Reserveret Reserveret
Hvad forstår i når en race beskrives som reserveret?
Hvordan reagere en reserveret race (generelt) på f.eks. møde med fremmede mennesker/børn og hunde, her tænker jeg både på bare at være i nærheden men også hvis nogle fremmede mennesker/hunde skulle kontakte den reserveret hund?
Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad ordet reserveret dækker over, tror jeg tænker lidt aggressiv/angst, men i beskrivelsen af mange racer der beskrives som reserveret står der også : reserveret men må ikke være aggressiv eller angst.
Håber nogle vil hjælpe mig med at forstå ordet, vil især gerne høre fra folk der har reserveret racer som kan beskrive hvodan deres hundes reserverethed kommer til udtryk.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Pomeranian er en ret reserveret race, og det kommer til udtryk ved min i, at fremmede folk kan stå med nok så glade stemmer og godbidder, når vi er på gåtur, men han gider simpelthen ikke. Han er døv overfor dem og går. Hvis de prøver at klappe ham, så undviger han.
Så snart folk kommer indenfor i vores hjem, så elsker han dem med det samme! Og skal helst heeeelt op i hovedet på dem og slikke dem i næsen. Det er lidt sjovt, at sceneriet har så stor betydning for hans imødekommenhed.
Jeg synes egentlig, at det er meget rart, at han ikke synes om, at alle skal hen og pille ved ham
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 520 Svar: 12.501
De andre har affundet sig med kontakt, hvis de er blevet opsøgt -og når de så ikke har gidet mere, så er de bare gået. Min venindes huskyer lægger sig konsekvent i andre værelser, hvis der fx. er gæster
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 1.915
jun 2008
jun 2008
Linda R: godt at høre, det lyder jo som om det ville være en fordel med en reserveret hund, kan i hvert fald se nogle klare fordele.
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
jun 2008
jun 2008
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 1.401
Min Max er reserveret, hvilket vil sige, han ikke hilser på fremmede. Kommer der besøgende, gør han og bliver ved længe... Måske kommer han over og hilser på et tidspunkt, men andre gange holder han sig væk
Når han er i snor udenfor hjemmet, holder han også afstand til fremmede. Ikke flygter, men hilser bare ikke.
Han er ikke bange eller sky. Heller ikke agressiv. Men kan ikke lide fremmede og holder sig derfor på afstand.
Få gange har fremmede overtrådt hans grænser betydeligt, og så er han blevet meget meget sur;)
aug 2008
jun 2008
Jeg har haft en hund der reagerede ret voldsomt på fremmede mennesker(især børn)/hunde, nu var der flere ting i det så han var ikke "bare" resrveret, men det gik mig meget på og jeg havde til sidst ondt i maven når jeg skulle lufte ham.
Mange af de racer der tiltaler mig bliver beskrevet som reserveret så jeg ville lige høre hvad dette ord egentlig betyder for at kunne vurdere om det er noget jeg ville kunne fungere med.
jun 2008
feb 2006
I tog, bus etc er der bare ikke andre mennesker i Louies verden. Han ignorerer dem bare. Dog kan han der lokkes med mad- men der er vi også indenfor...
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 9 Svar: 116
Til gengæld eeeeeeelsker han andre mennesker ...
Han gør af dem når de kommer ind af døren, lige indtil de sætter sig ned, så han kan gnide sig op af dem som en lille kat, og overøse dem med kys og kærlighed
Han har en eller andet fantastisk evne, til at han ligepludselig "mister" evnen til at gå, hvis det er de er af rette støbning, kun for at ligge i deres arm
jun 2008
Camilla: han lyder helt vild sød:-)
jun 2008
jun 2008
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
En reserveret hund hænger ikke i snoren for at hilse på fremmede mennesker, men den kan godt klare at man hilser roligt og høfligt. Watson elsker mennesker, men han gider IKKE sidde på skødet. Han vil også gerne ligge i sengen sammen med mig, men ikke arm i arm. Han er noget mere "fin" i det, og vil ikke være nogens baby.
Angst og aggression er noget andet.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Jeg har en race, der kendetegnes ved at være reserveret, hvilket dog ikke er noget jeg har oplevet endnu, selvom de dog ikke helt står mål med de goldens jeg har mødt når det kommer til rørstrømsk glæde over at møde et fremmed menneske.
Men jeg har haft æren af at gå tur med en internathund som jeg overvejede at tage til mig og han var typisk reserveret.
Han var høflig og gik da også pænt med det fremmede menneske som nu ville gå tur med ham, men det var så også al den opmærksomhed jeg fik fra hans side. Aldrig er jeg blevet ignoreret på sådan en pæn måde.
Da vi mødte nogen, som ville snakke med den skønne hund, der satte han sig også roligt ned og lod dem klappe ham. Han var bestemt ikke angst eller sky, eller presset af situationen, men nærmest overbærende, hvilket jeg synes var utrolig charmerende.
