28. apr 2010 Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.346
En af mine hunde har spist svesker! En af mine hunde har spist svesker!
Jeg er næsten sikker på at en af mine hunde har spist svesker
4 stk ca. Måske 5!
Det drejer sig om små hunde på henholdsvis 4 og 5,5 kg
Jeg mener at mindes hunde ikke kan tåle svesker.! Men er det særiøst farligt eller bare tyndskids farligt. ? Jeg ender jo nok med at Ringe til dyrlægen, men er der nogen der har en ide?
nov 2007
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Svar: 144
mar 2011
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 2.385
det står ikke nogen steder her. men ved ikke om det indeholder noget af det der er i vindruer og rosiner?
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.099
jun 2009
Følger: 231 Følgere: 102 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 139 Svar: 3.002
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
mar 2011
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.576
Svesker er så vidt jeg husker i famile med blommer og ikke vindruer/rosiner.
Men glæder mig til en update imorgen, om hvordan indeklimaet har været hos dig/jer, for der må komme en del "gasarter" ud af vapsen.
Godt at man har hunde med "stærke" maver :-).
Mine 2 store piger æder også blommer men vil ikke røre den fra jorden med en klo
mar 2011
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.346
Det var ellers sønnen der skulle have haft gang i maven, men han brød sig åbenbart ikke om dem
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.202
http://da.wikipedia.org/wiki/Blomme_(frugt)
Blomme sten er kerner som der står her er farligt for hunde , men de er jo ikke i svesker så jeg tror du slipper med en gang mylder bæ
http://samvirke.dk/billedgallerier/gallerier/ting-aldrig-maa-give.html
jul 2009
Følger: 23 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 3.500
mar 2011
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
herinde har jeg læst at alt frugt med sten (også selvom de ikke spiser stenen) er giftige, men hvor giftig det er, det ved jeg ikke.
ang det link til samvirke, så står der også at tomater er giftige, hvilket ikke er rigtigt, så hvor meget man kan stole på den undersøgelse ved jeg så heller ikke
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.764
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Svar: 74
Udover det, så er nedfaldsfrugt uskadeligt.
mar 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Svar: 74
mar 2011
mar 2011
ved tomaterne, står der: Symptomerne vil være savlen, besværet vejrtrækning, kolik, opkastning, diarre eller forstoppelse.
der er sikkert nogen hunde der ikke tåler tomater og andre der gør. men der er også forskel på at give hunden en tomat i maden i ny og næ pga. evt forhudsbetændelse (som folk kan bruge det imod) end en hund der mæsker sig i nedfaldsfrugt og sten.
jan 2012
Æblekerner, kirsebærsten, blommekerner og abrikossten indeholder giftstoffet cyanid, der er ekstremt giftigt. Nogle få æblekerner gør måske ingen skade, men hvis hunden går i gang med at gnaske nedfaldsblommer eller kirsebær i sig, kan det blive en dødelig affære.
feb 2006
og skal det virke mon forhudsbetændelse, så skal det vel også gives dagligt?
nej det er selvfølgelig stor forskel på at mæske sig i nedfaldsfrugt og sten og så få lidt en gang imellem.
mar 2011
du skriver:
''jeg er lidt usikker mht svesker/blommer og andre bær med sten i midten.
herinde har jeg læst at alt frugt med sten (også selvom de ikke spiser stenen) er giftige, men hvor giftig det er, det ved jeg ikke.''
der står det kan være en dødelig affære, så giftigt uanset hvad tror jeg nu nok det er.
ja, men hvis man lukker sin hund ud i haven, så ser man måske ikke lige hvor meget nedfaldsfrugt og sten der ryge ned. min hund har da også nået at få et stykke chokolade hvis jeg har tabt noget og ikke har nået at få det samlet op, og det er hun ikke død af, men jeg ville ikke spille russisk roulette med min hunds liv, hvad angår de ting der står er giftige for min hund..
dec 2007
Jeg har heller aldrig hørt at al frugt med sten i er farligt, for så burde mine ha været døde for længest, men kerner og sten indeholder blåsyre "det der gør f.eks æblekerner så beske" men det er altså begrænset hvor meget en hund gider at æde af frugter, til at den når det kvantum som gør det farligt.
Der kan jeg bedre forstå din angst for chokolade,
mar 2011
dec 2007
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Jeg har godt nok fældet mine 2 æbletræer, men det var fordi hundene ÅD æblerne og fik tyndskid hvert efterår fordi de hapsede umodne æbler fra træerne.
