{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.094 visninger | Oprettet:

Tanja H
Tanja H
Tilmeldt:
28. aug 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Borrelia nogle erfaringer {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en hund som blev 1 år igår... Den har fået konstateret borrelia:-( i starten var han meget syg og haltede voldsomt. Kom så på ronaxan, og har været det i ca 14 dage.. Nu viser det sig at han ikke kan tåle medicinen og i følge dyrlægen så er det en langvarig behandling.... Han har meget dårligt mave og prutter blod nu.. Nu blir medicinen fjernet og han blir sat på skåne kost.. Men oddsene for at det vender tilbage er desværre ret store.... Er der nogen som har erfaringer med borrelia????? Håber nogle kan hjælpe med nogle gode råd:-(


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Borrelia nogle erfaringer
  • #1   28. aug 2012 Nette med collierne har en hund der har borelia, hende kunne du da skrive til.


  • Tanja H
    Tanja H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #3   28. aug 2012 Tak det prøver jeg.

  • #4   28. aug 2012 Min nu afdøde hund Rollo havde Borreliose som 1-årig.

  • #5   28. aug 2012 Hvordan opdager man Borelia ?

  • #6   28. aug 2012 Har dyrlægen testet for andet end Borrelia, fx den også flåt bårne flåtfeber/anaplasmose ?

  • Tanja H
    Tanja H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #7   28. aug 2012 Borrelia opdages ved en blodprøve.. Nej han er ikke testet men dyrlægen er meget sikker. Han har samtlige symptomer på det, vores dilemma er at han kun har fået medicin i 14 dage og desværre ikke kan tåle medicinen:-( og i følge dyrlægen er der ingen anden behandling, så vi må bare afvente og se om det har fortaget sig eller bryder ud igen. Desværre kan jeg læse mig frem til at det er en meget lang behandling så der er ikke det store håb.. Vores dyrlæge vil måske at vi prøver behande få dage af gangen..... Det syntes jeg bare ikke rigtig om, at han måske skulle gå halvdelen af sit liv og være sløj... Rigtig øv han er desværre kun 1 år men dét er heller ikke værdigt for ham at være syg konstant... Han spiser og drikker meget sparsomt og har allerede tabt sig frygtelig:-(

  • #8   28. aug 2012 Synes da der skal tages en blodprøve for at være 100 %. Det ville jeg ihvrrtgald ha min hund fik taget hvis den havde symptomer

  • Tanja H
    Tanja H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #9   28. aug 2012 Det bliver også gjort.... Men det er desværre al medicin han ikke kan tåle.

  • #10   28. aug 2012 Åh Bette mus da det sku synd. jeg ved desværre intet om borrelia til dyr.. ønsker dig / jer alt held og lykke... !

  • #11   29. aug 2012 Hej.

    Jeg har selv lige haft en hund med borrelia, det havde han her i foråret, og det var en meget meget hård omgang.

    Jeg vil fortælle om vores forløb, det er rigtig langt, men så kan du læse om hvad vi har været igennem.

    Det hele startede en fredag aften, Jeg var gåede ud på græsse med begge hunde for at træne lidt, han blev bedt om en kommando, gjorde hvad jeg sagde, han fik en godbid, som han så spyttet ud igen, hmm okay, prøvede igen, men nej den røg ud igen, prøvede til nogle gange, men nej. Så opgav jeg træning med ham og smed deres mad på græsset, og tæven gik igang med det samme med at spise, men Enzo lagde sig ned. Gik hen til min mand og sagde at Enzo ikke ville spise, men han virkede okay, men da jeg selv ikke var på toppen, gik mig og Enzo ind i varmen og puttet. Sent om aftene tilbyd vi ham igen en godbid og den spiste han, og vikede glad, så vi lagde os til at sove.

    Tidlig lørdag morgen vågner jeg ved jeg kan hører ham ved min siden (han sover på gulvet ved siden af mig) og han larmer en del, da jeg vender rundt, kan jeg se han ikke kan rejse sig, han trækker sig hen af gulvet med forbenene, og endelig kommer han op. Flyver op af sengen, og kommer ud til ham, han virker okay, men har rigtig svært ved at rejse sig, så vi ringer selvfølgelig til dyrlægen, og vi kommer afsted med ham med det sammen. Vi er der rigtig lang tid, for dyrlægen har ærlig talt lidt svært ved at finde ud af hvad der er galt med ham, og til sidst tager han en blodprøve på ham og den viser positiv på borrelia. Dyrlægen sende os hjem med nogle piller mod borrelia og smertestillede. Her tænker jeg at det lyd ikke så slemt, og forstod på dyrlægen at han meget hurtig ville komme sig... Men men vi blev meget klogere!!!!!

