5.352 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
30 Svar
Stødhalsbånd se hvor ondt det gør på mennesker Stødhalsbånd se hvor ondt det gør på mennesker
Ja ved ikke om det har været oppe, men kan virkelig ikke forstå nogen kan få sig selv til at bruge stødhalsbånd på hunde.....
Hvis de gerne vil se hvor ondt det rent faktisk gør på menneskesmertetærskel, så vis dem denne video (den er dog også lidt sjov, men kun fordi det er mennesker med dem på og de selv har sagt ok til det :-))
http://www.youtube.com/watch?v=HuKva8GUwBk&feature=share
0 synes godt om
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 598 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.910
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 18
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 1.399
Jeg har heller ikke brugt det på de to hunde jeg har nu, da de ikke stikker ud af haven, Griner med mindre der er nogle der har glemt at lukke lågen.
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 18
et er at hunden kan blive generet utryg og derved fx angstbider eller stresset noget andet er at det faktisk kan give hunden hjerneskader og ja så påfører man hunden smerte og derfor ses det som dyremishandling (som det også er)
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
malene M
er selvfølgelig SÅ enig med dig!!!
kindling kan skade hunden meget og f.eks. føre til pludselige udbrud af angst eller aggrassivitet - ja eller epellepsi osv.
desuden er det som du siger så smertefuldt ogunødvendigt at det ses som dyremishandling og er derfor selvfølgelig forbudt.
jun 2010
helt enig det er dovenskab eller mangel på viden (og medfølelse)
jun 2010
Mikael H
der er lavet masser er videnskabelig undersøgelser af hundes reaktion på strøm og kindling er et velkendt fænomen...
jun 2010
Mikael H
jamen jeg kan godt se at fordi du ikke har oplevet det passer alle videnskaelige undersøgelser ikke - eller noget... det er for længst noget som er påvist og noget som man idag bevidst bruger i behandlingen af fx epellepsi
om heste og hunden har same følsomhed for strøm det vil jeg gerne se en reel kilde på? - heste er meget større end hunden og påvirkes derfor ikke så meget af samme styrke - desuden har hesten svedkirtler ved hunden hvorimod hunden ikke har det....
men ja ja det er en lidt anden diskution (og en jeg er for træt til at tage nu) det ændre ikke på min holdning til at bruge strøm til hunde (et synligt hegn er træningsmæssigt noget andet (ikke at jeg vil støtte dette) men det er de usynlige jeg lige nu forholder mig til- og altså stødhalsbåndene
jun 2010
vi er helt enige - inde af de 3 alternativer er særligt dyrevenlige. Noget andet er det dog når det kommer til hunde - her ser jeg ikke strm som en løsnng
jun 2010
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 368
okt 2011
Så du vil hellere mishandle en hund, fremfor at opsætte et hegn...
Hold da op en god hundeejer.
Og ja det er mishandling at give en hund stød, og det er ALTID unødvendigt at give en hund stød, ALTID!
Skal man så også stikke ens unger nogle flade når de ikke lige gør som man vil have dem til?
Slå folk på gaden fordi de ikke holder til højre på fortovet?
Nej vel...
At man er for dum til at opdrage sin hund skal ikke gå udover hunden, at man ikke har råd til at købe hegn, skal ikke gå udover hunden.
At man har manglende empati for sit dyr, skal ikke gå udover hunden!
Man skal krafthelvede IKKE på nogen måde tilføre sin hund smerte ved at give den stød aktivt eller inaktivt!!!
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 4 Emner: 63 Svar: 1.059
Hundene lærer lynhurtig, hvor til de kan gå, og kan derefter færdes, helt frit på de indhegnede område...
Jeg synes ikke det er synd, derimod en go løsning, som gør at alle, hund og mennesker, slipper for besvær..
Selv har jeg "kun" hestens hegn.. Begge mine,har som små, haft snuden på hegnet. hvilket idag gør, at de, heldigvis, ikke går i hestefolden..
