733 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Meget dårlig mave Meget dårlig mave

Vega fik i går eftermiddags lidt tynd mave. Det har vi prøvet før, og det plejer at være forsvundet ved næste tur. Men i går aftes, fik hun så tynd mave/ondt i maven, at hun lavede på gulvet. Konsistensen var nærmest som suppe (undskyld detaljerne).

Her til morgen ville hun ikke spise, og der skal altså virkelig meget til, før hun ikke spiser! Det har vi aldrig oplevet før! Kæresten gik ud med hende, hvor hun fik skidt, og da hun kom ind igen viste hun mere interessefor maden, og spiste det lidt efter.

Da hun havde spist, gik jeg ned med hende, og hun forsøgte flere gange at skide. Første gang kom der noget i bedre konsistens, men sov var så tyndt/smalt som en regnorm. Resten af gangene kom der ikke rigtig noget, selvom hun stod og prøvede længe. To gange peb hun, mens hun prøvede at komme af med det.

På trods af dette springer hun rundt og leger, og ville meget gerne snakke med andre hunde på turene, så humøret er fint. Dog er hun meget puttesyg, og vil være hvor vi er.

Hun har, så vidt jeg ved, ikke spist andet end sin mad, der ellers plejer at være god med hendes mave. Hun har spist noget af et kødben, vi taler måske 5 cm over 4 dage, så det er nok heller ikke det.

Kæresten mener vi skal se tiden an, og ringe til dyrlægen hvis det ikke bliver bedre.

Er der noget jeg kan gøre for hende? Noget jeg kan give hende?

Lige nu sover hun fint på mine ben under et tæppe, så det kan hun da.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Meget dårlig mave
  • #1   10. jan 2012 Nu ved jeg ikke, hvor gammel hun er.. men hvalpe med meget dårlig mave ville jeg tage til dyrlægen... kan være en virus, som kræver penicillin.

Hvis hun er lidt ældre, så skal i faste hende... hvis i fortsætter med at give hende mad, så får hun aldrig ro på maven. Faste i et halvt til helt døgn... må kun få kogt vand... og så derefter ris kogt i en times tid og lidt kogt kylling.... og efter et par dage, så kan man meget langsomt gå tilbage på alm. foder

• #2   10. jan 2012 Hun er næsten 7 mdr., så vel i realiteten en hvalp?

• #3   10. jan 2012 Jeg synes da, det lyder til, der allerede er bedring ift det suppe, hun leverede i går, så jeg ville heller ikke fare til dyrlægen så længe, det går fremad. Jeg ville nu heller ikke give hende det normale foder, når hun har haft sådan en omgang.

Du kan selv lave skånekost af ris, der er kogt meget længe og f.eks. torskerogn eller kogt kylling (skal også koge længe), som hun skal have i flere små portioner. Og sørg for, at hun får rigeligt at drikke. Hvis hun ikke vil det, skal du afsted med hende.

God bedring smiley

• #4   10. jan 2012 Hov, skånekosten skal du give, til afføringen har været ok nogle gange. Derefter akn du så småt begynde at blande noget af hendes eget foder i og gradvist få hende tilbage på det

• #5   10. jan 2012 Hun drikker fint, der er intet der smiley vi stopper med hendes eget foder, og prøver med lidt udkogt ris. De andre ting har vi ikke på nuværende tidspunkt, så det kan vi først når vi får handlet i eftermiddag.

Hvor længe skal hun have det? Til det stopper eller i flere dage?

Og når I siger kogt torskerogn, er det så rigtig frisk torskerogn eller det der er i dåserne?

• #6   10. jan 2012 Du svarede på spørgsmålet før jeg nåede at stille det, haha smiley

Heldigvis er hun ved godt mod, og fiser rundt og leger, så hun kan ikke have det helt skidt smiley

Da jeg var ude med hende før var afgæringen også bedre, men der kom stadig meget lidt, og det var meget tyndt - dog ikke som suppe heldigvis.

• #7   10. jan 2012 Afføringen*
    (tak til autocorrect smiley )

• #8   10. jan 2012 Jeg bruger torskerogn fra dåse (som jeg ikke koger). Det kan også være fiskeboller, kogt kylling eller kogt fisk (det sidste stinker!!). Jeg blander ca. 2/3 ris med 1/3 kød og laver gerne en portion til en dag eller to, så jeg ikke skal koge kylling og ris hele dagen.

Præcis hvor hurtigt, jeg begynder at blande med det rigtige foder igen og hvor hurtigt, jeg får dem elt tilbage på det, er lidt forskelligt efter, hvor slemt det har været. men man kan prøve forsigtigt, når det ser bedre ud og bliver det værre igen, går man langsommere frem.

