ændret adfærd - aggressiv :-/ (Langt) ændret adfærd - aggressiv :-/ (Langt)
Håber nogle kloge og dygtige hundemennesker kan komme med nogle gode og brugbar råd i vores lidt trælse situation.
Her er historien...
Jeg har en chihuahua tæve (Frida) på snart 6 år, og min far har en magen til (Bella) på snart 4 år.
Da mine foældre fik bella, boede de på en gård, hvor min hund også var i de første 6 mrd efter de havde fået bella. (min hund bestemte dog)
Men derefter kom frida igen hjem til mig og bo, og bella var alene hund på gården.
Kort tid efter blev mine foældre skilt, og min far og bella flyttede for sig selv.
I næsten 1 år bede de to sammen, men jeg passe jævnligt bella, sammen med frida.
Bella og frida har altid været rigtig glade for hinanden, og leget og nydt hinandens selskab.
Min far fandt så en ny kæreste (Hanne), og flyttede for 2 år siden sammen med hende i hus, hvor Hannes kat også boede. (bella kunne til tider godt blive lidt jaloux, og ville gerne hænge på min far HELE tiden)
Det fungere dog rigtig fint mellem bella og katten som blev rigtig gode venner.
Frida var tit på besøg, og begge hunde og katten fungerede godt sammen. (Dog gjorde bella det klart at hun bestemte her, og frida accepterede)
I sommers flyttede frida ind hos min far og hanne, hvor katten og bella boede, og det fungerede fint. (hun flyttede ind pga. min daværende boligsituation)
Vi oplever at bella er meget jaloux når der snakkes med frida, og bella havde altid lige brug for at sætte frida på plads efter frida var blevet kælet med, hvilket frida i lang tid accepterede.
Katten var gammel og blev rigtig syg, og måtte aflives i december.
De første par uger derefter var der intet, men så begyndte bella at blive mere og mere aggressiv over for frida hvis frida fik opmærksomhed. Og ligeså langsomt begyndte frida at sige fra overfor bella med at knurre osv.
Kort tid efter begyndte hundene at slås i sengen om natten, sådan at min far og Hanne måtte skille dem af.
Der gik 14 dage hvor de det ene øjeblik kunne ligge og hygge sammen, sove sammen og lege sammen, hvor i næste øjeblik farede de i flæsket på hinanden.
Dette begyndte at blive ret irriterende, for de fleste ture havde de i sengen om natten og forstyrede nattesøvn m.m.
Så derfor blev de i nogle nætter sendt i bur om natten, for at der var ro.
Så pludselig tog fanden ved dem en dag og de kunne slet ikke tåle synet af hinanden, og bella fløj lige i flæsket på frida og de slåsede så voldsomt at vi blev nødt til at skille dem ad, da de ikke stoppede før den ene sikkert ikke trak vejret mere.. det ente i skadede ben og blod og hår på jorden.
Vi prøvede at holde dem adskilt og være meget kontant over for begge hunde når de havde disse sammenstød, men da dagen var omme, kunne vi se at der ikke var nogen anden udvej end at frida flyttede hjem til mig igen, da vi ellers ville miste den ene hund.
Vi har flere gange forsøgt at jeg har frida med ud til min far og hanne, men bare bella ser frida, så tænder hun helt af, og det er som om hun går helt i sort, og helt uden for pædagogisk rækkevidde.. vi kan slet ikke komme i kontakt med hende.. og frida som ellers er verdens kærligste hund køre fuldstændig op og er klar til selvforsvar.
Sidst hvor vi ikke var hurtige nok endte frida med to dybe kødsår, og gik på 3 ben i flere dage...
vi har prøvet at have begge hunde i snor, og hele tiden sørge for at de ikke kan nå hinanden, men det er umuligt, og vi har nu opgivet.
Man kan slet ikke forstille sig hvor sindsyge og aggresive de bliver når de ser hinanden - har aldrig oplevet noget lignene.. ikke engang mellem store aggresive kamphunde, så det er virkelig slemt.
Og her på det sidste er bella også blevet mere aggresiv overfor andre hunde, og hun er faktisk slet ikke til at have med uden for en dør.
Og vi ved det bunder i jalouxi fra bellas side..
Det er et rigtigt stort problem, da vi altid har passet hinandens hunde, og vi har et stort behov for at kunne gøre det, og vi er tit sammen, og de sidste mange gange må jeg lade frida sidde i bilen, eller de må være i to forskellige rum.
Det er enda så slemt med bella, at hvis hun kan lugte at min far har været i nærheden af frida (Ikke andre hunde) Så begynder hun at knurre aggresivt af hans tøj eller hvad der nu lige har været i kontakt med frida.
Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal stille op, og min far frygter at eneste udvej er at aflive bella, hvilket hverken ham eller resten af familien ønsker.
Nogen der har et bud på hvad der er gået galt, og hvad man evt. kan gøre for at få hundene til at kunne være i samme rum uden at ville slå hinanden ihjel (uden at overdrive)
Vi er alle dybt ulykkelig over situationen..
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.005
Har I haft Bella hos dyrlægen?
mar 2008
Følger: 40 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 144 Svar: 784
Men hvis det er begyndt, at gå ud over synet af andre hunde, så skal i søge hjælp NU!...
aug 2008
nov 2007
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 4 Svar: 33
Det er også tydeligt at se at det er jalouxi - der har i lang tid været lidt irritation fra bellas, når andre snakkede med frida - var bella i centrum var det ok, men var frida i centrum blev bella aggresiv over for frida - og det er så eskalleret.
Jeg har godt tænkt tanken om der fantes nogen mennesker som var uddannet i hunde adfærd, som man kunne få ud - det er der så kan jeg forstå, så den vej var måske en god idé at gå.
Det vil jeg lige prøve at kigge nærmere på.
Og ang. det med at det er bellas hjem - ja det er det, men frida skal også kunne være der, det er vi afhængige af.
Både Hanne og jeg har hest stående hos hannes søn, og vi er tit derude en hel dag hvor hundende også er med, hvilket ikke har været et problem før, men nu kan vi heller ikke have dem med der ud på samme tid, da bella flyver på frida bare hun ser hende - så alt er ret problematisk for tiden.
aug 2008
nov 2007
Googler??
aug 2008
nov 2007
aug 2008
nov 2007
Tror måske det bliver for langt væk - kunne godt tænke mig at det skulle forgå hjemme, da det er der problemet er opstået.
Vi kommer fra Esbjerg (Vestjylland)
Så tænker ikke en fra sjælland lige vil køre et smut forbi.
dec 2005
Følger: 317 Følgere: 307 Hunde: 4 Emner: 558 Svar: 9.117
mail@dchesbjerg.dk
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 16
http://www.reese-nda.dk/
nov 2007
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 16
Det kan jo også være hun på et tidspunkt er i området hvor du bor og vil kigge forbi
Held og lykke med det
ændret adfærd - aggressiv :-/ (Langt)