Jeg synes, personligt, at en hundegård og bur, er mere synd, da man der begrænser hunden meget...
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.140
Jeg vil bestemt mene at der er forskel på et hegn som hesten kan se er der og et stødhalsbånd hvor hunden ikke har noget synligt at forholde sig til.
Min hest er såvidt jeg ved aldrig gået på hegnet, han kan se det er der og respekterer det, der har hegnet været slukket flere gange uden hesten nogensinde opdager der.
Jeg forstår ikke hvorfor folk ikke bare hegner deres have ind hvis den løber ud af matriklen.
sep 2006
Følger: 26 Følgere: 38 Hunde: 13 Emner: 21 Svar: 416
Vi har også heste, og geder. I sommers da vi ny stødboks op, sate vi samtidig mere jord til hegnet. Vores heste bliver altid inde, men vores geder derimod kunne da ikke være mere ligeglade med om der er strøm i hegnet.
Og støm er der, kæresten skulle i sommers lige åbne et sted hvor der er et dårligt led. Han stod på en palle, og havde ikke direkte jordforbindelse. Der sprang en 20 cm gnist og han lettede 30 cm fra jorden. Han gik ind og skruede hegnet ned på halv styrke - For det rap han fik mente han ikke dyrene skulle have.
Som sagt bliver vores heste inde, dog har vi en pony som altså ikke er dum. Vores hegn er ikke altid tændt, og på de dage hvor det ikke er der ser hun af og til sit snit til og lunte ud. De store hunde har også begge været på hegnet når de løber under, og selv om de får stød så bliver de altså ved med og løbe under. Ja min corso har da præsteret og stå og snuse til hegnstråden, få stød. For 5 min efter og snuse til den igen. Vores gamle hanhun tisser stadig op af pælene, og rammer hegnet. Men han gør det altså igen dagen efter.
Jeg kunne aldrig selv finde på og putte stødhalsbånd på vores hunde. Men jeg kender da nogen som bruger det, og for dem er det jo så det alternertiv der virker.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Videoen er sjov :b Men nøj, jeg forstår ikke de går friviligt med til det!
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.387
jun 2010
præcist
og ja det er forskel på synlige og usynlige hegn jeg forholde rmig til de usynlige - de synlige har hunden en rimelig chance for at undgå (ikke at jeg nogensinde ville anvende et sådan til at holde min hund inde (jeg udsætter ikke mine hunde for smerte unødigt)) men de usynlige hegn har hunden ingen mulighed for at se og dette går at hunden oftest skal ahve stød en hel del gange og hvis dette ikke er tilfælges udvider en overreaktion - så nej ville aldrig nogensinde kunne drømme om at bruge dem - synes ganske enkelt det er mangel på empati overfor hunden
jan 2009
Ja det er forbudt.
Er det synd ja da, der er vi helt enige,
tager hunden skade af det, måske nogle.
Men men, Min have er hegnet ind med vildthegn på 1.6 m højt vildthegn rundt om hele grunden, haven er delt i 2 med træhegn, det vil sige at min samojede paserede enten trådhegnet eller træhegn og trødhegn.
Jeg harvde virkeligt prøvet alt men hunden stak alligevel af, jeg fik mange gode råd og prøvede alt.
Sidste mulighed for at han ikke løb op på den store vej (hvilket han jo altid gjorde) var valget, en lænkehund eller usynligt hegn.
Det gør ondt at få et rap af halbåndet, men der er stor foreskel på at få et stød af et hestehegn der også gør nas men det snore noget bagefter (er gammel hestepige tro mig jeg har fået mange stød) halbåndet giver et rap og så er det overstået, Det er jo ikke sådan at halsbåndet var indstillet til bare at give et rap ud i det blå, nej der er som før skrevet sat flag op når halsbåndet bipper, altså først en advarsel, hvis han så gik helt hend og rørte hegnet fik han stød.
