{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  børste tænder..?
  • #1   16. apr 2012 Alba får gjort det hver dag smiley

  • #2   16. apr 2012 Jeg begyndte med en finger tandbørste/sok, så min hund kunne vænne sig til det, og efterfølgende gået over til en fast.
    Jeg bruger KW hundetandpasta med leversmag.


  • #3   16. apr 2012 Never ever!

  • #4   16. apr 2012 Nej det gør de ikke ,ben er nok og hvis der kommer tandsten så får de plaque off.

    Men det er nu en rigtig god ide at vende hvalpen til at blive rodet i munden.


  • #5   16. apr 2012 Vi bruger plaque off, rå ben og foder med store bidder. En gang i måneden gennemgår jeg lige munden, for at se om alt er ok. Jeg kører i den forbindelse også lige tænderne over med en micromed tandbørste.

  • #6   16. apr 2012 loke har desværre rigtig dårlige tænder, så han får børstet tænder både morgen og aften. De to andre hunde vi har gør ikke. deres tænder er fine smiley
    Vi bruger ikke tandpasta, bare en baby tandbørste med vand, og det hjælper fantastisk. og Sammen med tyggeben, de der dental sticks man får ved dyrelægen , smiley
    Han er ikke jublende lykkelig over at skulle have børstet tænder, men han kommer pænt og sætter sig når jeg kalder på ham , og sidder stille under det..


  • #7   16. apr 2012 never ever... Syntes det noget Pjat... Gnave ben, rå ben osv så behøver de ikke på børstet tænder..

  • #8   16. apr 2012 Infektion i mundhulen kan sprede sig
    Pas på hundens tænder

    Mere end 85% af af hunde (og katte) ældre end 4 år lider i større eller mindre grad af sygdomme i tænder og mundhule. Det viser sig som akut eller kronisk betændelse i tandkødet og kan udvikle sig til tab af tænder.

    Sygdomme i tænder og mundhule er en plage for mange hunde og for deres ejere, der ofte ikke er klar over, at de fleste tand- og mundsygdomme forholdsvis let lader sig forebygge eller begrænse og stort set kan behandles, som de samme sygdomme bliver behandlet hos mennesker.

    Det er meget vigtigt at du plejer din hunds tænder dagligt. Den daglige tandbørstning betyder større velvære både for hunden og dens omgivelser. Tandbørstning er endvidere et must for at undgå sygdomme i tænder og mundhule. Når du børster tænder på din chihuahua eller andre små hunderacer kan du med fordel bruge en lille blød babytandbørste.

    Ved betændelse i tandkød dannes der lommer mellem tand og tandkød. I disse lommer samles bakterier, som er med til at udvikle infektionen videre. Ubehandlet vil sygdommen ende med en kronisk tilstand med tab af tænder og eventuel infektion i kæbeknogle.

    I de kroniske tilfælde vil der opstå blødninger i tandkødet. Disse blødninger kan være indgangen til bakterier i blodbanen. Bakterier kan via blodet føres til livsvigtige organer som hjerte, nyrer, hjerne og lunger og forårsage livstruende sygdomme.

    Hvordan ser man så, om ens hund har problemer med tænderne? - Hold hundens mund lukket, og træk med forsigtighed dens læber op. På denne måde kan man se alle tændernes ydersider, der bør være rene og blanke, og hunden må ikke have dårlig ånde.
    Tandlidelser erkendes ofte ved kraftige brunfarvede belægninger på tænderne, og hunden kan have kraftig ildelugtende ånde. Det kan være slemt og umuligt at være i nærheden af hundens hoved.
    Betændt tandkød er hævet, og det bløder let, når man berører det. På mange hunde kan man langs det betændte tandkød se rande af bløde eller hårde belægninger. I disse belægninger er der et mylder af bakterier. De danner hele tiden syre og affaldsprodukter, som udvikler betændelse i de omgivende væv.
    I belægningerne kan aflejres kalkholdige salte fra spyttet og dannes tandsten, som går ned under tandkødet, og derfor er vanskelig at fjerne.

    Hunde med sygdomme i tandkødet har ofte nedsat appetit og nedsat almenbefindende. De kan have smerter ved tygning. Hvis en hund har tandpine, vil den ofte savle. Måske vil den nødig spise, og nogle hunde gnider deres snude mod gulv eller tæpper.

