592 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 3 Svar

Bekymrende adfærd eller normal unghund? Bekymrende adfærd eller normal unghund?

Hej allesammen - jeg har et par spørgsmål ang. min unghunds adfærd overfor andre hunde (Islandsk fårehund, tæve, 8 måneder).

Hun leger/omgåes rigtig godt med hunde der er større og eller ældre end hende selv. Hun læser dem rigtig godt og afstemmer sin adfærd alt efter hvordan pågældende hund reagerer på hende.

MEN - hun opfører sig betydeligt anderledes overfor små usikre hunde og hvalpe som ikke med det samme "giver igen"/begynder at lege.
Hvis hunden løber væk fra hende, løber hun efter og lege-napper den i nakken / vælter den og "muler" den. Hun giver ikke rigtig plads til at hunden kan komme på benene igen. Når dette sker tager jeg hende væk og snakker beroligende til hende - MEN det er sjældent at vi kan prøve at nærme os hunden igen, stille og roligt og med snor på, for folk går hurtigt videre - jeg tror mange formentligt bliver skræmte over at hun også har meget lyd på.

Gør jeg egentligt overhovedet det mest fornuftige i den situation ved at tage hende væk og dæmpe hende ned?

Er det i jeres øjne en bekymrende adfærd jeg beskriver? Eller er det normalt at en unghund udforsker sit eget ego - og er det noget som falder på plads igen når teenageperioden er ovre?

På forhånd tak for jeres tid.
Mvh. Betina.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Tilsæt opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Set up lamps (and cables for lamps) 1.000 kr.
  • Fældet træ 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bekymrende adfærd eller normal unghund?
  • #1   24. maj 2012 Ja, jeg tror at det er meget godt at du får hende væk og dæmper hende. Både det at du signalerer at det sjove altså slutter når man er "dum", og så den anden hund kan få fred.

Jeg synes hellere ikke at det lyder som mærkeligt adfærd for en teenagehund, men det er noget du skal fokusere på at træne "stop" til inden det når så langt at situationen bliver ubehagelig. For det er ikke unormalt adfærd, det er til gengæld ikke acceptabelt.

Altså, enten det, eller helt lade være med at lade hende lege med så små hunde før hun er over fjollefasen. Det er ikke fedt at blive lagt ned, selvom man er en lille hund, og de kan blive så stjernehysteriske hvis de kobler større hunde sammen med dårlige oplevelser (ja, ok, hvem bliver ikke hysterisk af det?).

Det er nok også sjovere for hende at lege med nogen der kan give lidt igen, no?

Men mange gange held og lykke med det. smiley

• #2   24. maj 2012 Min er 10 måneder og gør det samme. Han muler også dem der er mindre end ham selv medmindre de har masser af selvtillid så gør han ikke. Jeg fjerner ham hvis han begynder, og prøver at være på forkant med det hvis der kommer mindre hunde til leg.

• #3   24. maj 2012 Nanna opfører sig præcis ligesådan. Hun er ikke god til usikre hunde. Til gengæld kan hun lege med alle størrelser hunde, fordi hun tilpasser vildheden.

Kommentér på:
Bekymrende adfærd eller normal unghund?

Annonce