Hvornår kasteration? Hvornår kasteration?
Hej derude
Jeg kunne godt tænke mig at få jeres vurdering på om vi skal overveje kasteration af Milo.
Han fik for et år siden en medicinsk kasteration fordi han stressede enormt op pga. hormoner. Den virkede rigtig godt og vi kunne træne ham igen og få kontakt til ham, og være i nærheden af andre hunde.
Nu er den så ude af kroppen igen, og han er begyndt at tisse indenfor - en gang imellem - hvis der har været andre hanhunde, og han er så småt begyndt at humpe vores grønne tæppe og sin kurv igen. Han gør det ikke rigtigt, men laver bevægelserne.
Det er jo egentlig ikke fordi det er voldsomme problemer, men det er da en anelse træls at han letter ben ude ved andre..
Jeg må indrømme at jeg ikke er vild med ideen om at kastrere ham - fordi jeg syntes det er synd at han skal i fuld narkose, får ond osv. og så går vi jo ind og piller i hans natur.
Så jeg håber vel egentlig lidt på at få at vide at en kasteration ikke vil hjælpe hehe.
Men jeg vil gerne høre jeres mening, hvis i vil dele den.
Skal vi overveje det, eller lade være?
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.247
hvis han er det mindste usikker, så ville jeg ikke gøre det.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
At en ung hanhund strinter lidt, fordi den er på besøg et sted, hvor der bor andre hunde er imo et opdragelsesspørgsmål.
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 387 Svar: 2.743
Og jeg vil da meget gerne vide hvordan jeg skal opdrage ham til ikke at gøre det?
okt 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 4 Emner: 12 Svar: 99
jan 2010
maj 2008
Som du selv skriver:
<b> Det er jo egentlig ikke fordi det er voldsomme problemer, men det er da en anelse træls at han letter ben ude ved andre..</b>
"En anelse træls" kan i min bog aldrig blive grund nok til at underlægge hunden en kastraktion.
En hund på 2½ år står på grænsen mellem unghund og voksen.
Når man ved, hvordan ens hund opfører sig, når man tager den med på besøg hos andre, er det vel ikke umuligt at holde et vågent øje med den og så stoppe den i at lette ben, når man ser den adfærd, som typisk optræder lige inden.
Ellers kan man jo beholde linen på inden døre, og få hunden til at lægge sig og slappe af, mens man er på besøg.
jan 2010
Jeg har sådan set også øje på ham når vi er ude, og de sidste 3 gange har jeg også sagt NEJ idet han letter ben, fordi jeg kan se ham når han gør det.
Men det er ikke sådan at han stopper med det samme.
Jeg går ikke og følger ham rundt, så derfor kan jeg ikke nå at løfte ham op.
Den ene gang var herhjemme, på det tæppe som mine forældres hvalp lige havde ligget på.
Jeg vil ikke holde min hund i snor når vi er ude, medmindre han stresser meget.
Jeg vil dog gerne se om jeg kan finde en løsning, som ikke er en kasteration, for det er et stort indgreb som du siger, pga. et ikke større problem.
Jeg er bare ikke ekspert på området, så derfor spørger jeg.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Jeg synes ikke kastration - og dermed kirurgi - er en løsning, der burde tages i brug, når de problemer der er, kan løses med opdragelse.
Hvis en hund har problemer som direkte kan relateres til et forhøjet testosteronniveau, og det nedsætter hundens livskvalitet, så giver det mening. Men ikke fordi det vil være lettere for hundens ejer.
Opdragelse i forbindelse med strinteriet fordrer så bare, at man netop har et øje på hunden hele tiden. Det er et valg man træffer - og det bliver man nødt til, hvis man vil have hunden med på besøg.
jan 2010
Hvad gør jeg så?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
jan 2010
Går det væk af sig selv?
- men jeg vil ikke have line på ham. Det er steder hvor vi nogen gange er i over 6 timer, og begge steder er der hund.
maj 2008
Nej, det går højst sandsynligt ikke væk af sig selv, - det går væk, hvis du ARBEJDER det væk, og her gælder jo om at finde en metode, som virker.
At slippe ham virker jo helt åbentlyst ikke, og du vil ikke tage line på ham, så du kan styre ham.
At sige "nej" til ham har han åbentlyst heller ikke respekt for, eller også kommer du for sent, så din timing er for dårlig?
Hvad med at være klar med en vandsprøjte så + et "Nej"?
jan 2010
Er det primært lige når Milo kommer det sted hen hvor den anden hund bor, eller har ligget hos os, at han vil lette ben?
Eller kan det ske når som helst?
For hvis det er lige efter vi er kommet, så må jeg følge ham rundt med en vandpistol evt.
Og begrænse de rum kan kan gå rundt i, så han kun er samme rum som os.
Da han tissede på tæppet hjemme hos os, der var han bare kun 3 meter fra mig, i samme rum.
Men så kan jeg i hvert fald bedre holde øje med ham.
maj 2008
<b> Er det primært lige når Milo kommer det sted hen hvor den anden hund bor, eller har ligget hos os, at han vil lette ben?
Eller kan det ske når som helst?</b>
Ja, jeg kender jo ikke din hund, så det skal du selv kunne svare på. Og kender du ikke svaret, er det bare med at være mere observant.
jan 2010
Jeg må bare holde mere øje.
Hvornår kasteration?