    I løbet af lørdagen begynder han at kaste op, og bliver dårliger, og først på aftene ser jeg ham gå lidt væk ude på græsset, og kaster igen op, går et stykke igen, lægger sig ned, og jeg kalde på ham men han regere ikke, så går over til ham, han er lidt svær at komme i kontakt med, og sidder mig ned til ham, han vender rundt, og kan se han har blødt rigtig meget ud af numsen, der panikker jeg en del, og kalder på min mand og min svigerfar, og løber ind efter min telefon og ringer igen til dyrlægen som vil se ham med det samme, afsted igen, og denne gang har han feber og han får drop og flere stik mod alt muligt. Vi får ham med hjem igen, og søndag er det endelig okay, og får lidt mad i ham, men han har rigtig dårlig mave, og det er ren blod der kommer ud af ham.
    Mandag tager jeg fri fra arbejde, og tager afsted til egen dyrlæge, for føler mig ikke rigtig tryg ved noget, der bliver taget en ny blodprøve som blev sendt til tyskland, for at være sikker på at det nu også er borrelia han har.. Her ser han okay ud, men bestemt syg..
    Jeg får svar på prøvene nogle dage efter, og det var borrelia, og vi skal forsætte behandlinge som hidtil, og afvente.... Hmmm ikke nemt. Han havde nogle okay dage, men det vendt desværre ret hurtig igen.
    I pinsen gik det helt galt, vi havde i den grad varmen imod os, han blev mere og mere sløv, mere og mere tynd, hans gnist i øjene forsvant. 2 pinse dag var han virkelig skidt og havde kontakt til dyrlægen, som heldig var vores egen der havde vagten, vi fik besked på at lægge kølig håndklæder over ham, tilbyde ham vand, men ingenting virkede, han ville ingenting have at drikke, og han fik indsunkede øjen, igen kontakt til dyrlægen, og afsted med ham, og hold nu op hvor var han skidt, selv dyrlægen begyndt at snakke om at vi skulle indstille os på at han nok ikke kunne reddes, når han ikke var i bedring og havde fået tilbagefald, puha... Nå men dyrlægen gjorder for ham hvad han kunne, han fik morfinpiller, div stik,drop, nye piller mod borrelia, skånekost på dåse, fik ham med hjem igen igen, og havde fået afvide han nok sove det meste af dagen. Tirsdag er han friskede lidt op, og alle sagde, jamen så går det den rigtige vej, men havde efterhånden lært at vi ikke skulle håbe for tidlig. og jeg fik desværre ret. Tirsdag eftermiddag blev han meget stille, gik ned bag haven og lagde sig i hækken, hvor jeg bar ham ind igen, jeg satte mig med ham inde ved vores seng, og holdt om ham, jeg græd som pisken, og da min mand kom hjem kunne han også se at Enzo havde slukket for ginsten.. dyrlægen havde nu lukket, og havde fået afvide om mandagen at han ikke havde smerter pga, morfinen, så sov han ind, ja så sov han ind. Hel tirsdag aften sad jeg med ham i skødet, jeg stodtudet, og i løbet af aftene fortalt jeg ham igen og igen at det var okay at han tog afsted, fortalt ham hvor meget vi elskede ham, og at vore gamle berner ville tage godt i mod ham.
    Vi prøvede i løbet af aftene af få hans piller i ham,men han var så tør i munden at det var umuligt, hans slimhinder var hvide, så vi var næsten klar over hvad klokken havde slået.
    Det blev en meget lang nat, men onsdag morgen var han stadig i live, og vi tog begge fri fra arbejde for at kører til vores dyrlægen, og vi var sikker på at vi skulle tage afsked med ham,selvom han faktisk var vågnede lidt mere op.
    Vi fik en tidlig tid, og det var en med tunge skridt vi gik derind Vi fik forklaret dyrlægen hvordan og hvorledes, men han synes faktisk han så fin ud, i forhold til hvordan han havde set ud om mandagen, hvor han var sikker på at Enzo ikke ville komme sig, forder havde han set en hund der var døden nær. Dyrlægen synes vi skulle lave en profil på ham, for at se om han organer havde taget skade, og havde de det, ville vi stoppe der. Vi fik taget en blodprøve, og blev sent ud i en halv time, og så ville vi får svar, og hold da nu op en lang halv time....
    Vi blev kaldt ind igen, og hans organer havde ikke taget skade, alle hans tal så rigtig fine ud, og var lige som de skulle være, de tal der var for høje, skulle være høje fordi de skulle bekæmpe borreliaen, så alt i alt, så havde vi en hund der kæmpede... Dyrlægen synes vi skulle give ham en chance mere, men fik han flere tilbagefald inden fredag, så synes han vi skulle stoppe.
    Allerade da vi kom hjem begyndt han at spise igen, ikke meget, men lidt, og jeg var lykkelig, men troede nu alligevel ikke på det, følet vi kun havde lånt tid med ham.. Men herfra gik det kun fremad, han var dog stadig meget øm i hans led, så vi begyndt i sammeråd med dyrlægen til massage, samt nogle øvlser med ham....Da han endelig blev færdig med alle hans mange piller (på et tidspunkt fik ham 18 piller om dagen) kunne vi så ventet meget spændt på om han ville få tilbagefald, der kunne gå op til 14 dage efter pillestop, og det var nogle lange dage, og jeg var meget obs på ham hele tiden, og var så nervøs.... Og jeg fik lige love at smage lidt på angten igen, for en eftermiddag kom jeg ud til ham, og han begyndt at hoste og lave bræklyde, kiggede ham i halsen, men kunne ingeting se, og ringede med det samme til dyrlægen (½ time før lukketid) og skulle komme så hurtig jeg kunne, og ind med ham, her hostede han så ikke, og dyrlægen mente at det måske kunne være kennelhoste, men ville ikke gøre mere ved det, fordi han netop lige var stoppede med piller, og det er jo ikke godt for ham. så fik afvide at vi bare skulle vente på det gik over, eller komme igen hvis det blev værre. Fredag blev det så værre, han ville igen ikke spise, og afsted igen igen, og denne gang havde han lidt feber, så fik igen piller med hjem... Puhaaa ikke igen, men vi er jo ved at være ret gode til det der med piller....
    Heldigvis havde det ingenting med borrelia at gøre, men hans imonforsvar var jo nede, og efter alle de dyrlægebesøg, havde han jo nok fået derover, da han ikke kontakt har haft med andre hunde imens han har været syg....

