{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.226 visninger | Oprettet:

Anbefal en hunderace? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er både ret ny på forummet her, og så ved jeg ikke specielt meget om hunderacer.
Jeg overvejer dog om en hund ikke bør flytte ind hos kæresten og jeg om et par år ;o) Så derfor forsøger jeg nu at finde nogle mulige racer, og få oplevet dem i løbet af de næste par år.. (og så er jeg blevet anbefalet DKKs kursus om at købe hund, og regner med at deltage der inden)

Jeg tænkte derfor hundegalleri nok er stedet at spørge..

Kort om os så er vi et kærestepar på hhv 30 og 27, og kommer begge til at have et alm. job som hhv, skolelærer og biolog.
Jeg ved en del om indlæringsteori og har også en del erfaring med det omkring heste og katte. Jeg har et opdræt af européer (katterace), så racen skal være egnet til små killinger også.

Vi har et aktivt hjem med gæster forholdsvis ofte, og er også ok fysisk aktive, men ikke overvældende.

Vil vil gerne have en race, der er ikke har et problem med gæster eller er meget territoriale/beskyttende. Har et meget stabilt og roligt sind, der ikke rigtig lader sig hyle ud af noget. Moderat aktiv.
Pelspleje (vask, trip etc.) vil være i orden, men ikke noget jeg decideret ønsker mig (men gerne gør for det rigtige temperament). Med hensyn til størrelse så er både lille og medium/medium stor fint, selvom jeg da foretrækker en medium (f.eks. ala en islandsk fårehund, hvis den defineres som sådan?).

Umiddelbart så vil jeg ikke selv tro at nogle af jagthundene vil være interessante. Spidshundene tror jeg er for selvstændige til min smag. Men igen, så ved jeg altså ikke super meget om de forskellige racer.

Nå, lyder det helt håbløst, eller er der nogle racer I vil anbefale på den baggrund?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anbefal en hunderace?
  • #1   2. mar 2012 En Eurasier kunne være et bud ...jeg vil anbefale jer at opleve dem live og gå og tale med ejerene for at danne jer et helhedsindtryk af om det er den rette race for jer ...på racens hjemmeside kan jeg se at de afholder skovtur den 07 april så det var da en mulighed og familiedag den 12 maj.

    Hvorfor jeg anbefaler jer at kigge nærmere på Eurasieren er grundet at det er den eneste der er skabt/avlet til at være en afbalanceret familiehund med polar hundens udseende.

    Herudover savler Eurasieren ikke og fælder begrænset. Pels plejen er nem da pelsen er selvrensende og skal ikke børstes særligt tit.

    Det var ganske kort fortalt om racen, da det altid er bedst selv at danne sig et indtryk.

    Held og lykke med det hele Eva.


    Kilde: (link fjernet)


  • #3   2. mar 2012 Hvis ikke den er for stor så passer Landseeren helt til dine ønsker.

  • #4   2. mar 2012 hvis du ønsker en lille race - så en japanese chin. lille - glad nem og stille. let at holde i pels trod lang pels

  • #5   2. mar 2012 Jeg kender en opdrætter af Européer .. hun har malinois også ;)) - og min egen européer lever sit liv fint med vores 4 maller her smiley

    Meeen ... blot et sidespring og ikke en race (mallen) jeg vil anbefale til nogen som helst smiley



  • #6   2. mar 2012 I lyder umiddelbart til at være en aktiv familie der har lidt travlt ind imellem. Jeg ved ikke hvad I har tænkt med alder men måske I skulle overveje en voksen hund der allerede er opdraget og lettere kan komme ind i en familie som jeres - naturligvis en hund der er vant til katte. En Islandsk Fårehund kunne da bestemt være et godt bud. Det er noget selvstændige men slet ikke i stil med fx. Huskyen eller lign. De er aktive og har behov for noget mental træning, men de er ikke voldsomt krævende.
    Jeg har selv en Finsk Lapphund som jeg også tror ville passe fint. Selvom de har en del pels er der ikke voldsomt meget pelspleje - pelsen er næsten selvplejende og så lugter de ikke af hund smiley
    Men DKK er gode til at råde og vejlede om den rette race.


  • #8   2. mar 2012 Hvad med islænderen?

