{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.084 visninger | Oprettet:

Jer der fodre BARF {{forumTopicSubject}}

Hej BARF mennesker og hunde smiley

ADVARSEL - det bliver nok langt!

Jeg går og leger med tanken med at skifte foder til min hund og fodre BARF. (labrador blanding.)
Men jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er det rigtige at gøre?
Jeg var nede og snakke med en mand om det i går i noget som hedder Barf Center Fyn.
Altså misforstå mig ikke, men alt foder (næsten) står der jo naturligt foder for din hund - eller noget i den retning.
Altså det står der også på mit foder smiley
Og synes egentlig min hund fungere ok på det. Hans afføring er mørkebrun/sort, som manden sagde det skulle være. Da han sagde at en hund skal presse for at få afføringen ud så analkirtlerne bliver tømt og dermed ikke betændte.
Og næsten alt det han sagde lyder jo godt, men jeg aner INTET om det, så han kan også bilde mig alt muligt ind.
Jeg blev sådan lidt - hmm - da han mente at fordi min hund har lange ben er fordi han vokser forkert, men det tror jeg ikke. Da han altid har haft lange ben i forhold til sin krop - og ligeså har hans mor. Men han ser fin ud - han passer sammen synes jeg. Og da jeg var ved dyrlægen sagde han at han skulle vokse 1-1,5 kg. om ugen, og det har han gjort. Har hele tiden tilpasset fodermængden efter behov.

Nå men der er nogle ting jeg ikke bryder mig helt 100% om ved at fodre BARF. Det der med at hunden måske ikke skal have foder hver dag, eller kun en gang om dagen. smiley Det er nok bare en tilvænnings sag, men det bryder jeg mig ikke så meget om. Jeg synes personligt det er bedre hvis den får lidt 2 gange om dagen som dækker dens behov, end at den skal have meget på en gang, og så ikke så tit.
Jeg er så også vant til at arbejde med grise, køer og heste. Og de steder jeg har arbejdet har vi arbejdet efter det med at de skal have mindre måltider, men oftere.
Og bryder mig heller om det der med at man skal droppe faste måltider - bare for at snyde hunden? Altså jeg fodre ikke på klokke slæt - men når jeg står op og om aftenen når det sådan lige passer. Men det der med at flytte fodringstidspunktet måske 4-5 timer, forstår jeg ikke. Kan ikke se det dårlige i at have "faste" fodertider.
Og da min hund ikke er ved at dø af underernæring eller forkert fodring og faktisk fungere okay, vil jeg ikke bare smide 15 kg. hundefoder ud, som han mente jeg skulle smiley Han kom med en masse gode argumenter for hvorfor jeg skulle osv., men så mange penge vil jeg heller ikke smide rundt med på den måde, og han skal jo selvfølgelig selv sælge sit foder til mig smiley De har sådan nogle "færdige" produkter, som indeholder både ben, indvolde osv. så er ret nemt, men han mente han skulle have 700 g. om dagen (han skrev en blanding ned til mig) smiley Synes det er ret meget - i forhold til at min hund får 340 g. nu. Og jeg behøvede ikke regne særlig meget før jeg kunne regne ud at det ville blive ret dyrt! Jeg er på SU og har råd til det hvis det var nødvendigt, men som sagt synes min hund fungere okay på det foder han får nu, og det er slet ikke så dyrt smiley Så er lidt svært at overtale mig til at det er bedre, når jeg faktisk ikke ved det endnu. Og når min hund ikke er ved at dø af det foder han får nu og fungere fint, har jeg svært ved at overtale mig selv til at betale måske 3 gange så meget for noget andet foder.

Nå, det er så bare nogle af de tanker jeg gør mig. Men han tog mig nok også på sengen, da jeg egentlig kom derned fordi jeg gerne ville købe nogle ben til min hund som en form for "godbid". Som en form for lidt sund aktivering.

Men hvad fik JER til at skifte til BARF?
Hvilke tanker gjorde i jer?
Har det KUN haft positive indvirkninger på jeres hunde?
Hvor tit fodre i?
Og hvad kan i ellers fortælle af erfaringer som kan hjælpe min beslutning?


