{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.129 visninger | Oprettet:

Voksen eller hvalp? {{forumTopicSubject}}

Jeg står snart overfor et køb af en Welsh Corgi Cardigan..

Det er første gang jeg skal have en hund helt for mig selv, uden forældre og den slags.. Jeg har i 5 år gået og ventet på at jeg fik tiden til en hund og den har jeg nu smiley

Jeg bor i en dejlig lejlighed med adgang til lukket dejlig have. Jeg bor tæt på Vestskoven og bor i et område med masser af andre hunde og masser af mulighed for gratis træning, som Agility, Rally og Klikker smiley

Jeg har hele tiden været meget til køb af en hvalp, men har nu fundet en Cardigan på 3 år som søger nyt hjem.. Hun virker super skøn og lige som en hund for mig..

Hvad er fordele og ulemper vedrørende køb af hvalp eller voksen?? Ved godt at jeg "slipper" for alle hvalpe"problemerne", men ellers??

Nogen der kan give mig nogle gode råd om hvad jeg skal gøre??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Voksen eller hvalp?
  • #2   12. jun 2012 Lige den hund jeg skriver om har kun været på den kennel den er født på og 1 andet sted smiley

    Det er Welsh Corgi Cardigan Cindy her på siden smiley


  • #3   12. jun 2012 Jeg fik Odin da han var knap 3 år - han faldt til allerede de første dage, og han er stille og rolig. Der har ikke været problemer af nogen art.

  • #4   12. jun 2012 Annette: Har du haft hvalp før eller er det din første hund?? Tænker om jeg vil få trang til en hvalp og om jeg vil blive træt af alle de hvalpe-streger sådan en lille en kan lave smiley

    Det tiltaler mig rigtig meget med en hund der er renlig og sådan fra start af.. Og at der er nogen der kender hendes personlighed, så jeg nogenlunde ved hvad jeg går ind til smiley


  • #5   12. jun 2012 Dette er min første hund - oprindelig ville jeg have en hvalp, men så dukkede Odin op i en annonce på Den Blå Avis. Og så kunne jeg da liiiiiiiige ringe til ejeren ... så kørte jeg liiiiiiiiige til Fredericia .... hjem og overveje en sidste gang ... og så til Fredericia igen smiley

    Jeg er ikke "hvalpeskruk", og kan sagtens finde på at købe en voksen hund en anden gang.


  • #6   12. jun 2012 Jeg bliver også mere og mere huk på hende, da jeg godt kan se mig selv blive lidt træt af alt det hvalpe-pjat når jeg kommer hjem fra skole, skal være hjemme 3-4 timer og lige skal i skole igen et par timer..

  • #7   12. jun 2012 Jeg har ellers altid fået mine hunde som hvalpe, men da min sidste hund blev aflivet 17 år gammel, købte jeg en "genbrugshund" på 2 år, hvis familie erkendte, de ikke havde tid nok til hende.
    Ikke én eneste gang har jeg fortrudt det.

    For 3 mdr. siden købte jeg ubeset endnu en genbrugshund på 9 mdr.
    Jeg er hans fjerde hjem og i hans forrige hjem boede han i et par måneder i et lille køkken på ca. 4 kvm., fordi han slikke familiens børn i ansigtet og på hænderne.
    Klø fik han også, når han pev og gøede.
    (Alt dette fik jeg først at vide, da han var kommet og jeg talte med et andet familiemedlem.)

    I starten var han (forståligt nok) meget "krybende" og "klæbende" og jeg kunne ikke bevæge mig nogen steder rundt i huset, uden han fulgte med, men i dag går det meget, meget bedre og han er en utrolig glad og kærlig lille fyr.
    Heller ikke det køb har jeg på noget tidspunkt fortrudt.

    Så hvis jeg var dig, ville jeg ikke betænke mig på at få en voksen hund, især ikke, når du har kendskab til dens baggrund og ikke har haft hund før.
    Så kan du bruge tiden på selve "hunden" og ikke hvalpeunoder, opdragelse og rengøring efter den smiley

    Held og lykke smiley



  • #8   12. jun 2012 Da vi besluttet at vi ville have en hund mere, så vi havde to, gik jeg i gang med at kigge forskellige steder efter en hvalp, men kom ind og kiggede på dbsk, og der var lille Enzo til salg hvor opdrætter havde faet ham tilbage pga. personlige problemer hos den familie han havde været ved. Han var 9 måneder. Jeg snakkede RIGTIG længe med opdrætterne om ham, om os osv osv, og det var imens vi var på bryllusferie, så snart vi kom hjem, var vi nede for at se ham, og vi tog ham med samme dag, og hold nu op, verdens bedste hund, vi knuselsker den hund, og han havde heldigvis været ved en rigtig sød familie, så han har ikke haft nogle dårlige oplevelser... Vi er rigtig glade for vi fik en lidt ældre hund, dog ikke meget, istedet for en hvalp, selvom bernerhvalpe er skønne, men her havde han lært mange gode ting... Så her var der stor ros til tidliger ejer...

  • #9   12. jun 2012 Ikke en eneste gang har jeg fortrudt mine genbrugshunde smiley Du kan se dem på min profil.

