Førstegangs hundeejere, hjælp lige! {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Som overskriften hentyder til så skal kæresten og jeg have vores første hund, dog først til sommer, så jeg kan være hjemme i ferien.
Jeg elsker at være i god tid, og når beslutningen jo er taget, vil jeg have så meget viden som jeg nu kan inden hvalpen flytter ind til sommer.
Vi er faldet pladask for den franske bulldog, men jeg har samtidig læst mig til at der er mange sygdomme forbundet med denne race, vi skal derfor have en med stamtavle.
Kan i anbefale en kennel der har sunde og gode franske ?
Hvad skal vi især være opmærksom på når jeg kigger på hvalp, her tænker jeg på det sundhedsmæssige?
Det skal som sagt være både min og kærestens første hund, derfor er vi lidt på bar bund med helt basale ting som foder, opdragelse osv. Kan vi melde sig til kurser hvis ja hvilke?
Send gerne nogle links hvis i kender nogle gode
Min kæreste og jeg er unge, dvs. begge to 20, men i den grad bevidste om hvad det indebærer at have hund. Har vores alder betydning for opdrætternes valg når de skal sælge en hund?
Jeg håber i kan hjælpe et par førstegangs hundeejere. Vi har selvfølgelig læst næsten hele internettet igennem, men føler stadig vi mangler svar på noget
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
nov 2009
Følger: 12 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 78 Svar: 1.540
Så ja, nogle opdrættere vil sige nej til at sælge til jer , fordi I er "unge og umodne" ..
- Jeg giver dem ikke ret i denne generalisering ;o)
Jeg er selv 22 år har 2 hunde, så man kan sagtens have hund som ung .
Men mange opdrættere sælger ikke til hunde .. Så derfor, når I finder en god opdrætter er det også en god idé at have en god dialog og de lærer jeg at kende
Jeg vil også anbefale jer at starte til hvalpemotivation, og I skal nok melde jer til tidligt, mange steder er det næsten umuligt at få en plads ..
Mht. foder, så tag en snak med opdrætter, hvad fodrer de med? Fungerer hvalpen på det?
- hvis ja, så fortsæt med det foder ..
Der er mange meninger om foder, så ingen vil komme med det samme svar
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 532
En rigtig god ide er at besøge flere forskellige kenneler, så i finder den der passer bedst til jer.
Efter min mening er foder son Orijen, Wolfsblut osv noget at det bedste man kan give sin hund. - det vigtigste er i hvert fald at hovedingrediensen er kød.
Syntes allerede det er et plus I har sat jer ind i sygdomme - så husk at sørge for at de kenneler i besøger har tjekket deres hunde for det mest gengse.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.198
jeg kender ingen kenneler, men mange gange er der ventelister, så for at være på den sikre side, så skal i igang med at lede efter stedet.
http://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=24
tag ud og besøg stedet inden de får hvalpe og imens de har hvalpe, så kan du danne dig et indtryk af om det er et sted du vil have hvalp fra.
finder du en god opdrætter vil vedkommende hjælpe dig med alle dine spørgsmål
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.198
jan 2012
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
Hvor er det øv hvis alderen skal afgøre om vi kan få vores drømmehund eller ej, men jeg kan selvfølgelig godt se det fra opdrætterens synspunkt.
Jeg håber ikke vi bliver valgt fra fordi andre har jokket i spinaten.
Jeg har i forvejen to katte, kender alt til ansvaret.
Jeg krydser fingre for at jeg får mig en sund og rask hund, men man kan vel aldrig sikre sig fuldstændig. Min "garanti" vil jo være stamtavlen. Men om ikke andet er der sparet op til evt. kommende dyrlæge regninger. Hvis ikke var det måske ikke den race man skulle anskaffe sig?
Nu spørger jeg nok dumt, men hvalpemotivation, er det noget man går med når hvalpen er flyttet ind?
jan 2012
Det var da også et dyrt eksempel. Her på landet kan vi slippe med en trejde del af de priser dér
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 161 Svar: 12.820
dec 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 366 Svar: 1.816
nov 2009
Jeg har det til begge mine , i december en lørdag aften blev den ene syg, så en tur på Kbh. dyrehospital og mandag hos egen dyrlæge .. = 2.500 kr. og det var endda ikke dyrt :o)
- Så er en sygeforsikring givet godt ud
nov 2009
Og jeg er også blevet kontaktet i forbindelse med en der var interesseret i en shiba ..
Så jo :o)
Man kan jo starte beskeden med at skrive, at man er nysgerrig på racen og derfor tillader sig at skrive .. Og bla bla bla ;o)
- Så ved vedkommende det "bare" er for at få hjælp og vejledning ..
dec 2007
Følger: 25 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 103 Svar: 1.371
jan 2012
Jeg vil forsøge at forhøre mig hos nogen der kender mere til racen
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 938
Personligt ville jeg være obs på forældrenes HD og AD status, ryg, luftveje osv, men der er, hvad jeg ved af, vist ingen direkte avlsrestriktioner på racen, så selvom I køber fra avlsgodkendte forældre, behøver de ikke være fri for alt.
Vi har indtil videre været heldige at undgå det hele, men hun er jo heller ikke så gammel endnu
I skal vide at den franske er en meget stædig hund, der ind imellem godt kan have l*et i ørerne, når der bliver kaldt eller sagt nej, men det er egentlig også det eneste, der ikke er at råbe hurra for, hos denne skønne hund (og så lige sygdommene, selvfølgelig)
Glæd jer!
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 52 Svar: 938
Vi har lige været til dyrlægetjek med hende, hvor vi kom af med godt 1000 kr, og vi skal snart afsted igen for at få et pas til hende. Så det er dyrt, men det handler om at prioritere, så kan det mere end sagtens fungere, selvom man er under uddannelse
Hvis du har spørgsmål til selve hunden, så fortæller jeg gerne om vores
dec 2011
Følger: 1 Svar: 12
Har I overvejet at hjælpe en af de mange hunde som allerede nu sidder og venter på et nyt hjem?
(link fjernet)
Det kan absolut anbefales - både for Jeres, og ikke mindst hundens skyld.
/K.
Førstegangs hundeejere, hjælp lige!