Kommentarer på:  Jer der fodre BARF
  • #1   21. jul 2012 1. Det er da dumt at smide 15 kg. foder ud, som din hund fungerer godt på...
    2. Det er ikke alle barfere, der faster deres hunde. (Vi gør ikke)
    3. Vores den ene er også en langbenet giraf. Han er vokset op på barf...;0)
    4. Lad være med at tro på alt hvad forhandlerne siger...;0)


  • #3   21. jul 2012 Jeg fodrer på ca. samme tid hver dag og mine hunde har ingen fastedag. Mine får mad 2 gange om dagen. Jeg kan også kombinere det rå med tørfoder. F.eks. tørfoder om morgenen og råt om aftenen.

  • #4   21. jul 2012 Uh hvor er jeg dog glad for at jeg ikke hoppede i med begge ben i går smiley Han ville nemlig give mig noget blendet kallun med alt muligt blandet i, i 5-6 dage med frugt og så komme videre derfra for at starte op som han sagde. Og kunne ikke se hvad der var hvad?
    I mit hoved når man fodre med barf er nemlig at de får "ben" at tygge og gnave i. Og ikke det der blendede noget. Vil allerhelst bare gå til slagteren og få lidt her og der. Vi har en ko som skal slagtes her til efteråret, og tænkte at man kunne snakke med slagteren og så se på hvad der blev tilbage af div. ben og så have det til hunden smiley


  • #5   21. jul 2012 jeg skiftede til barf i lørdags (så har kun en uges erfaring) grunden til det er at bobby ikke er det store madøre og jeg har ikke rigtig kunne finde noget foder som han spiste op til hvert måltid, så han begyndte at tabe sig.

    han spiser op hver gang nu, og aflevere skålen til mig som om han vil have mere smiley han sk*der og drikker ikke så meget, er de eneste forandringer jeg har set.

    jeg fodre om morgenen og om aftenen og han får ingen faste dage, medmindre han selv fravælger maden en dag (det gjorde min den gamle, som fik tørkost)




  • #6   21. jul 2012 Jeg valgte ar barfe min jack russell da han klør sig meget. Og så elsker han kød.
    jeg gik til en forhandler, som desværre sagde, at han skulle have kallun i de første to uger. Hvilket gav en enorm dårlig mave. med hjælp fra barfgruppen ,fik jeg styr på det. Jeg har så fundet en anden forhandler der ved hvad han taler om. han siger ingen kallun og hunden behøver ikke grøntsager, så ham har jeg tillid til. Nu er jeg så begyndt ar se efter tilbud på kød, og det er faktisk ret sjovt. Jeg fodrer min hund 1 til 2 gange om dagen og ingen fastedage, med mindre han selv vælger det. jeg synes det er lidt svært med hvad han må få at spise, men alt det Maj-Britt*DKK snob* har skrevet oven over er en kæmpehjælp. Så prøv, spring ud i det, det gjorde jeg


  • #7   21. jul 2012 Jeg har også overvejet barf mange gange.. og kender flere der barfer;-).. men.. jeg ser så også ulemper.. dels bor jeg for småt til at kunne have en stor fryser.. så jeg ville skulle købe i små mængder og det ER dyrt.

    Yderligere så kræver det man også er rimelig struktureret og husker at tage mad op.. der har jeg så et problem i jeg ikke engang kan huske det til migselv;-)

    Og så skal man jo også dosere ekstra kosttilskud, det ser jeg også mine veninder gøre.. her ville jeg så blive bekymret for om det også doseres korrekt på sigt.. der mener jeg det er nemmere med tørkost hvor alt er i.

    Mine hunde har levet hele deres liv på tørkost af forskellig slags hvor jeg har lært at skelne mellem de produkter der er bedst for mine hunde og også noget der ikke er fyld og affaldsstoffer i. Her har jeg ingen problemer haft af nogen slags.

