På gåturen... {{forumTopicSubject}}
Ja, nogengange (for det meste) når jeg går tur med Paco, gøer han helt vildt når vi møder andre hunde, store som små. Har prøvet at få ham hen for at hilse på dem, men det tør han heller ikke når det kommer til stykket. Ved ikke hvad det er med ham. Har prøvet at sætte mig ned til ham, hive ham ind og sige bestemt Nej! Men han bliver bare ved. Tror det er fordi at han faktisk er bange for de andre hunde, fordi han netop ikke tør gå hen og sige hej til dem.
Men når vi er hjemme ved venner som også har hunde, er der lige det første korte stykke tid hvor han lige skal gø lidt, men det går hurtigt over og så leger de sammen som om de havde kendt hinanden altid... Synes det er så underligt, og meget frustrerende.
Har i et forslag til hvad jeg kan gøre for at styrke hans selvsikkerhed? Hvis det overhovedet er derfor...
apr 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 115
Jeg har en GD-blanding som også gør og spasser når vi møder andre hunde. Jeg er slet ikke i tvivl om at han er usikker på hvordan han skal snakke, så min erfaring er "MIN" og ellers gå videre. Hvis jeg har brug for at komme hen til dem (til fx hundetræning), fanger jeg hans opmærksomhed og laver nogle "sit" og "omkring" øvelser indtil vi har sneget os hen til at sidde ved siden af uden ballade. Denne manøvre kræver tid og at hunden man skal hen til forholder sig roligt. Min dreng er så kun 13 måneder, så der er jo en forklaring..
Med hensyn til Paco: Angreb er det bedste forsvar! Han er nok som du selv skriver utrolig usikker og har brug for noget selvtillid og ikke mindst noget andet at tænke på. Kan du fange hans opmærksomhed med fx guffer og desuden ikke lade ham køre op og flyt ham hvis han starter?
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 124
jan 2010
jan 2010
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.360
Jeg har altid gjort det, at når vi på allerede på god afstand ser en hund, får jeg en glad og lys stemme på og siger, Næhhh, hvor er den sød, en lille ven ... og det bliver jeg ved med - hver gang.
Hvis det er meget slemt, kan du jo forstærke det positive ved synet af andre hunde ved samtidig at give ham lidt godbidder.
Jeg ved ikke, om det er den rigtige fremgangsmåde, men for mig har det i hvert fald hjulpet.
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.329
Først og fremmest skal du være positiv og 100% rolig og udvise at DU har styr på situationen. Så hav nogen godbider med og noget legetøj med til at distrahere ham med, alt efter hvad der virker best for jer. Hold dig på afstand af hunden så du ikke overskrider hans grænse for hvor tæt hunden er på jer. Når du så ser hunden får du ham til at fokusere på dig. Jeg laver tricks og leger med min for at han skal have fokus på mig. Men det er jo alt efter hvad der virker best for jer :o) Og husk endelig også at have ryggen til den anden hund.
Det virker ivertfald her også skulle man gerne kunne komme tættere og tættere på den anden hund :o)
Hmm ved ikke om jeg fik mig fomuleret rigtigt men ellers så spørg endelig :o)
jan 2010
Natravnen - jeg gør nemlig meget ud af ikke at sende nogle negative signaler, så forholder mig altid roligt, samt snoren slap.
Men jeg synes i er kommet med nogle rigtig gode råd, vil helt sikkert prøve dem, og finde ud af hvilken der fungerer bedst for os
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.329
Det der ville jeg ivertfald også fraråde da du bare roser hunden for det hvis du giver den godbider imens den gør. Og hvis hendes hund opfører sig som min vil det også være umuligt at give ham en godbid når han først er gået i panik. Og at sidde og holde hunden indtil sig eller tage den op er også en dårlig ide i min verden da du der bare viser at den anden hund er farlig.
apr 2011
Lige pt virker følgende; når hund nærmer sig holder jeg meget fast i bunden af grimen, så han kun har mulighed for at pive og ikke på nogen måde trække mig ud af balance mens jeg med høj stemmeføring kommenterer hvor sødt kræet er og går videre i samme tempo. Indtil han forstår at jeg er sjovere end anden hund må han lære at jeg ikke vil acceptere anden opførsel. Men så igen, min dreng er stor og jeg skal have fuld kontrol over ham.
Vil så lige understrege at han bliver bedre og bedre dag for dag, og i dag har han overhovedet ikke gjort udfald mod andre hunde, men kun kigget MEGET interesseret på dem.
Giver du os en melding på hvad der virker for dig og din hund?
apr 2011
Også hunde er jo individualister og har forskellig baggrund. Min skal fx LEDES så han ikke er i tvivl når han er en lømmel, men "trøstes" hvis han er bange..så er det mit job at finde ud af hvilken boldgade vi er i, for det kommer også an på om han er træt..
jan 2010
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
jan 2010
apr 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
På gåturen...