  • #9   2. mar 2012 Du nævner selv Islandsk Fårehund, og det er faktisk også mit bud smiley Ellers tænker jeg også at Finsk Lapphund, Eurasier er gode bud. Islænderen er, som du nævner, måske nok en selvstændigt tænkende race, med dog ikke i et omfang, som gør den til en "besværlig" race - nærmere tvært imod, da de samtidigt er så sociale, at de selvstændige tanker oftest bruges på at please ejeren - motionsmæssiget er islænderen taknemmelig, men den kræver en god del mental træning. Pelsen kræven en ugentlig gennembørstning - og så er en fnugrulle din næstbedste ven når du har en islænder, for din nye bedste ven og skygge har underuld smiley

  • #10   2. mar 2012 Jeg synes ofte man ser, at Cavalier king charles spaniel skulle være en super førstegangs hund.
    Jeg selv har ikke forstand på racen, da jeg ikke kender nogen :-).
    Men måske der kommer andre på banen, der kender mere til racen


  • #12   2. mar 2012 hvis du ser på de mindre spidshunde, så er de ikke så selvstændige endda, nu du selv nævner islandsk fårehund, så er der jo også min egen race Japansk spids

    jeg høre det lidt sådan at i har en aktiv og måske travl hverdag, så hunden skal jo også være selvstændig nok til at kunne være alene hjemme endda i nogle timer

    japansk spids har nem pelspleje, max børstes en gang hver uge eller hver 14 dag, jeg kender mange der har katte sammen med japansk spids og det er slet ikke noget problem

    men alle kan jo som regel anbefale sin egen race

    hvis du har mulighed for at komme på udstilling, så kan du jo se en masse forskellige racer der



  • #13   2. mar 2012 Det er altid meget svært at råde andre til valg af hund, for enhver syntes jo bedst om sin race, det erjo derfor vi har valgt denne.
    Jeg syntes ikke man skal vælge en jagthund, hvis ikkke formålet er at bruge den til jagt, en islands fårehund er en meget gøende race, det skal du også lige tage hensyn til,men ellers er det jo en skøn hund.
    Jeg har valgt corgien,da det er en hund med et dejligt temperament den er vagtsom, super inteligent, dejlig at træne med lærenem, fantastisk til børn, men man skal ikke tage fejl af at det er en lille hund, man skal være konsekvent i sin opdragelse, ellers tager den styringen i familien,men alt i alt en rigtig spændene hund der elsker udfordringer.
    Du kan evt. kigge forbi min hjemmeside,og læse mere.


  • #14   2. mar 2012 Corgiklubben har en udstilling i Århus d. 9. april

  • #15   2. mar 2012 Jeg tænker også på en Cavalier king charles spaniel. De er super skønne hunde som elsker at hilse på alt og alle smiley
    Ellers måske en labrador… Ved måske bare ikke helt om det bliver for aktiv en race…


  • #16   2. mar 2012 Du skriver ikke om det er en stor eller lille hund I har i tankerne?
    Gøende eller rimelig tavs?

    Som andre skriver er udstillinger et godt "begynder" sted ... man ser en del bag ringene.


  • #17   2. mar 2012 HVIS du vælger Cavalier King Charles så vogt dig for sygedomme, pas på hvad du vælger og sørg for at få en Stambogsført hvalp, hvor forældrene er tjekket i hoved og r*v! Det samme ville JEG sige om mobsen eller ja med alle racer, men nogle racer er værre end andre. Islandsk fårehund er super skøn, men hold nu op hvor de larmer!

    Jeg tænker en Griffon Petit Brabancon, en skøn lille hund uden sygedomme og besværligheder, de har en kæmpe personlighed, er en cirkusklovn, lette at træne, lette at have med alle steder, larmer ikke og ja jeg kunne blive ved smiley

    Men ja, tag på udstillinger, agility stævner(her ville jeg vælge ikke at se de store hunde men hovedsageligt små/mellem hunde og abstrahér for Sheltiens gøen :-P), hundeskove, opdrættere osv. og mød forskellige racer og oplev dem på egen hånd smiley


  • #18   2. mar 2012 Jeg synes også en Cavalier King Charles Spaniel kunne være et godt bud.
    Det er en race med et meget mild temperement. En race der er meget social og som har det godt med mennesker i alle aldre og som regel også andre hunde.

    Det er en hund der ligger i "middel"-niveau i forhold til pelspleje.
    Racen kræver IKKE trim, så der er ingen udgift der, men børtsning så der ikke kommer hårknuder i den lækre pels og så man ikke skal støvsuge alt for meget. smiley

    I forhold til størrelse, så er cavalieren i den store ende inden for kategorien selskabshunde.