    Jeg har så faktisk hørt om flere racer der IKKE tåler BARF som faktisk får allergi.. yderligere så har jeg oplevet en anden ulempe.. som de fleste ejere vist ikke taler så meget om.. men dem jeg kender der giver deres hunde barf.. FISER fælt.. (altså hundene ikke;-)) og der er seriøst så man ikke kan være i samme rum..for det er ikke kun lidt men MEGET.. så nej jeg skal ikke barfe;-)

    Og så synes jeg generelt jeg ser at i forhold til mine hundes afføring og dem der barfer.. så kommer der mere ud i den anden ende end hos mine hunde.. det er jo ret vigtigt at se på for det er der man ser hvor meget hunden jo optager.. og samtidig virker det så ikke så fast men ret ofte har jeg set hunde med meget tynd mave når der barfes.. altså ikke hele tiden men det svinger meget hvor mine hunde har stabil afførring og kun få gange om dagen.

    Om mine opservationer kan bruges ved jeg ikke men jeg har selv overvejet barf og ser bare hver gang jeg overvejer at der er noget der ikke tiltaler mig når jeg ser på hundens afføring bla.. (og gasser) smiley



  • #8   21. jul 2012 Ih jeg er bare SÅ glad for alt det i skriver! smiley
    For da jeg snakkede med ham manden i går, blev jeg rigtig forvirret, da det han fortalte slet ikke var det jeg egentlig havde forstået med BARF når jeg har spurgt herinde. Her havde folk jo også sagt, bare køb noget råt kød i butikkerne og sådan. Altså simpelt! Så følte bare at jeg vidste endnu mindre da han begyndte med al muligt og virkede svært smiley
    Jeg var nemlig begyndt at give lidt f.eks. kylling og sådan engang imellem og kan jo se at min hund ELSKER det og nyder det! Og var også derfor jeg tog derned, for at købe KØD, på ben osv. og han begyndte på noget jeg slet ikke var klar på.


  • #10   21. jul 2012 jeannette s

    Jeg er så glad for også at hører "dårlige" erfaringer med det. Eller hører om det fra folk som ikke kun elsker det smiley Så man kan hører lidt af begge sider af historien!


  • #11   21. jul 2012 Steinskog vi er lige startet med ar barfe vores golden. Af forhandleren fik vi afvide vi skulle give kallun i 4 dage.

    Jg skrev til Pia herinde og fik en masse gode råd bla. som de råd Maj.Brit har givet her.

    Og hold fast det er nemt og fodre. Jeg var meget pylleret i startet bla med kylling - hvorimod min mand bare smed det på græsplænen og hundene overlede skam deres første måltid med kyllingunderlår.

    Så spring ud i det og hold dig fra barf forhandlere, det er ALT for dyrt og handle der


  • #12   21. jul 2012 mai-britt, går du bare til slagteren og køber bøffer og ben til hunden ?
    har kun været i gang en uge så vil meget gerne have tips smiley


  • #15   21. jul 2012 så tror jeg, jeg tømmer fryseren og går på kød jagt, tak for hurtigt svar smiley

  • #16   21. jul 2012 Man kan også købe mange ting i supermarkeder:

    Andelår, kyllingelår: Med og uden ryg, brystben, underlår/overlår. Svineribben, kyllingelever/hjerte/kråse, svinelever- og hjerte.. Og jeg kunne blive ved..

    Faster ikke. Fodrer dog kun en gang dagligt, da min hund skal have så lidt, at det næsten ikke er til at dele


  • #17   21. jul 2012 da vi startede fik vi besked på at komme igen når vi havde tømt vort lager af tørkost og var klar til at starte op..... så jeg tror da rene har sagt at hvis du vil starte op NU, så skal du smide tørkosten ud.

