11.147 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 48 Svar

En af mine hunde har spist svesker! En af mine hunde har spist svesker!

Jeg er næsten sikker på at en af mine hunde har spist svesker smiley
4 stk ca. Måske 5!
Det drejer sig om små hunde på henholdsvis 4 og 5,5 kg
Jeg mener at mindes hunde ikke kan tåle svesker.! Men er det særiøst farligt eller bare tyndskids farligt. ? Jeg ender jo nok med at Ringe til dyrlægen, men er der nogen der har en ide?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En af mine hunde har spist svesker!
  • #1   8. sep 2012 Vel lige som vindruer? Det er vist skadeligt for nyrerne

• #2   8. sep 2012 http://samvirke.dk/billedgallerier/gallerier/ting-aldrig-maa-give.html

det står ikke nogen steder her. men ved ikke om det indeholder noget af det der er i vindruer og rosiner?

• #3   8. sep 2012 de står ikke på listen over ting hunde ikke må få, så ville bare holde øje, hvis de bliver anderledes end de plejer, så søg dyrlæge smiley - god bedring med mavserne;)

• #4   8. sep 2012 det mener jeg ikke er farligt for hundend, som friske blommer heller ikke kan være, lige udenfor hoveddøren på gårdspladsen står vores kæmpestore gamle svedskeblommetræ......ja, rigtig gættet alle hundene elsker at gnaske nedfaldsfrugrten......;)

• #5   8. sep 2012 Svesker hihi, så kommer der nok gang i maven smiley

• #6   8. sep 2012 det er da ikke godt med nedfaldsfrugter og blommesten...

• #7   8. sep 2012 Min Molly spiser oss nedfalds frugt, gerne mirabeller (staves). Men hun spiser ikke stenen smiley

• #8   8. sep 2012 Det er ikke farligt, og som der blev nævnt risikere du højst, at hunden får tynd mave. smiley

Svesker er så vidt jeg husker i famile med blommer og ikke vindruer/rosiner. smiley

Men glæder mig til en update imorgen, om hvordan indeklimaet har været hos dig/jer, for der må komme en del "gasarter" ud af vapsen. smiley Hihihihi..

Godt at man har hunde med "stærke" maver :-).

Mine 2 store piger æder også blommer men vil ikke røre den fra jorden med en klo smiley næe de skal plukkes, og de forstå at finde de bedste. Gode piger.. smiley

• #9   8. sep 2012 okay, men der står bare det ikke er godt for hunden.

• #10   8. sep 2012 Hehe. Tak. Det letter. Hvis det bare er en gang tynd mave så går det smiley
    Det var ellers sønnen der skulle have haft gang i maven, men han brød sig åbenbart ikke om dem smiley

• #11   8. sep 2012 Man laver svesker af blommer
    http://da.wikipedia.org/wiki/Blomme_(frugt)
    Blomme sten er kerner som der står her er farligt for hunde , men de er jo ikke i svesker så jeg tror du slipper med en gang mylder bæ smiley Men hold for en sikkerheds skyld øje med vuffen.
    http://samvirke.dk/billedgallerier/gallerier/ting-aldrig-maa-give.html

• #12   8. sep 2012 Michelle - det farligste ved nedfaldsfrugt er nok eventuelle hvepse:-)

• #13   8. sep 2012 der er jo også sten i nedfaldsfugter?

• #14   8. sep 2012 jeg er lidt usikker mht svesker/blommer og andre bær med sten i midten.

herinde har jeg læst at alt frugt med sten (også selvom de ikke spiser stenen) er giftige, men hvor giftig det er, det ved jeg ikke.

ang det link til samvirke, så står der også at tomater er giftige, hvilket ikke er rigtigt, så hvor meget man kan stole på den undersøgelse ved jeg så heller ikke

• #15   8. sep 2012 Lise-Lotte eller at de gærde og hunden bliver fuld smiley

• #16   8. sep 2012 Stenene er ikke farlige for hunde. Det "farlige" ved nedfaldsfrugt er, hvis de har ligget i en del tid, så de er gæret. - så kan hunden blive påvirket (som grisene hos "Emil fra Lønneberg") smiley
    Udover det, så er nedfaldsfrugt uskadeligt.