    Og så er det en hund der elsker at please sin ejer, hvilket giver et herligt grundlag til diverse hunde-træningsformer, især agility er det er dejlig race at træne med.

    Ja, så jeg synes da Cavalieren er et kig og undersøgelse værd. Også fordi, som de andre skriver, at det er en god "begynder"-hund, da den har sådan et mildt, imødekommende, nysgerrigt, ikke-dominant, pleasende temperement.


  • #19   2. mar 2012 Jeg tror at retrieverne ville være et fint sted at starte. De kræver aktivering, men er rimeligt stabile i hovedet. Eller måske sådan som som whippet.

    Mynder er også ret selvstændige, men whippet skulle være moderat på det punkt. De blæser rundt ude, men er rolige indendøre, og så vidt jeg ved kan de også gå med katte (det kan du undersøge nærmere hvis racen er interessant nok at gå videre med).

    Tilbage er selskabshundene og hyrdehundene. Til det du beskriver kunne collie (evt korthårscollie) måske være et bud, og Cavalieren, som flere nævner, er en af de nemmeste hunde at have med at gøre. Mops måske?

    Uanset hvilken af disse der er interessante for jer, så vil jeg anbefale at i kontakter racens specialklub og får dem til at hjælpe jer med at vurdere om racen er noget for jer, og derefter hjælpe med at finde en egnet opdrætter. Flere af de her racer har sundhedsmæssige issues, som skal være i orden (Whippet fejler vist ingenting, men resten har varierende mængder krav til test af avlsdyr).


  • #20   2. mar 2012 jeg linker lige til en tråd (der er mange tråde om Cavalieren herinde, så det er bare at søge) men netop denne her tråd er meget sigende om racen. smiley

    http://hundegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?Msg_ID=501965


  • #21   2. mar 2012 Prøv evt. sådan en test her.

    http://dogtime.com/matchup/question/1

    Det kan sætte nogle tanker i gang omkring dine præferencer.

    Ud fra din beskrivelse er der rigtig rigtig mange muligheder smiley


  • #23   2. mar 2012 Jeg fik sjovt nok samme resultat som jer smiley

  • #24   2. mar 2012 LOL Jeg fik også Black Russian Terrier smiley

    Vores kriterier er vist rimeligt ens...

    http://dogtime.com/matchup/permalink?m=eJw9yLEJAEAMw8CF1FgOv%2F9o34Sg4kDDYwheIZTimj0iRfoB9TsJaQ%3D%3D%0A

    Hvad laver vi så med henholdsvis ruhåret eller collie? *GG*

    Men der er da en del bud under next best matches smiley *GG*

    Ej, jeg får altid hammer mærkelige bud i de der tests smiley


  • #25   2. mar 2012 Men hvis man sætter størrelse ind som kriterie, så skifter billedet nu lidt smiley

    Jeg valgte til at starte med at any size will do *GG*

    Og nu spørger jeg så - hvor dælen er min corgi henne?? Det er da et super bud (synes jeg da selv) *LOL*


  • #27   2. mar 2012 scæfer?? den kan alt..:-)

  • #29   3. mar 2012 ja en schæfer er en dejlig hund, men en brugshund, og man kan få en skøn hund ud af det, hvis man går op i træningen har selv haft en pragtfuld schæfer, men da jeg nu er blevet noget ''ældre'' er corgien et godt valg, da den minder en del om schæferen mange schæferfolk ender med en corgi på et tidspunkt. :-)))

  • #30   3. mar 2012 To the question "What size dog are you considering?", you answered "Any size is fine", which makes the Shetland Sheepdog a poor choice.

    Øhm.. Så Shetland Sheepdog er ikke "any size"... Jeg vidste at det var en speciel hund, men dog stadig en der skulle eksistere på samme plan med samme fysiske rammer som resten af os....