Hver dag passerer vi et blommetræ og ligger der blommer på jorden, bliver de spist.
dec 2007
Jeg har bare set mine æde blommer hvert år i nu 8år men som sagt så knuser /åbner de heller ikke stenene, de ryger med ned og ud igen, så de ligger i "kagen"
Så jeg er ikke nervøs for dem. Men det ville jeg nok være hvis jeg ikke kendte mine hunde så godt som jeg gør.
feb 2006
Michelle - jeg siger jo også netop at JEG ikke ved det, bare for ikke at gøre mig klog på noget jeg ikke ved noget om.
klart man ikke skal give sin hund giftige ting, jeg giver heller ikke mine fx vindruer, broccoli eller avokado. En kirsebær kan dog godt ryge ned, for de er langs den vej hvor vi går tur
mar 2011
jeg kunne bare ikke sige til mig selv, nå men ingen af mine hunde er døde af det ENDNU. jeg har hørt om flere hunde der har spist jeg ved ikke hvor meget chokolade, slik osv. som ikke er døde. men jeg turde stadig ikke tage chancen og bare lade hunden gå amok i det.. selvom den havde spist det før uden der skete noget. det er bare MIG..
siger ikke man skal stole på alt hvad der står, men man skal også bruge sin sunde fornuft. og min siger, at de ting som jeg ofte høre ikke er så skide godt for min hund, det giver jeg den bare ikke.
selvom min hund er ikke rullet om på ryggen med det hvide ud af øjnene og er smuttet hen over regnbuen, fordi den har smagt eller grov ædt slik, tomater, avocado osv. så turde JEG stadig ikke lade dem spise det.
jan 2012
mar 2011
feb 2006
Jowina fik både druer, rå broccoli og løg i store mængder indtil jeg fandt ud af at det kunne være giftig, hun har ikke vist forgiftningssymtomer, men derfor har jeg alligevel ikke fortsat med at give hende det, efter at jeg fandt ud af at det var giftigt.
de andre har slet ikke fået det, hvorfor forsøge, sæt det viste sig de ikke kunne tåle det.
men helt klart det kunne være rart med en større viden om, hvor stort et problem det var.
er det en eller 1000 hunde der er blevet forgiftet, for at det kommer på listen.
også havens planter ville jeg gerne have en guide til, læste engang at klematis var giftigt for hunde, jeg har mange klematis og elsker den plante, så jeg søgte lidt på det og kom til sidst frem til at hvis din hund spiser 5 hele planter, så kunne den blive forgiftet, så turde jeg godt fortsætte med klematis
dec 2007
Hahahaha..
Eii, undskyld,,Jeg forstår godt at i vil holde hundene fra div.frugter osv. men om det er pga.det blod der løber i mine 2 tøsers blod, eller om de bare er ret sære når det kommer til valg af mad kan jeg ikke sige men hver gang et træ el.busk har modne frugter/bær så styrter de direkte derhen, og bagefter så fanger de deres proteinkilde=mus, også gider de ikke æde noget hjemme, og de har 7-9-13 Aldrig haft dårlig mave, undtagen 1 gang hvor jeg gav dem for meget lever, men så lærte jeg DET. ;-),
mar 2011
M selv: fortsæt endelig
Connie: ja, jeg ser heller ingen grund til at give det.. Ville være træt af det hvis der skete noget.. Er der ikke også en liste over planter egenligt?
Annika: forstår ikke det første du skriver..
Misha vil også æde det hvis hun fik lov, hun æder alt der ligger på jorden og hun har været ved dyrlæge nok i sit liv, derfor vælger JEG at stoppe hende..
Synes det er fint hvis folk synes deres hunde skal spise hvad der ligger på jorden, min skal bare ikke
mar 2011
Håber også det går godt med ts hund og at svesker ikke gør skade..
dec 2007
Nu æder mine heller ikke noget der står på giftlisten, og de æder IKKE ting der ligger på jorden, de plukker bær fra buske og frugter fra træerne, de NÆGTER at spise nedfaldsfrugter, for jeg går ud fra at det er ulvene i dem, der gør at deres spisevaner er anderledes end andre hundes.
Jeg håber at det er skervet så du ikke misforstår mig.
dec 2007
apr 2010
Dyllen mente heller ikke der kunne ske andet end tynd mave.
Men tak for alle budende, det var jo ikke meningen der skulle udbryde krig pga. Mit spørgsmål
apr 2010
jan 2012
M selvfølgelig kan man spørge herinde hvis det ikke er akut , ellers ville jeg ringe dyrlægen, men netop disse spørgsmål hvor hunden har spist noget ( altså ikke 10 kg mørk chokolade) men en lille mængde er det da helt fint at spørge her.
At dine hunde tåler druer, fint, jeg vil aldrig give min det da druer indeholder et hidtil ukendt giftigt stof og der er dokumentation for at det stemmer , ikke på alle hunde men hvorfor tage chancen.
Taget fra en dyrlæges hjemmeside
VINDRUER OG ROSINER
Hvorfor kan hunde dø af at spise vindruer eller rosiner?
Vindruer og rosiner indeholder et giftstof, som man endnu ikke har identificeret. Dette ukendte giftstof fremkalder opkast, diarre, samt akut, livstruende nyresvigt hos hunde. I Danmark kender vi heldigvis kun til få hunde der er døde af en vindrue- eller rosin-forgiftning, men I USA har man registreret hunde der har fået livstruende forgiftningstegn efter indtagelse af kun 7 rosiner.
