2.898 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

Fransk Bulldog - Hvad skal jeg vide? Fransk Bulldog - Hvad skal jeg vide?

Jeg var så heldig at møde den skønneste lille franske bulldog i går, og nøj hvor var han skøn... jeg faldt pladask for den lille herre, og efter en længere snak med hans ejere blev jeg da kun endnu mere forelsket.

Nu ligger landet bare sådan, at jeg ikke kender ret meget til racen... jeg er ikke typen der bare farter ud og køber et dyr, bare fordi jeg synes den ser sød ud... jeg vil gerne vide hvad man går ind til, og hvad der kan forventes... og hvad er bedre end at høre det fra andre mennesker der ejer selvsamme race? smiley

Så, hvad kan i fortælle mig om disse små fantastiske bæster? smiley
Plusser og minusser ved racen?
Noget man skal overveje en ekstra gang inden man overhovedet tænker på at købe sådan en?
Gode opdrættere, eller nogen man bare skal holde sig LANGT væk fra (Jeg tager gerne imod privat beskeder da jeg ikke mener man skal hænge nogen ud offentligt)

Det skal lige indskydes at jeg ikke skal ud og have hund lige nu... jeg bor i en 2 værelses lejlighed med en kat, så inden jeg overhovedet tænker på at få hund igen, så skal jeg have mere plads smiley
Men derfor kan man jo godt være nysgerrig ikk'? smiley Der skal jo også spares sammen til sådan en, hvis man skal have en lille ny smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep. af udendørs vandhane 1.000 kr.
  • Ophængning af 2 stk. 40t tv på væg(beton) 699 kr.
  • Montering af vægreol (L:80 B: 22: H: 142) 600 kr.
  • Håndvaskrør skal skiftes ud 1.500 kr.
  • Dishwasher not working 900 kr.
  • Handyman 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fransk Bulldog - Hvad skal jeg vide?
  • #1   10. jul 2012 Det man skal være obs på er sygdom, sygdom og sygdom... stamtavle er ingen garanti, så man skal være kritisk... Jeg ville vælge med stamtavle, men vælge avler med omhu.

Ang. vejrtrækning er det ikke den korte snude, som er problemet men ganen.

• #2   10. jul 2012 smiley

• #3   10. jul 2012 (link fjernet)

(link fjernet)

De to steder her er en mulighed... de går op i sundhed.

• #4   10. jul 2012 Jeg er enig med Louise. FB´en er desværre disponeret for en del arvelige sygdomme.

Her er en liste jeg har fundet på kennel molosshusets hjemmeside:
    •AD
    •HD
    •Ryg poblematikker: Hermivertebrae, spondylose, diskusprolaps/degeneret disks
    •Åndedrætrelateret lidelser: Snævre næsebor, for lang blød gane, deformeret strubehoved, larynx poser, forsnævret luftrør
    •Patella
    •Entropion
    •Ektropion
    •Allergi
    •Generaliseret/lokal demodex
    •Svamp
    •Eksem
    •Furunkulose
    •Fødsel med kejsersnit

Rigtige gode og informativt link vedr. sundheden hos Fransk Bulldog:

SKK

• #5   10. jul 2012 Nete, jeg fik nok formuleret mig forkert... Mit problem med lejligheden er egentligt ikke pladsen, men mere at jeg ikke må have mere end 1 dyr heroppe smiley
    Så længe hund og kat kan sammen, er jeg slet ikke i tvivl om at det kunne lade sig gøre med dem i samme lejlighed (Er lidt træt smiley Undskyld hehe)

Hvordan finder man ud af det med vejrtrækningen? Er det arveligt, eller er det noget der kan opstå i selv den "reneste" tavle?

Har altid haft blandingshunde, og min prinsesse blev 15½ år gammel, kun i hendes sidste uge blev hun syg. Så jeg må ærlig indrømme, at jeg ikke er meget inde i det med hunde sygdomme...
    Har læst om den franske bulldog på flere hjemmesider, men jeg synes som sådan ikke der stod noget om vejrtræknings problemerne osv.
    Hvad kan jeg forvente der?

• #6   10. jul 2012 Jeg oprettede en lignende tråd i sidste uge af samme årsag som dig, ønsker mig virkelig en fransk smiley
    Fik rigtig mange super goe svar, se evt. min tråd : Fransk bulldog er overskriften.

• #7   10. jul 2012 Dog skal det lige siges at svamp kan undgås ved at holde folderne rene og tørre. Desuden så er allergi en lidt svær fætter, for dels kan man ikke test for det før det bryder ud, dels har man ikke fundet arvegangen helt, og så spiller miljøet også ind.
    Det er i hvert fald hvad min dyrlæge siger. smiley

• #9   10. jul 2012 Stamtavlen er vigtig, men ligegyldig hvis ikke de aner der er i den er sunde.
    Så det er vigtigt at finde en opdrætter der er seriøs. Netes måde at vurdere opdrættere på vil jeg ikke erklære mig enige i.
    Det vigtige må være at en opdrætter har viden og er ærlig omkring de problemer racen har. Om der er dyre møbler og ren pudsede vinduer betyder mindre.

