smiley
    Husker du at rose og belønne osv. når han så gør det udenfor?


  • #2   2. jan 2012 Hundehvalpe er ikke provokerende, han tisser og laver der hvor han er tryg- og ikke udenfor fordi han SKAL..

    Find et trygt og stille sted og luft hvalpen der HVER gang istarten.. den store verden er farlig i en lille hvalpebabys hoved, så sørg for det er samme sted hver gang og udvid når din hvalp er mere modig. Derfor; drop de lange ture, evt bær hvalpen derhen hvor den skal tisse og tag den så med hjem igen.


  • #3   2. jan 2012 Ps. Skæld ALDRIG ud, men ros kun når det sker udenfor.

    Mht maven, så giv kogt kylling/Ris de næste 24 timer, og hælper det ikke så skal din hvalp nok til dyrlægen, hvalpe kan ikke tåle at have dårlig mave så længe af gangen


  • #4   2. jan 2012 giv lidt A38 om morgenen med hvalpe foderet, det stabiliser tarm floraen... ved mange opdrættere også bruger...

  • #7   2. jan 2012 Derudover var min så smart indrettet, at hvis uheldet var ude, og han gik igang med at tisse indenfor, så stoppede han når man tog ham op, og så kunne man gå udenfor med ham, hvor han så kunne gøre sig færdig. Om det er politisk korrekt eller ej, aner jeg ikke, men det var smart smiley

  • #8   2. jan 2012 Som de andre siger, så provokere han ikke, mange helt unge hvalpe foretrækker at besørge der hvor de er trygge og rigtig mange bryder sig ikke om at gå tur. Det er ren instinkt.

    Så ikke gå for lang væk med ham, find et tissested tæt på hoveddøren og tag den derfra. Det med at tisse på turene kommer som regel helt af sig selv når de bliver ældre.

    Hvis det stadigvæk ikke lykkedes, så kan du prøve at "nulstille" hvalpen. Det gjorde jeg meget ved Lia. Dvs. at lige så snart I er kommet ind, så tæller du lige til en 5-10 stykker og så går I ud igen. Det der sker er at hvalpen når den kommer ind slapper af og når først den har gjort det, så har de svært ved at holde sig igen.

    I modsætning til en voksen hund hvor man godt kan se tiden lidt and, så skal en 12 ugers hvalp helst ikke have diarre i mere end 1-2 par dage fordi de lynhurtigt kan dehydrere og ikke har ret meget at stå imod med, så du skal have fat i noget der kan balancere tarmfloraen og stoppe diarreen (zoolac eller prokolin, ring evt. til dyrlægen og hør hvad han foreslår) og så skal han på skånekost (udkogt ris, kogt kylling uden ben, A38 osv.)


  • #9   2. jan 2012 Haha, kan sgu ikke huske om Bjørn kunne lukke for den afgang også, men tisseriet kunne han da i hvert fald stoppe, længe nok til at jeg kunne nå ned fra 2. sal med ham smiley

  • #10   2. jan 2012 halvanden times "gå-tur" er leg i haven med dens tore. og han nyder det meget. vi går jo ind når han selv vil. tror ikke han er nervøs ved at blive luftet i haven da han selv tuller rundt og gør hvad der passer ham.

    Han får ALDRIG skæld ud. jeg HAR haft hvalpe før, har aldrig haft problemer med hverken tynd mave eller at de besørgede steder de ikke ksulle. (de hændelige uheld jo, men ikke at man kan være ude så længe og hunden så bare gør det indenfor oftest.) og min anden cairn er et pragteksemplar.

    Er godt klar over en hvalp ikke er provokerende med vilje, det var en talemåde... som i at det er en smule provokerende at gå 120% ind for sagen om at gøre ham renlig og at det så ikke funker. jeg synes jeg har taget højde for nytår osv også. det sagde han intet til, hvorimod den store er hunderæd for det..


  • #11   2. jan 2012 og tak for rådene om kosten, det tager vi til os smiley dyrlægen siger prokolin så det prøver vi da bare smiley

  • #12   2. jan 2012 Kia : 1½ times leg i haven med den store er efter min mening for lang tid.. heller korte ture i haven og korte gåture med en hvalp af den alder...

    Vedr renlighed så er det vigitgt at have MASSER af tålmodighed...


  • #13   2. jan 2012 karina:
    Hvalpen siger selv fra når han vil ind kan han gå ind, det er tidest ham der leger med hende end hende der mosler ham. så han bestemmer jo selv, jeg holder bare øje og roser de sjældne tilfælde han laver noget der.