    Han tabt sig rigtig rigtig mange kilo imens han var syg, han var helt nede på 29 kg som det laveste.. og hold nu op det gik stærkt, Han havde tabt sig lidt inden han blev syg, men troede faktisk at det var fordi de havde fået mad på græsset, og tæven var hurtigere end Enzo til at spise, så vi var begyndt at giv ham mad for sig selv, og tænkte at han jo lige skulle have love at tage på stille og rolig, og ikke på noget tidspunkt har jeg haft tanken han har været syg, han har været glad og fræk, spist, leget osv, helt normal hund, lige indtil den fredag...

    Enzo tabte sig rigtig rigtig mange kilo, han vejet som det laves, 29 kilo, han var skin og ben, man kunne se hans rygrad, kunne næsten tage rundt om den. Igår blevet han vejet, og vejer nu 43 kilo, så han har taget 14 kilo på igen.

    Enzo er en super glad hund igen, nu går vores tid med at genoptræne ham, og fede ham op igen. Han kan stadig ikke gå lange ture, men er blevet meget bedre, desværre så kæmper vi med hans mad, vi har snart prøvede rigtig mange mærker og smag, men tørkost er ikke ham mere, så nu barfér vi ham, og han spiser godt til.

    Igår tirsdag fik han den sidste omgang massage, og hun synes han var blevet rigtig fin. Idag Onsdag skal vi afsted til dyrlæge, og der skal han tjekkes igennem, og forhåbelig afsluttes. og så må tiden vise hvor mange mén han får, indtil videre ser det ud som om vi slipper billigt, men han får lige nogle måneder mere at komme sig i, inden vi tage flere test..
    Men selvom han har været så meget igennem, så er han stadig en meget skøn, utrolig kærlig og tilidsfuld hund, også til dyrlægene....
    Den dag idag er jeg 100 % sikker på at den tirsdag hvor vi troede det var slut, var en kamp han havde mod borreliaen, hvem af dem der skulle vinde, og han vandt... han kæmpede, vi kæmpede sammen, og sammen er vi kommede ud på den anden side...

    Som nu kan læse så har det været nogle urtrolige hårde måneder...
    Hvis du har spørgesmål så tager du bare kontakt til mig, jeg stod selv rigtig meget alene med det, for ikke meget info at finde, og histore fra den virkelig verden, og dem der er at finde, var der ikke afslutning på.. Jeg havde INGEN ide om hvad jeg skulle igennem med med hund, hvor lang tid det kunne tage, og hvor hårdt det ville være.
    Jeg var heldig at kunne være ved ham 24 timer i døgent, da jeg arbejder hjemme, for ville ikke på noget tidspunkt lad ham være alene.

    Hvis du vil kan jeg godt finde ud af hvad piller han fik for borreliaén??
    Håber det bedste for din hund og dig..