Jeg valgte altså halsbåndet og det "usynlige"hegn for at undgå at han kunne være lænket. Han to ikke skade af det, tvært imod var han ikke mere bange for hegnet end at hvis der kom en kat ind i haven tag han gerne det stød det gav for at jagte det hend over 1.6 meter højt hegn og ud over marken.
Værsgo at råbe dyremishandling efter mig, men min kalre overbevidsning er stadigt at det er bedre at min hund fik et stød en at han var årsag til døds ulykker opppe på vejen.
En sidste ting har i nogle siden prøvet at køre langs en trafikeret vej for at lede efter din hund der har været væk i 2 timer, det er grimt, rigtigt grimt at køre og kigge efter om din hund ligger død i grøften.
Det blev langt men det var lige en bøvs fra mig.
Opdragelse er fint det virker med mine to buhunde, skulle de s,utte kommer de med det samme igen når der bliver kaldt.
Prøv at hør hvormange med slædehunde der kan træne dem til at blive i haven.
jan 2009
det usynlige hegn er egentligt bare en lille ledning man lægger ud eller graver lidt ned, rund om haven. DEt går så ind i en boks som man så kan tænde for, der kan man indstille hvor langt inden grænsen den skal give signal. I det halsbånd hunden får på er der et batteri i der så registrere den strøm der løber i ledningen på jorden. Når hunden kommer hen til hegnet giver halbåndet et advarsels bip og bliver det ignoreret give det et stød. Når hunden fjerner sig fra ledningen kan halsbåndet på ingen måde give stød mere, da det ikke får noget signal.
jan 2009
jan 2009
Jeg er egentligt lidt chokket over at jeg ikke er blevet dømt til pinebænken endnu... hmm det kan vel nå at komme endnu
jan 2009
jun 2010
En ting er at indhegne sin grund med et synligt hegn som hunden har en reel mulighed for at undgå efter et par stød. Sammenhængen mellem at hvis jeg røre det hegn går det ondt er ret let at koble: hermed ikke sagt jeg støtter denne form for indhegning til hunde. Men det kan på ingen måde sammenlignes med de usynlige hegn. Her har hunden ingen reel mulighed for at undgå at få de første mange stød. Koblingen mellem bib lyd og stød skal først etablere, dernæst skal hunde koble bib lyden med at den skal fjerne sig fra et område (og i en vis retning). Dette gælder et sted på grunden. Dernæst skal hunden koble at dette gælder hele vejen rundt. Det er en meget mere kompleks kobling hunden skal lave.
Dernæst er der lavet undersøgelser og forsøg som viser at udsættelsen for strøm som usynlige hegne generelt påvirker en del hundes psyke. De bliver fx generelt mere angste eller aggressive, udvikler angst eller aggression mod andre ting, steder og får ofte som følge af dette et generet højere stressniveau.
Dernæst holder hegner hunden inde (teoretisk set) men ikke andre hunde og dyr ude. Måske er det bare mig men at sikre hunden er på min matrikel er altså ikke nok – det handler også om at hunden (og andre dyr) er sikre – altså at andre hunde fx kan komme ind på matriklen.
Desuden har jeg selv været med til at hente en hund som var blevet angrebet af to andre hunde på dens matrikel (hunden havde stødhalsbånd på) hunden var blevet så panisk at den var løbet ud og ikke kunne komme ind igen (da den fik stød). Hunden blev overgivet til dyrenes beskyttelse og bortformidlet.
Jeg har prøvet af få stød med sådan et halsbånd (en træner i den hundeklub jeg gik i satte det på en hund og ødelagde denne hund men det er en anden historie) men jo det gør bestemt ondt – der er en grund til det virker – det er ikke en lille summen som får hunden til at holde sig fra stedet der er fordi det medfører væsentlig ubehag – eller ville det helle ikke være så effektivt som det er.
Men ja – hvad kan jeg sige – det handler nok om holdningen til hunden og ens egen etik (eller mangel på samme). Jeg ville til hver en tid sætte et reelt hegn op som holdt min hund inde (og det findes der hegn der gør – det handler bare om hvos meget man som ejer gider ofre på det af tid og penge).
