hjælp har vi fået en "defekt" hvalp? {{forumTopicSubject}}
hej..
vi hentede i Lørdags en lille Shih tzu han hvalp på 10 uger. han er en dejlig lille en med stamtalve og alt det der.
da vi hentede ham syntes vi han løs lidt mærkelig med hans vejrtrækning lidt lige som en mops.
han er en meget rolig hund og siger ikke så meget. han vil hellere slappe af end at lege. idag 5 dage efter hjemkommst sker der noget alvorlig. han ligger lige så stille i haven og pludselig får han krampeligende træk, og hiver efter vejeret. vi for akut til dyrelægen som gav ham en beroligende sprøjte og mente at det var fordi han havde en alt for lille næste.
han bad os holde øje og komme igen hvis det blev slemt.
han har haft det igen her til aften i mine arme, og han søgte disederede op til min mund for at jeg skulle ånde ham i hovedet. han får kramper og har det virkelig ikke godt. vi er rigtig bekymret for ham. vi har lige været ude at gå og løbe med ham og alt gik godt. han har dog stadig sine snorke/grynte lyde.
nogen der kan hjælpe mig? hvad kan man gøre?
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 97 Svar: 11.003
maj 2012
Følger: 35 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 1.626
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 53
Hvis jeg gætter rigtigt,så så jeg jeres nye smukke lille ultot igår og jeg lagde godt mærke til, han gryntede lidt, da din kæreste stod med ham i armene .
Jeg vil også foreslå jer, hurtigst muligt at få kontakt med opdrætteren og med dyrlægen.
Det er rigtigt synd for ham, hvis han har problemer med at få luft og kan næsten ikke tro, opdrætteren ikke har bemærket det, hvis det allerede var der, da i hentede ham.
Sig endeligt til, hvis jeg kan gøre noget. Det er så synd for jer alle sammen. Ved jo i elsker de små pelsbolde og bare vil det bedste for dem.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
okt 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 32
det er et smeld i hjertet og vil under ingen omstændigheder bytte ham ud med noget andet. når han ikke har hans ture er han en glad hund og løber rundt og leger Fie. vi har haft kontakt med opdrætteren og han sagde at vi skulle få en grundig diagnose hos dyrelægen og hvad omkostningerne angik måtte vi se. lige pt. tænker jeg lidt F*** pengene og beløbet det vil koste.. bare min baby får det godt igen.
vi står lidt i en situation om vi skal tage derhen i morgen, eller om vi skal vente til tirsdag hvor vi har en tid til sundheds tjek. i bund og grund fejler han ikke noget, hjertet + lunger og temperatur er som det skal være sagde lægen.. men ja 100% skal der findes en grund til dette. og opdrætteren bliver i hvertfald blandet ind i det her.
okt 2009
det er et smeld i hjertet og vil under ingen omstændigheder bytte ham ud med noget andet. når han ikke har hans ture er han en glad hund og løber rundt og leger Fie. vi har haft kontakt med opdrætteren og han sagde at vi skulle få en grundig diagnose hos dyrelægen og hvad omkostningerne angik måtte vi se. lige pt. tænker jeg lidt F*** pengene og beløbet det vil koste.. bare min baby får det godt igen.
vi står lidt i en situation om vi skal tage derhen i morgen, eller om vi skal vente til tirsdag hvor vi har en tid til sundheds tjek. i bund og grund fejler han ikke noget, hjertet + lunger og temperatur er som det skal være sagde lægen.. men ja 100% skal der findes en grund til dette. og opdrætteren bliver i hvertfald blandet ind i det her.
okt 2009
som et menneske der lider af åndenød og hele kroppen sætter igang. det kommer i ryk. ryste 5 sek. og så 2 sek uden og så 5 igen. og nej det er ikke bare chok eller angst at han røster. for det her er kramper hvor kroppen og musklerne i dens lille krop trækker jeg fuldstændig sammen
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.360
Lige et godt råd: Sørg for så vidt muligt at have al kontakt vedr. økonomi med opdrætteren på skrift/mail.
Det lyder mærkeligt, at de problemer først skulle være kommet hos jer.
Held og lykke!
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
jan 2010
Synes det er dejligt at høre, opdrætter ikke lyder uvillig, som man jo desværre hører om engang imellem
Jeg håber dyrlægen kan finde ud af, hvad det er der sker og ikke mindst, kan hjælpe ham, til at få det godt.
Var det mig, ville jeg ikke vente til tirsdag, af skræk for der skulle opstå noget igen og det pludselig er weekend og de dermed er sværere at få fat i osv... Men jeg er også rigtigt dårlig til at gå i det uvisse
Jeg krydser fingre og håber at se meget mere til Fie og lillebror.
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 3.981
Jeg tror, jeg ville tage kontakt til dem, bare for alle tilfældes skyld.
apr 2009
Følger: 21 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 216 Svar: 3.221
Jeg ved godt at ombytning lyder som et fælt ord når det drejer sig om et levende væsen og jeres lille baby.
MEN prøv at tænk på hvalpen? Worse case er jo at der intet er at gøre, vil du så leve med at din hund ofte kommer til at gå i krampe/får åndenød? Hunden kan ikke selv sige fra, derfor skal vi som mennesker være gode til at vurdere et værdigt liv for hunden..
Det er bestemt ikke for at skræmme livet ud af dig, for det KAN jo være en operation kan gøre det, dog mener jeg ikke du kan forlange penge fra opdrætter til udgifter HVIS opdrætter tilbyder ombytning eller penge retur for hvalpen.