    Men hvad fik JER til at skifte til BARF?
    En vi vor flok fungerede ikke på tørkost, vi havde forsøgt med hjemmelavet mad men det følte vi ikke vi kunne styre. Stella havde behov for at få lidt hjælp med at fordøje maden.... enten kunne vi give fordøjelsesenzymer som granulat eller kallun.... stella fungerede ca. 3½ år med barf, derefter måtte vi gå over på vådfoder (hun spiste så lidt at hun skulle have mad der, på en meget lille mængde foder indeholdt det hele samt var nemt at indtage... bare en teske fuld for meget kunne betyde at hun kastede alt det hun havde spist op)

    Fossi har også lige haft en periode hvor han har nægtet at spise råt... så lige for tiden supplere vi med kingsmore.... hans vægt er ikke til at han kan tage faste dage ;-).... så du kan nok regne ud af vi tilhøre den gruppe af barf'ere der ikke bruger fastedage som en del af den normale foderplan.
    Hvis hundene vælger at tage en fastedag fordi de har myldremås, så er det ok, men hvis det er fordi dagens menu er noget jeg godt ved ikke lige falder i fossi's smag så får han lidt tørkost (de andre får besked på at de kan vælge at spise eller vente til næste måltid)

    Hvilke tanker gjorde i jer?
    Vi skulle have et foder der på det tidspunkt var optimalt for Stella's behov og som på lang sigt opfyldte de krav vi havde til fodring af resten af flokken... fri for kornprodukter.... dengang var der ikke så mange tørkostmærker der levede op til det krav som der er nu.
    Vi havde ikke overskud til at lave hundenes mad fra bunden og ikke viden nok til selv at starte op... derfor brugte vi Rene og Janne.... dengang forhandlede de et andet mærke.... og faktisk var vi lige ved at skifte væk fra barf for nogle år siden fordi vore hunde ikke fungerede på det mere.... men så skiftede de leverandør/producent og så fungerede vore hunde igen.

    Har det KUN haft positive indvirkninger på jeres hunde?
    For stella's vedkommende: ja, jeg tror ikke hun havde levet så længe hvis vi ikke i 2007 havde skiftet foder... dengang var hun 10½ og hun blev 14 3/4.
    vore hunde har altid været den type der fungere bedst med at skifte foder /smag tit og her er det positivt at vi kan rotere rundt og lave en varieret plan.
    det negative: der er produkter de ikke kan lide og med flere hunde er det ikke altid dagens menu falder i alles smag. Nogle produkter giver en uønsket output så man skal kende sin hund når man lægger ugeplanen.

    Hvor tit fodre i?
    en gang om dagen... ud over det de sådan ellers får i dagens løb.

    Da vi startede var vi meget strikse med at det kun var det "rigtige" de måtte få... men her 5 år efter er jeg ikke så striks mere.... de må godt få det tørkost, guffer etc. JEG har godkendt... der er jeg striks for jeg kender konsekvensen hvis de får det forkerte.... jeg kender deres grænser... de kan godt tåle den menneskemad jeg giver dem... her er det indholdet af kornprodukter der er emnet.... de kan tåle rugbrød, havregrød og lignende... men fx franskbrød , toast og de hundekiks man kan købe i supermarkederne er forbudt for mine hunde ;-).


  • #18   21. jul 2012 Jeanette og Luna hvor lidt får din?

  • #19   21. jul 2012 Vores har levet på råt i de sidste 10 år. De får ikke ekstra kosttilskud, men fiskeolie om morgenen og rapsolie om aftenen. Dog får de C-vitaminer i opvæksten. Vores har så aldrig luft i maven så det er altså også en skrøne.

  • #20   21. jul 2012 bobby prutter meget, men det kan jo være fordi jeg lige har skiftet smiley

  • #21   21. jul 2012 Rikke, Luna er steriliseret og meget doven. Så hende skal man nok ikke regne med. Plus, jeg ikke helt ved, om jeg giver nok..

    Men ellers har hun i en periode fået ca 200 gram kød/ben og 300 gram grønt/frugt (for at mætte, intet andet).

    Og hun vejer 27.3 kg


  • #22   21. jul 2012 Jeanette kan du nok få så meget grønt/frugt i hende?

  • #23   21. jul 2012 Ja da, man er jo ikke labrador for ingenting smiley Jeg blander det sammen med det kød hun får den dag.

    Og så får hun noget tilskud til sine dumme led. Det kommer også i.


  • #24   21. jul 2012 Vores er jo golden og er som sådan også nogle madører, men der er grænser synes de.

