521 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

foder foder

Jeg står og skal købe foder snart. Jeg fodrer med orijen og vil helst blive ved med det, eller noget der er minder om. Mit spørgsmål er så, jeg har en papillon, som skal have noget han kan få nok af til at blive mæt, men uden at blive overvægtig. Han er 1 år og 3 mnd gammel, kastreret. Jeg har en anden papillon på ca 8 mnd, det ville selvfølgelig være lettest hvis de kunne få det samme, men ellers må de få hver sit. Men hvad kan I anbefale?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  foder
  • #2   23. jul 2012 Hvilken variant fodre du med nu?

• #3   23. jul 2012 Pia, har tænkt meget på at barfe, men da jeg ofte har dem med alle mulige steder, vil det blive for besværligt at skulle tage have deres mad med, derudover er min egen fryser også for lille.
    Nu som medløber, lige nu har jeg orijen regional red og adult.

• #5   23. jul 2012 Hvis du tænker på måske at begynde at barfe, men holder dig tilbage pga. det er for besværligt at tage med nogen steder, kan du sagtens fodre med Orijen eller andre "tørbarf" produkter.

Men jeg vil anbefale ikke at begynde at bruge Royal Canin eller andre "normale" hundeforders mærker. Så skaber du ubalance i hundes mave. Jeg taler af erfaring, med mine to. Den ene af min hunde, den ældste Sofie, kan overhovedet ikke holde andet end råt i sig. Katla er lidt mere hårdføre, men hvis vi nu f.eks. er i hundeskoven og der er nogen der begynder og fodre hende med, lad os bare sige marvkiks eller Frolicher (stave, red.) inden jeg når at reagere og få dem stoppet, så har hun det ikke ret godt bagefter.

Men nu fodre jeg også fast med BARF. Og det vil jeg varmt anbefale smiley

Nu er det slet ikke sikkert at dine hunde vil reagere sådan, på alm. tørkost hvis de fik BARF. Det er bare sådan det er herhjemme hos os smiley

Håber du finder lige det foder, at dine hunde fungere på smiley

• #6   23. jul 2012 Pia, ja sådan kunne man selvfølgelig gøre det, nu er jeg selv vegetar så jeg køber slet ikke kød smiley ..Når jeg tænker barf, så tænker jeg det man kan købe som er til hunde/dyr, men ja det er vel det samme som i supermarkederne. 150-200 gram lyder da af meget til så små hunde? Nu får de under 100 gram af orijen, kan ikke huske præcis hvor meget.

Sandi, ja royal canin og lignende holder jeg mig også fra, ingen af mine har sarte maver, de kan begge tåle alle mulige forskellige godbidder, også royal canin, men det de skal leve af skal være så godt som muligt smiley Jeg glemte lige at skrive at han også fælder en del, det er højst sandsynligt pga kastrationen, men ved du om nyt foder vil kunne hjælpe på det? Hvad skal man gøre for at de får hvad de skal bruge hvis man barfer, skal de have et eller andet ved siden af kødet engang imellem eller hvordan? smiley

• #8   23. jul 2012 Fældning kan sagtens have noget med fodret at gøre. Noget af det første man vil opleve, når man starter på BARF er hvordan hundens pels begynder, at udvikle sig. Begge mine hunde er silkebløde, fælder meget lidt og kun ved skift fra sommer- og vinterpels. Og det der næsten er endnu bedre, er at mange også oplever, at den der lidt grove lugt nogle hunde kan have, bliver også betydeligt mindsket. Katla, som vi fik som 8 måneders i februar i år, blev fodret med Royal Canin der hvor vi købte hende. Og ja... Jeg ved ikke hvad hun lignede. For det første var hun ALT for tynd, lugtede og havde en utrolig grov pels. Og det er IKKE normalt for en islandsk fårehund. Men efter at hun kom hjem til os og bo, og bliver fodret med BARF, lugter hun ikke mere, hun er blevet normal vægtig og hendes pels er så smuk. Blød og skinnede. Så jeg vil næsten sige dig, med 99,9% sikkerhed, at du nok vil kunne mærke forskel mht. til fældning smiley

Mht. om der skal gives noget vitamin eller kosttilskud når man fodre med BARF, vil jeg fortælle dig, at det ikke er noget vi benytter. De får alt det de behøver i maden. Men du skal regner med, at når der fodres med BARF er der INGEN hunde der er ens. Det er meget individuelt. Du kan derfor ikke regne med, at hvis du kender en anden med en papillon, der fordre med BARF og denne giver sin hund, lad os sige, 100 g. om dagen, er det absolut ikke ensbetydende med at din/e skal have den samme mængde. Det kommer helt an på alder, huld, aktivitetsniveau osv.

• #9   23. jul 2012 ja okay, det er rigtig nok, det med vandet. Så kan jeg bedre forstå den store portion i forhold til tørkosten. Hvis man skulle starte på det, hvad for noget kød ville være bedst at bruge, tænker på deres maver, når de ikke er vant til råt? Og nu skriver du det med tilskud, at de ikke behøver noget når man fodre varieret, men for at gøre det, hvad slags skal man så helst sørge for de får engang imellem? smiley Han blev kastreret for...hvad..mener det er et par måneder siden ca, og fældningen begyndte noget tid efter, så det er jeg sikker på er derfor, men du mener det vil gå over af sig selv igen med tiden? Udover han fælder, så synes jeg ikke hans pels er forandret ret meget faktisk, ikke noget jeg har lagt mærke til smiley

• #10   23. jul 2012 Når man starter op på BARF, bruger man de første fire dage (for nogle mere) med at fodre med kallun. Derefter starter man op på alle de andre kødvarianter, ben osv.