Jeg ville klart tage den med opdrætter, hvis h*n er seriøs kommer de som regel med til dyrlægen og får vurderinger omkring problemet.
Al held og lykke i fremtiden!
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.018
Vil sige som mange af de andre. I bør stærkt overveje om i alligevel, så hårdt det end er, ikke bør lade handlen gå tilbage.
Hvis det er så slemt som det lyder til bør i huske at hvalpen lider.
Prøv at forestille jer at det var jer selv som ikke kunne få luft. Det er både smertefuldt og meget meget skræmmende, Specielt for en lille hund som ikke forstår hvad der sker.
Med mindre dyrlægen siger "det kan ordnes med en operation som koster XX" og Opdrætter vil betale, så syndes jeg både for jeres skyld og hvalpens i skulle ophæve den handel.
jul 2011
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 360
okt 2009
(link fjernet)
jun 2010
RS giver så vidt jeg ved (og dem jeg kender som har det) ikke krampe lignende anfald.
Derudover vil deres vejrtrækning være normal når de ikke lige har et anfald.
okt 2009
okt 2009
apr 2009
Vi vil meget gerne have en opdatering når I har været til dyrlæge
feb 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 1.471
Der er 2 muligheder med det du beskriver.
Enten har han løse gane, men det ses ikke ret tit (og kan laves).
Men det kan også være at næseborene er for smalle. Det er meget sjældent selve næsen, der er problemer med, men de 2 små "flapper", der sidder yderst, og som lukker når vejret trækkes ind. Dette kan klares med en meget lille operation, hvor der skæres lidt af og sys med et par sting. Derefter ingen problemer.
En hund trækker vejret gennem næsen, og kan besvime hvis den lukker. Så vil hunden automatisk trække vejret gennem munden og vågne op igen. men selvfølgelig skal det ordnes, og det er noget som opdrætter skal være med til.
feb 2010
I de fleste tilfælde kan en hvalp vokse fra det, men igen - det må en dyrlæge vurdere.
Held og lykke
Du er velkommen til at skrive til mig privat - jeg er Racerepræsentant for Shih tzu
okt 2009
okt 2009
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 3.981
jun 2010
Det skal den. Hvis i har den kan i læse på stamtavlen hvilken klub han er i.
Held og lykke
apr 2009
Dog lyder det som om I er blevet taget godt og grundigt ved næsen, jeg tror ikke det er muligt at finde en Shih tzu hvalp med stamtavle til kun 5000 kr...
feb 2010
Held og lykke med ham
apr 2009
Helt klart, det er dog nemmere når der opstår problemer at man har nogle retningslinjer i henhold til stamtavle
mar 2012
Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 71 Svar: 918
Men held og lykke med den lille vaps...
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
man bliver jo så glad for de små kære kræ uanset hvad man får, så det er jo frygteligt for jer at i er ude i at skulle overveje at lade handlen gå tilbage. Meget stor krammer herfra!
feb 2010
Man kan jo kun være helt enig.
Man bliver så harm når man skal snydes med baggrunden for sin hvalp og det "opdrætter" laver.
okt 2009
apr 2009
Puuha jeg er SÅ ked af det på jeres vegne at det skulle gå sådan,, Det er slet ikke fair for jer eller hvalpen!!
Hvis jeg må give dig et råd vil jeg råde jer til kun at gå efter en hund med stamtavle så I kan få tjekket forfædres sundhedstilstand og sikret jer det hele er i orden.. Dette giver selvfølgelig ikke garanti, men med en stamtavle har man bare mere sikkerhed!
Øv hvor er det ærgerligt. Al held og lykke til dig
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.331
jun 2010
Lad jer nu ikke lokke til i stedet at få en "bytte" hvalp.
Knus og mange tanker føler med jer
maj 2012
Følger: 35 Følgere: 31 Hunde: 4 Emner: 49 Svar: 1.626
okt 2009
vi skal slet ikke have hund nr. 2 lige pt. Fie pige skal have lov t være den legesyge hvalp hun er. så må vi skaffe os en hvalp når tiden bliver til det om 2 - 4 år.
det her er alt for psykisk hårdt. og ønsker ikke for nogen at dette vil ske for jer. jeg sender ham afsted imorgen med så meget kærlighed i tasken som overhovedet muligt. min lille baby-
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.762
okt 2009
jan 2010
Mange tanker til jer ...
jul 2008
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 83 Svar: 1.163
En meget trist historie med jeres nyskaffede hvalp, gør mig meget ondt på jeres vegne :((
Jeg må give de andre ret i, at det bedste desværre er, at levere hvalpen tilbage til opdrætter!
Pøj pøj med det hele.... Kram herfra
jul 2008
maj 2007
Følger: 27 Følgere: 27 Emner: 83 Svar: 1.163
feb 2010
Jeg er racerepræsentant for Shih Tzu i DKK, og det er faktisk ret få ST'ere jeg ser med problemer med vejrtrækningen.
Så man skal da selvfølgelig se sig for når man køber hund.
Desværre sker der med Shih Tzu det samme som med mange andre af selskabshundene, at vi ser mange importer fra Østeuropa. de sælges som danske, og bruges i avl. Desværre ofte med diverse skavanker.
Og myten om at ST'ere har problemer med varmen er noget vrøvl.
hjælp har vi fået en "defekt" hvalp?