    De er ihvertfald gode til at sortere nogle gange


  • #25   21. jul 2012 Luna sorterer ikke smiley

    Jo fisk, DET er adrk!!! Og fasan og due og noget vildt


  • #26   21. jul 2012 Vores elsker fisk

  • #27   21. jul 2012 Jeg vil også gerne fodre med barf, men Chiantie er simpelthen SÅ kræsen, hun vil kun ha' det hvis vi har en anden hund på besøg, ellers gider hun ikk spise det?? Hverken ben, eller andet kød?? smiley

  • #28   21. jul 2012 vil det sige at jeg godt kan give min hund en halv kylling ud over sit tørfoder, men bare for "hyggen" skyld?



  • #29   21. jul 2012 Heidi, det kan du sagtens smiley Bare ikke i samme måltid smiley Og rå naturligvis smiley

  • #32   21. jul 2012 Estrid H
    Ville ikke "hænge" nogen ud, derfor jeg ikke lige skrev et navn.
    Men han mente faktisk at jeg BURDE starte op nu, som han sagde: hvis du har en indebrand og du har 3 ekstra liter benzin, så er det jo ikke dét du bruger til at slukke ilden med.
    Og da jeg sagde at jeg nok ville komme igen når foderet var brugt var han bare sådan lidt: ja, det bestemmer du jo selv.
    Nå, men vi skal jo ikke diskuterer hvad han sagde og ikke sagde. smiley

    Der er ingen tvivl om at jeg bare skal ud på kød jagt i butikkerne smiley haha. Og ikke lige hopper på deres speciel blandinger denne gang. smiley


  • #33   21. jul 2012 1.000 tak for alle jeres super gode og fantastiske svar! smiley Er altså en MEGA god og stor hjælp! smiley

  • #34   21. jul 2012 Må man ikke blande råt og tørfoder i samme måltid?

    Hvorfor?


  • #35   21. jul 2012 Jeg kender altså mange der kommer råt kød oven på tørfoderet.

  • #36   21. jul 2012 jeg har altså givet hende små lunser kød i tørfoderet og der er ikke nogen problemer. Men ved godt at evt en halv kylling akn udgøre et måltid.

    Er det 1% af hunden vægt man udregner mængde af råt?



  • #37   21. jul 2012 tak tak

  • #39   21. jul 2012 Jeg har ikke selv prøvet at blande, så aner ikke hvordan Luna ville reagerer, det var bare hvad jeg har hørt smiley

    Men det er så endnu en af de ting, jeg hermed vil ændre smiley

    Luna er pt sådan lidt on og off på tørfoder pga levertallene, men jeg satser stærkt på at de er i orden ved næste prøve og at vi kan hoppe tilbage på det rå fuldt ud smiley

    Har lige fået en god plan, jeg skal i gang med, når prøven er i hus og jeg har penge igen smiley


  • #40   21. jul 2012 Hejsa

    jeg har fodret med kallun -brød -ris-grøntsager siden 1974 og har så og sige ikke en syg hund


  • #42   21. jul 2012 Jeg tillade mig lige at komme med et tillægspørgsmål..

    Jeg overvejer stadig meget om jeg skal barfe, men er ikke nået dertil endnu.


    Men nu sidder jeg og kigger i bilka avisen, og der er stegeben til 10 kr ½ kg, tænker at det er vel billig nok ??
    Når men nu sidder jeg og tænker, okay hvis de skal have godt med ben, hvordan ved man så hvor meget de har spist, altså kan jo godt veje benet, men altså der siger jo ikke hvor meget der er kød og hvor meget der er ben, kan i følge mig??
    Jeg har lidt svært ved at skulle slippe kontrolen helt, og ikke vide hvor meget mine hunde spiser, især Enzo, da bestemt ikke må tabe sig...
    Og nu hvor jeg så er ved det, Må man så give halvt af hver, altså det ene måltid tørkost, og det andet råt?? Eller er det no go, er det enten råt eller tørkost??


  • #43   21. jul 2012 Jeg har os givet råt og tørfoder i samme måltid uden problemer.

Kommentér på:
Jer der fodre BARF

Annonce