• #10   10. jul 2012 Ikke alle FB´er har vejrtrækningsproblemer, men en del har. Det er et spørgsmål om at undersøge linjerne og lad være med at lade dig spise af med "sådan skal en FB lyde". For nej, det skal en FB ikke!

• #11   10. jul 2012 Hæhæ kan se der er tråde nok at vælge imellem smiley

• #12   10. jul 2012 Hvis de to links jeg har givet ikke får hvalpe... så få dem til at hjælpe... du kan ikke gøre det selv, hvis du ikke er inde i racen, så simpelt er det.

Evt. kigge i udlandet, men der kan jeg ikke hjælpe med links, da jeg ikke kender dem godt nok smiley

• #13   10. jul 2012 hold da op, det vælter ind med svar mens jeg prøver at læse den anden tråd Tine A har oprettet smiley

Tak skal i have alle sammen smiley

Louise og Elmo, som sagt har jeg ikke planer om at få en FB lige nu, så jeg kan godt vente til de engang får hvalpe igen smiley
    Jeg prøver bare at samle alt den viden jeg kan om racen, inden jeg kaster min kærlighed 100% på den smiley

Jeg tror at det med at finde den rette opdrætter er noget af det sværeste... Det skal helst være en som andre kan sige god for, men som sagt, så haster det ikke lige nu... Kunne godt forestille mig det var et par år ude i fremtiden (Men det skader bestemt ikke at være forberedt)

Jeg vil rigtig gerne lære rigtig meget om racen, vil også rigtig gerne møde mange flere FB'ere... så jeg rigtig kan finde ud af hvordan de er i temperament og alt sådan noget smiley
    Så lige nu, samler jeg bare alle de oplysninger jeg kan.. tager alt til mig med glæde smiley

Housebuster, der er jeg ganske enig smiley
    Jeg vil også undersøge opdrættere i (undskyld jeg bander) hovede og røv inden jeg køber fra nogen smiley
    Jeg vil helst sikre mig at en fremtidig hund er "så god som mulig" hvis man kan sige det på den måde smiley

• #14   10. jul 2012 De andre har sagt alt hvad jeg ville sige, og har du læst de tidligere tråde, har du også fundet tidligere beskrivelser fra mig, så jeg vil nøjes med at nævne en ting, jeg ville ønske, jeg havde vidst noget før: hvis halen sidder helt tæt ind til kroppen, kan der nemt samles skidt og være fugtigt. Det anede jeg ikke før Vega var ret gammel (altså omkring 10 mdr) og tænker at vi, hvis vi havde vidst det tidligere, kunne have forebygget det, i stedet for at behandle nu. Det er helt tydeligt at det gør AVS når vi vasker og renser og smører med creme, så dét synes jeg man skal vide, når man anskaffer sig en fransk (eller en hund med en lignende hale) smiley

Og som de andre siger, må du endelig ikke se tavlen som en sikkerhed, da der ingen avlsrestriktioner er. Du er derfor mest sikker, hvis du vælger en opdrætter, hvis hunde har fået foretaget div. undersøgelser smiley

Fb er en fantastisk hund, kun anbefalinger herfra smiley

• #15   10. jul 2012 http://www.bulldogklubben.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=487&Itemid=241&lang=da

Udstilling d. 29/7 i Slagelse smiley

• #16   10. jul 2012 Stamtavlen skal netop ikke hænges på væggen... men den skal bruges til at tjekke aner... det hjælper jo ikke at forældrene er tjekket for alt, hvis bedsteforældre var nogle skravl... så derfor stamtavle ved denne race.

Aldrig om jeg ville spendere op til de 8000 kr. som nogle tager for FB uden tavle, hvor de oftes ikke er tjekket for en fis.

• #17   11. jul 2012 PERSONLIGHED! Fben er sprængfyldt med personlighed! Kig evt på en der er født med en lige længere snude, så undgår du vejrtrækningsproblemer. Ellers er der en gruppe på facebook der hedder fransk bulldog dk - meget aktiv gruppe :)!

• #18   11. jul 2012 Det er nu ikke helt rigtig at en længere snude betyder at hunden har bedre vejrtrækning, for som en anden i denne tråd har skrevet så er det den lange bløde gane der gør at hunden kan have vejrtrækningsproblemer. Og det kan de sagtens have selv om snuden er "lang".

• #19   11. jul 2012 Og for lige at komme det i forkøbet, så vil det ikke være en fordel at købe en blanding. De er ikke sundere og man skal pludseligt forholde sig til arvelige sygdomme fra to racer.

• #20   11. jul 2012 Det der med den bløde gane, kan det undgåes ved at have forældre som ikke har det? Eller er det 50/50 om den får det? (Jeg spørger meget, håber i bærer over med mig) smiley

• #21   11. jul 2012 Hvis forældrene ikke har det er man godt på vej. Men lige som så meget andet kan det springe en eller flere generationer over. Så bedsteforældre, olde forældre, tanter, onkler osv. skal også helst være fri for det.
    Men jeg ved også ,at det ude i den virkelige verden, kan være noget nær umuligt at få det hele. Især inden for den race.