• #17   8. sep 2012 Def var du hurtigere Nina smiley

• #18   8. sep 2012 okay, det står bare på nettet når man søger. det er jo pga. noget der er i stenene.

• #19   8. sep 2012 med hensyn til sted og nedfaldsfrugt, står der det kan være en dødelig affære.

ved tomaterne, står der: Symptomerne vil være savlen, besværet vejrtrækning, kolik, opkastning, diarre eller forstoppelse.

der er sikkert nogen hunde der ikke tåler tomater og andre der gør. men der er også forskel på at give hunden en tomat i maden i ny og næ pga. evt forhudsbetændelse (som folk kan bruge det imod) end en hund der mæsker sig i nedfaldsfrugt og sten.

• #20   8. sep 2012 Ja mIchelle det læste jeg også her
    Æblekerner, kirsebærsten, blommekerner og abrikossten indeholder giftstoffet cyanid, der er ekstremt giftigt. Nogle få æblekerner gør måske ingen skade, men hvis hunden går i gang med at gnaske nedfaldsblommer eller kirsebær i sig, kan det blive en dødelig affære.

• #21   8. sep 2012 mine hunde har deres egne tomatplanter i haven og får tomat flere gange dagligt.
    og skal det virke mon forhudsbetændelse, så skal det vel også gives dagligt?

nej det er selvfølgelig stor forskel på at mæske sig i nedfaldsfrugt og sten og så få lidt en gang imellem.

• #22   8. sep 2012 Connie okay, men så kan dine hunde nok tåle mere tomat end måske andre kan? nej det behøver det ikke. man kan bare give en tomat når man ser det der snask på tissefyren.

du skriver:
    ''jeg er lidt usikker mht svesker/blommer og andre bær med sten i midten.

herinde har jeg læst at alt frugt med sten (også selvom de ikke spiser stenen) er giftige, men hvor giftig det er, det ved jeg ikke.''

der står det kan være en dødelig affære, så giftigt uanset hvad tror jeg nu nok det er.

ja, men hvis man lukker sin hund ud i haven, så ser man måske ikke lige hvor meget nedfaldsfrugt og sten der ryge ned. min hund har da også nået at få et stykke chokolade hvis jeg har tabt noget og ikke har nået at få det samlet op, og det er hun ikke død af, men jeg ville ikke spille russisk roulette med min hunds liv, hvad angår de ting der står er giftige for min hund..

• #23   8. sep 2012 Blommesten går lige igennem hunden, hvisden skulle æde stenene som mine gør, jeg har aldrig set dem spytte stenene ud men tilgengeld set en masse når jeg sku samle op efter dem smiley

Jeg har heller aldrig hørt at al frugt med sten i er farligt, for så burde mine ha været døde for længest, men kerner og sten indeholder blåsyre "det der gør f.eks æblekerner så beske" men det er altså begrænset hvor meget en hund gider at æde af frugter, til at den når det kvantum som gør det farligt.
    Der kan jeg bedre forstå din angst for chokolade, smiley

• #24   8. sep 2012 vil stadig ikke lade min hund spise nedfaldsfrugter når der står det kan være farligt.

• #25   8. sep 2012 Mamma Jordnød. Man skal lige huske at kernerne og stenene skal åbnes før de bliver farlige, ellers sker der bare det at de går lige igennem hundens system og ud igen. Og jeg mangler at se en hund der vil æde noget hvis den først er kommet til at åbne 1 sten, den vil spytte og sprutte og ser helt forkerte ud "jeg har set det med andre ting f.eks.tudser". smiley

• #26   8. sep 2012 Om jeg fatter at mine hunde stadig er i live og har det godt smiley

Jeg har godt nok fældet mine 2 æbletræer, men det var fordi hundene ÅD æblerne og fik tyndskid hvert efterår fordi de hapsede umodne æbler fra træerne.

