2.154 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Siberian Husky er det rigtig at? Siberian Husky er det rigtig at?

Jeg søger nogen rigtige Husky kendere da jeg har nogle spørgsmål da der er rigtig mange rygter og myter om netop denne race og vil gerne hører om det er rigtig smiley
Jeg har bare læst rundt på nettet om hunden og nogen siger det ene og andre det andet.

Er det rigtig at man ikke kan slippe en Husky af snoren fx når man er i skov eller på stranden?

Er det rigtig at man skal gå med en Husky 3 timer eller mere pr tur om dagen?

Er det rigtig at de er svære at lærer at gå pænt i snor?

Er det rigtig at de er svære at opdrage?

Håber nogen kan svare ordenligt på disse spørgsmål smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Der kommer ikke vand ud af vandhanen ved vasken. 2.000 kr.
  • Opsætning af hylder 900 kr.
  • hænge gardiner op 450 kr.
  • Rep. af kabelbrud på Alko robot der melder fejl CN010. Brud er fundet men forsøg selv fejler 400 kr.
  • Sette opp beslag til gardin 1.800 kr.
  • Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Siberian Husky er det rigtig at?
  • #1   15. feb 2012 Du skal ikke regne med at du vil kunne komme til at gå løs med en husky..
    3 timer ved jeg ikke, men ja de kræver meget motion, og ja de kan oz være svære at opdrage, det kræver træning og tålmodighed....

• #3   15. feb 2012 Okay det nemlig hvis vi for lov til at få hund vil vi gerne have en Husky, ved godt den kræver meget motion, er den svære at opdrage end en anden hund? Har haft Grand Danois siden jeg var 10 og Schæfer/lab Bl. og Dobermann/formel 1 bl. hvor jeg har været med til at opdrage alle hvalpe vi har haft.

• #4   15. feb 2012 I store træk så lyder det meget rigtigt.
    Prøv at søg på emnet i forum. Der er nogle tråde om huskyen herinde smiley

• #5   15. feb 2012 Det vil jeg gøre og tak for jeres svar smiley

Det altid rart man kan regne med HG når man har spørgsmål, syntes google roder rundt i det smiley

• #6   15. feb 2012 Da jeg fik en beagle sagde ALLE til mig at det ikk var en første gangs hund.. At de ikke kunne opdrages eller gå uden snor..
    Og de ville i hvert fald stikke af så snart de kunne komme til det..

Well... Min beagle vidste nok ikke den var en beagle, for vi gik uden snor, hun var opdraget og kom når jeg kaldte..

Hun havde godt nok haft sep-angst, men der var ingen andre problemer..

• #8   15. feb 2012 Nu kan man jo ikke anskaffe sig en bestemt race og regne med at den falder uden for normen, for det vil der selvfølgelig altid være nogle som gør.
    Vil også lige ja til alle punkter. Og ja den vil sandsynligvis være noget svære at opdrage end det blandinger du beskriver du er opvokset med.

• #9   15. feb 2012 det er rigtig at de kan ikk gå uden snor, Men de kan nemt gå i en hundeskov og så komme når man kalder. Grunden til dette er hvis de går i skoven uden snor og der kommer et dyr så vil de jagte den og ikk hører dig .
    De kan godt gå pænt i snor og det er nemt at lærer dem dette, men husk at den er født til at trække smiley
    Vi har 3 huskyer og de er i haven det meste af dagen og det er nok for dem, men de kommer da også en tur i hundeskov nogle gange i ugen. Men jo mere motion du giver hunden jo mere skal den også have

• #10   15. feb 2012 Spidshunde er selvstændige og "svære" at opdrage. Det hedder ikke "hvad kan jeg gøre for dig?" men "hvad kan du gøre for mig?" og det er suverænt hunden, som bestemmer om det, du kan gøre er godt nok.
    Og huskyen er lidt overspidsen af spidshunde. Alle de hunde, som du har haft er hunde, som er avlet til at arbejde tæt sammen med mennesket på menneskets præmisser- det er huskyen ikke.

• #11   15. feb 2012 Selv camilla skriver at hendes går i haven hele dage og ikke bliver luftet fast, så kan du ikke regne med at din vil finde sig i det da den vil være selv og ikke have samvær med/af andre hunde

• #12   15. feb 2012 Racen kræver adgang til en indhegnet have.

• #13   15. feb 2012 Jeg har en længere tråd/ kommentar som jeg tillader mig at kopiere over her. Det er min personlige oplevelse og holdning og skal derfor ikke læses som en decidere racebeskrivelse. Dansk polarhundeklub har en race standard beskrivelse som du måske også kan have gavn af.

MVH. Thøger

Fordomme om Siberian Husky

Fordom: De har altid blå øjne- Nej det er ikke rigtigt. Husky´s kan have forskellige farver øjne, de kan oven i købet have forskellige øjenfarver på hvert øje. Også forskellige farver i det samme øje. Den ene af mine har brune øjne hvor det i den venstre er en blå plet. Hun ser fint med begge øjne.

Fordom: De er hvide og grå i pelsen - De kan være alt fra sort til hvid. Jeg har en brun/hvid og en grå/hvid/sort

Fordom: Slædehunde er aggressive – Husky´en er altså kendt for at være venlig og imødekommende overfor alle den møder. Det var en af hovedårsagerne til at jeg valgte at anskaffe mig en Siberian Husky.
    Den er kendt for at være en elendig vagthund, bliver så glad selv når der kommer en indbrudstyv. ( Folk har fået tømt deres hjem mens hunden var hjemme).