    Min yndlings af de der tests er den på animalplanet
    http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds.html




  • #31   3. mar 2012 Dem der har lavet den test må være opdrættere af Anatolsk Hyrdehund, siden den åbenbart er et perfekt match for alle smiley

  • #32   3. mar 2012 Morsomt ! Den test fra animalplanet matcher mig 97% med en malinois :))

    Plejer altid at få en eller anden underlig race der iflg diverse tests burde være det ultimative match .. NOT ... så for en gang skyld er der en test, der virker smiley


  • #33   4. mar 2012 Jeg synes altid mine testresultater bliver mærkelige... *GG*

    Her er resultatet af animal planets test hvis størrelsen på hunden er ligegyldig.

    http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds/results.html?opt=both&site=APL&q=11&r=Y&q1=&q2=3-4&q3=5&q4=3-4&q5=3-4&q6=4-5&q7=4-5&q8=&q9=1-2&q10=both

    Nogle af dem er måske gode nok bud - men øh canaan hund??? LOL


  • #34   4. mar 2012 Animal Planets er bedre end den anden. Nu fik jeg bl.a. Border Collie og Finsk Spids. Jeg har godt nok en Finsk Lapphund men det ligger relativt tæt på den Finske Spids. Border Collie har jeg altid været dybt forelsket i, men fravalgt da jeg ikke tror jeg kan matche dens aktivitetsniveau. Som Nr. 1 fik jeg American Water Spaniel - en race jeg ikke kender til, men den er sikkert en dejlig hund. Dens udseende appellerer bare ikke lige til mig, men det kan testen jo ikke gøre for smiley

  • #35   4. mar 2012 hvis du ønsker en hund som ikke gør for meget -- som du skriver - så kan jeg ikke anbefale en islænder.. er nok en af de racer jeg har mødt der larmer mest.

  • #36   4. mar 2012 Hundemutter: Ja den islandske fårehund gør meget, men man kan faktisk "træne" en del af det ud af den. Vores (Finsk Lapphund) er nok ligeså gøende som den Islandske, men trods hans unge alder (11 uger) har vi allerede fået trænet en del af det væk. Men selvfølgelig skal man altid forvente noget gøen, især når det kommer gæster da det simpelthen ligger til racerne at fortælle når der kommer nogen.
    En race der stort set ikke gør er chow chow'en. Også en rigtigt dejlig race, som dog efter mine erfaringer kan have nogen problemer med det danske sommervejr når vi har hedebølge. Jeg er vokset op med Chow'er og synes personligt at de er fantastiske hunde. De kan være temmeligt reserverede overfor fremmede men totalt hengivne overfor dem de kender. Man skal dog ikke forvente en kæft-trit-og-retning hund. De er ret selvstændige og gider ikke udføre den samme øvelse igen og igen hvis de finder den ligegyldig smiley Men det samme gør sig jo gældende for fx. Finsk Lapphund, Islandsk fårehund og flere andre af hyrdehundene.


  • #37   4. mar 2012 Ej, jeg vil også sige at man ikke skal gå efter hunde der KAN trænes til at være stille, hvis det med stille er et must. Så hellere en race der er det af natur og brug tiden på at træne sjovere ting.

    Jeg har selv en sheltie, og der er lagt 5 år i projekt hold-kæft (han er 6 år), og det er stadig i gang. For mig er det ikke noget stort problem, for jeg var indstillet på det da jeg valgte racen, og mine naboer virker ikke generet af at han kæfter op en gang imellem, men er man ikke til en vokal hund, så skal man ikke gå efter de racer der er kendt for at være det. smiley


  • #38   4. mar 2012 ¤ Søster McFluff ¤ Jamen jeg kan kun give dig ret. Som jeg skriver må man altid forvente nogen gøen - det kan aldrig trænes helt væk. Det afhænger jo helt af om det er et must at have en stille hund eller ej.
    Jeg synes så heller ikke det er noget problem - vi har yderst tolerante naboer, der bare synes at vores vaps er en dejlig størrelse, og glæder sig over at deres børn har en skøn hund at lege med, så det er kun den der umotiverede gøen vi træner ud af ham.


  • #39   6. mar 2012 Hold da op, det blev en lang tråd :o) Mange tak for alle jeres svar..

    Reiki Master og Isabelle - Tak for jeres anbefaling af eurasien. Jeg kigger nærmere, men kunne nu stadig ud fra Isabelles beskrivelse godt forestille mig at den falder på at være for selstændig :o)

    Vibeke E - Den er jævnt meget for stor, hehe :o) Men tak for dit svar.

