Tung beslutning! Tung beslutning!
Jeps, der er taget en tung og - for mig - trist beslutning i dag.
Vi skal IKKE have hvalp til foråret.
Det har jeg besluttet og udelukkende på grundlag af at have observeret vores ene tæve her de seneste par dage.
Hendes løbetid er ved at være ovre, hun kan godt gå sammen med hanhunden nu uden at der sker noget, men jeg holder øje. Han er dog ikke så interesseret i hende mere, så "faren" er nok ved at være ovre.
MEN siden i går formiddags har hun været vildt aggresiv overfor vores anden tæve, som er steriliseret. Hun dominerer hende vildt - vogter nærmest over hende. Hvis Trine bevæger sig ud af sin kurv, så farer Daisy over hende og snerrer og snapper efter hende. Daisy knurrer endda efter hanhunden.
Hvad betyder det?
Dette er mit grundlag for at fravælge hvalp, da det jo skulle have været en Dobermann og jeg tænker lidt - hvis Daisy bliver ved at være sådan i forbindelse med løbetid, så kan det jo være at Doberhvalpen, der skulle have været en tæve, på et tidspunkt siger fra - med en dødelig udgang.
Det vil jeg ikke have siddende på min samvittighed.
Så jeg er faktisk ret ked af det i dag. Daisy har vi valgt at lukke væk, for Trine skal da osse have lov at bevæge sig rundt i huset og komme til at drikke vand - som Daisy indtil nu har afholdt hende fra.
Er det en klog beslutning af mig eller hvad kan jeg gøre for at mindske de konflikter, der er i huset. Det skal lige siges, at Trine gør INTET - sender ikke engang dæmpede signaler af nogen art, hun lister nærmest langs panelerne i huset og undgår Daisy og hanhunden osse. Hun virker meget nedtrykt over det.
Er osse lidt spændt på hvad manden siger til min beslutning, når vi engang kommer til at snakke om det.
Dum dag, synes jeg.
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 523 Svar: 12.605
Vi var ude for det samme efter Lankas første løbetid - der begyndte hun at ryge på Punktum uden provokation og uden varsel. Og det hjalp intet som helst at sterilisere hende. Og jeg ønsker virkelig ikke for andre, at leve med to tæver, der ikke kan enes. Det var et helvede!
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 138 Svar: 2.087
Jeg er dybt frustreret over det.
Lige det med sterilisering, den har jeg faktisk selv tænkt. Det er jo ikke billigt, men hvis det kan afhjælpe problemet, så er det fint nok med mig. Er bare ikke så sikker på mandens mening, da Daisy jo er hans lille baby.
okt 2010
okt 2010
Så burde hun have ændret adfærd for 3 år siden, da hun er 6 år og bliver 7 i år *S*
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Vi mente også på et tidspunkt at vi skulle have to hunde, men Lia er territorial overfor andre tæver på egen matrikel og hundedominant, så risikoen for at der kunne blive ballade når hvalpen er kønsmoden (vi ville have en tæve) er for stor for os.
Jeg har også en enkelt gang brudt min egen regel om maks. 2 indekatte fordi flok dynamikken ikke virkede, så en af vores katte, Murphy, blev faktisk købt til de andre katte og ikke til os, hans temperament blev også valgt ud fra deres og ikke ud fra vores, jeg var ellers faldet pladask for hans bror som havde taget et blik på mig og hang ved mig som velcro under hele vores killingebesøg.
Sjovt nok, så er Murphy den eneste hvalp/killing der er blevet accepteret 100% af de andre fra første sekund, så han var lige hvad der skulle til, og vi er selvfølgelig helt pjattede med ham.
okt 2010
Jeg kunne måske have været lidt mere tydelig i det, jeg skriver, men jeg mente det er 3 løbetid, hun har efter den anden tæve er blevet steriliseret. *S*
Og ingen grund til at flove sig.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 74 Svar: 2.007
okt 2010
Vores DSG er dog så god som dagen er lang, hun har aldrig markeret overfor hunde, hun kender.
MEN dermed ikke sagt at hun en dag kan få nok og så kan hun nemt knække nakken på vores meget lille papillon på ca 2 kg. Uden problem endda, så lige pt er de adskilt og forbliver det.
Uden at skal prale eller noget, så kan jeg læse den lille bedre end manden kan, for når de er i samme rum, så ser jeg vores Daisy sidde og nedstirre Trine konstant - selvom Trine ligger og sover med ryggen til. Det først når hun bevæger sig og f.eks vil ud og have vand, så farer Daisy på hende.
feb 2009
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 205 Svar: 3.353
Har desværre ingen ide om hvad det kan være men har i fået tjekket hende for smerter?
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 68 Svar: 318
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 96 Hunde: 4 Emner: 959 Svar: 18.011
okt 2010
Du har ret i det, du skriver.
Daisy ER adskilt fra de andre og forbliver det resten af dagen, så ser vi lige i morgen tidlig hvordan det ser ud. Fortsætter hun i samme dur, så bliver hun igen adskilt fra de andre.
Motion får hun nok af, men hun gider ikke, når hun skal være alene.
Vi ser hvordan det ser ud i løbet af et par dage.
Jeg kæmper for at stoppe adfærden - sad i lænestolen i stuen, hvor Trine lå i kurven og sov. Daisy lå i døren melelm stue og køkken og nedstirrede Trine. Jeg bad min mand om han ikke gad at lukke hende ind i værelset. "jo jo, lige om lidt". Efter 10 min rejste jeg mig selv op og smed hende derind.
Som jeg ser det, så er det kun med mig, der er konsekvens, desværre.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
jul 2008
Følger: 34 Følgere: 37 Hunde: 4 Emner: 124 Svar: 2.798
Dog tror jeg det gør ondt værre at lukke dem væk fra hinanden i længere tid af gangen, det er dig der bestemmer ikke din tæve og det må du så vise den promte.
okt 2010
Det er vi enige i - osse derfor jeg har bestemt mig for at vi IKKE skal have en Dober.
Det er vi så ikke enige i i huset, kan jeg sige. Det har givet lidt skænderier her til aften.
Og ja, det duer ikke med nedstirren, men nu er det jo kun mig, der viser konsekvens overfor hunden - ved manden er der ingen konsekvens, så jeg er ligevidt.
Er nået dertil at jeg er ved at opgive ALT her i huset. Synes simpelthen ikke der er noget der fungerer.
Men tak for råd - de er taget til efterretning
Tung beslutning!