{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.574 visninger | Oprettet:

shetland sheepdog {{forumTopicSubject}}

Jeg ander absolut intet om denne race, men kæresten og jeg snakkede lidt om hvad de krævede, bare for at snakke i ved smiley

så kiggede jeg lige på billeder af denne her til morges, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilken pels mængde der er den rigtige smiley håber i kan hjælpe mig smiley

http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/51089/51089,1287532995,1/stock-photo-shetland-sheepdog-sheltie-dog-isolated-on-a-white-background-63344770.jpg

eller

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRPiqfVCZO7UrqQwqkXsUz4LxBCse2okvoGr2FCdV895rxISny_

eller

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ62WdMfaOixzopAA2VCch57XigX6kx1-QKwRMhLqau_wHi9OAa

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  shetland sheepdog
  • #1   14. jan 2012 Med mindre du går efter en sheltie af brugslinjer, så mener jeg nr. 2 ser mest rigtig ud smiley

• #2   14. jan 2012 så billede nr 2, er udstilling og billede 1 er brug?

• #3   14. jan 2012 http://en.wikipedia.org/wiki/Shetland_Sheepdog

grundig beskrivelse, og billedet viser hvordan de fleste sheltier jeg ser, ser ud.

• #4   14. jan 2012 Vil også mene billede nummer 2. smiley

• #5   14. jan 2012 Mon ikke det er som colli der også findes i korthår.
    Det sidste billede ved jeg ikke lige, måske blot en udstillingsmodel:o)

• #7   14. jan 2012 Nu skal den "oprindelige" sheltie ikke være specielt langhåret. Der vill være meget upraktisk med det terræn de har på shetlandsøerne.

Det andet billede du har fundet er uden tvivl en hanhunde, de fælder mindre og har derfor "tiden" til at håret vokser sig længere end som tæver der går i løb og smider pelsen 3-4 mdr efter løb..

Billede nr. 1 er måske lige kort nok! Mine tæver har mere og det er sagt med at den ene som jeg ejer (sonja) ikke har særlig meget på kroppen men kan få en god krave, OG så ligner det en unghund! Så kort skal pelsn ikke være..

Sidste billede ligner en tæve. Sådan kan de også se ud, MEN for mig ligner det en steriliseret tæve. Jeg har set tæver blive udstillet sådan, men de kan j oogså være sterilieret og udstillet...

• #8   14. jan 2012 Nr 1 er en ung tæve
    Nr 2 er en showklippet amerikansk han
    Nr 3 er gammel - den kan muligvis også være kastreret, hvilket påvirker pelsen temmeligt meget.

Den korrekte/normale pelsmængde for en han kan du se på min profil. Han er ikke showshinet på andet end de to udstillingsbilleder, og selv der er hellere ikke gjort ret meget ud af det.

Vær dog opmærksom på at tæver generelt har mindre pels, og at pelsen kan være op til 3 år om at blive færdig - man kan derfor ikke sammenligne en ung tæve med en voksen han. Pelsmæssigt er det to helt forskellige dyr. smiley

Sådan en hanhundepels kan til gengæld se lidt "fladt" ud i blæst: (link fjernet)

Og den bliver også større om vinteren:
    (link fjernet)

Hvis du vil se hvad der klarer sig bedst på udstillinger herhjemme kan du klikke dig igennem de danske championhunde her:
    (link fjernet)

Ellers er det bare om at søge på shetland sheepdog her på HG. Det giver dig en idé af hvad der er normalt herhjemme. 74% af alle sheltier er i DKK, så det burde næsten også være tilfældet herinde.

• #9   14. jan 2012 Som søster skriver, så er min "Linda" lige blevet 3 år og hun står i fuld pels lige nu. Jeg har ikke noget ny opdateret billede af hende, men hvis I ser på hendes profil så kan I så nogle billede hvor hun er godt med pels og så læg en smule mere til. Tæver for ikke mere "normalt"..

En hund kan også blive champion uden den mega store pels..

• #10   14. jan 2012 Det går op for mig at jeg ikke har opdateret min profil i flere år, så mine billeder er egentligt også af en hund der ikke er helt færdigudvilket.

• #11   14. jan 2012 Er der flere størrelser inden for Sheltierne? Jeg møder nemlig ofte sheltier i to størrelser, meget lille sådan ca. 35 cm og så en der betydelig større, men som dog ikke er så stor som en Collie.

• #13   15. jan 2012 Anya

Nej. Det gør de ikke.

• #14   15. jan 2012 Som Maj-Britt er inde på, så er der kun én standardstr. Hunnerne må dog gerne være mindre end hannerne, så en lille tæve ved siden af en "stor" han kan se ret forskellige ud selv indenfor standard - især hvis hannen har stor pels.

Størrelsen kan dog være svær at ramme for denne race. Man skal tænke på at racens standard er relativt ung (lidt over 100 år - i min hunds tavle finder jeg collie i 24. led) og de racer der er i er meget forskellige, så når de slår igennem laver de al mulig ravage (ses især på størrelse og ørestilling). smiley

• #15   15. jan 2012 Anya; Hvor har du det fra?

Det er ihvertfald ikke korrekt, dog er der mange hanner som bliver alt for store..

Kommentér på:
shetland sheepdog

Annonce