    Kira R og Hundemutter - De to racer, mops og japanese chin har begge været under overvejelser, og lyder som to racer der personlighedsmæssigt kan passe godt hjem til os.
    Dog er de begge avlet på så ekstremt et udseende at det tæller meget negativt for mig. Det er på grund af det sundhedsmæssige aspekt i at avle store åbne og runde øjne, og en meget kort snude, at jeg har mig et kraftig forbehold overfor disse to racer.
    Så kan man sige at der altid er avlere/opdrættere (hvad kalder I det?), der er fornuftigt og avler efter sundhed, men jeg bifalder slet ikke princippet i at ønske den slags udseende, når man nu netop kender bekostningerne ved det. :o) (og sådan er der jo også så mange andre ekstrem-typer og egenskaber der kan kritiseres)

    Martine - Ja, jeg kender også er Pernille godt, og kan med 110% sikkerhed sige at det IKKE er en race for os :oD Så fint at du ikke anbefaler den, hehe..

    Sigyn V - Mhm, travl familie ved jeg nu ikke om vi er.. Som det er nu er der sjældent at der ikke er nogen hjemme i mere end nogle timer. Men det bliver vi jo nok engang, når vi diverse uddannelser bliver færdig gjort og vi får et arbejde :o)
    En voksen hund kan bestemt overvejes. Jeg har såmænd intet behov for en hvalp :o)

    Jeg vil kigge på Finsk lapphund. Islandsk fårehund som jeg nævner er en af de racer jeg kender bedst, men må indrømme at jeg synes de fleste har for udpræget en tendens til at gø (i utide om man vil) :o)

    Louise Britt, Betina, Sigyn V og hundemutter - Jeg glemte at nævne det med mængden af lyd. Men netop islandsk fårehund oplever jeg som alt for gøende til os :o)
    Positivt at høre at meget af dette er trænbart, men som udgangspunkt tror jeg at jeg hellere vil starte med en race, der ikke er så udpræget gøende :o)
    Heh, og mht fnugrullen, så har jeg en rød maine coon kastrat med aaaalt for meget underuld, så det er den allerede.. :oP

    Hedam - Af hvilke årsager vil du anbefale en staffordshire bullterrier?

    Staffordshire bullterrier Mom, Anja F og Michelle - Tak for jeres anbefalinger er cavalier king charles spaniel. Den kunne måske sagtens være et bud. Den må jeg læse mere om.

    Labrador retriever er ikke lige noget for os. Den racer kender vi også rimeligt godt.

    Connie - Tak for anbefalingen af de mindre spidsracer. Er der andre end den japanske spids der hører herunder? Jeg nævnte dog kun islandsk fårehund ifht størrelse, og ikke som en mulig race :o)
    Jeg vil absolut på en udstilling, og har da være på diverse racefremvisninger af hunde før. Men det er unægteligt noget nemmere at overskue et mindre antal racer på en udstilling, end dem alle sammen :o)

    Alter Ego - Det er skam helt klart planen. Det er blandt andet det der menes med at opleve hundene.
    Planen er kort fortalt at få læst lidt om nogle mulige racer, komme på en udstilling, og forhåbentligt få mødt nogle af racerne og snakket med ejerne af disse hunde - og så få dem besøgt i hjemmet.
    Og det med at spørge gør jeg skam allerede, men SÅ mange hunde møder jeg altså heller ikke i min hverdag :o)

    Og ja, folk anbefaler som oftest det de selv kan lide, men jeg kan jo også godt selv forholde mig kritisk til det anbefalede. :o)

    Evi N - Er der forskel i temperament på de to corgi racer? Jeg har været inde og læse om welsh corgi cardigan tidligere, og den slog mig ikke umiddelbart som noget :o)

    Fætter Karin - Jo, jeg skriver hvilken størelse vi har i tankerne. En lille til medium hund.
    Det med tavs eller gøende glemte jeg at få med. :o) Men gerne en rimeligt tavs race.

    Mette J - Jeg er for meget opdrætter til nogensinde at få noget uden en stamtavle. Eller i hvert fald noget der udgiver sig for at være en bestemt race.. Skulle jeg nogensinde få uden, ville det være en ren blanding fra et internat.. :o)

    Men jeg er allerede meget opmærksom på mulige sygdomme ved racerne, og i den forbindelse så falder din bemærkning om at griffon petit brabancon'en ikke har nogle sygdomme mig godt nok lidt for hjertet. Det er muligt at den ikke er meget plaget af nogle bestemte sygdomme, men i al avl dukker der altså før eller siden noget op.. Så der tænker jeg mere "højt at flyve, dybt at falde" :o)

    Men tak for din anbefaling af racen, det ligner også en jeg bestemt vil kigge nærmere på. Omend at den også ser rigeligt ekstem typet ud.