Men jeg vil nu anbefale dig, at ringe en BARFforhandler op. Jeg vil gerne give dig et nummer til dem jeg benytter via en PB, hvis du ønsker det? smiley

• #11   23. jul 2012 ja forkert foder kan virkelig ses tydeligt. Jeg vil nok også kunne se hvis jeg begynder at barfe, men tror du det vil være så tydeligt, når jeg nu fodrer med orijen? Begge mine har flot, blød og god pels, ingen filtrer eller noget, nu er der Mason som har det lidt med overvægt, han har tabt sig igen, og er egentligt ikke for fed nu, jeg frygter bare han bliver det igen, Taco er helt perfekt, som han skal være. Men jeg er selv ret sikker på det med fældningen skyldes kastrationen og ikke foderet :)Ja jeg har hørt det er ret forskelligt fra hund til hund mht at barfe, hvor meget de skal have, så det må man prøve at finde ud af hvad der passer bedst til hver enkelt smiley

• #12   23. jul 2012 okay, ja det er noget med at kallun ikke er så hårdt for maven har jeg hørt noget om? Det ville da være fint, så kan jeg se på om det er noget jeg vil smiley

• #13   23. jul 2012 Nej, det er muligt at du måske ikke kommer til, at se en stor ændring i pelsen, hvis de er så fine i forvejen. Nu er Orijen, jo også et godt produkt og jo også et "tørbarf" produkt.

Mht. til vægt, så synes jeg personligt, at det er vanvittigt nemt at styre med BARF. Sofie var på et tidspunkt, også blevet en smule for bred over krydset. Men så træk jeg hende blot lidt i foder, da jeg godt kunne se at det hang sammen med, at jeg havde haft en overgang med lidt travlhed og derfor ikke havde fået hende fysisk aktiveret så meget som jeg plejede. Så derfor tog hun på. Da jeg så fik et normalt tidsskema på bordet igen, og hun begyndte på sine normale fysiske aktiviteter igen, satte jeg hende atter op på dem oprindelige mængde. Så nemt var det smiley

• #14   23. jul 2012 Godt. Jamen så sender jeg dig lige et link til deres hjemmeside og et nummer smiley

• #15   23. jul 2012 ja det var jo det jeg tænkte smiley Ja det lyder nemt, og som jeg kan forstå, så får de også nok foder til at man kan skære ned uden de ikke kan blive mætte af det stadig. Det er nok lidt svære med tørkosten. Mason har egentligt ikke fået mindre motion, så det har bare været den kastration der, så han blev også skåret ned i foder, så meget jeg nu kunne tillade mig uden at sulte ham og det har også hjulpet. Jeg har prøvet at lede efter fx orijen til neutraliserede hunde, men har ikke kunne finde noget, så de laver nok ikke sådan en udgave. Jeg har tænkt på at undersøge om wolfsblut laver til neutraliserede, så kan jeg evt prøve det. Der er pillerne også større, så det vil tage længere tid at spise smiley

• #16   23. jul 2012 super, så må jeg lige finde ud af om det er noget jeg vil prøve smiley

• #17   23. jul 2012 Der hvor jeg handler BARF (dem som jeg har sendt dig nummeret til), forhandler også Orijen. Så det kan de også hjælpe dig med, hvis du vælger at fortsætte på det smiley

• #18   23. jul 2012 Okay super smiley Ved du evt om wolfsblut er ligeså godt som orijen? ved godt det også er forskelligt fra hund til hund, men royal canin er jo ikke så godt i forhold til orijen fx smiley

• #19   23. jul 2012 Nej, Wolfblut har de ikke. Men de har som sagt Orijen og så har de Acana, Kingsmoor og Ziwipeak. Men Ziwipeak, stopper de nok med at forhandle, da der ikke er salg nok i det. Det er et udemærket produkt, men tilgengæld også et af de dyreste på markedet.

• #20   23. jul 2012 Nå, det kunne være at jeg lige skulle læse dit spørgsmål ordenligt smiley

Nej, jeg ved ikke så meget om Wolfsblut. Ikke andet, at jeg kan læse mig frem til herinde, at folk vist generelt er tilfredse med det smiley

• #22   23. jul 2012 Okay, super. Det må jeg lige finde ud af om det er noget jeg vil prøve, har kun hørt positivt om barf smiley Hvis jeg beslutter mig for at fortsætte på tørkost, kan man så engang imellem fx købe nogle kyllingelår og give dem i stedet for et måltid? Og er det ligemeget om det er overlår eller underlår?

• #24   23. jul 2012 nu har jeg siddet og kigget wolfsblut varianter igennem, har sorteret dem fra med mange kulhydrater og for meget fedt. tilbage har jeg disse:

wild duck
    Typisk analyse: Råprotein 21,0%, råfedt 9,0%, råaske 8,0%, fugtighed 8,0%, råfiber 3,0%, Omega-3 0,5%, Omega-6 2,0%. Energi/Kcal 3590.

dark forrest
    Typisk analyse: Råprotein 20,0%, råfedt 9,0%, råaske 9,0%, fugtighed 8,0%, råfiber 4,0%, Omega-3 0,6%, Omega-6 2,4%. Energi/Kcal 3490.

cold river
    Typisk analyse: Råprotein 18,0%, råfedt 9,0%, råaske 9,0%, fugtighed 8,0%, råfiber 3,0%, Omega-3 2,0%, Omega-6 2,4%. Energi/Kcal 3590.

wide plain
    Typisk analyse: Råprotein 22,0%, råfedt 9,0%, råaske 5,5%, fugtighed 8,0%, råfiber 2,0%, Omega-3 0,11%, Omega-6 3,0%.

Kunne det være noget man kunne bruge til Mason så han ikke tager på, men stadig får nok til at blive mæt?

Kommentér på:
foder

Annonce