{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.073 visninger | Oprettet:

Schæfer med kløe, hudsår og øreirritation {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Først vil jeg sige, at det er længe siden, jeg har været aktiv herinde - så I må undskylde, hvis mit indlæg er placeret i en forkert kategori.

Tiger er begyndt at få klø sig rigtig meget på det sidste, og jeg har opdaget at hans pels er lidt skrællet ved den ene albue (lyserødt - ikke noget hot spot).
Han var for nogle uger siden ude og lege på en mark, hvor han pludselig gav sig til at jagte noget (kunne være en hare, en ræv - så det desværre ikke). Bagefter da han kommer hen til mig, dingler hans venstre øre, og han virker irriteret - som om, der er noget, derinde.

Lægen fandt også nogle bumse-lignende plamager på ham (primært brystet). Han fik han en sprøjte mod parasitter, orme og andet småkravl. Han fik novoclav (500g) tabletter 2x daglig i 5 dage og blev dryppet i øret i samme omfang. Sidst men ikke mindst, blev han vasket to gange i den uge, han var til kontrol (efter lægens anvisning) (Shampoo: Virbac Allerderm Moist)

Nu er øret helt fint igen, og fremkomsten af de lyserøde 'bumser' er kraftigt reduceret, men han klør sig stadigvæk meget. Jeg har hørt at det kan være meget normalt, at hunden klør sig ekstra meget i solskinsvejr fordi varmen kan fremprovokere kløe, men jeg tror, der er andre faktorer i spil her. Jeg har derfor købt midlet stronghold, som skulle være godt til at dræbe alle former for utøj og deres æg, og dermed ødelægge deres livscyklus. Hertil ville jeg høre(:)

- om det ville være ok at prøve med lidt hvidløgsgranulat i hans mad? Jeg vil helst ikke give ham for meget af den slags, men jeg har blot hørt, at det virker ret godt. Det er måske forskelligt fra hund til hund.

- er det ok, at tage ham med på stranden, så han kan hoppe i vandet? Min mors veninde, som har haft adskillige schæferhunde gennem sit liv, siger, at saltvand er godt til at rense pelsen.

Og så et lille spørgsmål her til sidst: Min hund er 2 år og vejer 39 kg. Burde han ikke veje mindre som han, eller er det lige meget, så længe han er glad og spiser så meget, som han nu har lyst til (tænker faktisk her i skrivende stund, at mængden af mad, han spiser muligvis hænger sammen med al den kløe - selvom han egentlig spiser ret pænt, morgen og aften)

På forhånd tak,

Osman


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Schæfer med kløe, hudsår og øreirritation
  • #1   3. jul 2012 Der kan være hammer mange diagnoser på det der. Alt lige fra alm irritation pga en lille rift, demodex og allergi.
    Hvilket foder bruger du og har du altid brugt det?
    Taber hunden også pelsen i de områder hvor huden er lyserød?
    Nu kender jeg ikke stronghold, men hvis det er til at dryppe i nakken på hunden så læs da indlægssedlen angående vask og badning af hunden inden du putter hunden i. Jeg kan ikke forestille mig at saltvand er god til irriteret hud.


  • #3   3. jul 2012 @ Vivi: Nemlig, og det er derfor, jeg prøver med alt muligt lige nu. Men måske, jeg bare bør lade stronghold virke, og så tage den derfra.

    Han får noget der hedder Fit + Fun, et foder, han har fået et års tid nu, uden der har været nogle problemer.

    Bort set fra det lille sted på højre albue, har han ikke tabt pels andre steder. Området på albuen skyldes at han flere gange har nappet/kradset sig der.

    Han må vaskes to timer efter behandling med stronghold. Nu er der også et stykke til stranden herfra, så hvis jeg endelig får lyst til at tage derhen en dag, vil jeg nok rådføre mig med nogen, inden jeg tager ham med.


  • #4   3. jul 2012 Uha jeg ville skifte foder, især når han kløer sig.

  • #5   3. jul 2012 @ Det grå lyn: Dyrlægen sagde "fint slank men må gerne tage mere på", og det syntes jeg da var lidt underligt, for han ser helt normal ud for mig - ikke anorektisk af udseende. Men ja, nu ærgrer det mig lidt, at jeg ikke fik målt ham, da vi var henne med ham. Er vel ok, at prøve at regulere i fodringen så han tager små 2-3 kg på, tænker jeg.

    Tja, jeg googlede det, og ser vist også her ud til at det er meget individuelt fra race til race, men også i forhold til forskellige former for allergi osv. Jeg bliver hængende - måske kommer der et svar her i tråden senere smiley - tak for jeres besyv.


  • #6   3. jul 2012 Husk at hvis du skifter foder kan der komme en midlertidig forværring i kløen, lugten og med skæl indtil indkøringsperioden er overstået, min. 4 uger helt skiftet over på et nyt foder før man kan begynde at se den fulde effekt af et foderskift.

  • #7   3. jul 2012 Jeg kan ikke hjælpe dig yderligere i forhold til kløen - blot ønske dig god vind og hunden god bedring.

    Med hensyn til vægten - er din hund meget stor? 39 er en ret pæn vægt og hører til på en temmelig stor hund smiley

    Kan du mærke hans ribben, når du kører hånden henover dem? Kan du ane hans hofteben? Har han en god talje og er han strammet til under bugen?

    De fleste dyrlæger ser gerne schæferhundene en del tykkere end vi schæferfolk oftest ønsker at holde dem smiley


  • #8   3. jul 2012 Vil du ikke lægge et nyt billede ind af ham?