  • #12   29. aug 2012 Vil lige tilføre at Enzo fik ved første dyrlægebesøg piller der hed Clamoxyl mod borrelia, men havde fået afvide at det ikke var de helt rigtige, men kunne bruges, men vi skiftede over 2 pinse dag til Ronaxan 100mg og dem var han på i ca 4 uger. mener det var 9 piller om dagen til start, og så ned på 6 til sidst. Så ialt var han på medincen i 5 uger.
    Udover medicen mod borreliaén fik han contalgin (mofin artig piller) mod smerter. Det fik han fordi de andre smerterstillede han ellers fik var alt for hårde ved maven Mener der hed Norodyl Flavour 100mg, og de gjorder at han fik blodig afføringe..
    Han fik også kvalmestillede piller, og noget imod mavestyre.
    Som før skrevet fik å et tidspunkt 18 piller om dagen, Det er rigtig mange..


    Hvordan viser din hund at den ikke kan tåle medicen??

    Det tager rigtig lang tid


  • Tanja H
    Tanja H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #13   29. aug 2012 HejNG tusind tak for din historie.. Ja man er meget alene og hører desværre kun dårligt om det..
    Vores historie...
    Ca 3 mdr siden kom vi hjem fra ferie og hentede Felix hos noget familie...han haltede meget på det ene forben, blev værre og værre begyndte så småt ikke at ville spise. Han var stille og trist, Var til dyrlægen så mente det måske var ocd, tog prøver og billeder som heldigvis var negative.. Mente så det var en mulig ledsygdom.. Fik smertestillende og skulle blive bedre i løbet af kort tid.. Efter 3 dage fik han meget dårlig mave, pruttede inden for selvom han lige havde været ude.. Kontakt til dyrlæge..... Stop smertestillende straks og afvent... Han fik det straks bedre i maven og ingen halthed.. Efter ca 2 uger forfra igen med halthed, men det gik i sig selv igen... Hmm

    For ca en mdr siden gik det helt galt.. Felix blev pludselig voldsomt halt nu på et bagben,, havde svært ved at rejse sig, ville ikke spise eller drikke, lå bare og var trist gad ikke lege havde ikke lyst til at komme ud var bare sløj.. Efter nogle dage hvor det bare blev værre og han tabte sig frygteligt, kunne se hofter og rygrad.( skal hertil siges det er en rottweiler som burde være stor og muskuløs ) lignede en tynd schæfer.. Afsted til dyrlægen som konstaterede at han var varm og meget øm i den ene led... Har ikke fået taget blodprøve men dyrlægen var 99 procent sikker i sin sag at det var borrelia, som hans symptomer var og som han så ud.. Felix fik ronaxan i 5 dage og d skulle ske en drastisk forbedring.. Der gjorde der også efter de 5 dage.. Fik afvide at han skulle ha det minimum 5 uger mere inden vi skulle prøve trappe ham ud... Nu efter ca 14 dage spiser og drikker han meget sparsomt igen, stadig ved godt mod men har tabt sig igen.. Pludseligt fik han meget dårligt mave igen, blev hurtigt værre og igår var det rent blod som kom ud... Vi tog kontakt til dyrlægen som sagde vi straks skulle stoppe medicinen, da han nu af flere slags fik det skidt mener han at Felix ikke kan tåle medicin... Så nu må vi afvente og se om det kommer igen... Allerede idag er han mere sløv og ser trist ud... Øv
    Det skal siges at vi har små børn og ønsker ikke for Felix at han skal være prøveklud.... Men håber selvfølgelig at han kommer sig.. Vi har bare tidligere haft en hund som fik så ondt at den snappede efter min mand.. Ønsker ikke dette sker for Felix..
    Kan godt læse der er lidt sammenhæng i historierne men alligevel forskellige.. Men som jeg forstår med borrelia så er det meget forskelligt hvordan hundene reagere... Vi skal nu ha fat i dyrlægen så han kan tage nogle prøver så vi er sikre på det hele, inden der blir taget nogle beslutningen...



  • Tanja H
    Tanja H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #14   29. aug 2012 Vil lige tilføje at haltheden er noget som kan flytte sig rundt alle ledene i lang tid før og lang tid efter behandling.. Han kan altså ha været smittet længe inden det brød ud..

  • #15   29. aug 2012 Min fik antibiotika sprøjtet ind til sidst for at blive rask. Dyrlægen fik ham indlagt, da han var meget meget syg. Og der gik faktisk kun nogle få dage, før han var frisk igen. Men han fik også rigtig store doser antibiotika hver gang.

Kommentér på:
Borrelia nogle erfaringer

Annonce