Hver dag passerer vi et blommetræ og ligger der blommer på jorden, bliver de spist.

• #27   8. sep 2012 Jamen det er der da heller ingen der siger at du skal Michelle. Det er for pokker da din vaps og Du bestemmer hvad den må få og ikke få. smiley

Jeg har bare set mine æde blommer hvert år i nu 8år men som sagt så knuser /åbner de heller ikke stenene, de ryger med ned og ud igen, så de ligger i "kagen" smiley
    Så jeg er ikke nervøs for dem. Men det ville jeg nok være hvis jeg ikke kendte mine hunde så godt som jeg gør. smiley

• #28   8. sep 2012 jeg har fældet mit mirabelletræ, mest på grund af de hvepse, der altid kommer til at sidde i nedfaldsfrugten

Michelle - jeg siger jo også netop at JEG ikke ved det, bare for ikke at gøre mig klog på noget jeg ikke ved noget om.

klart man ikke skal give sin hund giftige ting, jeg giver heller ikke mine fx vindruer, broccoli eller avokado. En kirsebær kan dog godt ryge ned, for de er langs den vej hvor vi går tur

• #29   8. sep 2012 Anita: det ved jeg godt der ikke er nogen der siger, men nu skriver jeg bare hvad jeg mener ligeså alle andre gør. og hvis det er en upser at hunden spiser et stykke chokolade eller en nedfaldsfrugt, så er det sådan det er. men jeg ville ikke lade min hund stå og spise af det, det er det jeg mener.

jeg kunne bare ikke sige til mig selv, nå men ingen af mine hunde er døde af det ENDNU. jeg har hørt om flere hunde der har spist jeg ved ikke hvor meget chokolade, slik osv. som ikke er døde. men jeg turde stadig ikke tage chancen og bare lade hunden gå amok i det.. selvom den havde spist det før uden der skete noget. det er bare MIG..

siger ikke man skal stole på alt hvad der står, men man skal også bruge sin sunde fornuft. og min siger, at de ting som jeg ofte høre ikke er så skide godt for min hund, det giver jeg den bare ikke. smiley

selvom min hund er ikke rullet om på ryggen med det hvide ud af øjnene og er smuttet hen over regnbuen, fordi den har smagt eller grov ædt slik, tomater, avocado osv. så turde JEG stadig ikke lade dem spise det.

• #30   8. sep 2012 Anita, det har du sikkert et i at det er inde i stenen, jeg tror heller ikke de fleste hunde tager skade af det, men at jeg ville gøre mit for at undgå han spiser det ( gider heller ikke den dårlige mave )

• #31   8. sep 2012 men mon ikke at når de skriver på nettet at det kan være giftigt for hunde, så har de det et sted fra? tror ikke bare det er blevet skrevet for sjov skyld. og alle hunde er jo ikke ens. så fordi at nogen hunde har spist diverse ''giftige'' ting hele deres liv, betyder jo ikke at man bare skal lade dem gøre det? smiley

• #32   8. sep 2012 jeg giver ikke hundene de ting som kan være giftig, det er ikke alle hunde der reagere ens på forskellige ting og jeg vil ikke prøve mig frem, for at finde ud af om min hund er en af dem der kan tåle det eller ej.

Jowina fik både druer, rå broccoli og løg i store mængder indtil jeg fandt ud af at det kunne være giftig, hun har ikke vist forgiftningssymtomer, men derfor har jeg alligevel ikke fortsat med at give hende det, efter at jeg fandt ud af at det var giftigt.
    de andre har slet ikke fået det, hvorfor forsøge, sæt det viste sig de ikke kunne tåle det.

men helt klart det kunne være rart med en større viden om, hvor stort et problem det var.
    er det en eller 1000 hunde der er blevet forgiftet, for at det kommer på listen.