    En hvalp kan være en kæmpe mundfuld, så jeg syntes bestemt det er en god ide med en på 3 smiley


  • #10   12. jun 2012 vi overtog Kassy (vores sankt bernhard) som næsten 3 års, og det var helt med vilje, da jeg var gravid og vi har 2 katte, så ville ikke igang med hvalpetræning, da jeg ville frygte ikke at have tid nok til hvalpen (heldigvis har vi verdens nemmeste barn) smiley
    Vi stillede de krav at hun skulle være vant til børn, katte og andre hunde, og må sige det var utroligt med en allerede voksen og velopdragen hund, der bare faldt til fra dag 1.
    Vi har kun oplevet lidt problemer i form af, at hun er vildt kræsen og enormt gerne vil lege med alle hunde (men mange hunde er bange for hende, hun er jo ret stor), og når hun indbyder til leg, siger hun altså "vov".
    Jeg elsker hvalpe og duften af dem, men det var altså skønt at slippe for grundtræning og renlighedstræning, men bare sørge for "vedligeholdelse" af allerede indlærte evner.


  • #11   12. jun 2012 Jeg har ikke så gode oplevelser med at tage en genbrugshund. En anden gang ville jeg væsentligt hellere have en hvalp, som jeg selv kunne præge fra starten.

  • #12   12. jun 2012 Jeg syntes du skal gøre det. Hvis du går i skole kan det være svært at tage 3 ugers ferie, for at træne en hvalp til at være alene hjemme. Der vil en ældre hund sikkert falde hurtigere til. En hvalp kan være en kæmpe mundfuld, og især hvis du er alene om projektet…?

  • #14   12. jun 2012 Jeg har stadig skole sommerferie når jeg kommer hjem fra skole, men hvem siger der er en hvalp på det tidspunkt smiley

    Men jo, jeg er alene om det.. Elle kan få hjælp herude, hvis der er noget, men det er jo ikke rigtig det samme smiley


  • #16   12. jun 2012 Er totalt skudt i hende..

    Havde nogle personer i hoved jeg gerne ville snakke det igennem med inden jeg vælger og mangler kun min svigerinde og hende taler jeg med i dag smiley

    Har talt med opdrætter og hun er villig til at sende Cindy med mig hjem smiley


  • #17   12. jun 2012 Har prøvet begge dele og har elsket begge dele. Min gamle labrador Sussi var en internat hund på 4½ år, da jeg hentede hende. Donna har jeg haft fra hun var 10 uger gammel - fra opdrætter. Donna fik 3 hvalpe i 2010 - det var en rigtig stor oplevelse smiley
    Og min dejlige hvalp Liva er sidste skud herhjemme og jeg valgte en hvalp mere, da jeg faldt pladask for hende smiley


  • #18   12. jun 2012 Vil sige som Det Grå Lyn, tag den voksne smiley

  • #19   16. jul 2012 Jeg tror bestemt ikke du får nogen problemer med en corgi, den har let ved at indpasse sig et nyt sted, men i den første tid, skal du jo lære hende rigtig at kende,
    pas på du ikke har for mange personer om dig til at bestemme / fortælle hvad du skal gøre, men find selv din egen rytme med hende, føler du du skal have svar på nogle spørgsmål, så¨henvend dig til Tina, og få dem der., det får du mest ud af i stedet for du måske kun bliver forvirret over hvad andre ''kloge'' hoveder siger til dig.
    Rigtig held og lykke med hende, og meld dig ind i vores corgiklub, så du kan deltage i de træf vi arrangerer her på Sjælland. der kan du nemlig få en snak med andre corgifolk.


  • #20   19. jul 2012 Det har jeg bestemt også tænkt mig Evi.. Har et par super gode hjælpere rundt om mig og ved at jeg altid vil kunne ringe til Tina hvis der er det mindste.. Men nu er denne tråd jo fra lang tid før jeg købte Cindy smiley

  • #21   19. jul 2012 Jeg har indtil videre kun haft omplaceringshunde (3 stk). Jeg er super glad for mine hunde, og har på ingen måde fortrudt at det ikke blev hvalpe der kom med hjem. Men den næste bliver en hvalp.

    Der er fordele og ulemper ved begge dele. Får man en voksen hund, er den typisk renlig, har lært at være alene hjemme, og er lidt mindre tidskrævende i forhold til almen opdragelse, ikke ødelægge ting osv.

    Men det betyder ikke at den giver mindre arbejde. For selvom den har haft et godt hjem før, så har de jo alle noget med i bagagen, både godt og skidt,, og selvom hunden er nogenlunde velopdragen, så har vi jo alle hund på forskellig måde og har forskellige regler for hunden, så der vil oftest være ting hunden skal vænnes af med (eller vænnes til), og indgroede vaner koster altså nogen energi at bryde.

    Tilgengæld er det jo noget nemmere at vurdere helbred og sind på en voksen hund, end det er at gætte hvordan en hvalp vil udvikle sig.
    Men det kræver at man altså husker sin kritiske sans når man tager ud at kigge på hunden, og ikke bare lader sig forblænde af en sikkert rigtig sød hund.


Kommentér på:
Voksen eller hvalp?

Annonce