    Søster McFluff - Tak for din anbefaling. Retriever. Umiddelbart er hverken labrador retriever eller golden retriever spor interessant, men jeg må kigge lidt på dem. Hvilke racer har du i tankerne? Jeg var lige inde på dansk retriever klub og se. Der kan jeg se at de nævner flatcoated retriever, curly coated retriever og chesapeake bay retriever. Er det de 5 retriever racer der er? :o)
    Whippet er rigtig gode med katte! :o) Kender en siameser/orientaler opdrætter, der også har whippet. Skønne billeder hun kommer med..
    Racen tiltaler mig ikke i udseende, så har ikke lige haft den i tankerne, men kan da godt være at jeg må læse lidt mere om dens personlighed :o)

    Og tak for din anbefaling om kontakt til special klubberne også. :o)


    Sarah Trebbien - Tak. Jeg har prøvet dem før :o) Men synes nu de er for unuanceret i deres forslag, dem jeg har prøvet :o) Må lige prøve den du linker til bagefter.


    Kenneth P - Ja, jeg tror Evi har beskrevet mit forbehold for schæfer en del. Dejlig hund, men på ingen måde under overvejelse herhjem til.

    Karin - Tak for din anbefaling af en række spidser. Det er racer jeg vældig godt kan lide rent udseendesmæssigt, så vil kigge nærmere på dem du har anbefalet.
    Som jeg har svaret til andre, så er islandsk fårehund dog for gøende, og derfor jeg ikke selv har haft den med i mine overvejelser :o)
















  • #41   6. mar 2012 Og dogtime testen giver mig så en portugese water dog som top resultat..
    http://dogtime.com/matchup/permalink?m=eJxNyKERAAAIA7GF3vTp%2FrNhEFxcihSRQcIQPL3Lu9AF9NIJZg%3D%3D%0A

    Og gengangere i de to tests er noget schnauzer og spaniel-værk..


  • #42   6. mar 2012 Nu blev jo anbefalet terrier i Animal Planet testen, der så vidt jeg lige husker ikke spørger til om hunden skal kunne med andre dyr, men hvordan er terrier i den henseende? :o)

  • #43   6. mar 2012 Petit Basset Griffon Vendeen - har du overvejet den?
    Jeg besøgte en kennel på Sjælland og fik lukket 15 - 20 ud i "hovedet" af slagsen. Hold fast de var pragtfulde!
    Jeg har aldrig set de har problemer med andre racer på udstillingerne.


  • #44   6. mar 2012 Fætter Karin - Kun siden jeg fik den anbefalet i en af de to tests nu her :o)

    En bruger snakker om griffon petit brabancon. Hvad er forskellen på den og så petit basset griffon vendeen som du nævner? :o)


  • #45   6. mar 2012 Umiddelbart to meget forskellige racer trods det ret enslydende navn, så vidt jeg kan læse mig til.. :o)

    PBGV skulle i følge den beskrivelse jeg lige faldt over af racen kræve meget motion og beskæftigelse. Er det korrekt, eller? :o)


  • #46   6. mar 2012 Suzy - den har jeg allerede taget :o)

  • #47   6. mar 2012 Men kunne så ikke huske hvilken af de to tests der spurgte til kæledyr :o) Men det betyder altså at terrier (de anbefalede i hvert fald) er glimrende til et hjem med katte og killinger?

  • #48   6. mar 2012 Suzy - Jeg mente det var i den anden test, ja.. Men jeg kan godt huske hvad jeg svarede. Nemlig at det var vigtigt at den kunne med andre dyr :o)

  • #49   6. mar 2012 Jeg kender ikke sidst nævnte så det kan jeg ikke udtale mig om smiley

  • #50   6. mar 2012 Når du godt kan lide spidshundene - har du overvejet den danske spids?

