{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.214 visninger | Oprettet:

Miramax
Miramax
Tilmeldt:
1. feb 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11

Hvalp eller voksen hund? {{forumTopicSubject}}

Kære Gruppe

Jeg har læst og læst omkring at anskaffe sig en hvalp, Herunder renlighedstræning, alene hjemme træning mm. Jeg overvejer at anskaffe mig en hvalp. Men ser også den mulighed at anskaffe sig en 1 år gammel hund. Jeg overvejer fordele og ulemper ved dels at anskaffe sig en hvalp eller en "voksen" hund. Er der nogle af jer som har erfaring med at købe en voksen? og hvilke fordele har der været ved det? og ulemper?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp eller voksen hund?
  • #1   5. feb 2014 Jeg har erfaring med begge dele..

    Personligt vil jeg helst købe en hvalp, fordi jeg så selv kan præge den helt fra lille af, og elsker at se hunden vokse op og give den de udfordringer som den skal bruge til at lærer hele verden med..

    Der er dog også mange fordele ved at købe en voksen hund - jeg vil dog ikke kalde en 1 års for voksen, og har kun erfaring med at købe en på 2 år. Den var dyrere end en hvalp fordi den var meget, meget velopdragen, havde været udstillet og godt præmieret og bare var en SKØN hund. Når man køber en voksen hund ved man mere "hvad man får", i den forstand, at den ikke ændre sig på samme måde som en hvalp. Desuden synes jeg det er en fordel for mennesker, der ikke kan overskue at få en hvalp ind i deres hjem, som kræver rigtig meget - en voksen hund kræver tilvænning, men på en anden måde end en hvalp smiley

    Ulempen ved at købe en voksen, vil i mine øjne være, at jeg ikke har kendt hunden hele livet, og derfor ikke altid har mulighed for at forstå hundens adfærd smiley


  • #2   5. feb 2014 Jeg vil sig præcis det samme somStine D

  • Miramax
    Miramax Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #3   5. feb 2014 Præcis de samme overvejelser har jeg gjort mig smiley man aner ikke hvad voksen hunden har været igennem...men på den anden side er man fri for det hårde hvalpe arbejde smiley

  • #4   5. feb 2014 Man kan få en rigtigt god hund ved begge dele. Det handler mest om hvad man er til og hvad man skal bruge hunden til.
    Går man efter en speciel slags træning, er det at foretrække med en hvalp, idet hunden så får rette prægning og træning.
    Uanset hvad du vælger, så køb hvalp/hund et sted hvor ejer/opdrætter har præget solidt. Brug lidt alenetid med hunden og se hvordan den reagerer. Se forældredyrene, vurder deres sind og tjek deres undersøgelser for racerelaterede sygdomme.


  • #5   5. feb 2014 Min første hund var 2 år og 3 måneder, fra en sag hvor han var blevet fjernet af politiet. Han har krævet blod, sved og tårer. Han er SKØN men har krævet uhyrligt meget (dog ikke renlighedstræning og alene hjemme)

    Min anden hund, Silvana var ca 10 da jeg fik hende, hun var fra Portugal og var tidligere gadehund. Blev renlig på 14 dage, kunne gå uden snor, var super harmonisk og helt igennem i balance.

    Så jeg har oplevet både en "møghund" og en hund i harmoni med sig selv.


  • Miramax
    Miramax Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #6   5. feb 2014 Tak gode tanker og overvejelser i har smiley

  • #7   5. feb 2014 En voksen hund kan være en super løsning, eller et langvarigt helvede smiley
    alt efter hvad det er for en du kaster dig ud i, og hvor meget du magter at lægge i det projekt.
    en hvalp koster også oceaner af tid og tålmodighed, men her præger du den selv fra start.
    jeg har også prøvet begge dele, også det lang varige helvede med voksen hund, og med fantastisk voksen hund.
    der er fordele og ulemper smiley


  • #8   5. feb 2014 Jeg vil sige det sådan at hvis det er for at slippe for hvalpearbejdet, er en voksen hund ikke nødvendigvis en bedre løsning, for de kan have endnu flere ting der skal arbejdes med end en hvalp, og en hvalp er en del nemmere at lærer ting end en voksen hund (ikke at en voksen hund ikke lærer, men den har jo allerede vaner osv)
    Derudover er det en ligeså stor omvæltning for en voksen hund at flytte som en hvalp, og man skal derfor alligevel regne med at skulle træne alene hjemme osv.

    Men som de andre siger er der fordele og ulemper ved begge dele.
    Jeg vil personligt hellere have en hvalp, lucky fik jeg som 4 mdrs omplacering pga allergi i den familie han var kommet ud til, jeg fik derfor ikke den allervigtigste prægnings tid med ham, men var heldig at familien og opdrætteren havde været rigtig gode til det, og jeg derfor fik en hvalp der var så nem som han var/er.
    Man får også et andet bånd til en hund man har kendt fra helt lille af, selvom båndet kan være ligeså stor med en voksen hund, men det er et andet bånd, synes jeg.

    derudover ELSKER jeg hvalpetiden.. Det er så hyggeligt, selvom det selvfølgelig er hårdt.


  • Miramax
    Miramax Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #9   5. feb 2014 Ja det er nok hos en rigtig kærlig og god opdrætter man evt skal købe en voksen hund...jeg synes bare tit man ser at de gode kennel og opdrættere sælger hvalpe (8 uger).?

  • #10   5. feb 2014 De sælger jo deres hvalpe når de er gamle nok.. Det sker at de får en hvalp/hund tilbage hvis der sker noget i den familie der købte den, der gør at de ikke kan have den mere.
    Men det er jo ikke noget der sker tit, så man kan godt komme til at vente længe..

    Men der er jo en del omplaceringshunde rundt omkring, men hvis man skal have en voksen hund, skal man nok tage ud og besøge den og være sammen med den så man kan mærke hvordan den fungere, og købe fra nogle man har tillid til, og som man føler siger sandheden.

    det sker også at opdrættere udstationere deres hunde, primært hanhunde, fordi de vil bruge dem i avlen men af forskellige grunde ikke selv kan have dem hjemme. Det var måske også værd at kigge lidt på hvis man ønsker en voksen hund smiley


  • #11   5. feb 2014 Vi har jo 2 hunde ...

    Nova fik vi da hun var 19 mdr. fra en god opdrætter .... de havde beholdt hende for at afklare hendes udstillings potentiale, det var som sådan godt, men hun var (iflg opdrætter) ikke glad for at være på udstilling, så de valgte at sælge hende til en liv som almindelig familie hund .... og ja der er mønstre hos hende som er meget anderledes end hos den hund, Ipsen som vi har haft fra hun var 9 uger..
    Men hun er nem, der har aldrig været alene hjemme problemer, hun var renlig, venlig og i det hele taget bare rar og nem ...

    Så udover vi ikke selv har præget hende fra hvalp så har det været en ren fornøjelse, så kaster du dig ikke ud i en hund hvis fortid er helt ukendt (fx internat hund), og ellers får kontakt til et sted hvor du både kan se hjemmet, hunden og fornemme hvorledes det hele er skruet sammen, så kan jeg godt anbefale det...

    Hvalpe tiden har sine udfordringer, men bestemt også sin charme ....


  • #12   5. feb 2014 begge dele. min nuværende hund var 9 mdr, da jeg fik hende fra internat. ser helt klart en fordel i at hunden er renlig, og så tager jeg resten derfra.

Kommentér på:
Hvalp eller voksen hund?

Annonce