  • #15   2. jan 2012 tak malene smiley det vil jeg forsøge smiley

    Synes jo bare det er lidt åndssvagt at han kan gøre som det passer ham og gå de steder han vil i haven og så vil han absolut kun i lejligheden smiley

    Og desværre har han ikke den tænd/sluk-knap troels refererede til smiley det måtte jeg sande på den hårde måde smiley


  • #17   2. jan 2012 jae, kan godt huske det fra den gamle smiley men synes nu alligevel det var noget nemmere med hende.. nu havde jeg så også hende fra fødsel og ham her fik jeg da han var 11 uger smiley og så er han en han smiley de er jo nok noget forskellige smiley

  • #18   2. jan 2012 Nu ved jeg godt at tråden handler om tynd mave hos hvalp men du skriver selv at din hvalp på 12 uger er ude i 1½ time...Og det kan godt være jeg er en pylle røv.. men her fik mine to hvalpe absolut ikke lov til at rende ude i 1½ time og selv bestemme hvornår de syntes de ville ind..
    Jeg går meget op i at de ikke bliver overbelastet .. Hvalpe har brug for meget hvile..
    Og en hvalp på 12 uger ska efter min mening om den selv kan gå ind når den har lyst IKKE rende rundt og lege og tumle i 1½ time


  • #19   2. jan 2012 karina:
    der er vi jo så bare forskellige. jeg mener jeg får en sundere hvalp ud af det, en hvalp der nyder at være ude og skaber et godt bånd til sin nye "storesøster" samtidig med at han udforsker hans nye verden og får nye indtryk. jeg synes han selv skal sige fra, til hvornår han er træt. ydermere får jeg en hvalp der ikke er understimuleret og sover igennem om natten uden at skulle op og pisse og skide. Det er mit valg at min hvalp selv sætter standarden. og ja, der er nogle dage hvor vi leger og oplever længe og andre dage går vi ind efter 5 minutter, det styrer hunden selv.
    Og nu er det jo ikke sådan at han bliver smækket i en have og bare får lov at gå med sig selv. jeg sidder der og holder øje og den store er der også, så hun kan lege og hun kan snuse og være ude..

    Jeg nyder at have en hvalp der er stimuleret, så han ikke kommer ind og pisser og skider og splitter alt ad, men kommer ind og leger videre og er glad, indtil han går i kurven og sover. jeg synes det er træls, hvis mine hunde æder mine ting. for så går jeg og er sur over det og det er jeg ikek på den her måde. på min måde har de altid en glad mor der har overskud og energi til at lege, kæle og ja, tørre op efter uheld uden skældud..


  • #21   2. jan 2012 ulla: igen. der er vi forskellige. man gør tingene på forskellige måder. jeg respekterer jeres, venligst respekter min.

  • #23   2. jan 2012 " jeg mener jeg får en sundere hvalp ud af det"

    At hvalpen bliver kørt træt fordi den er ude i 1½ time.. hmmm.. sundere det ved jeg ikke om jeg er enig i...

    mine hunde er sunde og raske, glad og tilfredse.. Har 2 hvalpe der fra dag 1 af har sovet hele natten igennem uden at lave noget.. Men jeg kunne aldrig drømme om at lade dem rende rundt i 1½ time ...

    der findes andre måder at stimulere og aktivere en hvalp på 12 uger så den er træt og tilfreds uden at den bliver overbelastet



  • #24   2. jan 2012 Det kan jo også være at han tisser/skider indenfor fordi at når han er ude, er den anden hund der og så er han koncentreret omkring leg og ikke toilette.
    Så prøv evt. at tage ham ud alene...


  • #25   2. jan 2012 Ulla : HELT ENIG


  • #27   2. jan 2012 Ulla og karina: nu var dette ikke et forum om hvorvidt jeg ikke kan finde ud af at pleje min hvalp eller ej. jeg har en sund og glad hvalp, det samme har i så med jeres metoder. vær venlige at forlade forrummet da i tilsyneladende ikke har mere at sige som ikke er pointeret.

  • #28   2. jan 2012 og huske en masse tålmodighed.. og at alle hvalpe er forskellige..

  • #29   2. jan 2012 victoria, Meg går gerne ind når hun er færdig, så ville ikke synes det var det smiley men vil da prøve smiley

    Mange tak for gode råd alle sammen. De vil blive sat i værk smiley


  • #30   2. jan 2012 ulla: hvis du er sød at læse. så er de når den har spist sovet og leget... vær venlig at forlade forummet.

  • #32   2. jan 2012 ej nu m du altså lige holde op smiley

    Du skriver jo ikke noget jeg kan bruge? jeg spurgte herinde for at få et godt råd. det har jeg så fået. jeg har valgt at sortere dit og karinas fra, da jeg mener jeg gør det min hvalp har det bedst med og bedst af. Det mener i så ikke, men så kan i jo for hulan da prise jer lykkelige over at det ikke er jeres hvalp!