    På det ene billede, hvor man kan se hans krop, der er han noget større end jeg selv ville have holdt en unghund smiley


  • #9   3. jul 2012 Han virker hverken for tyk eller tynd når jeg mærker efter. Jeg synes selv, han er tilpas stor, men min far mener, han burde være større smiley

    Jeg har uploadet fire billeder her (fik timeout et par gange da jeg ville lægge dem i mit galleri her på siden):

    (link fjernet)

    http://www21.speedyshare.com/n4QWr/download/WP-000109.jpg

    (link fjernet)

    (link fjernet)


  • #10   3. jul 2012 Kan ikke se billederne.

    Men jeg ville skifte til et bedre foder og så se om ikke han stopper med at klø sig.

    Har før hørt at nogle hunde kløer sig når det er varmt, så det kan os være derfor.


  • #11   3. jul 2012 Tak for dem smiley

    Altså hvis billederne stemmer noget overens med virkeligheden, så ville jeg lade den smide 1-2 kilo smiley

    Synes den ser ud til at være lige til den gode side - jeg kan næsten forestille mig, at der er omtrent 5 mm fra overfladen og indtil ribbenene, når man rører ved hunden smiley


  • #12   3. jul 2012 CH hvad trykker du på for at se billederne?

  • #13   3. jul 2012 Hehe fandt det nu smiley

  • #14   3. jul 2012 Det er da vel ikke dette foder hunden får?
    http://www.fressnapf.de/shop/fitfun-hund-trockenfutter-croc-15kg


  • #15   3. jul 2012 Jeg ville mene det er det fra Maxi Zoo, deres eget mærke eller hvad man kalder det.

  • #16   3. jul 2012 Nu som medløber DKK snob. .: Varmen mener jeg også spiller en rolle, for lige så snart han får det for varmt og begynder at klø sig, smider han sig ind i skyggen. Har søgt lidt på nettet, og der læste jeg, at nogle hunde kan have forskellige allergier der spiller ind i sommerhalvåret, så det overvejer jeg nu at få undersøgt. Synes selv det virker sært hvis det skyldes foderet i og med, at han har kørt på det længe. Men jeg er selvfølgelig på vagt over for den mulighed - og så kan det være, jeg skal gå tilbage til Royal Canin. smiley

  • #17   3. jul 2012 CH: Hans rygsøjle kan jeg tydeligt mærke når jeg stryger hånden henover den - han føles faktisk skrøbelig der, synes jeg - men det er nok fordi, jeg er vant til at han har mere pels der. Der røg en del da jeg børstede ham med en Furminator smiley

  • #18   3. jul 2012 @ Vivi: Det er denne her variant:
    http://www.fressnapf.de/shop/fitfun-hund-trockenfutter-lambrice-12_5kg

    Hos dyrlægen siger de Eukanuba, Royal Canin eller Hills, men har fra flere af mine hunde-venner hørt, at det altså ikke altid er prima-mærkerne, man skal gå efter fordi det varierer meget fra hund til hund. Tiger virker tilfreds med sit foder, og har heller ikke vist nogen form for allergisk reaktion da han gik over til det. Men lad mig endelig høre, hvis der er nogen grund til at være på vagt over for det foder jeg giver ham smiley


  • #19   3. jul 2012 Det, der er lidt svært er, at de jo er bygget forskelligt og det er også derfor man har brug for hænderne.

    Rygsøjlen kan jeg også tydeligt mærke på min hund. Jeg kan mærke hoftebenene, når jeg lægger min hånd henover starten af krydset og jeg kan, når jeg stryger med let hånd henover ribbene mærke dem. De skal naturligvis ikke stikke ud, men de må gerne være synlige når hunden puster meget eller den bevæger sig.

    Vi har også lige været igennem en periode, hvor al underulden smuttede, og man må sige, det føles en smule anderledes at røre på hunden smiley

    Fældning kan i øvrigt også give kløe, men giver ikke problemerne i ørene.


  • #20   3. jul 2012 Altså jeg havde skiftet, kløe eller ej smiley Hehe

  • #21   3. jul 2012 Jeg ville også have skiftet til noget kornfrit foder, mest for en sikkerheds skyld smiley



  • #22   3. jul 2012 min schæfer tæve kløede si g os på det foder 14 dage efter vi skiftede stoppede det

  • #23   3. jul 2012 Jeg forstår slet ikke brugen af dette foder. der kan være lige så meget lam i den anden variant af foderet som i den i bruger. Selv i denne er der både svin, okse og kylling og hvad der ellers byder sig, endda efter land døde kæledyr fra dyrlægen.

  • #24   3. jul 2012 jeg har en veninde med en schæfertæve, der tidligere led meget af allergi.
    Jeg skriver tidligere, for efter hun har skiftet til Wolfsblut har tæven ikke har problemer med sin allergi. Så måske var det værd at overveje. Vigtigt er i hvert fald (hvis der er allergi ind over) at undgå alle former for kornprodukter i foderet.


  • #25   3. jul 2012 Aussipigerne - hvis det nu ikke er korn eller lagemider hunden er allergisk overfor, så er det jo altså ingen nytte til at give den kornfrit foder.

    Korn er ikke et voldsomt problem for hunde, når det kommer til allergi - jeg tror man laver nogle lidt hurtige konklusioner fra menneskeverden til hundeverden.


  • #26   3. jul 2012 Undskyld jeg svarer så sent.

    Rart med alle jeres input smiley - jeg tror, vi så småt udfaser hans nuværende foder, og kombineret med stronghold, som jeg lige har læst, er ret stærk kost (max 6mg/kg legemsvægt), burde der ske store forbedringer. Vi håber på det smiley


  • #27   3. jul 2012 Krydser fingre herfra smiley Du behøves ikke skifte til det dyreste foder, men jeg ville ihvertfald finde et andet foder til ham smiley

Kommentér på:
Schæfer med kløe, hudsår og øreirritation

Annonce