Fordom: Den kræver uendelig meget motion - Både og. De er skabt til at løbe og de elsker at løbe. jo de kræver en del, men ikke mere end en ellers aktiv udadvendt race.
    Jeg kan på den anden side ikke gå dem trætte. Fyrre kilometer er ikke nok, men ti minutters fri løb i hundeskoven gør underværker.

Fordom: De er ikke til at få til at lystre- Igen både og. I Husky avl har man ikke været fokuseret på at de skulle være menneske tjenestevillige. Bare de kunne løbe og ikke bed har været det man har haft fokus på. Men man kan sagtens få en tjeneste villig hund ud af dem hvis man griber det rigtig an. Min var nr. 1 i klassen på både hvalpe og unghundeholdet. Begyndte også at gå til begynder agility som hun syntes var sjovt og var nem at få til, men det er ikke det jeg har lyst til at bruge hende til, så jeg ved ikke hvor langt hun kunne komme i det. Vi er stoppet igen.
    (Jeg begyndte at kalde hende den skævbenede på det tidspunkt, uretfærdigt ja, sådan er jeg).

Fordom: Man kan aldrig helt stole på en Husky selvom man tror man kan. De strejfer langt væk når de får lyst til det - Måske den er rigtig Jeg ved det ikke, tør ikke tage chancen og holder altid dem begge i snor. Undtagen i indhegnede områder.

Fordom: Man skal lev et aktiv ude liv for at have en Siberian husky – Nej men den skal aktiveres, den skal have lov til at motionere, bruge sine sanser. Ligesom alle andre hunde, men den har det bedst når den lever på en måde som ligner det man har fremavlet i hundrede generationer. Ligesom alle andre racer har det bedst når de gør noget der ligner det man har udvalgt de bedste til indenfor deres race de sidste 10 000 år.
    Der er ligeså langt fra en ulv til en Siberian husky i dag, som der er til en Mops eller Pekingeser.

• #14   16. feb 2012 For at svare på dine spørgsmål:

? Er det rigtig at man ikke kan slippe en Husky af snoren fx når man er i skov eller på stranden?
    ! Ja, det er korrekt. Du kan kun slippe din husky på indhegnede områder. Selv en veltrænet husky kommer kun 90% af gangene, og først når den selv vil.

? Er det rigtig at man skal gå med en Husky 3 timer eller mere pr tur om dagen?
    ! Nej, det er ikke rigtigt. Du skal dog regne med at bruge min. 2 timer dagligt på hunden, hvis den skal trives. Den skal både luftes, motioneres, trænes og stimuleres mentalt. Hver uge skal der arbejdes, løbes stærkt og trænes, fx spor eller rally-o.

? Er det rigtig at de er svære at lærer at gå pænt i snor?
    ! Ja det er korrekt. Vi bruger ca. 2 år på at få lineføring helt på plads. Racen er jo et trækdyr. Indtil hunden er voksen, kan den glemme hvad den har lært og igen trække voldsomt i snoren på gåture.

? Er det rigtig at de er svære at opdrage?
    ! ja det er rigtigt. Racen er kun for erfarne hundeførere med lyst til studering af hundesprog samt lyst og tid til træning træning træning.

Racen anbefales KUN til voksne menensker med fast base og faste rutiner. Boligen skal have have, og du skal være klar på at bygge en hundegård, da hundene foretrækker udelivet.

Hvis du vil læse den guide til racen, som vi har udviklet til vores hvalpekøbere, så send din mailadresse i en privatbesked.

Mvh Malene & Kennel Mesmocan

• #15   16. feb 2012 Tillæg til Camilla.
    Vores "have" som hundene går i er på ca 5000kvm helt lukket med hegn.
    der er stor forskel på den daglige luftetur om man bor i et hus med lille have og stor have. hvis du vælger at have husky.

Tror malene giver mig ret i at hendes hund måske kræver mere "lufte" tid end vores da hendes have ikke er den største ( det er ikke ment negativt )

Men men men husky er ikke nemme hverken inde eller ude,
    lucky er nu 15 år så hun er nem nu, men stadig meget stædig.

Mvh Brian

• #16   16. feb 2012 har selv haft husky ,vil ikke andbefale den rase hund hvis man tror at den kan løbe løs når i går tur for den siger skrot op mor du kan ikke fange mig og væk er den ,de løber bare og kan ikke altid fide hjem igen.det er en hund der skal havde meget mosjoen hver dag nu her hvor det er køglig når varmen kommer ligger de helst og sover ,da de ikke er til en varm sommer.

• #17   16. feb 2012 Nej vores have er kun omkring 100 kvm, så her luftes hundene 3 gange dagligt. Hver weekend er vi til træning + hundeleg, hvor hundene også får lov til at strække ud.
    Vi er af den holdning at alle hunde skal luftes, stor have eller ej. De skal have nye indtryk.

• #18   16. feb 2012 3- 4 kvm. græsstyke er vist det hele jeg kan gøre krav på, men vi har til gengæld to hundeskove i nærheden.

Havens størrelse er ikke det afgørende. Det vigtigste er at de kan komme ud og løbe.

Vi bor i en to værelses på 71 kvm. det er så rigeligt til os.

Kommentér på:
Siberian Husky er det rigtig at?

Annonce