    Derfor er det vigtigt, at hunde med tandlidelser kommer i behandling hos dyrlægen i tide. Dyrlægen vil ofte i forbindelse med tandrensning og anden tandbehandling give antibiotika for at nedbringe antallet af bakterier i mundhulen. Denne behandling vil med fordel kunne påbegyndes forud for den egentlige behandling.
    Ældre hunde, og især racer med korte snuder som chihuahua, har større risiko for tandsygdomme. For disse vil 1 - 3 årlige kontrolbesøg hos dyrlægen være gavnlige for hundens sundhed og velvære.

    For at undgå disse lidelser er daglig tandpleje nødvendig. Det er af stor vigtighed at hunden allerede fra hvalp lærer at få børstet tænder. Gør det til en leg med hvalpen. Lad den bare bide lidt i tandbørsten, men sørg for at få tænderne godt gnubbet, når du er færdig skal du rose og give en godbid. Er du kommet lidt senere i gang kan det godt volde noget besvær at få hunden til at acceptere tandbørstningen. Du må aldrig skælde ud - det skal altid slutte med at være en god oplevelse, så hvad enten det lykkes for dig at børste tænderne eller ej, skal du rose og præmiere, hver gang du har haft tandbørsten i munden på hunden det skal nok komme.
    Det er ikke altafgørende om du bruger tandpasta, det vigtigste er at du får renset tænderne grundigt for madrester og begyndende belægninger. Hvis du vælger at bruge en speciel hundetandpasta skal hunden først vænnes til smagen af produktet. Start med at smøre lidt tandpasta på din finger og gnub forsigtigt på hundens tænder og gummer. Når den har vænnet sig til smagen begynder du med en lille smule på tandbørsten og bruger langsomt mere og mere indtil du har nået dosis.

    Man kan i handelen få en del produkter (tyggeben) der refererer til at gøre det ud for "tandbørstning" alene ved tygning. Disse produkter har sikkert også en vis værdi og kan sagtens være medvirkende til at holde belægninger og bakterier på afstand, men jeg mener ikke at de kan stå alene. Du undgår ikke den traditionelle tandbørstning, hvis du vil være sikret optimalt.


    Læs også artiklen: Mundhygiejne eller paradentose

    Redigeret af Kaj-Ove Hyldahl
    Kildeoplysninger: Pharmacia Animal Health og tandlæge Zhelma Sally Høyer.

    ^^ http://www.kajovehyldahl.dk/artikler_2.htm


  • #9   16. apr 2012 Ingen tandbørster her, kun kødben mindst en gang i ugen:o)) Men god ide at vænne din hund til berøring ved munden under alle omstændigheder, bisserne skal jo tjekkes engang i mellem.

    Start med at stryg den over munden lidt tilfældigt når i hygger og så bare mere og mere.


  • #10   16. apr 2012 Jeg børster ikke tænder på Santos, men han for en sådan en dentastix hver dag. Han har aldrig haft problemer med tænderne eller for anmærkninger fra dyrlægen af smiley



  • #12   17. apr 2012 Det kommer vel an på hvor hurtig spisende din hund er smiley

    Nu spiser Santos meget langsomt eller ingenting, så den dentastix holder snildt i 10 minutter smiley Det virker her.


  • #13   17. apr 2012 Hvis jeg på nogen måder kunne se at mine hunde døjede med tænderne, ville jeg da klart gribe det anderledes an, men de har super flotte tænder og ingen anmærkninger fra dyrlægen, og så kan jeg ved gud ikke se hvorfor jeg skal proppe en tandbørste i kæften på dem.

  • #14   17. apr 2012 Jeg er enig med Charlotte. Min hund bliver tjekket i hoved og røv hver gang vi er ved dyrlægen og der har aldrig været problemer med hans tænder.

  • #15   17. apr 2012 Men min dyrlæge ved så en masse om hunde bisser, så det er jo heldigt smiley

  • #16   17. apr 2012 Jeg syntes nu ikke at der er nogen grund til at gøre et problem ud af noget som ikke er et problem. Nej jeg render ikke til tandlæge med mine hunde, men holder jo øje med deres almene velbefindende og såfremt at der opstår problemer søger jeg jo dem som må være relevante at rette henvendelse til

  • #18   18. apr 2012 Jeg læste engang at hunde der har dårlige tænder, er oftest dem der ikke "gnaver" nok, altså ikke bruger sine tænder. (Det kan jo selvfølgelig også være racerelateret)
    Om det passer skal jeg ikke kunne sige, men der virker meget logisk. Min hund for også ben at gnave i et par gange om ugen, it works smiley


Kommentér på:
børste tænder..?

Annonce