Ifølge dansk lovgivning ses brug af strøm til dyr (i træningssituationer) og usynlige hegn som skadeligt for dyret og som så væsentlig ubehag at det er kategoriseret som dyremishandling. Og dette kan jeg naturligvis kun tilslutte mig. Aldrig i livet om jeg kunne finde på at påføre mine hunde så væsentlig ubehag fordi jeg ikke selv evner at sætte et ordentligt hegn op. Men ja vi er vil alle forskellige.
Men ja ja sådan er vi så forskellige – jeg holder mig til dyreværnsloven, forskningen i bl.a. kindling og min egen etik.
jan 2009
Batteriet der sider i halsbåndet er ikke ret stort og jo det giver et stød men ikke meget værere at man bliver forskrækket.
Jeg giver jer alle sammen ret i at det er bedst at indhegne haven og træne hunden til at blive inde.
Jeg havde kontakt med adfærdsterapeuter (godt nok på grund af andre problemer med Chico) De var selvfølgeligt ikke vilde med at jeg brugte halsbåndet men selv om jeg prøvede alle deres metoder hjalp det ikke, jeg betalte oveni købet for at de var her i 2 timer for at vise mig hvad de ville gøre, men de måtte give op, de anede ikke hvilken metode jeg ellers skulle prøve.
Jeg kunne så aldrig finde på at bruge sådanne et halsbånd som de tester på videoen da hunden ingen mulighed har for at finde ud af hvorfor den får stød og at det virkeligt kan misbruges.
Og jo det er ulovligt at bruge sådanne et halsbånd, men jeg anede ikke mit levende råd tilsidst.
jun 2010
jan 2009
okt 2011
Så har du jo heller ikke hegnet forsvarligt af.
Et hegn der skal holde en hund inde skal være betydeligt højere, og samtidig skal det også være gravet en god sjat under jorden, så hunden ikke bare graver sig ud, med mindre man har hårdt underlag, så er dette ikke nødvendigt.
At give en hund stød, er lige så svagpisser agtigt som at slå sine børn fordi man ikke er ansvarsfuld nok til at opdrage ordentligt på dem.
Hanne L
Nu er der så betydelig forskel på de watt hunden får stød af, kontra den lille snurrende fornemmelse man får når man slikker på et 9volts batteri!
Du tror da vel ikke at en stungun som politiet i andre lande bruger, kun giver samme stød som at slikke på et 9 volts batteri vel?
For det er faktisk et 9 volts batteri der trækker dem.
jan 2009
Jeg siger heller ikke at det var det rigtige at give ham stødhalsbånd på. Ja man kan mærke det stød det giver ellers ville der jo ikke være nogle mening i at bruge det.
Men så ondt gør det altså heller ikke, inden han fik det på prøvede jeg det af på mig selv, ville aldrig udsætte min hund for noget jeg ikke selv var villig til.
CMP vil du være sød at fortælle mig hvad jeg så skulle have gjort, han klatrede også over hegnet i hundegåen der er over 2 meter højt. Han kunne ikke grave sig ud så man klatrede da bare over.
Det skal så lige siges at jeg slet ikke finder det nødvendigt at bruge det på mine 2 små piger da de respektere hegnet. Den lille kan dog godt finde på at kravle over ud til marken, men hun kommer når der bliver kaldt på hende og skulle jeg ikke opdage det (man vender jo rykken til engang imellem) står hun pænt og beder om at komme ind i haven igen.
Men jeg vil virkeligt gerne lære hvad jeg ellers kunne have gjort, hundegården lage jeg net over så han ikke kunne komme ud, men det var lidt svært at gøre i haven da den er pænt stor. Jeg kan ikke lige se hvad det ville have sat højere hegn op da han jo også klatrede over et 2 meter hegn. Selv ikke da han landende forkert og slog hoften havde han lært af det.
jan 2009
Stødhalsbånd se hvor ondt det gør på mennesker