Men hvad er symptomerne på en vindrue- eller rosin-forgiftning?
Hvis din hund spiser rosiner eller vindruer vil den få akut diarre og evt. kaste op. I starten tror de fleste hundeejere at hunden bare har spist noget den ikke kan tåle eller har snuppet nogle "lækkerier" i skraldespanden. Efter 5-6 timer ser ejeren at hunden virker trist og stille. Dette skyldes at hunden er ved at få et akut nyresvigt.
Hvis du ser symptomer på vindrue- eller rosin-forgiftning eller har mistanke til at din hund har spist vindruer eller rosiner, så skal du straks kontakte din dyrlæge eller vagthavende dyrlæge og fortælle hvad der er sket. Det er nemlig vigtigt at din hund bliver behandlet så hurtigt som mulig, for hvis din hund får et nyresvigt, er der stor risiko for at den dør af det.
Man ikke skal være bleg for at ringe til sin dyrlæge: "Hvis din hund behandles hurtigt, er chancen for at den overlever meget større. Du bør derfor ikke vente til næste dag med at kontakte en dyrlæge".
Kan man undgå en forgiftning, hvis man køber økologiske vindruer eller rosiner?
Det er desværre ikke så let. Forskere har nemlig endnu ikke identificeret det giftstof som er så farligt for hunden, og de mener derfor ikke at det er sprøjtegifte der er tale om. Økologiske vindruer og rosiner er således lige så giftige som konventionelt dyrkede vindruer og rosiner. Hundeelskere bør derfor undgå at give hunden vindruer og rosiner, samt julegodter der indeholder disse ingredienser.
Jeg hører tit at hundeejere, og især erfarne hundeejere, ikke tror på at vindruer og rosiner er giftige for deres egen hund - dette fordi de har prøvet at give deres hund vindruer uden at hunden har reageret med sygdom. Problemet er bare at hunde er forskellige, og at der skal forskellige mængder vindruer og rosiner til at fremkalde en nyresvigt på hunden - så selvom disse ejere ikke ser at deres hund bliver dårlig, så vil forgiftningen alligevel påføre hundens nyrer væsentlige skader.
feb 2006
den havde også i skemaet en opdeling af hvor giftig planten var, nogle får man dårlig mave af, nogle bliver man mere syge af og nogle er dødelige.
Det var sådan en skøn side, men desværre findes den ikke mere og jeg synes jeg har ledt vidt og bredt.
mine elsker bær og går også ombord i de bærbuske vi har i haven, så alle de buske vi har i haven har jeg kontrolleret, dem jeg er i tvivl om er blevet fjernet, de bærbuske vi har nu skulle ikke være giftige for hundene, så dem får de lov til at spise.
dec 2007
Jeg ved godt at jeg kan lyde "lidt" dobbeltmoralsk i dette emne, men pga.der er ulve i mine og ulve i naturen æder frugter og bær ligesom bjørnene gør, så har jeg den følelse af at de godt ved hvornår de har ædt nok, fordi de grovæder aldigt i frugter eller noget det er bare som om at de fra år til år huske at disse tilng smager lækkert ligesom os mennesker når der er jordbær el.ærte sæson "så for en kort tid" er det vildt lækkert,men når de så har stillet deres lækkersult så stopper de automatiks, hvilket de jo ikke gør hvis jeg .f.eks gav dem det ligesom med rosinerne, dem kan de af gode grunde ikke selv plukke.
Gad vide om det gav mening ?, jeg er ret rundt på gulvet idag, men ville bare sige at jeg udemrket forstår dem/jer som holder deres/jeres hunde fra ting der kan indehold giftstoffer på den ene el.anden måde.
dec 2007
Men den er super god, for der står om ALT, fra blomster i haven til kølervæske i garagen og alt andet der imellem. Så den er laaang.
Men det var måske en ide´at "folk" prøvede at finde den side også gemme den blandt "favoritter" så man altid kan se om en ting står der, hvis man er i tvivl om at ens hund har ædt noget giftigt.
Og Kai, Hvor dejligt at høre at der ikke skete noget med vapsen.
jan 2012
feb 2006
dec 2007
Det har intet med Københavns dyrehospital på poppelstykket at gøre, det er 2 vidt forskellige steder. Blot til info.
Jeg kan se at på den liste jeg har der er overskriften : Hyppigste forgiftninger hos hunde.
Håber i kan finde den nu.
mar 2011
M: jeg synes også du er lidt hånlig og sarkastisk.. men fair nok..
TS: godt dine hunde har det godt. jeg tænkte heller ikke at det var dødeligt at de havde spist det, men måske bare kunne give en lettere tynd mave. så fint at du oprettede en tråd for at få dulmet nerverne.
jeg ville heller ikke skabe krig.
dec 2007
Må hellere stoppe ellers kan jeg ikke selv finde ud af hvad jeg skriver
En af mine hunde har spist svesker!