også havens planter ville jeg gerne have en guide til, læste engang at klematis var giftigt for hunde, jeg har mange klematis og elsker den plante, så jeg søgte lidt på det og kom til sidst frem til at hvis din hund spiser 5 hele planter, så kunne den blive forgiftet, så turde jeg godt fortsætte med klematis

• #33   8. sep 2012 Eii altså, hvis jeg skulle forhindre at mine plukker blommer,tjørnebær og jeg ved ikke hvad de hedder, men så skulle jeg SELV gi dem mad i hele "frugt perioden" for der æder de næsten kun af føde "fra det fri" HVIIIIN..så blir de dobbelt så dyre i drift.. smiley
    Hahahaha..
    Eii, undskyld,,Jeg forstår godt at i vil holde hundene fra div.frugter osv. men om det er pga.det blod der løber i mine 2 tøsers blod, eller om de bare er ret sære når det kommer til valg af mad kan jeg ikke sige men hver gang et træ el.busk har modne frugter/bær så styrter de direkte derhen, og bagefter så fanger de deres proteinkilde=mus, også gider de ikke æde noget hjemme, og de har 7-9-13 Aldrig haft dårlig mave, undtagen 1 gang hvor jeg gav dem for meget lever, men så lærte jeg DET. ;-),

• #34   8. sep 2012 Jesus!!!

M selv: fortsæt endelig smiley

Connie: ja, jeg ser heller ingen grund til at give det.. Ville være træt af det hvis der skete noget.. Er der ikke også en liste over planter egenligt?

Annika: forstår ikke det første du skriver..
    Misha vil også æde det hvis hun fik lov, hun æder alt der ligger på jorden og hun har været ved dyrlæge nok i sit liv, derfor vælger JEG at stoppe hende..

Synes det er fint hvis folk synes deres hunde skal spise hvad der ligger på jorden, min skal bare ikke smiley

• #35   8. sep 2012 Enig med dig Katrine..

Håber også det går godt med ts hund og at svesker ikke gør skade..

• #36   8. sep 2012 Michelle, det var bare et forsøg på at være sjov, hviket var dumt da jeg jo burde vide bedre eftersom du meget tit misforstår mig.

Nu æder mine heller ikke noget der står på giftlisten, og de æder IKKE ting der ligger på jorden, de plukker bær fra buske og frugter fra træerne, de NÆGTER at spise nedfaldsfrugter, for jeg går ud fra at det er ulvene i dem, der gør at deres spisevaner er anderledes end andre hundes.
    Jeg håber at det er skervet så du ikke misforstår mig. smiley

• #37   8. sep 2012 Kathrine. Man behøver jo heller ikke at ta alt der skrives i en tråd personligt, især når man ikke selv er TS. smiley

• #38   8. sep 2012 Mine hunde har det begge super. End ikke dårlig mave.
    Dyllen mente heller ikke der kunne ske andet end tynd mave. smiley
    Men tak for alle budende, det var jo ikke meningen der skulle udbryde krig pga. Mit spørgsmål smiley

• #39   8. sep 2012 Og bare for en god ordens skyld det var svesker uden sten smiley

• #40   8. sep 2012 Kai, skønt at vufferne ikke har taget "skade".
    M selvfølgelig kan man spørge herinde hvis det ikke er akut , ellers ville jeg ringe dyrlægen, men netop disse spørgsmål hvor hunden har spist noget ( altså ikke 10 kg mørk chokolade) men en lille mængde er det da helt fint at spørge her.
    At dine hunde tåler druer, fint, jeg vil aldrig give min det da druer indeholder et hidtil ukendt giftigt stof og der er dokumentation for at det stemmer , ikke på alle hunde men hvorfor tage chancen.
    Taget fra en dyrlæges hjemmeside
    VINDRUER OG ROSINER

Hvorfor kan hunde dø af at spise vindruer eller rosiner?

Vindruer og rosiner indeholder et giftstof, som man endnu ikke har identificeret. Dette ukendte giftstof fremkalder opkast, diarre, samt akut, livstruende nyresvigt hos hunde. I Danmark kender vi heldigvis kun til få hunde der er døde af en vindrue- eller rosin-forgiftning, men I USA har man registreret hunde der har fået livstruende forgiftningstegn efter indtagelse af kun 7 rosiner.