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.776
Vi var i Aalborg Zoo sidste sommer - inde i den afrikanske landsby sad nogle og legede stammefolk. Den ene mand kunne dog ikke rigtig stå for Lilly, så han kalder på hende med venlig ord for at lokke hende hen. Hun går lidt hen, kigger på ham og vender så siden til og lader som om han slet ikke eksistere. Han prøver virkelig ihærdigt og jeg går så hen med hende, så han kan kæle. Men så snart hun kommer hen til ham og han vil sætte sig og kæle, fiser hun 3-4 skridt væk og vender røven til og kigger væk.
Silas er stik modsat. Han hopper direkte i armene på folk.
jun 2008
M.I: Åh han lyder skøn, en rigtig gentleman
Ulla: ja det har meget at sige hvad man som fører udstråler, det er så en af de ting jeg skal ha arbejdet med inden jeg skal ha hund igen, og det er ligegyldig hvilken race det evt. bliver.
feb 2006
He he jeg synes det er pissefedt med de reserverede racer- man skal virkelig gøre sig fortjent gennem tro tjeneste, før man får noget igen. Det er fedt. (mine svigerforældres samojede er ved at tø op efter MANGE hemmelige frikadeller under bordet)
feb 2006
jun 2008
mar 2006
Er det ikke selvstændig du mener?
Reserverethed refererer jo til deres kontaktbehov, ikke deres samarbejdsevne. Hyrdehundene er generelt ret reserveret, men de er samtidigt også pleasere.
aug 2008
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Julie P: "hellige korpus"...hahahaha, ja lige netop, det er det indtryk man får.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Nogle mennesker opsøger han selv ganske frivilligt, andres kontakt bliver modtaget med en overbærende mine. Og ja, så er der også som øverst beskrevet.
Ud fra hvordan andre beskriver collien er det ikke en race, der nødvendigvis har lyst til at hilse. Når du skal ud og hilse på opdrættere, var det måske en ide at tjekke, at I har samme definition på reserveret i forhold til sky?
Jeg ville sige at Buddy reagerer som en sky hund, når han trækker sig væk fra venlig kontakt (person der sidder på hug og taler med venlig stemme) med lav kropsholdning og halen mellem benene. Hvis han var "rigtig" reserveret, synes jeg, at han snarere burde blive siddende og have en attitude, der sagde: "og hvad rager det lige mig, om du gerne vil hilse på mig?" *GG*
Og jeg har prøvet at en mand besluttede at klappe ham oven på hovedet, da vi passerede hinanden i et fodgængerfelt. Jeg havde en hund, der fløj fremad med et skræmt udtryk og prøvede at hale mig over fodgængerfeltet med 50 km/t for at komme væk fra ham den farlige. Men han bed ham ikke... Men man bør gøre alt for at sådan en hund slet ikke kommer i den situation - jeg blev meget paf over, at han kunne finde på bare at klappe en fremmed hund oven på hovedet i forbifarten og sagde også til hamefterfølgende, at det gør man altså bare ikke.
mar 2006
ud fra din beskrivelse synes jeg også at det der lyder som angst.
Der er forskel på at en hund ikke opsøger kontakt og på at den er bange for den.
jun 2008
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 17.777
De er slet ikke hverken angste eller aggressive, de hilser gerne på alle der kommer her, er vi ude og gå og folk gerne vil hilse, så er det som oftest nå hej, og så siden til, de er ikke specielt interesserede i fremmede, men omvendt er jeg ikke bange npr fremmede rører dem, de bider ikke ud eller andet....
De er herhjemme ikke veocro hunde, de kan godt ligge og putte i sofaen, men ligger lige så gerne for sig selv på gulvet, og det afgør de helt selv... sidder vi og kalder og de ikke gider, jamen så kommer de ikke... hvalpen er selvfølge mere social, men den er begyndt at vise det skotte sind jeg genkender fra mine forrige skotter...
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.489
Han er faktisk solgt som en 1. klasses familiehund, der manglede basal opdragelse, men var egnet til hundesport og avl og som for øvrigt "ikke er bange for noget som helst".
Må indrømme at jeg ikke har helt samme opfattelse
Men han er en fantastisk GLAD og KÆRLIG hund, når der ikke lige er noget, der rammer et eller andet i ham. Så man kan vel sige at han både er kilde til stor glæde og stor sorg på samme tid.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.313
Jeg er faktisk okay glad for denne egenskab. Hun gider ikke fremmede og vil de snakke så skal de insistere ret meget før hun "nedlader" sig til kontakten og først efter at have tjekket med mig at jeg bifalder at hun snakker med de fremmede.
Hun gør det ikke for sin egen skyld da de ikke kan være hende mere fjernt.
Hun kan med alle hunde da hun også her er ret ligeglad med dem så snart de har hilst.
Hun dækkes af til ejer og hund er screenet og hilser så kort før hun går i gang med at tulle rundt og snuse, grave, lege med pind eller lign.
Derfor hun er kendt i hundeskoven som uskadelig og en hund som dem med små angste hunde med fordel kan være sammen med da den manglende interesse i kontakt giver de angste hunde en god oplevelse hvor de kan træne deres selvtillid :o)
Reserveret