Jeg tror ikke, nogen af dem, har haft brug for ren skånekost udover et par dage

• #9   10. jan 2012 Hvis hun har fået mad til morgen, ville jeg forresten bare lade maven få ro til i eftermiddag/aften, hvor hun så kan få sin skånekost. Nogle mener, de skal faste et døgn - det plejer jeg ikke at gøre

• #10   10. jan 2012 Tak for jeres svar og gode råd smiley

Vi giver hende lidt kogt ris og torskerogn i aften, men holder igen med mængden, så hendes mave bare får en lille smule at føle sig mæt på.

Hvor får man det der husk, og hvad er det? smiley

• #11   10. jan 2012 Ville gøre som Louise & Elmo siger. smiley

• #12   10. jan 2012 Det lyder godt nok spøjst smiley
    Vi kigger efter det, tak smiley

• #13   10. jan 2012 Hvordan går det ellers med mavsen?

• #14   10. jan 2012 Jeg spørger efter det på apoteket i morgen smiley

Hun har her til aften fået en lille smule udkogt ris. Efter at have spist halvdelen, ville hun ikke mere, så jeg gik ud med hende. Så snart hun rørte jorden (jeg bærer hende ned ad trapperne), LØB hun over på græsset og sked. Det var mere fast end i går, og man kunne ane at det havde form som "normal" afføring, men det var stadig meeeeget blødt.
    Da vi kom op, spiste hun det sidste, og så gik jeg ud med hende igen, hvor hun igen satte sig til at presse og presse og presse, uden der kom særlig meget andet end sjask smiley stakkels lille mus.

Men hun er stadig frisk og glad, der er intet at mærke der smiley

Kan hunde smitte hinanden? For naboens hund er lidt sløj, og de var sammen i går.

• #15   11. jan 2012 Hm, håber, det går mere fremad i dag :). Ja, de kan sagtens smitte hinanden, så du skal ikke lade hende lege så længe hun har det sådan. Jeg forsøger også at samle op selvom det er svært, men ofte kan man få lidt af underlaget med og få det fjernet

• #16   11. jan 2012 Det håber jeg også. Men tvivler smiley hun peb lidt ved 3-tiden i nat, og en hånd hjalp ikke, så jeg tænkte hva faen og tog hende op til mig. Der gik kun et par minutter, så hoppede hun ned og gik over til døren, så jeg gik ned med hende, og igen løb hun over på græsset for at skide. Det var meget, meget tyndt, som vand. Da min kæreste stod op ved 5.30 tiden kom hun med ned igen, og igen var det vand smiley

Nu har jeg blandet lidt torskerogn og ris, og det har hun spist, så nu venter jeg bare på hun er klar til at gå ned igen, så jeg kan se hvordan det er.

Jeg synes bare det er underligt - hun leger og tonser rundt som hun plejer, det kan slet ikke mærkes på hende..

Ang. naboens hund, legede hun ikke med den. De kender ikke hinanden så godt, og naboens bryder sig ikke meget om Vega, så de holdt meget afstand til hinanden, og har hele tiden været mindst 5-10 cm fra hinanden.

Åh jeg håber virkelig det ser bedre ud næste gang vi kommer ned smiley

• #17   11. jan 2012 Det gjorde det så ikke.. Det var gult, og meget meget tyndt, og der kom næsten intet smiley

• #18   11. jan 2012 Øvøv, så ville jeg nok begynde at overveje dyrlægen i morgen, når det ikke går langsomt fremad hele tiden. Hun kan jo have en infektion, hun ikke selv kan bekæmpe.

Min kat havde en tur sidste år, som endte hos dyrlægen efter et par dage, hvor han fik et skud antibiotika og nogle piller. Han var heller ikke påvirket udover når han skulle af med noget, så brokkede han sig lidt. men ellers løb han rundt som normalt

• #19   11. jan 2012 Jeg tog beslutningen og ringede til dyrlægen, og vi har været afsted i dag smiley

Hun klarede det super, ingen feber eller infektion, og dyrlægen mente det "bare" var noget hun havde spist. Hun fik dog en ormekur for en sikkerheds skyld, hvis det nu skyldtes det smiley
    Dyrlægen gav os lidt skånekost med mere næring end der er i ris og torskerogn, så hun stadig får lidt vitaminet og mineraler, og så fik vi noget, vi skal sprøjte i hendes mund, som skulle få balancen tilbage i tarmen vha. nogle mælkesyrebakterier smiley så nej, vi droppede husk, fordi vi gik dette med fra dyrlægen smiley

Hvad der så ikke er så godt er, at den lille fis havde infektion i begge ører smiley det har undret os hvorfor hun havde så meget ørevoks, og vi har renset og renset, men slået det hen med at det bare er fordi de er så åbne og modtageligt for skidt. Men nej, en infektion til den stakkels trunte der smiley
    Hun har nu fået renset ørerne af dyrlægen og vi har fået øredråber med hjem, så nu håber vi på bedring med det hele smiley

Endnu engang tak for hjælpen smiley

Kommentér på:
Meget dårlig mave

Annonce