    Det er ikke første gang jeg har brugt den her metode og min anden hund har det UDEMÆRKET den dag i dag

    Mange tak for hjælpen, noget af den var brugelig, noget af den var ikke.

    Med venlig hilsen kia, meg og pascall.


  • #33   2. jan 2012 Kia U

    Så må du jo undlade at lave en debat hvis ikke du kan lide at folk er uenige i din måde at gøre ting på smiley
    Ulla vil kun hvalpen det bedste og rådgiver udfra de problemstillinger du beskriver.

    Og som jeg skrev sidst, kan godt være den anden hund slev går ind (skrev jo selv lige de legede 1,5 time) men hvalpe er babyer og mister hurtigt fokus, så bare det den anden hund er der kan være nok til at han glemmer at han er ude fordi han skal tisse og ikke fordi han skal lege.
    Leg kan man altid inde også, men mener det er vigtigt at tage tiden til at lære hvalpen at toilette foregår ude..


  • #34   2. jan 2012 Okay jeg stejlede så allerede ved at du fik en hvalp i julegave....flot.

  • #35   2. jan 2012 La vær at vise tænder, hvis du ik ka bide fra dig.

    Hehe, tænkte det samme, men valgte at lade være med at bringe det på banen smiley


  • #36   2. jan 2012 Kia: Grunden til at vi kommentere på andet end det der lige er overskriften på denne tråd er som også victoria nævner er at du skriver at du lader din hvalp på kun 12 uger rende udenfor i 1½ time og det er efter min mening ikke sundt for en så lille hvalp...

    Hellere masser af korte ture i haven/gåture end 1½ time..




  • #37   2. jan 2012 Kia U
    En 12 uger gammel hvalp er desværre ikke istand til at definere behov i en grad, at det er sikkert at lade den alene med en ældre hund i lang tid. Mange hvalpe bliver "leget i stykker" af ældre hunde, netop fordi de lader sig stresse til at lege længere end fysikken reelt kan holde til.
    Og den dårlige mave kan sagtens skyldes kulde. For selvom vi ikke har frostgrader, er det alligevel for koldt for en lille hvalp. at opholde sig ude i timevis.


  • #38   2. jan 2012 ts du laver selv en tråd så alle har lov til at skrive deres mening og jeg syntes Ulla skriver pænt til dig
    Du beder selv om råd måske din hvalpe bliver for kold af 1 1/2 time udenfor?
    Du skriver du har en sund hvalp,,og så tænker jeg er den nu også sund hvis den hele tiden har tynd mave?
    En ting er sikkert noget er forkert når han har tynd mave,,jeg ville koge noget ris og blande dåsemad i i 1 døgn og så stille og roligt begynde med tørkost igen det har virket her hos mig.....

    Han er 12 uger så han skal nok nå at blive renlig måske er du den første der viser ham hvad han skal så han skal jo lige finde ud af teknikken


  • #42   2. jan 2012 Hunde besørger for det meste ikke der hvor de bor, herunder legeplads (have) og soveplads (inde).
    Gå tur med den lille ny, og det skal være alene så den ikke føler sig presset af den store. Den store er sikkert sød og dejlig og gør ikke noget, men den bette kan alligevel godt føle sig presset bare det at den er der.
    Og som Mia D skriver, så skal godbiddernes størrelse være efter hvor dygtig hvalpen er. Hvis det er super svært for hvalpen eller super vigtigt for jer at indlære noget, så skal der store lækre godbidder til, så hvalpen mærker at det var bare ekstra godt det vi lige lavede der.
    Kog et kyllingebryst og skær i nogle gode tern (det kan de tåle, selvom der er mave onde), det er nemmest at skære i tern når det er halvoptøet...


  • #43   2. jan 2012 Gå tur foran jeres hoveddør 10-20 meter frem og tilbage, indtil han tisser. Den nye store verden er meget farlig og der er mange nye dufte, så væn ham til et lille bitte område, til at starte på smiley

  • #44   2. jan 2012 la være med at bide tænder hvis du ikek kan bide fra dig:

    Hvad er der galt i det? der er vel ingen forskel i selv at gå ud og købe en hund ved juletid end at få en foræret i gave? nu var jeg selv med oppe at se på kuldet og faldt for den lille fyr. det var heller ikke den første og den bedste jeg så på, det var den hvor kemien var der. så det ser jeg faktisk intet problem i. jeg er heller ikke førstegangsejer af hundehvalp, har selv haft flere kuld og hende jeg har nu er hjemmeavlet.

