Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• køleskab bipper 1.000 kr.
  • Slutrengøring 1.000 kr.
  • IKEA malm seng samles 650 kr.
  • Hjælp til el 205 kr.
  • Tilslutning og opsætning af lamper + reparation af afbryder (kan ikke tænde og slukke lamper) 1.000 kr.
  • Græsslånning 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad er en...
  • #2   5. aug 2012 aner det ikke, men jeg vil tro, at det er en stamtavle, hvor man kan se helt tilbage til tip tip oldeforældrene eller måske endda kun oldeforældrene.
    Men ved det som sagt ikke.

• #3   5. aug 2012 Aner det ikke smiley

• #5   5. aug 2012 Ingen idé, men Karins bud er godt, synes jeg smiley

• #6   5. aug 2012 Sarah, du har undret dig over det samme *GG*

Hvis det er en tavle uden huller i anerækken, gad vide hvor langt, de så går tilbage...

De fleste racer er jo startet med den første indregistrerede hund - og mon ikke langt de fleste har "fuld stamtavle"?

• #7   5. aug 2012 Jeg synes stadig ikek det giver mening at skrive, at hunden har "fuld stamtavle" - for enten har den tavle elelr også har den ikke. Selvom der er slettede aner, så har den da tavlen alligevel.

• #9   5. aug 2012 Jeg ved ikke lige inden for hunde, men med heste menes der en fuld stamtavle er når der er 3-4 generationer bagud med med samme race med tavler i samme forbund.

• #10   5. aug 2012 CH: ja nemlig..;-)

• #11   5. aug 2012 De må jo stoppe et sted? Den er jo ikke uendelig. smiley

• #13   5. aug 2012 Jeg tvivler på man kan på hundeweb - men os schæferfolk har en genial side, hvor man kan se anerne helt tilbage til den første indregisterede schæfer.

Jeg tror dog ikke det er så hulens mange racer, der har det.

Bente, det er sgu nok noget, der er importeret fra hestene. Hvis det kun er de få generationer, så er det jo enkelt.

• #14   5. aug 2012 Her er Coffey's - alle hunde i hans linjer indtil den første...

http://www.schaeferhunden.eu/winsis_x/winsisshowdog.php?bb=DKK&id=1579410&tp=9

• #15   5. aug 2012 Det er ihvertilfælde det antal der står på deres tavler selvfølgelig gælder der der er overført fra udlandet med men de skal være under samme forening ligesom FCI er det hos hunde

• #16   5. aug 2012 Jeg tror også begrebet er hentet fra heste verdenen.

CH - Er alle schæfere med tavle registreret på siden?
    Temmelig imponerende hvis det er tilfældet.

Vi har noget lignende for whipperne, men der er stadig hunde, der mangler og stambogsnumrene er ikke med.

Ghinis ser sådan ud i ni generationer:
    http://thewhippetarchives.net/details.php?id=97314&gens=9

Samtidig er der mulighed for analyse af stamtavlen i 10 generationer, det er ganske interessant at se, hvor mange gange de enkelte hunde optræder og et nyttigt værktøj, hvis man vil avle.

Ghini i 10 generationer:
    http://thewhippetarchives.net/coi/coi.php?id=97314&gens=10

Jeg har prøvet at gå ud over de 10 generationer og både Ghini og Alfa kan spores tilbage til den første engelske champion Zuber, der er født i 1889 og stamfar til næsten alle nutidige whippets:

http://thewhippetarchives.net/details.php?id=395

• #17   5. aug 2012 Kirsten, nej, ikke alle stambogsførte schæfere står der - de bliver enten registreret af ejeren, kennelen, eller en helt tredje. Og så bliver alle, der deltager i konkurrencer registreret der.
    Jeg kan så se, at der også er nogle almindelige kredsprøver, der bliver ført ind.

Men den er stor og omfattende.

Dertil kommer at vi faktisk har to andre databaser, der også er temmelig omfattende. Så vil man finde en schæferhund, så har vi temmelig gode muligheder *GG*

• #19   5. aug 2012 Woow... 9,75 kg for en han whippet...
    det var ikke meget i forhold til hvad de vejer idag

• #21   5. aug 2012 CH - whippet archives fungerer på samme måde, her er racen dog så lille, at jeg tror optegnelsen med tiden bliver noget nær komplet.

Ib - Whipperne er vokset en del i størrelse.
    Min fars tante startede med at have whippet omkring 1925 og de var vægtmæssigt alle under 10 kg.

Birgitta - Der er et par meget ihærdige whippet folk, der har tastet rigtig mange hunde ind, men ellers er det som CH beskriver for schæferne, både opdrættere og ejere, der sætter hunde ind.

Jeg synes det er vavittigt spændende at kigge på anerne i stamtavlen og er så heldig også at have kontakt med opdrættere, der har haft racen i 30-40 år,
    deres viden trækker jeg en del på.
    De hunde Ghini af udseende, har mest til fælles med er faktisk amerikanske hunde i tip-oldeforældre generationen.

Jeg udstillede i Sverige for et par uger siden, og der kom en af de gamle opdrættere hen og kommenterede, at Ghinis hoved og udtryk var som, at se hendes tipoldefar, det var en sjov oplevelse.

• #22   5. aug 2012 ehm som ordet siger er det vel en tavle der ikke kan påføres mere?

sAltså alle aner er udfyldt, alle statusser er tilstede på hunden og påført, og den lider af alle arvelige sygdomme og som så er påført, altså kort og godt der er intet mere der kan skrives om hunden ?

Så kan man jo så overveje om det er godt eller skidt med FULD stamtavle ?

• #23   5. aug 2012 Jeg har fulgt mine hundes stamtavle helt tilbage til den første registrerede collie Trefoil, det har jeg gjort på Hundewebben. Trefoil blev født i 1873.

• #24   5. aug 2012 Jeg har med den ene af mine, kunnet komme helt tilbage til 1921, sjovt at sidde og nørde lidt i smiley

• #25   5. aug 2012 Kennelmor, det er meget sjovt, synes jeg.

Min kan følges til omtrent 1895 - og vi kan jo så konstatere, at vores racer er blevet dannet i nogenlunde samme periode. Den ene på kontinentet og den anden på de britiske øer.
    Det er meget sjovt, synes jeg.

Ulempen ved at gøre det på hundeweb synes jeg er, at man kun kan følge en af de fire linjer ad gangen. Man får ikke helt det forkromede overblik smiley

• #26   5. aug 2012 Nej det er svært at få overblikket, og man skal vælge de rette linier for ellers går sporet tabt, så det er lidt et sats når man ser bagud. - men skide spændende at studere de linier smiley

Kommentér på:
Hvad er en...

Annonce