Men hvad er symptomerne på en vindrue- eller rosin-forgiftning?

Hvis din hund spiser rosiner eller vindruer vil den få akut diarre og evt. kaste op. I starten tror de fleste hundeejere at hunden bare har spist noget den ikke kan tåle eller har snuppet nogle "lækkerier" i skraldespanden. Efter 5-6 timer ser ejeren at hunden virker trist og stille. Dette skyldes at hunden er ved at få et akut nyresvigt.

Hvis du ser symptomer på vindrue- eller rosin-forgiftning eller har mistanke til at din hund har spist vindruer eller rosiner, så skal du straks kontakte din dyrlæge eller vagthavende dyrlæge og fortælle hvad der er sket. Det er nemlig vigtigt at din hund bliver behandlet så hurtigt som mulig, for hvis din hund får et nyresvigt, er der stor risiko for at den dør af det.

Man ikke skal være bleg for at ringe til sin dyrlæge: "Hvis din hund behandles hurtigt, er chancen for at den overlever meget større. Du bør derfor ikke vente til næste dag med at kontakte en dyrlæge".

Kan man undgå en forgiftning, hvis man køber økologiske vindruer eller rosiner?

Det er desværre ikke så let. Forskere har nemlig endnu ikke identificeret det giftstof som er så farligt for hunden, og de mener derfor ikke at det er sprøjtegifte der er tale om. Økologiske vindruer og rosiner er således lige så giftige som konventionelt dyrkede vindruer og rosiner. Hundeelskere bør derfor undgå at give hunden vindruer og rosiner, samt julegodter der indeholder disse ingredienser.

Jeg hører tit at hundeejere, og især erfarne hundeejere, ikke tror på at vindruer og rosiner er giftige for deres egen hund - dette fordi de har prøvet at give deres hund vindruer uden at hunden har reageret med sygdom. Problemet er bare at hunde er forskellige, og at der skal forskellige mængder vindruer og rosiner til at fremkalde en nyresvigt på hunden - så selvom disse ejere ikke ser at deres hund bliver dårlig, så vil forgiftningen alligevel påføre hundens nyrer væsentlige skader.

• #41   9. sep 2012 der var engang en haveside, der havde en liste med planter som var delt op i hvilke der var giftige for mennesker, hunde og katte - underligt nok er der stor forskel på hvilke planter der er giftige for hvilke racer.
    den havde også i skemaet en opdeling af hvor giftig planten var, nogle får man dårlig mave af, nogle bliver man mere syge af og nogle er dødelige.
    Det var sådan en skøn side, men desværre findes den ikke mere og jeg synes jeg har ledt vidt og bredt.

mine elsker bær og går også ombord i de bærbuske vi har i haven, så alle de buske vi har i haven har jeg kontrolleret, dem jeg er i tvivl om er blevet fjernet, de bærbuske vi har nu skulle ikke være giftige for hundene, så dem får de lov til at spise.

• #42   9. sep 2012 Mamma Jordnød. Det er en rigtig god artikkel, jeg har selv skrevet sammen med et par dyrlæger som er ved at lave "en bog" på nettet, hvor alle de farlige ting står, og da jeg også har givet mine rosiner FØR i tiden inden jeg kom i kontakt med disse dyller, så var det jo nærliggende for mig at vide om det var ligesom med de "store" frugter som f.eks blommer, fersken osv, at giften sad i vindrue kernerne, men det har ingen kunne finde ud af så defor valgte jeg self.at stoppe med at gi mine både rosiner og vindruer, for selv om de aldrig har været syge af at spise dem, så vil jeg bestemt heller ikke ta chancen, da man jo kan risikere at hundens immunforsvar på et tidspunkt ikke er helt i top, også er det at giftstoffer slår igennem og gør hunden/e syg/e.