    Der er ikke mange opdrættere af den og det er en race, som man søger at bevare. Jeg har kun mødt 1 eksemplar og ejeren sagde, at det var en dejlig familiehund, der var opdrættet til at være på gården og være omgængelig overfor alle. Den skulle have meget begrænset jagtinstinkt (skal jo ikke jage med de andre dyr) og hun syntes ikke at den gøede meget.

    http://www.google.dk/search?q=dansk+spids&hl=da&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=s7hVT4mrLcHGswban5X2Bg&ved=0CD8QsAQ&biw=1920&bih=979

    (link fjernet)

    http://www.biodiverse.dk/artik/spids.htm

    http://www.danskspids.dk/

    og en af hjælpeadm har en hund fra internat, der har fået tavle som en dansk spids, så hun kan sikkert fortælle dig lidt mere om racen smiley

    http://www.hundegalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=9971


  • #51   6. mar 2012 Jeg synes, at petit basset griffon vendeen er en skøn lille hund, jeg ved ikke om den passer godt til dig, da den er selvstændig og godt kunne finde på at lukke ørerne i og gå på jagt efter en spændende duft - den er en drivende jagthund og de fleste i gruppen kan være temmelig gøende, da jægeren skulle kunne følge hunde vha deres glammen.

    Jeg ved ikke, om den er specielt slem til at gø, men måske skal man for en sikkerheds skyld være obs på det og træne for at dæmpe det fra starten smiley

    Men held og lykke med at finde den helt rigtige hund smiley


  • #52   6. mar 2012 Vedr. drivende jagthunde smiley

    (link fjernet)


  • #54   6. mar 2012 Hvad angår det med mindre dyr kender jeg en der har lille stueopdræt med Dansk Svensk Gårdhunde. De lever sammen med bl.a. katte og tæven har endda opfostret en lille forladt killing. Den fik lov at die og når man ser de to sammen skulle man tro at katten opfatter hunden som sin mor, og hvalpe som sine søskende. Hvis ikke jeg ikke var til små hunde, ville jeg klart have valgt en DSG smiley

  • #55   6. mar 2012 Selvtak

  • #56   6. mar 2012 Sarah Trebbien - Tak for forslaget om dansk spids. Den må jeg bestemt ind og læse om.
    Ok, interessant oplysning om PBGV, det kunne godt tyde på at den ikke var noget. (Det synes jeg så heller ikke umiddelbart selv at det lød til, ud fra det jeg lige hurtigt fandt om den igår)

    Hedam - Ok, mange tak for din uddybning af racen :o)

    Suzy - Ja, jeg ville også gerne høre fra nogle terrier kendte, hvad deres mening er :o)

    Michelle - Hvorfor mener du at en border terrier kunne være et bud? :o) Personligt kendskab? Hvis, kan du så svare ang. dens jagtinstinkter?

    Sigyn - Tak, jeg kender DSG ganske ok, da min moster og onkel altid har haft sådan nogle. De er da meget søde, men siger mig nu ikke voldsomt meget :o)

    Reiki Master - :o)


  • #57   10. mar 2012 Ja. Du har styr på retrieverne kan jeg se. smiley der er dog én mere: Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

    Den er en smule mindre end de andre og er en fis mere krævende. Jeg har ikke rigtigt nogen erfaring med dem, andet end at jeg har kendt én der var lidt skarp, og hører at de er de mest aktiveringskrævende af retrieverne. Jeg ved ikke rigtigt om jeg er til nogen hjælp her. smiley



  • #58   10. mar 2012 Eva K: Nej men det er også præcist sådan jeg har det med DSG. Det er muligt at den temperamentsmæssig passer til os, men rent udseendemæssigt siger den mig ikke så meget. Nu kan jeg så sige at vi har haft vores Finske Lapp i 4 uger og allerede nu er hans gøen blevet meget meget mindre. I starten gøede han af alt; når han skulle have mad, når han legede, når vi trænede....etc etc. Nu gør han faktisk ikke ret meget, til gengæld har han meget "sprog". Han svarer når vi taler til ham, med dæmpede lyde hvilket er vildt charmerende synes jeg. Der kommer en masse brumme, knurre og "wuuuuueeee" lyde som lyder helt vildt nuttet. Vi har talt med både nabo og overbo, som samstemmende siger at de ikke hører synderligt meget til ham, heller ikke i dagtimerne når han er alene.
    Men hele pakken skal jo være der; både temperament og udseendet.


  • #59   10. mar 2012 McFluff - Åh ja, dem kan jeg godt huske.. De er super bedårende at se på :o)

    Sigyn - Ja, lige præcis.. Udseendet har finsk lapp helt sikkert for mig, synes de er über nuttede.. Men om det så lige har temperamentet.. Det må jeg jo prøve at undersøge mht nogle af de spidser der er blevet anbefalet/nævnt :o)


Kommentér på:
Anbefal en hunderace?

Annonce