• #22   11. jul 2012 Det er så noget man tager med i overvejelserne når man skal have den smiley
    Det er i orden... Hvis man elsker sine dyr, så tager man det hele med, godt på ondt smiley

• #23   11. jul 2012 Ja, det er rigtig. Men for dælen hvor gør det ondt i hjertet (og pengepungen) når ens dyr er syge.
    Jeg har selv to hunde med dårligt helbred, og nej hvor har det været hårdt! Håber dælme den næste bliver mere sund. smiley

Og forresten, så er der en del forsikringsselskaber der ikke dækker ved arvelige sygdomme.

• #24   11. jul 2012 Sygdom er ikke noget, man tager på godt og ondt.... det gør bare ondt..

Noget andet er økonomien i det.... medmindre man har en stor sæk med guld.

Det er derfor man virkelig skal være ekstrem kritisk... man kan hurtigt ende med en syg hund... det er lige før chancen er større for det end en sund FB... hvor sørgeligt det end må lyde smiley

• #25   11. jul 2012 Selvfølgelig er det noget man skal tænke igennem og overveje om det er noget man vil kaste sig ud i inden man anskaffer sig sådan en race, og selvfølgelig gør det virkelig virkelig ondt hvis ens elskede dyr har dårligt helbred...
    Det jeg mener med godt og ondt er, at man er der ligeså meget for sit dyr, hvis det viser sig at det er sygt, som hvis man har en sund og rask hund. Det er sådan en ting man bare SKAL have overvejet inden man anskaffer sig et dyr... og hvis man som jeg lige har forelsket sig i en race som har sådan nogen skavanker, så må man jo overveje en ekstra gang om det er noget man vil anskaffe sig (Giver det mening det jeg skriver?)

• #26   11. jul 2012 Ja det gør det smiley

• #27   11. jul 2012 Franske bulldog er super skønne, med kæmpe stor personlighed !
    Vi har selv to, og selvom den ene har været med sygdom, er det det hele værd!
    - Jeg syntes ikke du skal lade dig skræmme af at de er disponeret for mange sygdomme.
    Men vælg en god kennel, hvor de har tjek på generne.
    Og få en hundesyge forsikring, vi har hos tryg, da de dækker det meste.

Hel og lykke smiley

• #28   11. jul 2012 FB´en er en herlig race, min kæreste og jeg har også overvejet den meget. Men pt. tør vi ikke.

• #29   11. jul 2012 Jeg synes dælme man skal lade sig skræmme af sygdom... og en forsikring betaler måske nogle regninger... men det at have en syg hund er ikke kun økonomisk, at det gør ondt....

Det er da skræmmende at en race er blevet så populær, at man simpelthen avler på alt, hvad der kan avles på... og så sælger syge hunde til overpris.

Til TS.... håber du finder en skøn hund... og det er godt du bruger god tid på at finde den rette... det betaler sig i sidste ende smiley

• #30   12. jul 2012 Hvor er det dejligt at se en køber, der forsøger at sætte sig godt ind i racen inden man køber...det giver mig håb for fremtiden, kritiske købere har vi brug for i FB verdenen!

Jeg kan kun anbefale de to kenneler der nævnes her. Jeg havde næsten opgivet denne fantastiske race, da DKK valgte at ophæve avlsrestriktioner (som der ikke var nogen af på den franske, men vi havde håbet, de blev indført...) og lade det være op til den enkelte...det holder bare IKKE!

Det er en speciel, vidunderlig og unik race, med en fantastisk personlighed, men med et skravlet hylster:( Der skal virkelig en holdningsændring til og det lader ikke til der er vilje i Bulldog Klubben.

Den har potentielt mange skavanker og man må desværre æde nogle kameler, det har taget 100 år at ødelægge racen, så det ta'r blod, sved og tårer, at få den på ret køl igen...og tid. Men vælg en opdrætter, der undersøger forældredyrene grundigt og kritisk. Jeg havde næsten opgivet og skulle ikke ha' FB igen (og mine er ellers forholdsvis ok), man hører bare så mange sørgelige historier. Men jeg har fået et spirende håb tilbage:)

Pøj pøj med det.

• #31   12. jul 2012 *det koster blod, sved og tårer...

• #32   12. jul 2012 Rie... mange tak smiley Og tak for svaret.

Når det bliver tid, så ender jeg nok ud i et større detektiv arbejde for at finde den helt rette opdrætter smiley

Temperaments mæssigt virker FB'eren bare lige til at være en hund for mig... størelses mæssigt passer den lige til mit putte gen smiley
    Har også ladet mig fortælle at de kan gå ganske fint sammen med andre racer, og dyr...
    Jeg har jo som nævnt en kat i forvejen, og håber også på at jeg engang kan få mig en grand danoise... (det ligger dog endnu længere ude i fremtiden, men det skader jo ikke at forhøre sig om det kan lade sig gøre at have dyrene samtidig smiley

Kommentér på:
Fransk Bulldog - Hvad skal jeg vide?

Annonce