    Til andre:

    Kan godt se i synes at min måde at håndtere en hudnehvalp er forkert på. det er helt ok. pris jer så lykkelig over at det ikke er jeres hund.. jeg går ud fra at alle herinde behandler og opdrager deres dyr som de selv synes er bedst, det er også det jeg gør. jeg havde stor succes med min anden hund Meg, som også er opdraget og gjort renlig på den her måde. og hvem i alverden laver om på en succes???

    Synes min hvalp er god til at sige fra selv, ergo får han selv lov at bestemme hvornår han er træt og hvornår han er legesyg.
    Som sagt er det jo helelr ikke hver gang vi er ude så længe, men hvis han lige er vågnet, så ja, så kan vi gå ud i haven og lege, for det vil han gerne, den store gider som regel ikke mere efter et stykke tid og så bliver hun lukket ind mens pascall gør sig færdig, om han så render og snuser eller leger, det ser jeg ingen forskel i. så længe jeg har en glad hvalp. og det har jeg.

    jeg har en glad hvalp, en glad og RASK stor hund og de har en glad moaaar, fordi de ikke splitter bulen ad.

    Det er jo ikke sådan at vi ikke leger indenfor, det gør vi da også. og det er jo ikke fordi han er ude en hel dag. det er han netop ikke.

    Tak til alle jer der er kommet med noget jeg kunne bruge (igen), pascall nyder at få "rigtig mad" og som sagt har dyrlægen sagt prokolin, så nu ser vi, ellers besøger vi dem da bare deroppe, for at se om der er noget helt galt.


  • #47   2. jan 2012 ulla:

    Jeg er ked af det men jeg forstår ikek hvad du mener?

    Jeg skrev herinde for at få gode råd: måske nogle havde prøvet det samme med deres hvalp. dyrlægen mener bare det er hvalpemave efter flytning osv og har derfor rådgivet mig til at give den prokolin.

    med hensyn til urenlighed. må jeg jo også se i øjnene at min hvalp er 12 uger og først blev vænnet til at skulle lave ude da den var 10½ ifølge avler. så han ved nok ikke hvordan og hvorledes endnu. det tager vi så med ophøjet ro. igen. forummet her var for at spørge andre om de havde oplevet det samme. og hvis ja, hvad de gjorde ved det.. thats all. det var ikke for at blive irettesat med min måde at have hund på. igen. folk er forskellige og gør det de synes er bedst for deres hund.


  • #48   2. jan 2012 stinne p: jeg spurgte ikke om hvad i synes om min måde at gøre tingene på. jeg spurgte om der var nogle der havde gode råd til de 2 ting. eller om folk havde oplevet det samme. mange siger prokolin og zoolac og et par stykker siger dyrlægen. ergo ringer jeg til dyrlægen som vejleder mig.

  • #49   2. jan 2012 Jamen folk kommer jo netop med råd til hvordan du UNDGÅR de ting du søger hjælp og erfaringer til/om, tynd mave og urenhed indenfor. Men dem er de uenig i og holder på det du gør er rigtigt. Og så er det jo svært at komme med råd.

  • #50   2. jan 2012 victoria.

    Så har vi misforstået hinanden. for det er SLET IKKE sådan jeg har opfattet det her forum. nogle få ja, har været behjælpelig, men ellers synes jeg desværre de fleste har været belærende på en rigtig træls måde.


  • #51   2. jan 2012 Jeg synes ikke jeg læser nogen af kommentarerne som belærende i starten. Det er først når du afviser alle former for forslag til "forbedring" af træninge af din hvalp, så bliver folk "lærende" og fortæller hvad konsekvenser det har den måde du gør det på - fordi folk gerne vil hjælpe nu du jo selv siger du har et problem smiley

    Alle siger at de 1,5 timer i træk leg/andet ka have skylden for både urenhed og tynd mave. Men du vil jo ikke lytte til rådene om haveturen, så derfor kommer folk med uddybende kommentarer,


  • #52   3. jan 2012 ts jeg syntes du tager det helt forkert,,,,,du vil gerne finde ud af mht maven og folk siger det kan være pga kulde og du gider ikke høre efter men gør det du allerede vidste inden du oprettede tråden,,hvorfor så lave den???

    En hvalp på 12 uger kan altså ikke finde ud af selv at råde over hvornår den ikke har godt af tingene mere....syntes det synd du ikke vil høre syntes jeg selv har skrevet helt alm pænt til dig en 12 ugers hvalp skal ikke have tynd mave længe


Kommentér på:
Tynd mave hos hvalp?

Annonce