Jeg ved godt at jeg kan lyde "lidt" dobbeltmoralsk i dette emne, men pga.der er ulve i mine og ulve i naturen æder frugter og bær ligesom bjørnene gør, så har jeg den følelse af at de godt ved hvornår de har ædt nok, fordi de grovæder aldigt i frugter eller noget det er bare som om at de fra år til år huske at disse tilng smager lækkert ligesom os mennesker når der er jordbær el.ærte sæson "så for en kort tid" er det vildt lækkert,men når de så har stillet deres lækkersult så stopper de automatiks, hvilket de jo ikke gør hvis jeg .f.eks gav dem det ligesom med rosinerne, dem kan de af gode grunde ikke selv plukke. smiley
    Gad vide om det gav mening ?, jeg er ret rundt på gulvet idag, men ville bare sige at jeg udemrket forstår dem/jer som holder deres/jeres hunde fra ting der kan indehold giftstoffer på den ene el.anden måde.

• #43   9. sep 2012 Connie, jeg tror at du kan finde den liste på KVL`s side, for jeg har den men jeg kan ikke kopiere den da KVL har gjort et eller andet så det er umuligt, når man prøver kommer der et lille "skilt" frem hvor der står noget om copyright.
    Men den er super god, for der står om ALT, fra blomster i haven til kølervæske i garagen og alt andet der imellem. Så den er laaang. smiley
    Men det var måske en ide´at "folk" prøvede at finde den side også gemme den blandt "favoritter" så man altid kan se om en ting står der, hvis man er i tvivl om at ens hund har ædt noget giftigt. smiley

Og Kai, Hvor dejligt at høre at der ikke skete noget med vapsen. smiley

• #44   9. sep 2012 Anita, hvad er KVL?

• #45   9. sep 2012 Ja jeg spørger også lige hvad er kvl

• #46   9. sep 2012 Øhh.. Det er Den Kongelige Veterinær og Landbo højskole/Kbh.s dyrehospital på Frederiksberg, jeg kan skutte komme på det nye navn. Beklager..

Det har intet med Københavns dyrehospital på poppelstykket at gøre, det er 2 vidt forskellige steder. Blot til info. smiley

Jeg kan se at på den liste jeg har der er overskriften : Hyppigste forgiftninger hos hunde.
    Håber i kan finde den nu. smiley Den er nemlig super god at ha i baghånden.

• #47   9. sep 2012 Anita: jeg skrev og spurgte fordi jeg ikke forstod det, (så jeg ikke misforstod noget) hvad er det jeg altid misforstår?? jeg skriver bare at JEG ikke vil lade min hund spise ting der kan være giftige. og det håber jeg er okay...

M: jeg synes også du er lidt hånlig og sarkastisk.. men fair nok..

TS: godt dine hunde har det godt. jeg tænkte heller ikke at det var dødeligt at de havde spist det, men måske bare kunne give en lettere tynd mave. så fint at du oprettede en tråd for at få dulmet nerverne. smiley

jeg ville heller ikke skabe krig.

• #48   10. sep 2012 Michelle. jeg ved det ikke men vi kan chatte i en tråd og grine sammen med nogle andre og bedst som jeg tror du forstår min form for humor så tar du det som en personlig fornærmelse..Sorry jeg kan ikke finde bedre ord til at beskrive hvordan jeg føler det, og det går igen i andre tråde hvor du læser det jeg skriver helt modsat..gir det mening ? eller lyder det stadig som sort snak i dine ører..og det er IKKE sagt som en fornærmelse, jeg vil bare gerne ha at vi kunne bibeholde det sjov vi havde i de tidligere tråde vi har "delt" for det er en ækel fornemmelse især da du i en tråd misforstod mig og pludseligt troede resten af dem i tråden at jeg mente det som du havde opfattet, som var direkte modsat af det jeg mente.
    Må hellere stoppe ellers kan jeg ikke selv finde ud af hvad jeg skriver smiley

Kommentér på:
En af mine hunde har spist svesker!

Annonce