{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.808 visninger | Oprettet:

HJÆLP til Shih tzu {{forumTopicSubject}}

Hej Shih tzu og andre hundeejere

Jeg har anskaffet mig den dejligste hun, nemlig en Shih tzu. Hun er efterhånden 6 måneder gammel og fylder min hverdag med liv og glæde.
Jeg forsøger så vidt muligt at holde hende "lækker" men det er blevet et større arbejde, desto størrer hun er blevet. Mine spørgsmål lyder derfor således.

- Kan jeg gøre noget selv ved at hendes øjne ikke løber så meget. Ved at det ligger til racen, men Futte er i øjeblikket konstant våd i hovedet i dagtimerne og det er selvfølgelig ikke rart for både hende og jeg selv... og jeg frygter det bliver koldt for hende, når vinteren kommer eller det skal udvikle sig til noget svamp. Jeg forsøger så vidt muligt at tørrer hende, men det hjælper optimalt. Håret er klippet så hun ikke får hår i øjenene. Jeg har overvejet at tage til dyrelægen, men lille først høre jeres erfaringer.

- Kan jeg gøre noget ved de røde rander hun får under øjnene. Hun er sort og hvid, så det ses tydeligt. Kan man evt. skifte foder eller lignende? Jeg bruger shampoo til hvide hunde, den fra KW, men den tager desværre ikke det røde. Hun får også røde poter, når hun i perioder slikker dem meget.

- Hendes ører er begyndt at klø rigtig meget og lugte grimt. Jeg vasker dem med sæbe når hun bliver vasket. Jeg har prøvet at tage hårene med en pincet, men hun bliver rigtig sur og ked af det. Kender I til dette problem?

Jeg håber I vil dele jeres erfaringer med mig smiley

Mvh. en førstegangs Shih tzu ejer


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP til Shih tzu
  • #1   6. okt 2012 Jeg synes ikke at du skal slå dig til tåls med at "det ligger til racen" at øjnene løber meget i vand. Det kan skyldes flere ting bla. fejlplacerede øjehår, dvs.hår der genere selve øjet.
    Så jeg vil anbefale at du får hundens øjne tjekket af dr.dyr før du begynder at symptombehandle.


  • #3   6. okt 2012 http://happynoise.dk/?page_id=17

    Lyder til dyrlægen skal kigge på hendes øre, de bør ikke lugte grimt.
    Mht. øjnene kan det være klipningen der får hårene til at genere, så de løber mere end de bør, få dyrlægen til at kigge på det samtidig :o)
    Pøj pøj med det :o)


  • #4   6. okt 2012 Hov du må endelig ikke vaske indersiden af ørene med sæbe! Der skal bruges en særlig ørerens, og man må ikke rense øre på hunden særlig ofte. Men du kan jo lige få dyrlægen til at tjekke når du alligevel er der for at få kigget på øjnene.

  • #5   6. okt 2012 Hun slikker meget poter skriver du.... sørger du for at klippe pelsen imellem trædepuderne væk? og ellers skylle shampoo godt ud?

    Jeg har også haft brugt KW til ST, gør jeg ikke mere, synes ikke det er så godt til den race.

    Enig med Anne Julie, det havde jeg ikke lige bidt mærke i :o/


  • #6   6. okt 2012 Jeg render da lige med en "halv vind", glemte igen at skrive noget mere ;o) har hunden pels imellem trædepuderne og der bliver godt fugtigt der, så kan den hurtig får noget svamp... men ellers tænker jeg allergi hvis det er meget slikken på poterne....

    Hvor har du købt hende henne?


  • #9   6. okt 2012 Du må hellere forbi dyrlægen. De ting du beskriver kan være symptomer på alt fra allergi, ørebetændelse øjenbetændelse eller hår i øjenranderne. Til helt alm. Hygiejne og pelsplejeproblemer. Og det kan vi ikke vurdere via en skærm.
    Men hvisdu holder kløerne nede og klipper poterne og der ikke sidder noget i dem, så skal hun ikke slikke poter. Hvis du holder ørene med plukning af hår og renser ind i mellem ca en gang hver anden måned så burde ørene ikke hverken lugte eller klø.
    Øjenranderne skal holdes tørre. Det kan være i forbindelse med tandskiftet og hormoner de løber mere. Men igen det kan også være noget mere.


  • #10   6. okt 2012 Hej
    Tag lige en tur til dyrlægen.
    Få checket øjnene og øjenhår. Shih tzu'erne er "vokset" fra de fleste problemer med øjne der løber, så der kan være nogle ting at checke.
    Som andre skriver, så få checket ørerne - de må ikke klø. Og kun vaske ørerne udenpå.
    Slikken på poterne - igen spørg dyrlægen. Det kan være en dårlig vane.

    Og så er vi ikke vilde med KW shampoo til ST'ere. minkolie og lang pels er en dårlig kombination.


  • #11   6. okt 2012 Hun er rigtigt sød. Og du er velkommen til at spørge videre.

  • #12   7. okt 2012 Tak til alle for dejlig mange indlæg og gode råd.
    Jeg kan godt se på det hele, at vi skal en tur til dyrlægen, det er rigtig rart at få bekræftet at det ikke blot er "noget der ligger til racen" smiley Jeg plejer at være god til at få klippet hendes poter jævnligt. Jeg skal aldrig vaske hendes ører igen :S
    Stine: Hvor hyggeligt også at støde på dig herinde også, jeg har læst om rå-fodring og kan sagtens se det er super godt. Men formentlig også en hel del mere tid og penge :S Det er sjovt du skriver det med de billige guffer fra Netto, for dem købte jeg for en måned siden...
    Aino K: Futte kommer fra en kennel i Kirke Hyllinge, hun hedder Linda og kalder vist nok sin kennel LINI. Fantastisk sted...
    JA er hun ikke bare bedårende smiley Men hun løber samtidigt også med første pladsen, som den FRÆKKESTE. Men hun er glad, så det er jo det vigtigste...


  • #13   7. okt 2012 Opdatere gerne hvad dyrlægen siger :o) Håber hun hurtigt vil være i bedring med sine øre.

  • Lone M
    Lone M Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #14   5. feb 2014 Kære alle. Tror måske min lille Shih Tzu pige på 1 år har fået et bygkorn. Det generer hende tilsyneladende ikke . Hun leger og er kærlig som altid. Kan jeg gøre noget selv - eller er det forbi dyrlægen ?

  • Tina Mulvad M
    Tina Mulvad M Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #15   15. dec 2015 Hvad skete der ved dyrlægen ?
    Har en magen til ked sine poter, den slikker og slikker på dem. Den får SHIH TZU foder fra Royal Canin ... Den har haft skærm på og den får klippet poter hver uge mellem trædepuderne ..


Kommentér på:
HJÆLP til Shih tzu

Annonce